F-1 tekee kuolemaa

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tämä taantuma/lama ei ole ollenkaan niin paha asia kuin yleisesti ajatellaan, ainakaan mun mielestä. Taantuma on tervettä aina silloin tällöin.
24/7 tuulitunnelissa joidenkin härpäkkeiden hiominen kolmessa vuorossa on niin järjetöntä rahantuhlausta, että sen loppuminen ei voi olla kuin hyvä asia.

Iloisen tuhlauksen jälkeen nyt on pakko palata "back to basics".
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Formuloita kannattaa alkaa ajamaan jokamiesluokan folkkarinmoottoreilla ja päälle halvasta muovista tehty nätti karkkipaperi. Tuulitunnelit myyntiin ja kallis hiilikuitu helvettiin. Suuret massat eivät erota mitään. "Meitä" asiantuntijoita vähän kirpaisee, mutta siinä kaikki :D
Oletan sinun liioittelevan, mutta muuten olen samaa mieltä.
Juuri näin.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
24/7 tuulitunnelissa joidenkin härpäkkeiden hiominen kolmessa vuorossa on niin järjetöntä rahantuhlausta, että sen loppuminen ei voi olla kuin hyvä asia.

Iloisen tuhlauksen jälkeen nyt on pakko palata "back to basics".
Tama on juuri se alyttomyys nykysisissa formuloissa! Samalla summalla voisi kehittaa jotain radikaalia uutta, eika viettaa 50h tuulitunnelituntia yhden lisasiiven kanssa..

Kylla lama sopeuttaa taas toiminnan jarkeviin mittoihin. Varmasti ajetaan myos tulevaisuudessa muodossa tai toisessa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formuloilla on monessa mielessä kriittiset kuukaudet edessä. Kauden alkuun on vain kolme ja puoli kuukautta. Kyllä maaliskuun lopulla Melbournessa ajetaan, se lienee melko selvää, mutta ennen sitä ehtii tapahtua paljon sellaista joka viitoittaa formuloiden tulevaisuutta. Harvoin on talvitauko ollut näin mielenkiintoinen. Ja kuumin peruna ei nyt ole se, että kuka saa KERS:n parhaimpaan iskuun.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Suuria, kustannuksia merkittävästi leikkaavia, muutoksia on tulossa kaudelle 2010. Mutta Max Mosleyn sanoin; ensin on selvittävä kaudesta 2009. Ja ensi kausi ei tule olemaan helppo maailmantalouden todennäköisesti pahenevassa taantumassa. En pitäisi lainkaan ihmeenä, vaikka joku muu talli Hondan lisäksi heittäisi pyyhkeen kehään ennen kauden alkua. Myös kauden aikana saattaa ilmaantua ongelmia. Sopimuksissa on aina pykäliä joiden perusteella ne voidaan irtisanoa. Ja jos rahat yksinkertaisesti loppuvat, niin vaikea on rypistää. Jonkun tallin yhden suuren sponsorin huono suhdannekehitys ensi kevään aikana saattaa kaataa koko tallin.

Yksikään talli ei voi julkisesti puhua ongelmistaan ennen kuin päätöksiä on tehty, koska sponsorineuvottelut ensi kautta silmälläpitäen ovat vielä monilta osin kesken. Esimerkiksi Toro Rosso on vuoden tauon jälkeen palannut käytäntöön, jossa tallin kuljettajien pitää tuoda rahaa tallille sen sijaan, että kuljettajille maksettaisiin palkkaa. Buemi ja Sato etsivätkin parasta aikaa kiivaasti henkilökohtaisia sponsoreita.

Yksi asia on kuitenkin varma; tallien budjeteissa ei ole kovin paljon ilmaa. Tallikatras ei toki ole tässä asiassa homogeeninen, mutta jo muutamankin tallin talousvaikeudet saattavat tuottaa melkoista murhetta koko sarjalle ensi kaudella –ja jo ennen sen alkua.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kaiken pahan alku ja juuri on Michael Schumacher! Schumi ei vaan pärjänny ilman hillittömiä testailumääriä ja siitä lähti älytön kilpatestaaminen liikkeelle. No tuolla budjetit tietty jo nousi älyttömiks. Lisäksi Schumi on syypää noihin älyttömiin kuljettajapalkkoihin.

Jos Ferrari ei olisi tehnyt mitään noin typerää mitä Schumi menestyäkseen vaati, olisi budjetit vielä normaalilla tasolla. Lisäksi mukana voisi hyvinkin olla vielä useampia talleja.

Vai pitäisikö oikeastaan syyttää Häkkistä kun oli liian kova vastus Schumille? :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Äkkiseltään mietittynä varsin fiksuja päätöksiä näin maallikon näkökulmasta.
Katsojan näkökulmasta suurin muutos ensi kaudella on edelleen autojen ulkonäkö. Kuten ylempänä totean, kustannuksia karsitaan lähinnä katsojille merkityksettömillä sektoreilla.

2010 muuttuukin sitten vähän enemmän myös kisailu, kun tankkaus ja renkaanlämmittimet kielletään ja kisamittaankin saattaa tulla muutosta.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Moottorin kierroslukua ei tarvis toistamiseen pudottaa! Ehkä toi on kuitenkin helpoin tie kestävyyteen?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
F1 ei kuole eikä lama jatku ikuisuuksia. Nyt vain palataan takaisin maanpinnalle ja jo tehdyillä ja mahdollisesti tulevilla sääntömuutoksilla luodaan houkutteleva mahdollisuus uusien tallien tuloon taloudellisen nousukauden alkaessa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ihan hyviä vaihtoehtoja mielestäni. Moottorin määrän rajaaminen on parempi vaihtoehto kuin joku kestorajoitus. On varaa myös löysätä näitä hieman kunhan maailma toipuu lamasta.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Minusta on hieno juttu että jatkuvasti kasvavia kuluja yritetään pudottaa. Olisi hienoa nähdä taas täysi lähtöruudukko autoja. Ei kuitenkaan missään nimessä niin että talilla olisi 3 autoa. Mikähän olisi kolmoskuskin rooli:nope:
Meidän katsojien kannalta on aivan sama jos vauhti putoaisi vaikka 1-2 sekunttia per kierros. Pääasiahan on viihdyttävät kilpailut.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No Hondan vetäytyminen (lähinnä poliittisistä syistä (monista)) avitti sitten nopeisiin toimiin. Jotkut hyviä jotkut ei...

Ykköset on aina toipuneet näistä muutoksista nopeasti. Toivottavasti myös nytkin. Harmi ettei lajin tasaisempi ohjaus ole mahdollista vaan yleensä tulee äkkipysähdys (läsähtäminen).

Mosley on taas elämänsä voimissa ja saattaa ilmoittaa jatkavansa vakavien aikojen nimissä...
 

Läskipää

Well-known member
Liittynyt
28.1.2008
Viestit
108
Onkohan kukaan laskenut noita kustannuksia kunkin aikakauden reaaliseen rahan-arvoon suhteutettuna? Onkohan muutos loppujen lopuksi niin erinomaisen suuri kuin väitetään? (Varmasti nousua on jossain määrin tapahtunut, mutta kuinka paljon?).
Jos esim. Keke tienasi vuonna 1982 millin mummon markoissa (fiktio), niin mikä summa euroissa vuonna 2009 vastaisi samaa summaa?:thumbfh:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
24/7 tuulitunnelissa joidenkin härpäkkeiden hiominen kolmessa vuorossa on niin järjetöntä rahantuhlausta, että sen loppuminen ei voi olla kuin hyvä asia.

Iloisen tuhlauksen jälkeen nyt on pakko palata "back to basics".
Jep, mutta joku (jostain syistä Brawnin palkannut) vetäytynyt talli teki noin kolmessa tuulitunnelissa ensikautta varten....
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Onkohan kukaan laskenut noita kustannuksia kunkin aikakauden reaaliseen rahan-arvoon suhteutettuna? Onkohan muutos loppujen lopuksi niin erinomaisen suuri kuin väitetään? (Varmasti nousua on jossain määrin tapahtunut, mutta kuinka paljon?).
No karkeasti esim. Benetton operoi ja voitti mestaruuden vuonna 1994 parinkymmenen miljoonan dollarin budjetilla. Rahan arvo ei ole reilussa kymmenessä vuodessa kymmenkertaistunut, budjetit sen sijaan ovat. Kyllä se muutos vaan on iso.
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
No karkeasti esim. Benetton operoi voitti mestaruuden vuonna 1994 parinkymmenen miljoonan dollarin budjetilla.
Näinpä, mutta nykyisin tuolla ei saa edes yhtä huippukuskia. Jos Kimi tienaa kuskipalkkiona 30milj€ vuodessa, niin se tekee yli 80.000€ vuoden jokaisena päivänä. Sitäpaitsi huipputalli mällää mehukesteihin jo sen 10milj€ / kausi.€. Miettikääpä sitä.

:alppu:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös