Ajatukseni oli vain se, että F1:n kuninkuusasema moottoriurheilun ykköslajina on jokseenkin keinotekoinen rakennelma, joka perustuu kiusallisen pitkälle maanmainiosti onnistuneeseen markkinointiin. Itse luokassa ei mielestäni ole sellaisia elementtejä jotka oikeuttaisivat kiistattomaan ykkössijaan eri moottoriurheilulajien joukossa.
Sikäli kyllä olet oikeassa, ettei F1:ä tulisi edes asettaa vertailuun rallin tai kiihdytysautoilun, saati moottoripyörien kanssa. Kyse on eri lajeista siinä kuin jääkiekossa ja jalkapallossa.
Formulaluokkien ykkönen F1 on, jos ei muuta niin nopeutensa (poislukien ovaalit), historian ja MM-statuksen vuoksi. Jos noita pitää keinotekoisina, niin mikäs siinä. Ykkösaseman ja myös markkinoinnin tuomana luokka on myös tavoitelluin luokka kuskeille.
Tietysti jos joku haluaa ajatella, että moottoriurheilun ykköslaji on yhtä kuin hienoin teknologia, mellevimmät massit ja suurimmat katsojaluvut, niin mikäpä siinä, mutta urheilulajin substanssina se on lopultakin heiveröinen pohja mille rakentaa.
No, voisi asian niinkin ajatella, että jos jollain sarjalla olisi parempi substanssi, niin toki se nousisi MM-sarjan ohi. Kuten talvilajien maailmancupeissa esim. on käynyt. Tai futiksen seurajoukkueiden MM-tittelissä (Mestareiden liiga on arvostetumpi).
Joku toinen pohja mille formula-ykkösiä rakennettaisiin, olisi hyväksi lajille. Jokin, missä persoonallisuudet ja heidän taitonsa nousisivat selkeästi keskiöön.
Itse kaipaisin jylhää, mano a mano- mittelöä, eikä suinkaan machina a machina-taistoa, jossa kehnompikin kuljettaja voi viedä toista kuin litran mittaa jos alla sattuu olemaan selkeästi paremmat laitteet.
Sinulle standardointi siis ilmeisesti sopii. Alemmissa sarjoissahan tämä on jokseenkin tämänhjetkinen asiantila. Onko niillä mielestäsi enemmän substanssia?
Persoonallisuuksien korostaminen kyllä menisi sen markkinoinnin puolelle, itse urheiluun liittymättömään saippuaopperaan.
tsinivuo sanoi:
Niin siis, miten käy, kun kohta kisoja lähettävillä kanavilla ei olekaan varaa maksaa oikeuksista tai niillä rahastaminen maksuteeveenä ei enää onnistu eli hinnoitteleeko F1 itsensä ulos kansan keskuudesta. Kun kuolihan pois aikoinaan nuo Canalinkin moniverroin nykyisiä systeemejä edistyneemmät F1-lähetykset.
Maksukanavaratkaisua vasta kokeillaan Suomessa ja Portugalissa. Suomessa homma toimi mainiosti, koska Kimi meni Ferrarille ja voitti heti mestaruuden, ja Kovalainenkin ajaa huipputallissa. Tilanne siis saattaa muuttua tulevaisuudessa, mutta FOM:lle tärkeämpi kokeilukohde on Portugali, jolla ei ole omaa kuskia, eikä muutoinkaan ole vuosiin ollut kovin vahvoja siteitä ykkösiin. Nyt sentään Algarvessa taas testataan.
Rahastaako F1 itsensä ulos? Ei tietenkään. Jos kenelläkään ei ole varaa maksaa tv-oikeuksista, niiden hinta laskee. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Kysynnän ja tarjonnan laki tappoi myös Bernien F1 Digital +-palvelun. Se toimi kuusi vuotta tappiollisena. Hinta (ja kustannukset) oli liian korkea ja ihmisten kiinnostus sen tarjoamaan lisäarvoon arvioitua vähäisempi. Osa sen ominaisuuksista sulautettiin perusfeediin (Team Radio, lisääntynyt onboard-kuva, lisägrafiikat), osa siirtyi nettiin (live timing). Nykyisin Saksan Premiere F1-kanava tarjoaa maksullisena oman kanavan onboard-kuvalle. Muualla ollaan perusfeedin varassa.
Tässä taas törmättiin siihen tosiasiaan, että valtaosa katsojista ei ole HC-faneja, vaan heille riittää ihan peruslähetys. Mikä ei sinällään ole yllätys, sillä nähdäänhän se tälläkin foorumilla, ettei kaikki varsinaiset F1-fanitkaan ole valmiita maksamaan suorista lähetyksistä.