Rata-SM 2009

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kenenkäs parina tuo valle mäkelä oikein loppujenlopuksi kaahasi kun MUT-palvelu on nimennyt hänet sekä Ylitalon Possuun että Lähteenmäen Viperiin ?

Possulla veivas.

Ens vuoden GT-luokat tosiaan tulee menee niin että samassa lähdössä ajetaan GT3, GT4 ja erilaiset GT-merkkiluokat. Jokainen luokka ajaa kuitenkin omista SM-pisteistään eli vaikka F3:set poistuu niin mitalistien määrä kasvaa.

Näin ainakin itse ymmärsin. Ja Touringilta kanssa SM-arvo virallisesti pois.

En tiedä sitten kuinka tuo yhteis GT tulee toimimaan. Olisko niin että ens syksynä olis "alennusmyynnissä" pari GT-luokkien SM-mitalia? Eli merkkiGT:t ja GT4:set.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kas kummaa juuri ajattelin, että eikö olisi järkevämpää tiivistää niin, että lauantai todella olisi pääpäivä ja sunnuntaina ei ajettais ollenkaan. Muuta kun kaljatelttaa vaan paikalle lauantaiksi niin kyllä sitä porukkaa saadaan, ainakin siinä vaiheessa kun radalla tapahtuu jotain katsottavaa. Tänä vuonna sitä ei ole ollut juuri yhtään. Puuttuu ns. pääluokka joka ilmeisesti tulee oleen aivan oikein GT luokka. Mutta millä ansioilla? Ei 8 auton lähdöt kerää yleisöä vaikka kalusto olisi kuinka näyttävää tahansa. Miksi touringilta SM arvo pois kun autot ovat erittäin näyttäviä? Toki niitäkin on vähän. Nuo saisi yhdistää GT autojen kanssa niin saatais oikein kunnon sekametelisoppa aikaiseksi. Kaiken a ja o on: niin paljon autoja lähtöön kun mahdollista! Esim. tuo yhdistetty V1600/Super/honda luokka tarjosi sunnuntaina, erittän vähälukuiselle yleisölle melkein parasta kisaa/draamaa mitä olla ja voi, tuli ihan mieleen Sport 2000 luokan rymistelyt. Autojakin oli yhdistettynä aikas hyvin lähes 20. Toki aika suuria eroja tuli ainakin touringissa kun Tiainen vei ja loput itki.

Kysymys kuuluu kuinka paljon itki eräs venäläiskuljettaja ohjastaessaan Hondaa? Nyt on sekin nähty kun varikkokatoksen kohdalla auto lähtee lapasesta ja törmää erittäin suurella nopeudella varikkokatoksen edessä olevaan aitaan noin puoliväliin kaidetta sillä seurauksella, että aita painuu kasaan varmaan puoli metriä! Hurja tilanne, rata oli aivan täynnä sälää ja varmaan kaiteen osia. Hetken näytti siltä, että voidaanko kisaa jatkaa ollenkaan. Mutta pienellä patentilla eli rengaskasa kuhmun kohdalle todettiin, että kisat saavat jatkua. Itse en aivan saanut tilannetta kokonaisuudessaan nauhalle, harmi. Mutta tämä on sitä draamaa mikä saa yleisön kiinnostumaan, kolarit ja kova taistelu sitä ihmiset tulee katsomaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisen kilpailuviikonlopun nuo F3-piirit saisivat aikaiseksi. Tiedä kuinka monta oheisluokkaa "kaappaisivat" SM-sarjalta.

Muutama vuosi sittenhän käytäntö oli tuo, että pääkilpailupäivä oli lauantai ja sunnuntaina ei ajettu. Mä tykkään enemmän tästä, että lauantai ja sunnuntai ovat samanlaisia kisapäiviä ja niistä voi sitten valita mieleisensä säätilan ja menemistensä mukaan. Perjantaina suurin osa on töissä/koulussa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Nythän on jo Avoimet skabat, joten jos F3:set hyppää siihen porukkaan, on meillä kasassa:
- Formula 3
- Avoin luokka eli vanhat SS:t ja muut härpäkkeet, joita nyt saa nopeesti tuollaiset 15+ kasaan
- Kuorkit Alastarolla ja Kemorassa

Vielä kun Legendsit ja Minit tuohon päälle, niin kuka tarvitsee Rata-SM:ää? :D

Mitä tulee noihin GT Possuihin, niin niitähän alkaa olla Suomessa ihan kohtuullinen määrä, kunhan vaan olisivat radalla yhtä aikaa. Montakos Don Vito niitä nyt löytyy?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olisi mielenkiintoista nähdä minkälaisen kilpailuviikonlopun nuo F3-piirit saisivat aikaiseksi. Tiedä kuinka monta oheisluokkaa "kaappaisivat" SM-sarjalta.

Muutama vuosi sittenhän käytäntö oli tuo, että pääkilpailupäivä oli lauantai ja sunnuntaina ei ajettu. Mä tykkään enemmän tästä, että lauantai ja sunnuntai ovat samanlaisia kisapäiviä ja niistä voi sitten valita mieleisensä säätilan ja menemistensä mukaan. Perjantaina suurin osa on töissä/koulussa.
Todennäköisesti Alastarolla ja Kemoralla mukana on Kuorma-autot kaikissa kisoissa (tai siis F3:t kisaa yhdessä avoimen luokan (SS+sekalaiset shikaanit) kanssa niissä Kuorma-autojen kisoissa, jotka ei ole SM-kisoja). Muilla radoilla sitten vaihtelevasti muita luokkia, kuten Porsche Racing Club Finland ja Legendat ja kourallinen wanhoja FFordeja.
Jos vielä huolivat F4:t mukaan ajamaan omista pisteistään samoissa lähdöissä, niin saanevat lisää autoja lähtöviivalle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nythän on jo Avoimet skabat, joten jos F3:set hyppää siihen porukkaan, on meillä kasassa:
- Formula 3
- Avoin luokka eli vanhat SS:t ja muut härpäkkeet, joita nyt saa nopeesti tuollaiset 15+ kasaan
- Kuorkit Alastarolla ja Kemorassa

Vielä kun Legendsit ja Minit tuohon päälle, niin kuka tarvitsee Rata-SM:ää? :D

Mitä tulee noihin GT Possuihin, niin niitähän alkaa olla Suomessa ihan kohtuullinen määrä, kunhan vaan olisivat radalla yhtä aikaa. Montakos Don Vito niitä nyt löytyy?
2 GT3 Ässää, 2-4 997 GT3 Cupperia (se neljäs on Vanhanen joka kisailee Suomessa perin harvoin), ja about 2 996 GT3 Cupperia (6järvi ja Aarnio)
Voipi olla enemmänkin mutta noi nyt ainakin.

Ferrareita (F430 + F360) pitäs löytymän 3 tai 4 (Nurminen Sr, Nurminen Jr, Schroderus&Toivonen ja neljäntenä Urpiala - ei vaan oo tänä suvena näkyny). Ja sen lisäksi 2 F355:a jaloissa pyörimään (tosin niiden omistajilla ei ole mitään hinkua ajaa niillä kilpaa...) Toisen nyky sijainnista en tiedä, mutta toinen, keltainen, on nähty ideaparkissa mm. kellojen myynti ständinä.:eek!:
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Nythän on jo Avoimet skabat, joten jos F3:set hyppää siihen porukkaan, on meillä kasassa:
- Formula 3
- Avoin luokka eli vanhat SS:t ja muut härpäkkeet, joita nyt saa nopeesti tuollaiset 15+ kasaan
- Kuorkit Alastarolla ja Kemorassa

Vielä kun Legendsit ja Minit tuohon päälle, niin kuka tarvitsee Rata-SM:ää? :D

Tuohon vielä kaupanpäälle esimerkiksi Supermotot ja/tai ATV:t, niin jo alkaisi olla hyvä ja monipuolinen kisapäivä kasassa.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Huhujen mukaan ainakaan Eskelinen ei enää jatka Suomen radoilla....
Eikös se ole luonnollista, että ruokahalu kasvaa syödessä ja on halua "isompiin kisoihin"?

Ketjunhan pitäisi juuri mennäkin niin, että aloitellaan suomessa ja sitten jatketaan maailmalle..

Tätäkin varmaan yritetään tällä palstalla jotenkin negatiiviseksi, niinkuin yleensä kaikkea muutakin..
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
No, minulla ei ainakaan ole asiasta mitään negatiivista sanottavaa, päinvastoin. Pitäisi ilmeisesti viljellä hymiöitä ahkerammin ---> :D
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Noin niinkuin yleisestiottaen tarkoitin, ei ollut tarkoitus sen erityisemmin sinun viestiäsi kommentoida..

Kun yleensä tuntuu aika nopeasti tällä palstalla kääntyvän negatiiviseksi kaikki mahdolliset asiat..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No ne "isommat ympyrät" GT3-luokassa taitaa sitten olla yhtä kuin BelCar kun tuo FIA NEZ GT on kuopattu toistaiseksi. Osasyynä (suurena) kuoppaamiseen oli mm. se että Suomen ja Ruotsin kisapromoottorit eivät mitenkään päin saaneet aikaiseksi mitään edes etäisesti yhteistyöltä haiskahtavaa vaan jääräpäisesti pitivät kiinni omista suunnitelmistaan.
Ruotsissa pääluokkana on kuitenkin STCC ja NEZ GT (+Nordic Super Cars) sitten siinä ohessa - jos sielläkään.

Olis kiva jos edes kerran tai pari kaudessa olisi Suomessakin kunnon voima-autojen skabat joissa about 20 autoa viivalla.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
No ne "isommat ympyrät" GT3-luokassa taitaa sitten olla yhtä kuin BelCar kun tuo FIA NEZ GT on kuopattu toistaiseksi. Osasyynä (suurena) kuoppaamiseen oli mm. se että Suomen ja Ruotsin kisapromoottorit eivät mitenkään päin saaneet aikaiseksi mitään edes etäisesti yhteistyöltä haiskahtavaa vaan jääräpäisesti pitivät kiinni omista suunnitelmistaan.
Ruotsissa pääluokkana on kuitenkin STCC ja NEZ GT (+Nordic Super Cars) sitten siinä ohessa - jos sielläkään.

Olis kiva jos edes kerran tai pari kaudessa olisi Suomessakin kunnon voima-autojen skabat joissa about 20 autoa viivalla.
Voishan meillä sentään olla vaikka EM-rallicrossi.... :)

Eiköhän se oo nähty mitä nää viimeaikaiset promoottorit on rata-SM - sarjassa saaneet aikaan..
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ne vaan jaksaa roikuttaa noita fordeja tuolla sarjassa.. :yuck:

Ei näytä kyllä yhtään lupaavalta, jos liki ainoa GT luokan pro-mies Eskelinenkin siirtää katseensa muualle. Tilalle täytys saada jotain Mika Saloa tai Järvilehtoa jotta edes jonkun moista mielenkiintoa herättelisi katselijoissa. Ja noi bemarit kanssa pois sielä kuleksimasta, ennemmin vaikka lisää legendsejä kuin ne.

Joka kerta kun ollaan oltu paikan päällä, on tullut mieleen että "tämän katsomisesta ei kyllä viitsisi maksaa". Eikä ole tullut maksettua kun on töissä kisoissa. ;) Mut silti.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Niin vois Ahvenistolla...

Ensi vuoden suunnitelmat näyttää erittäin mielenkiintoisilta ja hyviltä:

http://www.ftcc.fi/content/fi/11501/1019/1019.html
Kumpikohan tieto mahtaa F3:n kohdalla pitää paikkaansa... :dunno:

Formulaposti sanoi:
Uusi F3-sarja Suomeen
AKK:n ilmoittama F3-luokan SM-sarjan lopettaminen ei millään tavalla ole hetkauttanut luokan kannattajia ja aktiiviajajia , sillä heillä on jo pasmat valmiina omaa suomalaista mestaruussarjaa varten. Yhdessä kilpailutoimintaa vetävien ratojen ja kerhojen kanssa on perusteilla oma F3 Open eli avoin sarja ilman nykyistä kalliiksi tullutta välistävetäjää. Samalla päästään eroon AKK:sta, jonka on koettu viime vuosina olleen pelkkänä kiusana F3-luokalla.
http://www.kolumbus.fi/seppo.pitkanen/posti/2009formulae2.htm
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Joo joo, mitähän varten noita kilpailuja järjestetään? B-to-b ja vip-tilaisuudet? Oheistoiminnasta ja televisioinnnista ei juuri ole riemua jos kilpailutoimintaa ei rahoita sponsori tai olla muuten vaan turhamaisia. Toinen iso kysymys on, mistä Suomen kokoisessa maassa ja nykyisessä taloustilanteessa viivalle löytyvät ne GT-autot? Ja mikäli mitään kovin mullistavaa ei tapahdu, on sekä FF ja Renault menossa osanottajamäärien suhteen yhteen ja samaan suuntaan.
Se on ihan järkevä liike, että kilpailutapahtumat keskitetään yhteen päivään. Tämä säästää merkittävästi kustannuksia ja vapauttaa radat vuokraamaan sunnuntain johonkin muuhun käyttöön. Tietysti huonoimmassa mahdollisessa skenaariossa sunnuntaina järjestetään eri porukalla kansallinen kilpailu F3:n, Legendsien ja muiden kanssa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Ei tarvitsisi mun mielestä nimetä mitään pääluokkaa. Aika surkuhupaisaa, jos päälähdössä ajaa alle kymmenen autoa. Sarjan nimikin ilmeisesti taas muuttuu. No voidaanpahan markkinoida uutta moottoriurheilutapahtumaa, kun nimi on uusi ja kilpailun aikataulut muuttuu. Jos joku pitäisi valita päälähdöksi niin mä näkisin lauantain viimeisenä lähtönä mieluiten formula Renaultin ja formula 3:n yhteislähdön. Se jää taas unelmaksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuskin noita GT-autoja ihan hirveästi nykyistä enempää tuohon viivalle saadaan. Ainakaan mitään aivan huippukalustoa - ehkä jotain Challege-ferrareita ja Cup-possuja voi ilmaantua. Mutta nähtäväksi jää ilmaantuko jo ensi kaudelle kuinkakin monta GT4:a samalle viivalle. Eritoten Musse ja Astoni vois olla kliffoja.
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
Vaikka olenkin julkisesti jokunen vuosi sitten luvannut, että akk saa hoitaa nämä yhteiset asiat ja minä keskityn vain omien juttujemme hoitoon, en malta olla kommentoimatta tähän asiaan, sillä voisin kuvitella, että GT4-asioissa olemme ehkä kaikkein lähinnä asioiden ydintä näillä leveysasteilla.
Olen sitä mieltä, että suora siirtyminen Suomessakin vain GT4-luokkaan olisi pidemmällä tähtäimellä kaikkein järkevin ratkaisu. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että rata-autoiluamme halutaan edelleen kehittää ja että sille halutaan luoda yksi selkeä korkean profiilin omaava pääluokka. Erilaiset sekalähdöt, joissa jaetaan mestaruuksia joka toiselle mukana olevalle ovat medialle ja yleisölle, joskus jopa lajia seuraaville, täyttä hepreaa.
Ongelma tietysti on, että kun yhteen suuntaaan kumartaa, niin toiseen pyllistää, mutta toisaalta parempi yksi kunnon rutina, kuin ainainen kitinä.
Tällä kaudella Suomessa ajoi käsittääkseni neljä/viisi GT3-autoa, ja joukko muita autoja. Molemmat Lambot näyttäisivät olevan myynnissä, joten muutaman GT3 ym auton mukana olo vain sotkisi kuviota. Jos näitä muita autoja on pakko pitää mukana, niin sitten ne pitää tuunata pääluokkaan sopivaksi. Vaikka GT4-luokan auto on hitaampi, kuin cuppi possu tai GT3, se on silti erittäin näyttävä ja valinnan varaa on, Aston, BMW, Jaguar (2010), Porsche, Mustang, Maserati yhteensä kohta parikymmentä erilaista luokiteltu autoa. Joten näyttävyydestä juttu tuskin jää kiinni ja ennenkaikkea GT4 on kustannuksiltaan paljon alle sen miltä näyttää. Ajamalla pitempiä lähtöjä kahdella kuljettajalla pienennetään myös kustannuksia/kuljettaja.
Ei GT4:kään mikään ilmainen juttu ole, mutta toisaalta olen elänyt läheltä senkin ajan, kun Suomessa oli erittäin elinvoimainen Sport2000-sarja. Silloisilla vuosibudjeteilla ajettaisiin nykyrahaan suhteuttettuna helposti pari kautta GT4 autoa, joka on kuitenkin aivan toiselta planeetalta näyttävyyden suhteen.

Omasta kokemuksestamme, viime vuonna kolme Euro GT-starttia ja tänä vuonna 17 Hollannin GT4-starttia, plus testit, yhteensä n.4.500 km samalla Astonilla, voin kertoa, että auton käyttökulut ovat olleet erittäin pienet. Siitäkin huolimatta, että autoa on hoidettu ammattiteamin toimesta ja kaikki tarvittava on vaihdettu ajallaan. Yhtään teknisestä viasta johtuvaa keskeytystä, tai muuta isompaa ongelmaa ei ole ollut. Kun on vielä yksi viikonloppu ajamatta, niin täytyypä koputtaa puuta tämän sanottua. Pikkuosumista, joilta Hollannin sarjassa ei voi välttyä, kertyneet korjauskustannukset ovat olleet suurin yksittäinen satunnainen menoerä. Moottori ja vaihdelaatikko kestänee reilusti vielä seuraavankin kauden ilman rebuildausta. Esim Speedlover ajatti Astoniaan 2007-2009 yhteensä yli 12.000 km, ennen moottoriremonttia. Vaihdelaatikko lienee tehtaan jäljiltä edelleen.
Uuden GT4 auton hankintahinta (pl Ginetta) on välttämättömine osineen ja kaikilla herkuilla +/-150.000 euroa. Ei ihan pieni kasa rahaa, mutta WTCC, tai GT3-autojen hintoihin noin puolet. GT4 auto on myös poikkeuksellisen monikäyttöinen laite. Samalla autolla voi ajaa eurosarjassa ja monissa kansallisissa sarjoissa ja sillä voi osallistua kohtuukustannuksin lähes kaikkiin legendaarisiin 24 tunnin kisoihin. Esim Nurburgring, Spa, Zolder, Dubai noin ensihätään. Käytetyille GT4 autoille on myös muodustumassa hyvät jälkimarkkinat. Kuten yleensäkin, kannattaa käytettyjen kanssa olla tarkkana ja tässä tapauksessa aivan erityisesti, sillä SRO:n suunnitelmissa on tehdä autot pari sekuntia/kierros nopeammiksi ensi vuonna. Tätä varten 2010 autoihin tulee SRO:n luokittelemia upgrade kittejä. Näiden hinnat ja valmistajat selviävät lähiaikoina, mutta näyttäisi, että aivan kaikkiin malleihin näitä kittejä ei tällä tietoa tule.

Hollannin erittäin onnistunut GT4-lanseeraus, jossa olemme olleet alusta asti mukana, on hyvä esimerkki näiden autojen toimivuudesta myös yleisen mielenkiinnon herättäjinä ja sitä kautta myös yhteistyökumppaneiden kasvavaan kiinnostuksen lisääjinä. Myös sikäläinen organisaattori on satsannut ja tehnyt valtavan määrän työtä asioiden eteen. Tottakai käsitän, että resurssit Hollannissa ovat erilaiset kuin täällä, mutta silti periaatteessa aivan samojen ongelmien parissa sielläkin toimitaan. Kaikki ovat kuitenkin valmiit myöntämään, että ilman GT4-luokan lanseerausta pääluokaksi olisi meininki sielläkin huomattavasti hiljaisempaa.
 
Ylös