Vaikka olenkin julkisesti jokunen vuosi sitten luvannut, että akk saa hoitaa nämä yhteiset asiat ja minä keskityn vain omien juttujemme hoitoon, en malta olla kommentoimatta tähän asiaan, sillä voisin kuvitella, että GT4-asioissa olemme ehkä kaikkein lähinnä asioiden ydintä näillä leveysasteilla.
Olen sitä mieltä, että suora siirtyminen Suomessakin vain GT4-luokkaan olisi pidemmällä tähtäimellä kaikkein järkevin ratkaisu. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että rata-autoiluamme halutaan edelleen kehittää ja että sille halutaan luoda yksi selkeä korkean profiilin omaava pääluokka. Erilaiset sekalähdöt, joissa jaetaan mestaruuksia joka toiselle mukana olevalle ovat medialle ja yleisölle, joskus jopa lajia seuraaville, täyttä hepreaa.
Ongelma tietysti on, että kun yhteen suuntaaan kumartaa, niin toiseen pyllistää, mutta toisaalta parempi yksi kunnon rutina, kuin ainainen kitinä.
Tällä kaudella Suomessa ajoi käsittääkseni neljä/viisi GT3-autoa, ja joukko muita autoja. Molemmat Lambot näyttäisivät olevan myynnissä, joten muutaman GT3 ym auton mukana olo vain sotkisi kuviota. Jos näitä muita autoja on pakko pitää mukana, niin sitten ne pitää tuunata pääluokkaan sopivaksi. Vaikka GT4-luokan auto on hitaampi, kuin cuppi possu tai GT3, se on silti erittäin näyttävä ja valinnan varaa on, Aston, BMW, Jaguar (2010), Porsche, Mustang, Maserati yhteensä kohta parikymmentä erilaista luokiteltu autoa. Joten näyttävyydestä juttu tuskin jää kiinni ja ennenkaikkea GT4 on kustannuksiltaan paljon alle sen miltä näyttää. Ajamalla pitempiä lähtöjä kahdella kuljettajalla pienennetään myös kustannuksia/kuljettaja.
Ei GT4:kään mikään ilmainen juttu ole, mutta toisaalta olen elänyt läheltä senkin ajan, kun Suomessa oli erittäin elinvoimainen Sport2000-sarja. Silloisilla vuosibudjeteilla ajettaisiin nykyrahaan suhteuttettuna helposti pari kautta GT4 autoa, joka on kuitenkin aivan toiselta planeetalta näyttävyyden suhteen.
Omasta kokemuksestamme, viime vuonna kolme Euro GT-starttia ja tänä vuonna 17 Hollannin GT4-starttia, plus testit, yhteensä n.4.500 km samalla Astonilla, voin kertoa, että auton käyttökulut ovat olleet erittäin pienet. Siitäkin huolimatta, että autoa on hoidettu ammattiteamin toimesta ja kaikki tarvittava on vaihdettu ajallaan. Yhtään teknisestä viasta johtuvaa keskeytystä, tai muuta isompaa ongelmaa ei ole ollut. Kun on vielä yksi viikonloppu ajamatta, niin täytyypä koputtaa puuta tämän sanottua. Pikkuosumista, joilta Hollannin sarjassa ei voi välttyä, kertyneet korjauskustannukset ovat olleet suurin yksittäinen satunnainen menoerä. Moottori ja vaihdelaatikko kestänee reilusti vielä seuraavankin kauden ilman rebuildausta. Esim Speedlover ajatti Astoniaan 2007-2009 yhteensä yli 12.000 km, ennen moottoriremonttia. Vaihdelaatikko lienee tehtaan jäljiltä edelleen.
Uuden GT4 auton hankintahinta (pl Ginetta) on välttämättömine osineen ja kaikilla herkuilla +/-150.000 euroa. Ei ihan pieni kasa rahaa, mutta WTCC, tai GT3-autojen hintoihin noin puolet. GT4 auto on myös poikkeuksellisen monikäyttöinen laite. Samalla autolla voi ajaa eurosarjassa ja monissa kansallisissa sarjoissa ja sillä voi osallistua kohtuukustannuksin lähes kaikkiin legendaarisiin 24 tunnin kisoihin. Esim Nurburgring, Spa, Zolder, Dubai noin ensihätään. Käytetyille GT4 autoille on myös muodustumassa hyvät jälkimarkkinat. Kuten yleensäkin, kannattaa käytettyjen kanssa olla tarkkana ja tässä tapauksessa aivan erityisesti, sillä SRO:n suunnitelmissa on tehdä autot pari sekuntia/kierros nopeammiksi ensi vuonna. Tätä varten 2010 autoihin tulee SRO:n luokittelemia upgrade kittejä. Näiden hinnat ja valmistajat selviävät lähiaikoina, mutta näyttäisi, että aivan kaikkiin malleihin näitä kittejä ei tällä tietoa tule.
Hollannin erittäin onnistunut GT4-lanseeraus, jossa olemme olleet alusta asti mukana, on hyvä esimerkki näiden autojen toimivuudesta myös yleisen mielenkiinnon herättäjinä ja sitä kautta myös yhteistyökumppaneiden kasvavaan kiinnostuksen lisääjinä. Myös sikäläinen organisaattori on satsannut ja tehnyt valtavan määrän työtä asioiden eteen. Tottakai käsitän, että resurssit Hollannissa ovat erilaiset kuin täällä, mutta silti periaatteessa aivan samojen ongelmien parissa sielläkin toimitaan. Kaikki ovat kuitenkin valmiit myöntämään, että ilman GT4-luokan lanseerausta pääluokaksi olisi meininki sielläkin huomattavasti hiljaisempaa.