Numeroiden jako F1-sarjassa

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Kuljettajien mestari saa numeron 1 ja sen tallikaveri numeron 2, siitä eteenpäin sen pitäis käsittääkseni mennä valmistajien mestaruustaulukon mukaan... Vai miten se nyt oli... :confused: Eihän noista nykysäännöistä ota selvää erkkikään.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kuljettajien mestari saa numeron 1 ja sen tallikaveri numeron 2, siitä eteenpäin sen pitäis käsittääkseni mennä valmistajien mestaruustaulukon mukaan... Vai miten se nyt oli... :confused: Eihän noista nykysäännöistä ota selvää erkkikään.
Se menee just noin niinkuin tossa boldatussa osassa sanotaan. Tosin numeroiden järjestyksen (jotka talli saa) talli saa päättää itse (paitsi 1 ja 2).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tallimestaruuden voittaneelle tiimille. Petersonhan ajoi Lotusta # 1 (vaikkei ollut hallitseva mestari!) kaudella 1974, kun Stewart vetäytyi. Stewart ajoi sitä edeltäneellä kaudella Tyrrelillä.
Jotenkin epäilen, ettei noista numeroista voi oikein mitään päätellä. Tallit ovat pitäneet samoja numeroita koko kauden vasta jostain 1970-luvun lopulta.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Jotenkin epäilen, ettei noista numeroista voi oikein mitään päätellä. Tallit ovat pitäneet samoja numeroita koko kauden vasta jostain 1970-luvun lopulta.
-74 tuli ensimmäistä kertaa käyttöön tuo mainitsemasi systeemi. Ja numerot jaettiin valmistajien pisteiden mukaan.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Nigel Mansell ja kuuluisa "Red 5".






Mansell voitti vielä amerikassakin samalla numerolla.


Mikä olisi Kimin numero, jos saisi itse päätää. Siis joku muu kuin 1.:D
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
-74 tuli ensimmäistä kertaa käyttöön tuo mainitsemasi systeemi. Ja numerot jaettiin valmistajien pisteiden mukaan.
En tiedä miten ne tuolloin jaettiin tuolle kaudelle, mutta siis numerothan menivät tallipisteiden mukaan kaudesta 1996 eteenpäin, tosin mestarille numero 1 ja sen jälkeen tallien MM tulos järjestyksessä.
Haluaisin tietää, että miten ne numerot oikein jaettiin ennen tätä? Toki mestari ajoi numerolla 1 ja tallikaveri 2 jo silloin, mutta miten muut numerot? Esim kaudella 1992 senna ajoi hallitsevana mestarina numerolla 1, mutta sijoittui sillä kaudella 4 williams miesten ja schumin jälkeen, mutta kuitenkin McLarenin sijoitus oli sillä kaudella MM toinen. Kuitenkin kauden 1993 numeroissa numeroilla 3 ja 4 ajoivat Tyrrell miehet ja Benetton miehet numeroilla 5 ja 6
 
Viimeksi muokattu:

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
-74 tuli ensimmäistä kertaa käyttöön tuo mainitsemasi systeemi. Ja numerot jaettiin valmistajien pisteiden mukaan.
itseasiassa kesken kauden 1973 astui tuo järjestelmä voimaan joka kesti aina kauteen -95...taidettiin silloin ekaksi vaan arpoa numerot eri tiimeille, lukuunottamatta mestaria ja siitä lähtien pysyivät suurimmaksi osaksi samoina tuohon saakka, tietysti kuljettajien mestaruus vaikutti asiaan.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Ja Ferrarilla #27 jäi Gillesin jälkeen lähes yksinoikeudeksi, tosin McLaren taisi käyttää tätä kaudella '90, kun Prost ajeli Ferrarilla numerolla 1
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Ja Ferrarilla #27 jäi Gillesin jälkeen lähes yksinoikeudeksi, tosin McLaren taisi käyttää tätä kaudella '90, kun Prost ajeli Ferrarilla numerolla 1
siis Ferrarilla oli noi numerot kaudesta 1981 eteenpäin kun Jones voitti -80 Williamsilla mestaruuden ja siis Ferrari peri ne numerot Williamsilta ja piti niitä siis yhtä kautta lukuunottamatta siitä lähtien.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tuohon aikaanhan joka tallilla taisi olla henkilökohtaiset numerot jo pitkään? Tyrrelkin ajoi ties kuinka kauan numeroilla 3 ja 4 vaikka kusivat täydellisesti 80 -luvulla... :D
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
En tiedä miten ne tuolloin jaettiin tuolle kaudelle, mutta siis numerothan menivät tallipisteiden mukaan kaudesta 1996 eteenpäin, tosin mestarille numero 1 ja sen jälkeen tallien MM tulos järjestyksessä.
Haluaisin tietää, että miten ne numerot oikein jaettiin ennen tätä? ...
Aikaisemmin oli ainakin osittain käytössä tiimikohtaiset numerot. Eli sijoituksista huolimatta joku tiimi saattoi käyttää samoja numeroita useamman vuoden. Mutta ilmeisesti numero 1 meni silloinkin mestarille. Osittain taisi jollain olla myös henk koht numeroita, mutten ole siitä niin varma.

Jos kyselyitä jatketaan, niin mites on jos nykynumeroinnilla kesken kauden toinen kuski loukkaantuu ja tilalle otetaan kolmas kuski. Olikos niin että Salo ajoi Shumin numerolla vai muistanko väärin?
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
juuh Salo ajo Schumin ja Zontan numerolla sillon, Sarrazin Badoerin tai Genen numerolla, en muista kumpaa tuuras, Burti Irvenen numerolla, Pizzonia ja Gene Ralfin numerolla, de la Rosa ja Wurz Montoyan numerolla, Enge Burtin numerolla jne.

ja ei kyllä kellään mitään henk koht numeroa ollut...ne vaan profiloitu kun moni sattuivat ajamaan samassa tiimissä... Tyrrell oli vissiin ainut kuka piti samat numerot koko 74-95 välin. Aluksi ne oli Ferrarilla, mutta en tiedä miksi ne sitten vaihettiin kaudelle 74, siis että Ferrarille olisi jäänyt numerot 3 ja 4 siinä vaiheessa, varmaan osittain siksi että näyttää vähän hätäisesti tehdyltä toi numerolista mikä on suuren osan kaudesta 73 ollut voimassa
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
itseasiassa kesken kauden 1973 astui tuo järjestelmä voimaan joka kesti aina kauteen -95...taidettiin silloin ekaksi vaan arpoa numerot eri tiimeille, lukuunottamatta mestaria ja siitä lähtien pysyivät suurimmaksi osaksi samoina tuohon saakka, tietysti kuljettajien mestaruus vaikutti asiaan.
Niinpä taisi ollakin. Hyvä kun korjasit.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Entisessä pistesysteemissä oli parasta se että numerot profiloituivat kuljettajille/talleille kuten vaikkapa lätkäpelaajille. 5 Mansellin (kuten on jo mainittu), 6 Rosbergin, 26 Laffiten, 27 oli Villeneuven ja Alesin, 28 Bergerin. Muista numeroista tulee mieleen 2 Prostilla (voitti kolme mestaruutta kyseisellä luvulla), 3 Alboretolla (Tyrrell-vuodet) 12 Sennalla (Lotus-vuodet + 1. mestaruus) jne.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo tainnu Maikkarilla pistellä mitä sattuu.

mun mielestä se menee normaalisti näin:

McLaren

1 Lewis Hamilton
2 Heikki Kovalainen

Ferrari

3 Felipe Massa
4 Kimi Räikkönen

BMW

5 Robert Kubica
6 Nick Heidfeld

Renault

7 Fernando Alonso
8 Nelson Piquet

Toyota

9 Jarno Trulli
10 Timo Glock

Toro Rosso

11 -
12 -

Red Bull

14 Sebastian Vettel
15 Mark Webber

Williams

16 Nico Rosberg
17 Kazuki Nakajima

Honda

18 Jenson Button
19 -

Force India

20 -
21 -

Force Indian kuskeille on luvattu ajohommia 2009, mutta maikkarin mukaan sitä ei ole näämä vahvistettu.

Oliko niin, että Kimi ajoi mestariksi juuri numerolla 4?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niinpä taisi ollakin. Hyvä kun korjasit.
Ja hyvä kun korjailit mun houreita.

Ja Ferrarilla #27 jäi Gillesin jälkeen lähes yksinoikeudeksi, tosin McLaren taisi käyttää tätä kaudella '90, kun Prost ajeli Ferrarilla numerolla 1
Ferrari ehdotti Gillesin kuoleman jälkeen, että tuo numero olisi jäädytetty. FISA ei suostunut.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
En tiedä miten ne tuolloin jaettiin tuolle kaudelle, mutta siis numerothan menivät tallipisteiden mukaan kaudesta 1996 eteenpäin, tosin mestarille numero 1 ja sen jälkeen tallien MM tulos järjestyksessä.
Haluaisin tietää, että miten ne numerot oikein jaettiin ennen tätä? Toki mestari ajoi numerolla 1 ja tallikaveri 2 jo silloin, mutta miten muut numerot? Esim kaudella 1992 senna ajoi hallitsevana mestarina numerolla 1, mutta sijoittui sillä kaudella 4 williams miesten ja schumin jälkeen, mutta kuitenkin McLarenin sijoitus oli sillä kaudella MM toinen. Kuitenkin kauden 1993 numeroissa numeroilla 3 ja 4 ajoivat Tyrrell miehet ja Benetton miehet numeroilla 5 ja 6
Niin kuin olen jo monesti yrittänyt selittää niin selitänpä vielä: 1974 kaudelle numerot jaettiin edelliskauden (siis -73) valmistajienpisteiden mukaan (siis täysin valmistajienpisteiden, kuljettajien pisteitä ei huomioitu kun hallitseva MM Stewart oli lopettanut). Esim. Lotus sai siis numerot 1 ja 2 (jostain syystä vaikka 1:sellä ajanut Peterson ei ollut maailmanmestari), Tyrrell 3 ja 4. Siitä eteenpäin numerot jaettiin niin että edellinen ja seuraava talli, jossa edellinen maailmanmestari ajoi (talli, jossa kuljettaja voitti mestaruuden, ei saanut pitää siis numeroita jos mestari vaihtoi tallia, esim. Prost vaihtoi kaudelle -90 Ferrarille jolloin 1 ja 2 tulivat italialaistiimille ja McLaren sai Ferrarin vanhat numerot 27 ja 28) vaihtoivat numeroita (eli kun Fittipaldi voitti mestaruuden McLarenilla -74, vaihtoivat Lotus ja McLaren numeroitaan) ja muut jatkoivat samoilla mitä edelliskaudella. Tästä syystä Tyrrellillä säilyi 3 ja 4, koska ne eivät enää koskaan juhlineet mestaruutta.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9360
Oliko niin, että Kimi ajoi mestariksi juuri numerolla 4?
Mestaruusvuonna Kimillä oli numero 6. 1 ja 2 Alonson takia McLarenilla, 3 ja 4 olivat Renault'lla. Nelonen oli muuten Kovalaisen numero.

Kimi käytti nelosta aikaisemmin kaudella 2002.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Esim kaudella 1992 senna ajoi hallitsevana mestarina numerolla 1, mutta sijoittui sillä kaudella 4 williams miesten ja schumin jälkeen, mutta kuitenkin McLarenin sijoitus oli sillä kaudella MM toinen. Kuitenkin kauden 1993 numeroissa numeroilla 3 ja 4 ajoivat Tyrrell miehet ja Benetton miehet numeroilla 5 ja 6
Niin kuin selitin edellisviestissä, niin Tyrrellin numerot olivat peräisin niistä kauden -73 valmistajienpisteistä. Sen sijaan syytä miksi Benetton sai numerot 5 ja 6 (jotka olivat -92 käytössä Williamsilla), en tiedä koska McLarenin olisi kuulunut saada ne. Sen sijaan McLaren sai numerot 7 ja 8, jotka olivat olleet Brabhamilla käytössä ennen kuin se meni kesken kaiken konkkaan.
 
Ylös