Rata-SM 2009

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
96
Pystyykö se ollikainen ajaa viikonloppuna olisi tosi sääli jos ei pääsisi :confused:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kumpikohan vetäisi enemmän porukkaa katsomoihin Ahvenistolla tai Alastarolla: Sport 2000-auto vai Seppo Kovalainen, Matti Räikkönen ja vaikkapa Mikko Hirvonen Legends-kisassa? Kauppakasseja ei kukaan kehu ja hehkuta, mutta jos Porvoosta jotain opimme niin sen, että Legends-autosta pitävät kaikki. Tosin ihmekös tuo, onhan kyseessä ainoa Suomeen soveltuva täysverinen kilpa-auto.
Seppo kovalainen ja matti räikkönen ei kiinnosta suurta yleisöä. Jos sen sijaan nimet olisivat Heikki kovalainen ja Kimi Räikkönen olis tilanne toinen. Jos Hirvonen ajaisi Sport2000 luokassa niin tilanne olisi täysin päinvastainen.

Mutta en mitään sport2000 luokkaa halua takaisin, se on historiaa. Näköjään romutus alkoi heti keskiviikkona. Välillä se kyllä hurjalta näyttikin. Kun oli GT:tä, Legendsiä, BMW:tä ja mitä muuta vielä yhtä aikaan radalla. Tätä ihmiset tulee katsomaan. Uskon, että autoja on paljon kisoissa tänä viikonloppuna. Taitaa silti olla niin, että tämä on Ahveniston kauden ykköstapahtuma tänä vuonna ei Historic se oli meinaan sunnuntaina sateen takia vaisu tapahtuma tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei kaikki F3-kuskit siirry Renaulteihin, jos F3 lopetetaan.
Näillä näkymin kukaan ei kai ole siirtymässä kun kolmoset "lopetetaan". F3 kisat vain siirtyvät SM-skaboista kansallisiin, eli Formula 3 Finland järjestää itse oman sarjansa.
Tarvittaisiin lisää kuskeja Baltiasta ja Venäjältä ja heidän pitäisi saada osallistua SM-sarjaan.
Kuinkakohan montaa balttia kiinnostaa hankkia AKK:n lisenssi? Sitäpaitsi Baltian varaan en laskisi mitään. Nordic Supercarin vuoden ainoa kisa ajettiin Pärnussa. Kisaan osallistui kaksi kuskia Suomesta ja kolme Ruotsista... virolaisia ja baltteja ei viivalla näkynyt.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Tarkoitin yleisesti ottaen, että mistään luokasta ei voida siirtyä toiseen niin, että kielletään jollain kalustolla ajaminen ja oletetaan, että ne kuskit siirtyisivät kaikki johonkin toiseen luokkaan.

Tollanen F3-huhu on mennyt multa kokonaan ohi. Onks tosta juttua jossain päin nettiä, kun en äkkiseltään löytäny?

Ja tarkoitin tietenkin, ettei venäläisten ja balttien tarvitsisi suorittaa akk-lisenssiä. Niinhän se oli ennenkin?
 

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
96
näyttäis kelie puolesta tuleva aika mielenkiintoa lisää kun se on luvannut sadetta Hämeenlinna seudulle koko viikonloppuks.
Katsomoissa se varmasti taas kerra näkyy joka on todella harmillinen juttu :thumbdown
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Sulla on turhan pessimistinen sääsammakko. Huomiseksi on luvattu poutaa ja 18 astetta lämmintä. Sunnuntaiksi sadetta. Eli kuivan kelin ja märän kelin kilpailu. Hienoa kun akk tarjoaa vaihtoehtoja vip-yleisölle ja meille muutamalle maksavalle katselijalle.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Tässä ilmainen idea rata-Sm:n tulevaisuudeksi: yksi kerrasta-poikki SM-kilpailu. Yhtenä loppukesän viikonloppuna ajetaan Ahvenistolla vaikka kahtena-kolmena päivänä neljä lähtöa joista lasketaan kolmen parhaan tulokset. SM-kilpailuun osallistuminen edellyttää tuloksen saamista vähintään yhdestä koti- tai ulkomaisesta ratakilpailusta alkukauden aikana. Kilpailu olisi luonnollisesti avoin ulkomaisille kilpailjoille. Esim. Jenkeissä ajetaan tällainen kauden finaali, johon pääsevät alueellisten kisojen parhaat.
SM-luokkia voisi olla vapaa kaksilitrainen formula, GT- ja urheiluautot ja koppiautot. Tarkemmista säännöistä voi saivarrella loputtomiin, mutta idea voisi olla, että millä tahansa tiettyihin tilavuus- ja painorajoihin tai FIA-luokkaan sopivalla laitteella pääsee mukaan. Viikonlopulle voisi houkutella myös jonkun ulkomaisen kilpailuluokan.
Karsintakilpailuissa voisi ajaa kaikkia näitä nykyisiä luokkia samalla kokoonpanolla, niin että lähtöjä on samat kolme + mahdollisia merkkiluokkia. Pääsääntö olisi siinä, että lähtöruudukko on aina täynnä eikä ihmisiä enää kiusattaisi tunnin kestävillä viiden auton kisolla tyyliin nykyinen GT3. Turvallisuussyistä täyteen lähtöön pääsy edellyttäisi tiettyä suoritustasoa ja osaamista. Kilpailut vedettäisiin läpi yhdessä päivässä ja toinen päivä jäisi joko vapaaksi tai endurancelle tms.
Nykyiset ”huippukuskit” tai muuten vaan ammattilaisuuteen tähtäävät voisivat ajaa tuon SM-viikonlopun ja kiertää loppurahoilla vapaasti maailmaa. Harrastajat ajelisivat kansallisia yksipäiväisiä ja laskisivat niistä pisteitä yhteen jos välttämättä on pakko sarja ajaa.
Jos samalle viikonlopulle ei sattuisi muuta kiinnostavaa tapahtumaa, saattaisi paikalle vaivautua jopa yleisöä. Ratojen sijainti ei voi olla ongelma, koska raahautuuhan Keski-Suomen sorateiden varsiin tuhansia ihmisiä ja maksaa vielä siitä. Kysymys on ennen kaikkea tapahtuman sisällöstä ja markkinoinnista. Muistaakseni joskus 70-luvun alussa SM ratkaistiin Keimolassa yhtenä viikonloppuna tunnetuista syistä.
Pitää varmaan raahautua Ahvenistolle viikonloppuna katsomaan ja kuvitella samalla, millaista olisi, jos radalla olisi paljon autoja ja katsomossa yleisöä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sadetta täällä nyt tänään on ripotellut aika-ajoin, katsotaan jos huomenna tai sunnuntaina jaksaisi vaivautua paikalle.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Joo täytyy kyllä sanoa, että kolmeen kertaan radalla kävin ja aina oli joku formula kaiteissa, ihan älyttömän liukas rata kyllä... Sunnuntaina mitään sada! Muuta kun kattoon vaan.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
näyttäis kelie puolesta tuleva aika mielenkiintoa lisää kun se on luvannut sadetta Hämeenlinna seudulle koko viikonloppuks.
Katsomoissa se varmasti taas kerra näkyy joka on todella harmillinen juttu :thumbdown
Viimeisimmät ennusteet kertoo, että edes sunnuntaina ei sada kun korkeintaan millin verran ja se ei ole yhtään mitään, mun kiroilu näköjään auttoi...
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Tollanen F3-huhu on mennyt multa kokonaan ohi. Onks tosta juttua jossain päin nettiä, kun en äkkiseltään löytäny?
.

Formulaposti sanoi:
Uusi F3-sarja Suomeen
AKK:n ilmoittama F3-luokan SM-sarjan lopettaminen ei millään tavalla ole hetkauttanut luokan kannattajia ja aktiiviajajia , sillä heillä on jo pasmat valmiina omaa suomalaista mestaruussarjaa varten. Yhdessä kilpailutoimintaa vetävien ratojen ja kerhojen kanssa on perusteilla oma F3 Open eli avoin sarja ilman nykyistä kalliiksi tullutta välistävetäjää. Samalla päästään eroon AKK:sta, jonka on koettu viime vuosina olleen pelkkänä kiusana F3-luokalla. Kaikkein omituisinta ja kummallisinta AKK:n F3-luokkaa kohtaan jatkuvasti osoittamalle nihkeydelle on se tosiasia, että tällä hetkellä Suomi on Euroopan toiseksi paras F3-maa Euroseriesin virallisten pisteiden mukaan. Takana ovat mm. Saksa ja Iso Britannia. Luulisi AKK:n tukevan juuri sellaista luokkaa, josta tulee menestystä.
Uuteen F3-luokkaan odotetaan yli kymmentä autoa, jolloin se on Suomen suurin ja kiinnostavin formulaluokka. Nykyinen FRenault 2.0-luokka on silloin parhaillaan tapahtuvan automallin muutoksen takia täyttä sekundaa eikä muutamasta jäljellä olevasta FF Zetecistä ole paljon iloa."

http://www.kolumbus.fi/seppo.pitkanen/posti/2009formulae2.htm
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
LEGENDS FESTIVAALI
19.9.2009
BOTNIARING

-Legends
-Porsche
-Avoin lähtö

Tässä on lauantaipäivälle mielenkiintoinen kattaus.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ahvenistolla ajellaan huomenna sunnuntaina kauden viimeinen SM-skaba. Tänään ajeltiin aika-ajot ja niissä duo Mannila & Palttala pitivät suurinta kiirusta. Paalupaikka-aika 1'18,164" ei jää kuin vaivaiset yhdeksän satkua Severi Kuismasen GTS-R Viperilla NEZ GT skabassa ajamasta paaluajasta. Jos tämä Esteri malttaa pysytellä hanurinsa kanssa poissa Ahveniston seudulta, niin nähtäväksi jää millaiseen matalalentoon veljet kykenevät itse kisassa.
1'18" haamurajan alitukseen en usko, mutta 1'19" voisi hyvinkin rikkoutua jos Eskelinen pistää Possu-junan ahtaalle.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
No 1.19.09 oli Palttalan paras kierrosaika. Ahvenistolla tuli tänään istuskeltua ja kilpailujahan siellä ajettiin silloin, kun minä siellä olin eikä mitään aika-ajoja. Mäkelä ajoi ensimmäisellä ajovuorolla ja Palttala toisella, joten kovin kauaa eivät olleet samaan aikaan radalla. Olisi ollut mielenkiintoisempaa, jos molemmat olis ajanu lähdöstä puoleen väliin kisaa niin olis nähny kunnon kilvan ajoa. Pari sekuntia kierroksella olivat ammattilaiset harrastelijoita nopeampia. Mäkelän hankkima etumatka ei riittänyt läheskään vaan Palttala ajoi parissa kierroksessa Ylitalon kiinni, ohitti ja kuroi vielä puolen minuutin kaulan. Viihdyttävintä GT-lähdössä oli Nurmisen ja Lappalaisen taistelu. Viimeksi mainittu oli selvästi nopeampi, mutta Nurmisen onnistui mutkitella edessä niin, ettei Lappalainen päässyt missään vaiheessa ohi. Nurminen piti jopa Lähteenmäkeä hetken takanaan.

Muissakin lähdöissä hetkittäisiä kaksintaisteluja nähtiin. Renaulteissa Krohn piti toisen ruotsalaisen takanaan koko kisan vaikka ruotsalainen vaikutti nopeammalta. Pojat ajoivat vielä ruutulipun jälkeen yhden bonuskierroksen täyttä kisavauhtia. Tuon kunniakierroksenkin voitti Krohn. Legendseissä käytiin kova taistelu nelossijasta ja kärkikaksikkokin ajoi peräkkäin, mutta ohitusyrityksiä ei ainakaan stadionalueella suoritettu. F3:sissa oli parin ekan kierroksen aikana kärkikolmikolla kova taistelu, kunnes järjestäytyivät nopeusjärjestykseen ja erot kasvoivat. Bemareissa rallimies Jarkko Nikara ajoi yllättävän rohkeasti ja mallikkaasti, vaikka oli miehen eka kisa. Ajokumppani vaan petasi vähän huonot asetelmat Nikaralle. Voitto ratkaistiin kansainväliseen tapaan varikkokäyntien ajoituksella.

Formula Fordien aikana olin kyrsäkaupoilla, joten siitä ei jäänyt mieleen kuin pieni kolari lähdössä ja se, että viisi autoa taisi tulla maaliin. Kisan aikana radan yllä kaarteli pirullisen alhaalla vanha matkustajalentokone (DC3). Tuo siivekäs vei kaiken huomion siivettömistä ja mahtoikohan kukaan edes muistaa laskea kisan kierroksia. V1600 oli yllättävän viihdyttävä lähtö. Erityisesti yleisöä viihdytti VW Lupo, joka kiusasi viatonta rellua useaan otteeseen, mutta molemmat pysyivät radalla. Kärkikaksikko taisteli koko kisan ajan ja viimeisellä kierroksella kärkipaikka vaihtui ainakin kahdesti.

Sää oli loistava. Vajaa 20 astetta lämmintä ja puolipilvistä. Yleisöä oli sen verran kuin yleensäkin näissä kapinoissa. Aikataulut piti hyvin. Sellanen tuli mieleen, että noita lähtöjen järjestyksiä voisi vähän miettiä. Yleisöystävällisempää olisi, että ajettaisiin hitaimmasta luokasta nopeampaan. Tuntui vähän köyhältä, kun Formula Renaultien ja kolmosten jälkeen ajettiin Formula Fordeilla.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tulipas käytyä lauantaina, kyllähän tossa ihan hyvä meininki oli. Tosin tämä V1600 luokka ja Super Touring oli "hieman" puuduttavaa. Kun varmasti ovat edullisia autoja hankkia, mutta se mitä näkemistä se tarjoaa, en tiedä sitten....

GT3 luokasta puuttui yksi Lambo, mutta ihan jees meininki. Sitä mitä lähdin paikalle hakemaankin. Lisää autoja tietenkin olisi tarpeen, mutta ymmärtäähän sen, ettei tuo ilmaista ole mikään.

Kiitoksia järjestäjille ja kuljettajille hyvästä showsta. :)
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Kisan jossakin väliajalla jaeskeltiin jotain "lentolehtistä" kilpailijoille, koskien ensi (ja seuraavien?) vuosien SM-rataa. kerkesin vilkaista vain pikaisesti, en tiedä oliko joku suunnitelma vai päätös. Joka tapauksessa ,ilmeisesti GT-luokasta tulisi ns pääluokka ja taisi olla niin, että kaikki muutkin luokat jatkaa. Kilpa"viikonloppu" kestäisi vain perjantain ja lauantain. Eli sunnuntaina ei olisi enää lähtöjä.
Varmaan kohta tipuu lisää tietoa joltakin enemmän tietävältä.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Voihan kisaorganisaattori tietenkin "päättää", että kaikki luokat jatkaisivat, mutta eri asia tietenkin on haluaako esimerkiksi F3 -kuljettajat olla jatkossa mukana. Avoin Race kuitenkin tuntuu muodostuvan melko mielekkääksi kilpasarjaksi kuljettajien kannalta. Onkohan Legends-kuskeilla munaa erkaantua Rata-SM-sarjasta, vai jatkuuko kitinä tulevinakin vuosina... :wink:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kenenkäs parina tuo valle mäkelä oikein loppujenlopuksi kaahasi kun MUT-palvelu on nimennyt hänet sekä Ylitalon Possuun että Lähteenmäen Viperiin ?
 
Ylös