McLaren F1 / LM / GTR

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä tuon toisen Macin keulassa lukee?
Äkkiä tulisi mieleen, että Jaguar. :doubtful:
Jos tarkoitat tuota etummaista niin "Castrol" sekä "TagHeuer"
Takimmiasen liverystä ei ota selvää tuosta kuvasta vielä....
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tuo kuva on muuten 1996 Le Mans:sta, takana josta tämä TAG heuer logoilla varustettu #03R menee ohi on #16R.
:cool:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tästä CAR lehden jutusta poimittua:

"He (Gordon Murray) drove contemporary supercars and was determided to banish their many faults and foibles.
His favorite fast car was Honda NSX." "That was the benchmark for ride and handiling. We never quite made it. The NSX had a better ride/handling balance than the F1. I drove the the contemporary Ferraris. Ferraris those days were crap. People now forget how bad they were. The Testarossa was rubbish. The F40 was a brilliant car dynamically but if you looked under the bonnet it had horrible welding and huge big bolt sizes. The Porsche 959 had some interesting technology but it was essentially a 911 with bits of fibreglass out the frond and back. We drove all of them. None were that good.""

Muutenkin tuo juttu oli todella mielenkiintonen, paljon tietoa jotka jo tiesin, mutta silti paljon uutta ja hyvin mielenkiintoista tavaraa etenkin siitä, että mitään 300 auton valmistuserää ei ollut pistetty sinäänsä sen enempää tavotteeksi. Ferrari kun mokasi F40:sen kanssa sanoen alunperin autoja tehtävän 400, ja teki niitä yli 1300 lopulta; ei McLarenilla haluttu tehdä samaa virhettä joten tuo 300kpl oli jonkinlainen limitti sitten jos sinne asti päästäisiin. Ja ei päästy. Toisaalta hyvä.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
BBC : ltä on hiljattain tullut tälläinen : How to Go Faster and Influence People: The Gordon Murray F1 Story

En ole vielä ehtinyt katsastaa , mutta taidanpa tehdä niin iplayerissä illemmalla.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
BBC : ltä on hiljattain tullut tälläinen : How to Go Faster and Influence People: The Gordon Murray F1 Story

En ole vielä ehtinyt katsastaa , mutta taidanpa tehdä niin iplayerissä illemmalla.
Tuota odottelin heti ilmestyväksi YouTubeen mutta ei näy, niin pakkohan toi oli pistää lataukseen.

Edit: Kannattihan tuo katsoa. Ihan kelpo dokkari.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Itse en ole tätä juttua nähnyt, mutta sen mitä Gordon Murray:sta olen lukenut, niin Herra on kyllä aivan nero, jos näin voidaan sanoa.
Mun mielestä on todella iso sääli, ettei nykyiset urheiluautojen valmistajat tätä paino-asiaa ole ottaneet omakseen. Uusimmat Lambotkin painaa lähes puoltoista tonnia, Ferrarit sielä jossain samoissa lukemissa saati Astonit sun muut. Ainoa, joka on lähelle tässä asiassa päässyt viime vuosina on Porsche Carrera GT:llään, 1380kg paino moottorin painaessa 214kg ja rungon reilu 100kg, on ajattelultaan aikalähellä samaa tasoa kuin F1:sen suunnittelussa ajateltiin. Kevyttä ja viimisen päälle laadulla.

Ja yksi mikä on aika unohdettu ehkäpä näin "ei friikkien" seassa on Honda NSX. Paljon Formula 1:sistä otettuja ratkaisuita, viimisen päälle pohditulla suunnittelulla, jossa keveys oli myös yksi iso tekijä (n.1300-1400kg) ja teknisillä toteutuksilla auto pesee mm.ajettavuuden/hallinan kohdalla McLarenin. Gordon Tuskin ihan puutaheinää näissä tarinoissaan puhuu, kun pohtivat taannoin mitä tehdä paremmin tulevassa McLarenin flagshipissä......

Carrera GT, Lamborghineja, #16R ym. esittelyt löytyvät nykyään uudelta Kuvat.fi-sivustoltani.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ja yksi mikä on aika unohdettu ehkäpä näin "ei friikkien" seassa on Honda NSX. Paljon Formula 1:sistä otettuja ratkaisuita, viimisen päälle pohditulla suunnittelulla, jossa keveys oli myös yksi iso tekijä (n.1300-1400kg) ja teknisillä toteutuksilla auto pesee mm.ajettavuuden/hallinan kohdalla McLarenin. Gordon Tuskin ihan puutaheinää näissä tarinoissaan puhuu, kun pohtivat taannoin mitä tehdä paremmin tulevassa McLarenin flagshipissä......
No NSX:n seuraajaa on odoteltu jo iät ja ajat, toivottavasti vihdoin tulee parin vuoden päästä:
http://hondacars2013.com/fi/acura-nsx-comes-as-honda-nsx-in-2015-to-germany/
(Anteeksi tökerö käännös. :eek:)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Kaipa Paganilla asiaan on vihkiydytty enemmän, jotain sielä 1200 nurkilla ne kaipyörii, joka on kieltämättä asiallista! Ja Kööninkin kohdalla ollaan sielä 1100-1200 nurkilla kait. Mutta nämä eivät olekaan ihan Lamboon tai Ferrariin rinnastettavia, enemmän piensarjatuotantoa, joka mahdollistaa ihan eri tavalla painoon vihkiytymisen kuin isommat myyntierät. Ferrarihan itseasiassa sanoo tästä uudesta F12:sta, että ovat kehitelleet uusia alumiini-seoksia runkoon, koska hiilikuituun eivät halua korjauskustannuksien kasvavat kohtuuttomiksi, ja valmistus syö voluumia, eli vähemmän autoja tehtaalta ulos, mikäli hiilikuituun olisivat lähteneet.....
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kaipa Paganilla asiaan on vihkiydytty enemmän, jotain sielä 1200 nurkilla ne kaipyörii, joka on kieltämättä asiallista! Ja Kööninkin kohdalla ollaan sielä 1100-1200 nurkilla kait. Mutta nämä eivät olekaan ihan Lamboon tai Ferrariin rinnastettavia, enemmän piensarjatuotantoa, joka mahdollistaa ihan eri tavalla painoon vihkiytymisen kuin isommat myyntierät. Ferrarihan itseasiassa sanoo tästä uudesta F12:sta, että ovat kehitelleet uusia alumiini-seoksia runkoon, koska hiilikuituun eivät halua korjauskustannuksien kasvavat kohtuuttomiksi, ja valmistus syö voluumia, eli vähemmän autoja tehtaalta ulos, mikäli hiilikuituun olisivat lähteneet.....
Niin no... Voihan niitä valmistusmenetelmiäkin kehittää. McLaren kumminkin puskee ulos autoja hyvään tahtiin ja niissä on kaikissa hiilikuitumonokokki.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jep, en tiedä tästä uuden Peipi-Mäkin valmistustavasta sen enempää. (Kun ei kamalasti sinäänsä herätä intohimoja), mutta Pagani ja Kööninki vissiin tehdään käsin aika pitkälti ja se meinaa sitä, ettei niitä kovin montaa hihnalta valmistu/kk.
Itseiasiassa en tiedä edes uuden Lambo Aventadorin valmistustapaa. Kuulemma käsinkin tehdään, mutta robotit auttavat asioissa melkosen paljon, kuten Murcíenkin kohdalla. Mene ja tiedä sitten miten tämä hiilikuitumonokokki sitten vaikuttaa asioihin. Mutta mitä enemmän käsin tehdään, kuten Paganilla; sen kauemmin homma kestää ja sen enemmän se maksaa.
En usko, että Ferrarilla tai Lambolla on haluttukaan olla Paganin/Kööninkin kilpailijoita varsinaisesti, koska jo hintakin lähtee lapasesta siinä kohtaa, jos samaan koitetaan pyrkiä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MP4-12C:ssä on kai ensimmäinen halvalla tehtävä hiilikuiturunko, jotain uutta keksivät jotta saivat valmistushinnat kappaletta kohden putoomaan.
Hinnan lisäksi tuo kehitys on vaikuttanut valmistusnopeuksiin toki, mutta miten se monokokki tehdään niin ei ole mullakaan tietoa.
Joku voisi kaivella tästä enempi infoa?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
MP4-12C:ssä on kai ensimmäinen halvalla tehtävä hiilikuiturunko, jotain uutta keksivät jotta saivat valmistushinnat kappaletta kohden putoomaan.
Hinnan lisäksi tuo kehitys on vaikuttanut valmistusnopeuksiin toki, mutta miten se monokokki tehdään niin ei ole mullakaan tietoa.
Joku voisi kaivella tästä enempi infoa?
Niin siis se hintahan tuli siitä manuaalisen työn määrästä. Siinä missä mclarenin monokokkiin meni 3000 tuntia niin mp4-12c:n monokokki valmistuu neljässä tunnissa. Tosta valmistuksesta tuli bbc:ltä dokumentti. Löytynee netistä kunhan etsii.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Jep, en tiedä tästä uuden Peipi-Mäkin valmistustavasta sen enempää. (Kun ei kamalasti sinäänsä herätä intohimoja), mutta Pagani ja Kööninki vissiin tehdään käsin aika pitkälti ja se meinaa sitä, ettei niitä kovin montaa hihnalta valmistu/kk.
Itseiasiassa en tiedä edes uuden Lambo Aventadorin valmistustapaa. Kuulemma käsinkin tehdään, mutta robotit auttavat asioissa melkosen paljon, kuten Murcíenkin kohdalla. Mene ja tiedä sitten miten tämä hiilikuitumonokokki sitten vaikuttaa asioihin. Mutta mitä enemmän käsin tehdään, kuten Paganilla; sen kauemmin homma kestää ja sen enemmän se maksaa.
En usko, että Ferrarilla tai Lambolla on haluttukaan olla Paganin/Kööninkin kilpailijoita varsinaisesti, koska jo hintakin lähtee lapasesta siinä kohtaa, jos samaan koitetaan pyrkiä.
Näinhän se taitaa mennä , pagani päätti kehitellä kokonaan uuden materiaalinkin saadakseen jäykkyys keveys suhteen paremmaksi ( carbotanium) sellaisia materiaaleja kun käytetään voidaan tuskin kovin paljoa koneellisesti tehdä . Mutta noh otin tuon nämä kaksi vain esimerkiksi , koska mclaren f1 oli myös hyperauto , niinkuin nämäkin. Nsx:än keveyteen vaikutti varmasti joissain määrin se , että moottori oli suhteellisen kevyt .
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo ja NSX:n kohdalla Honda teki kyllä pitkän linjan opiskelun, miten tehdään ajettava arkipäivän superauto. Moottori ei sylinteriluvulla huimaa, mutta uskoisin tuon vielä tänäänkin hakkaavan suurimman osan nykyurheiluautoista käsiteltävyydessä/ajettavuudessa.
Itseasiassa tässä olis pieni historiikki, vaikkei tämä McLaren F1 olekaan. Satuin tämän NSX:n bongaamaan Sipoon moottorikahvilalla Sportscar Breakfast Club:n aamiaistapaamisessa parikin eri kertaa.
http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/1990-2005+Honda+NSX/

Ja mitä muuten tulee tähän hiilikuitusysteemiin; Porschehan puuhasi sellasen Carrera GT:hen, hiilikuitumuovi-komposiitti rakenne. Kori painaa around 100kg kokonaisuudessaan. Joten on näitä special-tapauksia muitakin kuin Kööninki ja Pakani, mutta ne on nykyisiä ja varmasti siksi enemmän tapetilla kuin nämä jo "unohdetut" laitokset....

Ja F1 rintamalta ei kamalasti uusia uutisia ole sen enempää, #13R nähtiin FOS:ssa ilmanturvakaaria omistajansa ajamana näytösajossa. Sittemmin on aika hiljaista ollut, ei mitään isompia pongauksia tai muutakaan, toistaiseksi ole mainittu missään.
 
Ylös