Formula2

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
:nope: vaan 18 vuotta...kamalaa ajatella, että elämä päättyisi noin nopeasti ilman, että edes ehtisi tajuamaan mitään...(olettaen että ei tullut tajuihinsa enää) mutta toisaalta ainakin tuskattomasti sitten...

Pitkään tuntui etäiseltä, että näin kävisi taas...
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Haluaisin tietää kuolinsyyn.

Mitä luulette?

Kallonmurtuma?
Aivovamma?
Ydinjatke vamma?

Mikä käytännössä aiheutti Henryn kuoleman?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Oli kyllä pahan näköinen..rengas pomppii ensin melko hitaasti, mutta osuttuaan Henryä päähän, niin rengas lähti hirvittävällä vauhdilla..
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Maikkarikin uutisoinut tapahtuneesta:

Englantilaiskuljettaja Henry Surtees menehtyi sunnuntai-iltana aiemmin päivällä Brands Hatchin formula 2 -osakilpailussa saamiinsa vammoihin.

18-vuotias Surtees sai toisen kuljettajan autosta irronneen renkaan päähänsä, menetti tajuntansa ja ajoi ulos seuraavassa mutkassa.

Nuori kuljettaja kiidätettiin helikopterilla lontoolaiseen sairaalaan, jonka henkilökunta vahvisti Surteesin menehtymisen sunnuntai-iltana.

Seitsemänkertaisen MotoGP:n maailmanmestarin ja vuoden 1964 F1-maailmanmestarin John Surteesin poika ajoi urallaan formula BMW, formula Renault ja Britannian F3 -sarjoissa.

Hän pääsi täksi kaudeksi formula 2 -sarjaan ja ajoi kauden parhaan suorituksensa viikonlopun ensimmäisessä osakilpailussa lauantaina sijoittuen kolmanneksi.

- Henry oli hyvin pirteä ja iloinen lauantain suorituksesta, sanoi The Sun -lehden moottoriurheilutoimittaja, joka oli puhunut Surteesin kanssa ennen sunnuntain kisaa ja kohtalokasta onnettomuutta.

- Hän oli niin ihana, aurinkoinen poika, jolla oli edessään suuri tulevaisuus moottoriurheilussa. Tämä on varmasti aivan kauheaa hänen isälleen, joka oli niin sitoutunut auttamaan poikaansa joka ainoassa kisassa.


Todella, todella surullista. :nope: Ei noin huono tuuri voi kertakaikkiaan olla, että rengas pomppii juuri kuljettajaa päähän.

Jaksamista Henryn omaisille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oli kyllä pahan näköinen..rengas pomppii ensin melko hitaasti, mutta osuttuaan Henryä päähän, niin rengas lähti hirvittävällä vauhdilla..
Ulkolaisia foorumeja kun lueskelin, niin sain käsityksen, että rengas olisi päätynyt katsojien kulkureitille. Mistä päästäänkin taas CARTerin mainintaan radan turvattomuudesta.

Itselleni tuli mieleen (Youtube-pätkän kommentaattorinkin mainitsema) Markus Höttingerin onnettomuus F2-sarjan kilpailussa 25 vuotta sitten Hockenheimilla. Myös tuolloin toisesta autosta irronnut rengas osui kuljettajan kypärään.

Mitä tulee mainintaan siitä, että Surtees olisi ollut tajuissaan onnettomuuden jälkeen, niin päähän kohdistuvissa tärskyissä tuo taitaa olla jopa suhteellisen yleistä. Heti onnettomuuden jälkeen kaikki voi vaikuttaa jopa normaalilta, mutta turvotuksen alkaessa tila huononee nopeasti.

Kaikkinensa kovin turha juttu, ja mielettömän huono tuuri :(
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Itselleni tuli välittömästi mieleen John Surteesin kovan kilpakumppanin Jim Clarkin kuolema F2-kisassa 1968. Levätköön rauhassa.:frown:


Nyt olisi FIA:n aloitettava perusteellinen selvitys tapahtuneesta ja nostettava turvallisuusstandardeja välittömästi. Vaikka koko sarja hyllylle jos se sen vaatii.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Haluaisin tietää kuolinsyyn.

Mitä luulette?

Kallonmurtuma?
Aivovamma?
Ydinjatke vamma?

Mikä käytännössä aiheutti Henryn kuoleman?
Onko sillä mitään merkitystä?

Joka tapauksessa: videolla näytti ainakin siltä, että kypärän oikeanpuoleinen sivu olisi haljennut visiirin yläpuolelta. Se kertoo jotain iskun voimakkuudesta.
 

Paul

Testikuljettaja
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
146
Sijainti
Helsinki
Ei tätä osannut edes ajatella, että tämä olisi mahdollista. Hiljaiseksi vetää. Moottoriurheilusta oli tullut jo näennäisesti niin turvallista, mutta nyt sen taas näemme, ei se sitä ole.

Voimia Surteesin omaisille, levätköön rauhassa.
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1419
Mielettömän surullinen viikonloppu autourheilussa ja todella paljon huonoa tuuria. 3 kuolemaa kahden päivän sisään, 2 rallissa ja 1 radalla. Ensin kuoli amatöörikuvaaja Etelä-Viron rallissa Sebastian Lindholmin ulosajon myötä, sitten sveitsiläiskuljettaja Brian Lavion kartanlukija Flavio Gugelmini Bulgarian EM-rallissa rajun ulosajon seurauksena ja nyt sitten vielä Henry Surtees F2-kisassa Brands Hatchin radalla Jack Clarken ulosajossa irronneen renkaan iskeytyessä kovalla vauhdilla Surteesin kypärään. Tätä on vaikea käsittää. Surteesilla oli valtavan paljon huonoa tuuria renkaan osuessa päähän kuolettavasti. Itselläni on vielä tuo kisa kokonaisuudessaan näkemättä, kun samanaikaisesti tuli MOTOGP-luokan kilpailu. Täytyy syventyä myöhemmin tarkemmin tuohon onnettomuuteen, kun pääsen näkemään tuon kisan. Henryn isälle Johnille, äidille Janelle, koko perheelle, ystäville ja tukijoukoille tuo onnettomuus täytyy olla valtava järkytys. Nyt voi vain toivoa voimia ja jaksamista suuren surun keskellä.

Minunkin mielestäni FIA:n on nyt syytä tutkia F2-sarjan turvallisuus-standardit tarkkaan ja nostaa ne korkeammalle tasolle. Pyörän ripustusten kestävyys ja turvallisuus tulisi tutkia huolellisesti. Mielenkiintoista olisi myös tietää oliko Clarken autossa käytössä renkaiden turva-vaijerit ja millainen tilanne F2-sarjassa on turva-vaijerien suhteen. Toki kuolema voi joskus yllättää hyvistäkin turvajärjestelyistä huolimatta, mutta jotain on kuitenkin pakko tehdä. Brands Hatchin radan turva-alueet kaipaavat myös pikaista parannusta tämän jälkeen. Brands Hatchin tyyppisen perinteisen ja ahtaan moottoriradan mukana olo sarjassa nykymuodossa on myös jatkossa kyseenalaista. Toivottavasti FIA ottaa vakavasti viikonloppuna tapahtuneet katastrofaaliset onnettomuudet ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.

Tähän loppuun haluan ottaa vielä osaa Henryn järkyttävän kuoleman johdosta. Kilpa-autoileva maailma menetti 18-vuotiaan, lupaavan, elämäniloisen lahjakkuuden. :frown:
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Brands Hatchia on mielestäni kyllä aivan turha alkaa syyttämään ja muuttamaan, enneminkin nämä "keskikastin" formulaluokat voisivat tiputtaa sen tulevaisuudessa pois kalentereistaan ja jättää koppiautoille ajettavaksi. Rata lienee muutenkin ehkä liian kapea F2/A1GP leikkeihin.

Harvoin siellä ajetaan kilpaa muutenkaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ahdistavaa katsoa jälkikäteen uudestaan tuota lauantain kisaa. Isä John puhumassa iloisena pojalleen, joka juuri saanut kauden ensimmäisen ja viimeisen podiuminsa...
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Nuori kuljettaja, jonka uran pitäisi olla vasta edessäpäin, tempaistaan silmänräpäyksessä pois tästä maailmasta toisen kuljettajan - ensin melko harmittoman näköisen - ulosajon seurauksena. Elämän sekä kuoleman ennalta-arvaamattomuus tuli taas katkeralla tavalla esille. Mietin juuri, että eihän Henry ollut vasta kuin mun ikäinen, pelkkä pojankloppi vielä.

Tulee jotenkin mieleen Marco Campoksen onnettomuus. Molemmat, Surtees sekä Campos nuoria, alle parikymppisiä, joille ei anneta edes mahdollisuutta kamppailla elämästään.
Moottoriurheilu vaatii toisinaan kohtuuttoman suuria uhreja.

Lepäähän rauhassa, Henry. :(
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Fiilikset ovat olleet aika vaisut koko illan sen jälkeen kun alkoi olla ilmeistä, että tosi on kyseessä. Kenenkään ei pitäisi tarvita maksaa tällaista hintaa harrastuksestaan, työstään tai rakkaudesta johonkin lajiin. Tälläkin foorumilla esitetyt puheenvuorot siitä, että "kaikki tietävät riskit" ja "lajista on tullut liian turvallista" tuntuvat nyt kovin irvokkailta. Kuten olen niihin vastannut, ei tarvita enää yhtään Sennaa tai Ratzenbergeriä. Eikä enää yhtään Surteesia.
Nyt olisi FIA:n aloitettava perusteellinen selvitys tapahtuneesta ja nostettava turvallisuusstandardeja välittömästi. Vaikka koko sarja hyllylle jos se sen vaatii.
Onnettomuus ei ollut luokan vika. Ellen ole aivan väärässä, F2 käyttää tasan samoja turvamääräyksiä kuin F1. Törmäystesteineen ja rengasvaijereineen. Ratavaatimukset toki eivät ole samat. Tämä herättääkin kysymyksen kuinka mielekästä olisi viedä F1-tasoista kisailua "perinteisemmille radoille", kuten FOTA:n mahdollisen oman sarjan yhteydessä oli puhetta.

CARTer on oikeassa kritisoidessaan Brandsin turvallisuutta, kuten aiemmin totesin. Koppiautoilla homma lienee vähän turvallisempaa, mutta avopyöräisten ja avo-ohjaamoisten formuloiden tapauksessa pitäisi ehkä ottaa käyttöön oma, nykyistä tiukempi luokituksensa. (Rehellisyyden nimissä yksikään suomalaisrata ei varmaankaan olisi kelvollinen formula-ajeluun, jos turvallisuutta todella ajateltaisiin.)

Olen varma, että tästä myöskin tehdään Hookahin penäämä perusteellinen selvitys. Seurauksena voi olla Brandsin kaltaisten vaarallisten ratojen poistuminen ainakin isompien formuloiden kalenterista (mikä ei auta pienempiä formuloita :(), turva-aluevaatimusten tiukentaminen ja mahdollisesti muutoksia autojen turvamääräyksiin.

Pään suojaaminen avoformulassa on ongelmallista, koska turvamääräyksiin kuuluu myös nopea poistuminen ohjaamosta. Lisäsuojat pään ympärillä hidastavat poistumista.

Sue_me sanoi:
Onko sillä mitään merkitystä?
...oli kysymys koskien kuolinsyytä.

On sillä sen verran väliä, että miten moinen voitaisiin jatkossa välttää. Toki kaikki mainitut vaihtoehdot ovat potentiaalisesti tappavia, mutta niin yhdentekevältä kuin se tässä tilanteessa saattaakin kuulostaa, on tärkeää analysoida suurimmat riskit ja poistaa ensisijaisesti ne. Kaikkia kun ei saada poistettua, ellei lopeteta kilvanajoa kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Synkkyys. Lepää rauhassa. Nyt ei edes HANS auttanut. :frown:

Aika turvallisiahan ne ovat jo, tuollaista huonoa tuuria ei ole ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja samalla kaavalla ei tulekaan seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Eihän se silti tarkoita sitä että turvallisuuteen ei saa panostaa.

Tuli se rengas muuten niin kovaa että iski visiirin auki. Sanoinkohan jo?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Brands Hatchia on mielestäni kyllä aivan turha alkaa syyttämään ja muuttamaan, enneminkin nämä "keskikastin" formulaluokat voisivat tiputtaa sen tulevaisuudessa pois kalentereistaan ja jättää koppiautoille ajettavaksi. Rata lienee muutenkin ehkä liian kapea F2/A1GP leikkeihin.

Harvoin siellä ajetaan kilpaa muutenkaan.
Olen samaa mieltä.Tämä onnettomuus oli vain huonoa tuuria:frown: Jos kerran Monacossa ajetaan kilpaa niin minkään radan turvallisuudesta on ihan turha puhua.RIP H.Surtees:( Ihmiset alkoivat jo pitämään moottoriurheilua suht vaarattomana,mutta tälläiset tapaukset muistuttavat,että jokainen kuski laittaa henkensä peliin kun kypärä laitetaan päähän.Luuletteko onko Unkarin GP:ssä jonkinmoinen tribuutti kuskien puolelta? Itse ainakin odotan tätä.
 
Ylös