F-1 tekee kuolemaa

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Rahankäyttö kieltämättä ryöstäytyi käsistä, mutta se oli tehtaiden omaa hölmöyttä. Lajin seuraajalle se ei tuonut lisäarvoa kuin korkeintaan pään epäuskoisen pyörittelyn muodossa. En kuitenkaan pidä rahankäyttöä varsinaisesti substanssiin sisältyvänä asiana, vaan taustatekijänä.
Itselleni oli kyllä vaikea hahmottaa missä vaiheessa rahankäyttö ryöstäytyi käsistä. Muistelisin että noin vuodesta 95 asti olisin voinut vannoa, että enempää ei voi kulut nousta, tai homma kusee.
Ja aika monta vuotta putkeen sitä oli täysin väärässä :D
Edes nykyinen kriisi ei varmasti pudota kuluja 1995 tasolle.

Johonkin 100miljoonaan dollariin saa jo aika monta "korollaa" myydä, että sijoitus maksaa edes itsensä takaisin.

Aika entinen ei koskaan enää palaa. Formula ykkösiinkään. Graham Hillit, James Huntit, jopa Ayrton Sennat ovat menneisyyttä. Nykyinen mediayhteiskunta ei vain toimi niin. Nykyään suitsitaan ja tasapäistetään, koska ketään ei saa loukata.
En ole ihan varma mitä WebSlave tarkoittaa.

Itse kuitenkin ymmärrän tämän niin, että ketään ei saa loukata, koska se saattaa haitata bisnestä.
Ei haluta loukata yhtään markkinasegmenttiä; ei neekereitä, ei viiksekkäitä espanjalaisneitosia, ei vinosilmiä, ei suomalaisia amitsuja, ei ketään, koska markkinat ovat globaalit.

Tunteet, ja yhteiskunta, eivät sinänsä kiinnosta ketään (niin kauan, kun ne eivät liity bisnekseen).

Tietenkään vanha aika ei sellaisenaan palaa, mutta ennemmin tai myöhemmin joku yrittää profiloitua selvemmin, ja ottaa etäisyyttä muiden toimintatapoihin.

Tällähetkellä Red Bull/Toro Rosso(?) edustaa tarkoituksella sitä räväkintä linjaa :)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Rahankäyttö kieltämättä ryöstäytyi käsistä, mutta se oli tehtaiden omaa hölmöyttä. Lajin seuraajalle se ei tuonut lisäarvoa kuin korkeintaan pään epäuskoisen pyörittelyn muodossa. En kuitenkaan pidä rahankäyttöä varsinaisesti substanssiin sisältyvänä asiana, vaan taustatekijänä.
Moottoriurheilussa nopeus maksaa rahaa – kuinka kovaa haluat mennä?

Minusta on turha syyttää talleja siitä, että ne käyttivät kaikki silloin saatavilla ja käytössä olleet resurssit yrittäessään päästä palkintokorokkeen huipulle. Syy on pikemminkin siinä, että kuka antoi sen tapahtua? Oikeastaan joka kerta kun Mosley kokee tarpeelliseksi kertoa mediassa kuinka F1:n kustannukset ovat karanneet käsistä, niin hän samalla myöntää epäonnistuneensa yli 15 vuotta kestäneellä virkakaudellaan tekemään asianhyväksi yhtään mitään. Joko hän ei ensin tajunnut, että kustannukset ovat liian korkealla ja ei tehnyt mitään tai sitten hän ei yksinkertaisesti tehnyt yhtään mitään. Nyt on turha yrittää tehdä F1:stä Champ Caria, koska hänellä on ollut enemmän kuin aikaa reagoida. Sen sijaan Mosley on vain esittänyt vieläkin kalliimpia ja tarpeettomia muutoksia, kuten viimeisimpänä esimerkkinä KERS, joka tulee vielä puremaan Maxia pyllylle. Hän tosin saattaa pitää siitä, minä en voi tietää…
Autotehtaiden joukkopako ei ole todennäköistä, eikä sen puoleen pikkutallien mukaantulokaan.
Ehkä, mutta jotain Mosley pelkää…
Max Mosley in a letter to FOTA sanoi:
The FIA itself would not be financially disadvantaged by a collapse of Formula One, but it would suffer in other ways. And, in any event, we believe we have a duty to do whatever is necessary to preserve the Championship for the competitors, the commercial rights holder and motor sport generally. We are therefore prepared to act radically. We hope that, notwithstanding the changes which must now be made, all teams which are still in business in 2010 will enter. But as already stated, we will be ready to recognise an independent series should some teams prefer to go their own way.
Nyt kysymys kuuluukin, että miksi vakuuttaa FOTA:n jäsenille, ettei FIA asetu poikkiteloin mikäli tallit loikkaavat muualle? Onko joku FOTA:ssa jo ehdottanut kyseistä asiaa? En oikeasti näe mitään muuta syytä miksi Mosleyn muuten tarvitsi asia tuoda esille kirjeessään kuin se, että joku (tehdas- tai yksityistalli) on sitä jo mennyt ehdottamaan.

Itse uskon edelleen A1GP:n ja Ferrarin välisen sopimuksen olevan avain tähän kaikkeen. Mikäli sarja ei pysty hoitamaan taloudellisia velvoitteitaan italialaismerkkiä kohtaan ja se todella päätyy Ferrarin käsiin, niin siinä on todellinen avaimet käteen - tyyppinen ratkaisu. Ja kustannustehokas sellainen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Syy on pikemminkin siinä, että kuka antoi sen tapahtua? Oikeastaan joka kerta kun Mosley kokee tarpeelliseksi kertoa mediassa kuinka F1:n kustannukset ovat karanneet käsistä, niin hän samalla myöntää epäonnistuneensa yli 15 vuotta kestäneellä virkakaudellaan tekemään asianhyväksi yhtään mitään.
Säästöehdotukset olisivat saaneet hyvin vähän vastakaikua. Säästöjen välttämättömyys on myönnetty tallien puolelta vasta pari vuotta. Sitä ennen sekä Ferrari että McLaren olisivat olleet moista vastaan.
Nyt kysymys kuuluukin, että miksi vakuuttaa FOTA:n jäsenille, ettei FIA asetu poikkiteloin mikäli tallit loikkaavat muualle? Onko joku FOTA:ssa jo ehdottanut kyseistä asiaa? En oikeasti näe mitään muuta syytä miksi Mosleyn muuten tarvitsi asia tuoda esille kirjeessään kuin se, että joku (tehdas- tai yksityistalli) on sitä jo mennyt ehdottamaan.
Kilpailevasta sarjasta on puhuttu säännöllisesti 70-luvun lopusta asti. Toki moinen tokaisu viittaa tuoreeseenkin keskusteluun. Toisaalta voi tuo olla puhtaasti taktinenkin veto. Mosley vakuuttaa, että F1 jatkaa ja tekee välttämättömät toimet mestaruussarjan jatkumiseksi, mutta jos joku haluaa nyt hypätä kelkasta, niin siitä vaan. Armeliaisuuteen verhottu uhkaus siis.
Itse uskon edelleen A1GP:n ja Ferrarin välisen sopimuksen olevan avain tähän kaikkeen. Mikäli sarja ei pysty hoitamaan taloudellisia velvoitteitaan italialaismerkkiä kohtaan ja se todella päätyy Ferrarin käsiin, niin siinä on todellinen avaimet käteen - tyyppinen ratkaisu. Ja kustannustehokas sellainen.
Tarkoitatko F1:n korvaajaksi? Jolloin F1:stä tulisi jo samantyylisellä konseptilla tehdyn F2:n isoveli, yksityyppiluokka? En jaksa uskoa tuohon, sillä vaikka Ferraria pidetään välttämättömänä ykkösille, Ferrari ei yksistään riitä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
Formula unossa ollaan periaatteessa hieman samanlaisessa tilanteessa kuin MotoGP:ssä. Kuinka paljon voidaan teknistä kilpavarustelua rajoittaa ja laitteistoa standardisoida ilman, että puhumme jo käytännössä jostain "alemmasta" luokasta?

MotoGp-hemmot hermoilevat mahdollisesta liukumisestaan yhä lähemmäksi Superbike-pyöriä, ja joku samankaltainen pelkohan se lienee osalla F1-miehistäkin. Status on vaarassa kärsiä ja saavutetuista eduista ei haluta tinkiä. Mutta kun pikkupakko olisi.....tai.....:thumbfh:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Säästöehdotukset olisivat saaneet hyvin vähän vastakaikua. Säästöjen välttämättömyys on myönnetty tallien puolelta vasta pari vuotta. Sitä ennen sekä Ferrari että McLaren olisivat olleet moista vastaan.
Mahdollisesti. Helppoahan se on näin jälkeenpäin tietenkin sanoa, mutta tilanne olisi Mosleyn kannalta nyt paljon edullisempi, jos hän olisi jo vuonna 1993 tehnyt F1:stä halvemman olla mukana sen sijaan, että kaikki pienet yksityistallit kuten Larousse, March, Lotus, Pasific, Forti ja Simtekin annettiin vain kuolla pois sitä suuremmin murehtimatta. Totuus on, että Mosleyn tullessa valtaan F1:ssä oli 18 tallia. Nyt vain kymmenen.

Viimeistään autonvalmistajien liityttyä joukolla sarjaan 2000-luvun alussa, uskon, että päätöksiä olisi saatu tehtyä hyvinkin helposti, sillä kyseessä olisi ollut tallien ja lajin etu. Oikeastaanhan tallit ovat ajaneet kustannussäästöjä yhtä kauan kuin Mosley, mutta valitettavasti valta ei ole ollut heidän. Talleja on turha syyttää, sillä ne tulevat aina kuluttamaan niin paljon rahaa sääntöjen mahdollistamien asioiden kehitystyöhön. FIA:n vastuulla on ollut sääntöjen tekeminen sellaisiksi, että vähäiselläkin panostuksella talli pystyy olemaan kilpailukykyinen. Sen sijaan se on ollut varsin tyytyväinen vuosikymmenien ajan katsellessaan kuinka tallit käyttävät avaruusteknologiaa tehdäkseen autoistaan nopeampia. Ja jos tästä vielä päättyy syyttämään talleja, niin silloin ei ymmärrä kilpailemisen realiteetteja alkuunkaan.
Mosley vakuuttaa, että F1 jatkaa ja tekee välttämättömät toimet mestaruussarjan jatkumiseksi, mutta jos joku haluaa nyt hypätä kelkasta, niin siitä vaan. Armeliaisuuteen verhottu uhkaus siis.
Mosley lupaa että FIA tekee kaikkensa, mutta toisaalta samalla myöntää ja osoittaa, että liitossa on myös mietitty mahdollisuutta ilman F1:tä. Bernardilla on aina ollut sellainen jännä taipumus esittää synkätkin asiat positiivisessa valossa (USA 2005), eikä hän koskaan myöntäisi, vaikka olisi kuinka selvää, että asiat ovat menossa likakaivosta alas. Mosley sen puhuu kirjeessään asiasta, mikä ei luo vakauden ilmapiiriä. Puheet siitä miten F1:n loppuminen vaikuttaisi FIA:an, ovat jotain, mitä Bernard ei ikinä sanoisi ääneen.
Siksi ainakin minusta voi ilmoille heittää ihan puhtaan spekulaation, että olisiko tuo kirjeen viimeinen kappale uhkauksen sijasta pikemminkin kehotus? Mosleyhän lupaa kirjeessään FIA:n tuen yksityiselle sarjalle ja Mosley on jo tukenut FOTA:n vaatimuksia suuremmasta siivusta F1:n tuottamista rahoista. Ehkä hän itsekin on viimein tajunnut, että F1:n kaupallisten oikeuksien myynti vuosisadan ajaksi ei ollut mikään viisas temppu ja että Bernard on heidän leikeissään kolmas pyörä ja siksi kannustaa tai ainakin tukee tallien loikkaamista muualle. Federaationkin kannalta rahojen ja vallan uusjako olisi kannattavaa ja antaisi Mosleylle mahdollisuuden korjata tekemänsä virheensä. Jos tallit todella haluavat ottaa vastuun omasta kohtalostaan, ”perustakaa oma sarja ja tehkää asiat itse. FIA tulee tukemaan teitä.”
Tarkoitatko F1:n korvaajaksi? Jolloin F1:stä tulisi jo samantyylisellä konseptilla tehdyn F2:n isoveli, yksityyppiluokka? En jaksa uskoa tuohon, sillä vaikka Ferraria pidetään välttämättömänä ykkösille, Ferrari ei yksistään riitä.
En puhunut F1:n korvaajasta mitään, sillä ”eihän mikään pysty F1:tä ikinä korvaamaan, eikä ole tarpeenkaan.” Eikä F1:n korvaajasta ikinä tulisi F1:tä, siitä Bernard pitää huolen. En myöskään missään kohtaa sanonut, että Ferrari yksistään riittäisi tai että se edes olisi esitetty vaihtoehto.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totuus on, että Mosleyn tullessa valtaan F1:ssä oli 18 tallia. Nyt vain kymmenen.
Tilanne oli yhtä sairas silloin, vaikka toisella tavalla. Se, ettei kymmenkunta autoa näe kuin perjantaiaamun esikarsinnat ei voi olla pitkäjänteisen kilpailutoiminnan pohjana niille pikkutalleille. Niinpä niitä kuoli pois ihan luonnollista tietä. Toki Lotuksen ja Brabhamin kaltaisten merkkien katoaminen on surullista, mutta aikansa kutakin.
Viimeistään autonvalmistajien liityttyä joukolla sarjaan 2000-luvun alussa, uskon, että päätöksiä olisi saatu tehtyä hyvinkin helposti, sillä kyseessä olisi ollut tallien ja lajin etu.
Minä taas luulen, että Toyota ja Honda olivat hyvinkin valmiita samaan kilpavarusteluun mitä McLaren ja Ferrari olivat jo jonkin aikaa harrastaneet. Ainakin budjetit viittasivat siihen. Renault osoitti omilla maailmanmestaruuksillaan, ettei ihan niin järjetön rahan polttaminen ollut menestymisen edellytys.
Talleja on turha syyttää, sillä ne tulevat aina kuluttamaan niin paljon rahaa sääntöjen mahdollistamien asioiden kehitystyöhön.
Ei se nyt ihan noin mene. Tottakai tallit ovat vastuussa omasta tuhlaamisestaan, ei ne voi vetäytyä vastuusta sillä perustella että "no kun FIA antaa meidän tuhlata omia rahojamme". Tallit itse ovat rakennuttaneet hienot teknologiakeskukset, ostaneet tuulitunnelit ja supertietokoneet ja palkanneet kasapäin porukkaa. Kun FIA rajoitti moottoreiden kehitystä, niin tallit valittivat sitä, että joutuvat laittamaan työntekijöitä pihalle. Tehdastalleilla ei ollut talousvaikeuksia ennen kuin tämä nykyinen kriisi iski. Ne eivät siis halunneet muutosta ja säästöjä. Ne halusivat kuluttaa, mutta niissä ei ole vikaa?

FIA:n vastuulla on ollut sääntöjen tekeminen sellaisiksi, että vähäiselläkin panostuksella talli pystyy olemaan kilpailukykyinen. Sen sijaan se on ollut varsin tyytyväinen vuosikymmenien ajan katsellessaan kuinka tallit käyttävät avaruusteknologiaa tehdäkseen autoistaan nopeampia. Ja jos tästä vielä päättyy syyttämään talleja, niin silloin ei ymmärrä kilpailemisen realiteetteja alkuunkaan.
Kaikki halusivat sitä. FIA, tallit, ja yleisö yhtä lailla. Syyttävän sormen osoittaminen pelkästään FIAa kohti on jälkiviisastelua. Jokaista Mosleyn aikana tehtyä sääntömuutosta, joka tuo säästöjä on pidetty idioottimaisena ja F1:n hengen vastaisena. Moottorimäärän vähentäminen, moottorien kehitysjäädytys, yksi rengastoimittaja ja yhteinen ECU ainakin tulevat heti mieleen.
Mosley lupaa että FIA tekee kaikkensa, mutta toisaalta samalla myöntää ja osoittaa, että liitossa on myös mietitty mahdollisuutta ilman F1:tä.
Ei Mosley minusta noin sano, vaan että F1 jatkuu olitte mukana tai ette. Lupaa vain tunnustaa itsenäisen sarjan mikäli jotkin tiimit haluavat lähteä.
Bernardilla on aina ollut sellainen jännä taipumus esittää synkätkin asiat positiivisessa valossa (USA 2005), eikä hän koskaan myöntäisi, vaikka olisi kuinka selvää, että asiat ovat menossa likakaivosta alas. Mosley sen puhuu kirjeessään asiasta, mikä ei luo vakauden ilmapiiriä. Puheet siitä miten F1:n loppuminen vaikuttaisi FIA:an, ovat jotain, mitä Bernard ei ikinä sanoisi ääneen.
Bernie myy tuotetta nimeltä F1. Ei hän myyntiartikkeliaan ryhtyisi parjaamaan. Se miten F1:n loppuminen vaikuttaisi FIA:an ei varsinaisesti Bernielle kuulu eikä ole tärkeää, mutta omassa tilipussissa sarjan kuoleminen tuntuisi. Bernielle varmasti sopisi se, ettei FIA olisi muuta kuin hänen kumileimasimensa.
Siksi ainakin minusta voi ilmoille heittää ihan puhtaan spekulaation, että olisiko tuo kirjeen viimeinen kappale uhkauksen sijasta pikemminkin kehotus? Mosleyhän lupaa kirjeessään FIA:n tuen yksityiselle sarjalle ja Mosley on jo tukenut FOTA:n vaatimuksia suuremmasta siivusta F1:n tuottamista rahoista. Ehkä hän itsekin on viimein tajunnut, että F1:n kaupallisten oikeuksien myynti vuosisadan ajaksi ei ollut mikään viisas temppu ja että Bernard on heidän leikeissään kolmas pyörä ja siksi kannustaa tai ainakin tukee tallien loikkaamista muualle.
Mosley yrittää tervehdyttää F1:n rahanjakoa ja kulurakennetta. Mutta tallien loikkaaminen muualle ei ole FIA:n etu. Silloinhan FIA menettää sekä F1:n että tallit.
En puhunut F1:n korvaajasta mitään, sillä "eihän mikään pysty F1:tä ikinä korvaamaan, eikä ole tarpeenkaan." Eikä F1:n korvaajasta ikinä tulisi F1:tä, siitä Bernard pitää huolen. En myöskään missään kohtaa sanonut, että Ferrari yksistään riittäisi tai että se edes olisi esitetty vaihtoehto.
OK, sitten ymmärsin väärin. Mitä sitten tarkoitit "avaimet käteen-tyyppisellä ratkaisulla?" Ratkaisu mihin?
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Se, ettei kymmenkunta autoa näe kuin perjantaiaamun esikarsinnat ei voi olla pitkäjänteisen kilpailutoiminnan pohjana niille pikkutalleille. Niinpä niitä kuoli pois ihan luonnollista tietä.
Neljä karsiutui esikarsintojen takia, mutta senkin jälkeen talleja oli vielä 14. Esikarsintoja ei ollut enää vuonna 1993 ja tallit kuten Larousse, March, Lotus, Pasific, Simtek ja Forti eivät pudonneet pelistä pois enää perjantaiaamun esikarsintojen aikaan..
Tottakai tallit ovat vastuussa omasta tuhlaamisestaan, ei ne voi vetäytyä vastuusta sillä perustella että "no kun FIA antaa meidän tuhlata omia rahojamme".
Tottakai tallit ovat vastuussa omasta tuhlaamisestaan, mutta ne kuluttavat vain niin paljon kuin FIA:n sääntökirja mahdollistaa. Jos FIA olisi kieltänyt etusiipien käytön vuonna 1995, eivät tallit olisi kuluttaneet niiden kehitystyöhön rahaa enää seuraavina vuosina. Esimerkki on absurdi ja erikoinen, mutta ymmärtänet mitä tarkoitan.
Kun FIA rajoitti moottoreiden kehitystä, niin tallit valittivat sitä, että joutuvat laittamaan työntekijöitä pihalle.
Kuten nytkin tallit tulevat valittamaan sitä ikävää tosiseikkaa, että ne joutuvat erottamaan työntekijöitään. Kukapa itseään arvostava ja myötätuntoinen yritys ei kokisi ikäväksi tilannetta, jossa hetkessä työntekijöiden määrää joudutaan leikkaamaan.

Tallien ja moottorinrakentajien henkilöstömäärät kuitenkin räjähtivät käsiin vasta 2000-luvulle tultaessa. Mikäli FIA olisi ennen sitä ehdottanut moottorienjäädytystä tai halvempia materiaaleja, niin tehtaissa ei olisi työskennellyt niin paljon ihmisiä, että heitä olisi tarvinnut erottaa. FIA:n olisi tarvinnut tehdä edes jotain. Toimimattomuudellaan se antoi itsestään erittäin huonon kuvan ja se, että Mosley nyt yrittää korjata tilannetta on pahasti myöhässä. Jos FIA olisi 90-luvulla ehdottanut, että ajetaan koko kausi samalla autolla ja tallit olisivat sen ehdotuksen hylänneet, niin silloin vika olisi ollut talleissa. FIA ei kuitenkaan tehnyt tällaisia ehdotuksia ennen kuin se oli pakotettu ja kun tallit itsekin olisivat ryhtyneet toimimaan.
Syyttävän sormen osoittaminen pelkästään FIAa kohti on jälkiviisastelua
Ehkä, jos FIA:n päätökset eivät olisi jo niitä tehdessä vaikuttaneet vääriltä.
Jokaista Mosleyn aikana tehtyä sääntömuutosta, joka tuo säästöjä on pidetty idioottimaisena ja F1:n hengen vastaisena.
Minä en pidä, sillä luettelemasi listahan on täysin sama, jota CART/Champ Car käytti ennen FIA:a ja ideoina ne olivatkin todella hyviä. Ongelma vain on tullut siitä, että FIA ei ole onnistunut toteuttamaan niitä kunnolla. Esimerkiksi moottoritilavuuden laskeminen 2.4-litraisiksi oli suorastaan typerää, koska kustannussäästö olisi ollut huomattava, jos kaikki tallit olisi vain määrätty käyttämään Toro Rosson kuristinläppää säästöhysterian ensimmäistä kertaa nostettua päätään. Tämä ei sopinut FIA:n korkeateknologiseen käsitykseen F1:stä ja haiskahti turhan ”NASCARmaiselta”. Tosiasiassa moottorin kokohan ei lisää tavalliselle penkkiurheilijalle show’hun yhtään mitään, joten kuristinta olisi voitu ihan hyvin käyttää. Muiden ”jälkiviisauksien” luettelemiseen menisikin pienen kirjan verran, joten turha kai niihin kaikkiin on tarttua?

Ongelmani ei ole ehdotuksissa vaan niiden toteutuksissa ja siinä, ettei niitä ehdotuksia alkanut tulla kuin vasta kolmannella virkakaudella. Arrowsin, Prostin ja Minardin kannalta aivan liian myöhään.
Mosley yrittää tervehdyttää F1:n rahanjakoa ja kulurakennetta. Mutta tallien loikkaaminen muualle ei ole FIA:n etu. Silloinhan FIA menettää sekä F1:n että tallit.
Yhden sijasta olisikin kaksi? Spekuloinkin sillä, että Mosley yrittää kirjeessään osoittaa ymmärtävänsä FOTA:n tarkoitusperät ja tukee yksityistä sarjaa, jos sellainen syntyy. Mosley myi FIA:n taloudelliset motiivit F1-sarjaan, joten heidän kannaltaan pitäisi olla täysin samantekevää onko mestaruussarja heidän tukemansa Bernardin myyntiartikkeli vaiko tallien ylläpitämä sarja.
WebSlave sanoi:
Mitä sitten tarkoitit "avaimet käteen-tyyppisellä ratkaisulla?" Ratkaisu mihin?
Mikä oli suurin yksittäinen syy, mikseivät tallit perustaneet omaa sarjaa vuonna 2004? Sarjan perustaminen nollasta olisi vaatinut huimia investointeja ja järjestelykoneiston saaminen jaloilleen olisi ollut vaativa ja aikaa vievä operaatio. A1GP on toimiva ja olemassa oleva valmis organisaatio, jonka ainoa ongelma on nykyisen omistuspohjan taloudellinen vakaus. FOTA:n puheenjohtajan intressit ja sopimukset sarjan kanssa tekevät tilanteesta vähintäänkin mielenkiintoisen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Neljä karsiutui esikarsintojen takia, mutta senkin jälkeen talleja oli vielä 14. Esikarsintoja ei ollut enää vuonna 1993 ja tallit kuten Larousse, March, Lotus, Pasific, Simtek ja Forti eivät pudonneet pelistä pois enää perjantaiaamun esikarsintojen aikaan..
Joo, niputin epähuomiossa sekä DNPQ:t ja DNQ:t samaan porukkaan. Aika-ajoihin osallistuvat toki saavat vähän enemmän näkyvyyttä, mutta tuskin silti riittävästi. Suuret massat kuitenkin katsovat vain kisat, joten sponsorirahoille ei saada riittävästi vastinetta, jos televisioaikaa ei kerry. Vielä siinäkin vaiheessa, kun kaikki mahtuivat lähtöruudukkoon valittivat pikkutallit siitä, ettei niitä huomioida tarpeeksi (mistä syystä kokeiltiin yksi-kerrallaan-aika-ajoja).

En pidä kisasta karsiutuvia talleja mitenkään olennaisena lisäarvona F1:lle. Eikä niitä nyt ole sääntöjenkään puitteissa enää tulossa. Hyvä jos saadaan edes 20 autoa ruudukkoon.
Tottakai tallit ovat vastuussa omasta tuhlaamisestaan, mutta ne kuluttavat vain niin paljon kuin FIA:n sääntökirja mahdollistaa.
Niin paljon kuin niiden budjetti on. Esimerkkisi etusiipien kieltämisestä olisi vain johtanut saman rahan siirtämisen muuhun kehitystyöhön. Talleilla ei ollut syytä pienentää budjettejaan (pikkutallit tietysti ovat eläneet kädestä suuhun aina), joten ei ne niin olisi tehneet. Nyt on, joten nyt oli ryhdyttävä toimenpiteisiin.
Tallien ja moottorinrakentajien henkilöstömäärät kuitenkin räjähtivät käsiin vasta 2000-luvulle tultaessa.
Katson tämän johtuneen tehtaiden mukaantulosta. Pikkupajat hävisivät vähitellen moottorikartalta, jolloin jäljelle jäi vain valmistajia, joilla oli millä mällätä. Siinä ilmastossa ehdotukset jäädyttämisestä eivät olisi saaneet hyvää vastaanottoa.
FIA:n olisi tarvinnut tehdä edes jotain. Toimimattomuudellaan se antoi itsestään erittäin huonon kuvan ja se, että Mosley nyt yrittää korjata tilannetta on pahasti myöhässä. Jos FIA olisi 90-luvulla ehdottanut, että ajetaan koko kausi samalla autolla ja tallit olisivat sen ehdotuksen hylänneet, niin silloin vika olisi ollut talleissa.
Mutta silloin oltaisiin sanottu, että FIA on väärässä. FIA olisi vaatinut jotain sellaista, mitä ei silloin kaivattu tallien eikä yleisön puolelta. Juuri siksi puhuin jälkiviisaudesta. Ei FIA:aa voi syyttää siitä, että silloin elettiin niillä realiteeteilla joilla kaikki halusivatkin elää.
Minä en pidä, sillä luettelemasi listahan on täysin sama, jota CART/Champ Car käytti ennen FIA:a ja ideoina ne olivatkin todella hyviä.
Sinä et kuitenkaan edusta tuossa F1-fanien enemmistön mielipidettä. Kun tässä nyt puhutaan F1:n kuolemasta, niin noiden uudistusten myötä puheet olivat pahimmillaan samanlaisia. No, enemmän kyllä juuri F1-piireissä, suuri yleisö ei noista niinkään välitä.
Ongelma vain on tullut siitä, että FIA ei ole onnistunut toteuttamaan niitä kunnolla. Esimerkiksi moottoritilavuuden laskeminen 2.4-litraisiksi oli suorastaan typerää, koska kustannussäästö olisi ollut huomattava, jos kaikki tallit olisi vain määrätty käyttämään Toro Rosson kuristinläppää säästöhysterian ensimmäistä kertaa nostettua päätään.
Tämä ei listaani kuulunutkaan, koska tämä ei ollut sääntötoimenpide lainkaan. Olen ihan samaa mieltä, että nopeuksien lasku olisi kyllä voitu toteuttaa paljon kustannustehokkaamminkin. Ja samallahan siitä oltaisiin voitu kehittää push-to-pass jos sitä olisi jo silloin haluttu.
Yhden sijasta olisikin kaksi? Spekuloinkin sillä, että Mosley yrittää kirjeessään osoittaa ymmärtävänsä FOTA:n tarkoitusperät ja tukee yksityistä sarjaa, jos sellainen syntyy.
Tukee juu, mutta Mosley puhuu vain joidenkin tallien lähtemisestä, joten käytännössä se tarkoittaisi kahta sarjaa. Mikä ei voi olla hyvä juttu kummallekaan sarjalle ja tallit tietävät sen, joten siksi miellän tuon piilouhkaukseksi.
Mosley myi FIA:n taloudelliset motiivit F1-sarjaan, joten heidän kannaltaan pitäisi olla täysin samantekevää onko mestaruussarja heidän tukemansa Bernardin myyntiartikkeli vaiko tallien ylläpitämä sarja.
En usko FIA:n myöntävän MM-arvoa tallien järjestämälle sarjalle. Käsittääkseni se järjestää kaikki MM-sarjansa itse. Ainakin hallinnollisessa mielessä. Toinen jutu on se, mitä siinä Ecclestonen kanssa tehdyssä sopimuksessa lukee. Epäilen, että siinä puhutaan F1:n MM-sarjasta.
Mikä oli suurin yksittäinen syy, mikseivät tallit perustaneet omaa sarjaa vuonna 2004? Sarjan perustaminen nollasta olisi vaatinut huimia investointeja ja järjestelykoneiston saaminen jaloilleen olisi ollut vaativa ja aikaa vievä operaatio. A1GP on toimiva ja olemassa oleva valmis organisaatio, jonka ainoa ongelma on nykyisen omistuspohjan taloudellinen vakaus. FOTA:n puheenjohtajan intressit ja sopimukset sarjan kanssa tekevät tilanteesta vähintäänkin mielenkiintoisen.
OK, viittasit enemmän organisaatioon ja toimivan sarjaan. Ferrariyhteyttä pidän itse asiassa negatiivisena tekijänä muiden tallien kannalta ja kun kalusto ei luonnollisestikaan tulisi enää Ferrarilta, niin osa kustannussäästöistäkin menisi sen siliän tien.

Muut, varsinkaan McLaren ei lähtisi sarjaan, jossa yhdellä kilpailijalla - varsinkaan Ferrarilla - olisi minkäänlaista valta-asemaa. Nykyinenkin Ferrarin erityisasema syö muita ihan riittävästi. Koko Ferrariyhteys pitäisi siis samantien purkaa. Jolloin herää kysymys, että mitäs hyötyä siitä sitten Ferrarille olisi. Ferrarille taitaa sopia paremmin pysyminen FOMin kelkassa. Ja jos Ferrari todella on se kuninkuusluokan kulmakivi, niin silloin FOMin sarja on se kuninkuusluokka (ja olisi se sitä varmasti markkinoinnillisistakin syistä, jos mukana on edes kohtuu määrä talleja).

Sinänsä mielenkiintoinen detalji on se, että kun Concorde-sopimusta ei virallisesti ole, niin osa talleista voi lähteä milloin vain. Vain Ferrari, Red Bull (ehkä myös Toro Rosso?), silloinen Jordan/Midland ja Williams ovat sitoutuneet jatkamaan nykyisessä sarjassa vuoteen 2012.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vastataanpa vähän noihin muihinkin, joihin piti, ettei tämä mene pelkästään minun ja CARTerin väliseksi.
En ole ihan varma mitä WebSlave tarkoittaa.

Itse kuitenkin ymmärrän tämän niin, että ketään ei saa loukata, koska se saattaa haitata bisnestä.
Ei haluta loukata yhtään markkinasegmenttiä; ei neekereitä, ei viiksekkäitä espanjalaisneitosia, ei vinosilmiä, ei suomalaisia amitsuja, ei ketään, koska markkinat ovat globaalit.
Tuota tarkoitin. Nykyään kuskit käyvät läpi mediakoulutuksen ja tallien PR-henkilökunta käy kuuntelemassa vierestä jokaisen medialle annetun kommentin. Kisan jälkeiset "kuskien kommentit" muokataan PR-osastolla eikä kukaan sano lehdistötilaisuuksissakaan enää mitään kovin merkityksellistä. Kimistäkin on tullut ihan Schumi lehdistötilaisuuksissa. ;)
Tunteet, ja yhteiskunta, eivät sinänsä kiinnosta ketään (niin kauan, kun ne eivät liity bisnekseen).
Mediaa kyllä kiinnostaisi tunteet, koska niistä saa revittyä raflaavat otsikot. Ja juuri siksi tallit eivät niitä halua. Tallit eivät halua mitään vähänkään negatiiviseen viittaavaa edustajiltaan.
Tietenkään vanha aika ei sellaisenaan palaa, mutta ennemmin tai myöhemmin joku yrittää profiloitua selvemmin, ja ottaa etäisyyttä muiden toimintatapoihin.

Tällähetkellä Red Bull/Toro Rosso(?) edustaa tarkoituksella sitä räväkintä linjaa :)
Kyllä, RB/TR on piristävä poikkeus, joka osaa löytää huumoria liian vakavaksi käyneestä F1-maailmasta. Red Bulletin on hyvä esimerkki, samoin leffatempaukset (DC Teräsmies-viitassa!). Red Bull on myös säilyttänyt osan vanhaa glamour-perinnettä järjestämällä kisoissa missikisoja. Muilla talleilla ei perinteisiä varikkotyttöjä enää paljon näy, koska korrektiuden nimissä ne on tuomittu liian seksistisiksi.
Pärre sanoi:
Formula unossa ollaan periaatteessa hieman samanlaisessa tilanteessa kuin MotoGP:ssä. Kuinka paljon voidaan teknistä kilpavarustelua rajoittaa ja laitteistoa standardisoida ilman, että puhumme jo käytännössä jostain "alemmasta" luokasta?
Standardoitu=alempi? 70- ja 80-luvuilla F3 ja F2 olivat täynnä eri runko- ja moottorivalmistajia. Vaikka F3 vielä sinnittelee, suuntaus on kohti standardoidumpia sarjoja. Oikeastaan oli vain ajan kysymys milloin tämä kehitys saavuttaa ykkösetkin. Sikäli ykkösillä ei pitäisi olla huolta, että kaikki lähimmät alemmat sarjat ovat jo yksityyppiluokkia.
MotoGp-hemmot hermoilevat mahdollisesta liukumisestaan yhä lähemmäksi Superbike-pyöriä, ja joku samankaltainen pelkohan se lienee osalla F1-miehistäkin. Status on vaarassa kärsiä ja saavutetuista eduista ei haluta tinkiä. Mutta kun pikkupakko olisi.....tai.....
Vertailu on sikäli oikeutettu, että niin F1:ssä kuin MotoGP:ssä toimii valmistajien tehdastalleja. Vapaamman kehittelyn rajoittaminen ei ole niiden intresseissä. Mutta koska sarjan status on, ja säästötoimenpiteet ovat välttämättömiä, niiden on mukauduttava. Tai lähdettävä taloudellisten resurssien loputtua, kuten Honda ja Kawasaki (tai Subaru).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisiko tuon saanut pilkottua vielä pienempiin osiin?
Sarkasmia?

Vastaan argumentteihin yksi kerrallaan, jotta selviää mihin vastaan. Samalla tavalla minulle vastaajan on helpompi lainata juuri ne kohdat, joihin kommentoi. Usenetin tuoma tapa, mutta mielestäni järkevämpi kuin yksi pitkä vastaus ilman kunnollisia referenssejä vastattavaan viestiin.

-Edit- Suora vastaus suoraan kysymykseen: Olisi, mutta stilisoin vähän. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ehkä virallisissa kommenteissa ei aina hirveästi räväkkyyttä löydy, mutta eiväthän värikkäät kannanotot ykkösistä todellakaan kokonaan muuten hävinneet ole.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
Vastataanpa vähän noihin muihinkin, joihin piti, ettei tämä mene pelkästään minun ja CARTerin väliseksi.

Tuota tarkoitin. Nykyään kuskit käyvät läpi mediakoulutuksen ja tallien PR-henkilökunta käy kuuntelemassa vierestä jokaisen medialle annetun kommentin. Kisan jälkeiset "kuskien kommentit" muokataan PR-osastolla eikä kukaan sano lehdistötilaisuuksissakaan enää mitään kovin merkityksellistä. Kimistäkin on tullut ihan Schumi lehdistötilaisuuksissa. ;)

Mediaa kyllä kiinnostaisi tunteet, koska niistä saa revittyä raflaavat otsikot. Ja juuri siksi tallit eivät niitä halua. Tallit eivät halua mitään vähänkään negatiiviseen viittaavaa edustajiltaan.

Pakkopaitaisuus kenties estää kielteiset otsikot, mutta samalla se lattapäistää kaiken muunkin. Ei tule rukkasia, ei takkia. Mediaa kiinnostaisi tosiasiassa muutkin kuin "raflaavat" otsikot. Heidän joukossaan on myös sellaisia ammattilaisia, joita kiinnostaa syväluotaukset ja juurevat tarinat. Niitä ei kuitenkaan liiemmälti ole tarjolla, koska erityisesti näissä isojen satsauksien lajeissa on vallalla ylenpalttinen varovaisuus ja äärimmäisen korrekti, suorastaan kliininen ilmapiiri. Siitä on vaikea kirjoittaa mieliinpainuvia, elämää suurempia juttuja, kuvaamisesta puhumattakaan. Haastattelut ovat tietysti useimmiten aivan tyhjänpäiväisiä. Kaikesta tästä syntyy kupla joka vain odottaa puhkeamistaan.

Webslaven mainitsemien RB/TR-tallien piristävästä poikkeuslinjailusta olen samaa mieltä. Heidän yrityksensä onkin määriteltävissä yhdenlaiseksi F1-alakulttuuriksi, jonka syntymiselle oli selkeä tilaus. Joskus alakulttuurista tulee myös valtakulttuuri. Toivossa on hyvä elää, sillä kilpatallin ja heidän yhteistyökumppaneidensa esiintuomisen mielekkyyden kannalta on onneksi paljon muitakin tekijöitä kuin pelkkä kilparadoilla menestyminen. Vaikka kilpaurheilu onkin siitä hassu laji, että vain yksi voi voittaa muiden jäädessä "tilastomerkinnöiksi", itse kilpailutoimintaa pyörittävien mainoseurojen uhreiksi joutuvien katsojien mieliin jää paljon muutakin kuin pelkkä voittaja.

Ihmiset hakevat ensisijaisesti elämyksiä ja onnellisuutta. Se joka niitä onnistuu tarjoamaan, saattaa jäädä hänen alitajuntaansa pyöreilemään paljon juurevammin kuin itse voittaja, ja voi siten olla mainostajan/valmistajan kannalta hyödyllisempi kuin se yksi voittaja. Pelkkä tallin näkyvyys ja keskimmäisellä korokkeella tukka kammattuna ja kello näkyvissä seisominen ei takaa, että panos/tuotos vastaa odotuksia.

Kilpatallit, heidän yhteistyökumppaninsa ja kisajärjestäjät haahuilevat kuitenkin jossain tahdon ja tajunnan sumeuksissa. Tahtoa on kenties suuriinkiin muutoksiin, mutta ei tajuta miten se voitaisiin tehdä jotta tarinalla olisi onnellinen loppu.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Vaihtakaa noita leikekirjoja keskenänne privassa. Ei niillä tarvitse täällä kaikkia kiusata.
eipä ne kiusaa pätkänvertaa... parempi juuri noin, niin tietää muutkin, että mihin vastataan, ettei lainata pitkää viestiä ja vastata parilla sanalla. se on tyhmempi kuin tuollalailla lainaaminen... eikä säännötkään kiellä tuota tapaa :tongue:;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jenkeissä tehdään juuri nyt autoteollisuuden osalta suuria päätöksiä, joiden mainingit lyövät myös Eurooppaan. Viimeiset huhut saksanmaalta kertovat, että kahden suuren, Mercedeksen ja BMW:n, yhdistyminen on Sakasan autoteollisuuden ainoa pelastus jenkkien päätösten jälkeen.

Heijastukset formuloihin? Aivan varmasti heijastuu.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kanadan GP:n entiseltä järjestäjältä Normand Legaultilta tulee tiukkaa tekstiä. Hänen mielestään nykyinen touhu erityisesti tulonjaon ja kisojen siirtämisessä Aasiaan ei ole kestävällä pohjalla. Ja hänen mielestään FIA:ta eikä FOM:a tarvita ja FOTA voisi lähteä omille teilleen... en varmaan tiedä asioista tarpeeksi, mutta en kyllä myöskään ymmärtänyt vertausta NHL-kiekkoliigaan ja IIHF:ään.

Koko haastattelu (englanniksi, käännetty rans. kiel. lehdestä):

http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=114773

Samat, mutta lyhyemmin:

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090408173402.shtml
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090409163233.shtml

_
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Viimeiset huhut saksanmaalta kertovat, että kahden suuren, Mercedeksen ja BMW:n, yhdistyminen on Sakasan autoteollisuuden ainoa pelastus jenkkien päätösten jälkeen.
Tuon minäkin haluaisin nähdä
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Joo eipä taida tällainen pieni lamanpoikanen noin radikaalia muutosta sentään aiheuttaa. Eiköhän noi yhdistymishuhut liity siihen tosiasiaan että yhteistyötä on tehty jo jonkin aikaa pienen hybridiauton parissa ja nyt olisi tarkoitus laajentaa yhteistyötä skooppina kulujen karsinta yhdistämällä hankintoja varaosapuolella.
Mutta se että tulossa olisi joku premium-malli "MBW JointTechnology XXX" ja että nämä yhteiset kehitys- ja tehostamistoimet aiheuttaisivat synergiamielessä muutoksia kummankaan F1-toimintoihin on mun mielestä syvää unta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formuloiden alasajo etenee ”aikataulussa”. Monet tallit, ja kuljettajat, pohtivat tällä hetkellä tulevaisuuttaan sarjassa. FIA on puun ja kuoren välissä. Jos kustannuksia ei karsita, pienemmät tallit kuolevat. Jos kustannuksia karsitaan, autotehtaat ja isot tallit lähtevät. Kuskien palkkatason romahtaminen tarkoittaa sitä, että jatkossa F1 ei ole yhtään houkuttelevampi työpaikka, kuin joku muukin autoluokka.

Muutamien tallien kohdalla tilanne on se, että jatko on epävarma, vaikka FIA:n visioimaa kulukattoa ei tulisikaan. Jatkosta ei tiedä tällä hetkellä varmuudella kukaan. Se lienee kuitenkin selvää, että nykyisenkaltainen asema F1-sirkuksella ei voi jatkossa säilyä. Jos joku ei ole tässä asiassa vielä herännyt ruususenunestaan, niin unen täytyy lähennellä narkoosia.
 
Ylös