Formula2

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
:nope:
Tulosruudussahan kerrottiin vain loukkaantuneen, ajattelin että sai vain jonkun aivotärähdyksen ym. tärskyn, mutta kun näin googlen uutiset tänä aamuna...:(

Käsittämätöntä sattumaa kyllä tälle viikonlopulle, kuten onnettomuuksissa yleensäkin, myös tässä se oli monien asioiden summa.
Surettaa myös yhden lempiradoistani, Brands Hatchin kohtalo, sillä metsälenkkiä on aikaisemmin vaadittu purettavaksi vieressä olevien asuntojen takia, eikä tämä onnettomuus varmasti asiaa paranna:thumbfh:
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Jäikö kenellekkään tuota kisaa nauhalle (kovalevylle) meidän kanavalta, jos vain se löytyy niin yv:lää tavoittaa ja korvaan kopioinnista vaivat.

Tuo selostus pitäisi vielä jaksaa katsoa vaikka se on varsin epämiellyttävä ajatus.
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Yritän kerätä vähän ajatuksia kasaan tämän jälkeen, aloitan vaikkapa inhokkiaiheestani, turvallisuudesta. Tässä vielä video kolarista, niin saatte hahmotettua vähän paremmin.. http://www.youtube.com/watch?v=aTDiYS1NVW4

Videota kun katselen, niin radastahan en lähtisi karsimaan muuta kuin tuon typerän muurin. Toisaalta siinä sitten jäisi tuo puu radan puolelle. Jos sitten taas tehtäisiin toisinpäin niin muuri olisi inhottavan lähellä rataa. Elikkäs puu kaatoon, kanto irti ja turvavallia suoremmaksi ettei autot kolaroinnin jälkeen sinkoutuisi takaisin radalle noin helposti. As simple as it is. :rolleyes:

Jos kerta Formula kakkosissa on yhtä hyvät turvallisuusvaatimukset kuin Formula ykkösissä, niin tuskin voidaan mitään enään tehdä. Täytyy vain niellä tämä tällaisenaan tai raiskata kaikki radat. Katsotaan vain, niin Brands on ensi vuonna vain muisto entisestä.... :nope:

Niin ja anteeksi vaan ja no offense. Tämähän on vain minun mielipiteeni.

R.I.P Henry Surtees, vielä kerran. Voimia perheelle ja isälle varsinkin. :(
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Todella ikävä onnettomuus, lisäksi roppakaupalla huonoa tuuria renkaan iskiessä suoraan päähän.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8289
Muutama huomio videosta, vaikka näillä detaljeilla nyt ei enää ole mitään merkitystä kun pahin on jo tapahtunut. Kaasu on tosiaan pohjassa vielä siinäkin vaiheessa kun auto on jo pysähtynyt ja ensimmäinen ratahenkilökunnasta juoksee paikalle. Samoin kaikki se musta mitä Surteesin kypärän etupuolella on niin on ilmeisesti renkaasta jäänyttä jälkeä, joku pekuleerasi että kypärä olisi lisäksi haljennut mutta eipä sitä ainakaan tuosta videosta pysty itse toteamaan, ja onko silläkään lopulta mitään väliä.

Voimia.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ellen ole aivan väärässä, F2 käyttää tasan samoja turvamääräyksiä kuin F1.
Jos kerta Formula kakkosissa on yhtä hyvät turvallisuusvaatimukset kuin Formula ykkösissä, niin tuskin voidaan mitään enään tehdä.
Formula 2 -auto täyttää vuoden 2005 F1-säännöt turvallisuuden osalta. Ei siis välttämättä nykyisiä voimassa olevia F1-vaatimuksia.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Tuli huomattua pieni yksityiskohta...

http://www.youtube.com/watch?v=bvt8HAdBaw8

Tuossa on hidastettu ja huomasin jotain, mitä en aikaisemmin. Tuon rengas kääntyy ilmassa niin, että osuu juuri tukivarsi/kova sisäpinta (tuossa pyörässä näyttää olevan ainakin jokin tukivarren jäänne ikävästi kiinni) edellä Surteesin kypärään. En tiedä, miten paljon se vaikutti vammoihin, mutta tuskin ainakaan hyvällä tavalla...Se voisi myös selittää spekulaatiot siitä, että kypärä oli mahdollisesti haljennut.

Sennan kohtalo lieni juuri samanlainen, tosin siinä tapauksessa koko tukivarsi lävisti kypärän. Mutta tosiaan, tarkempi kuolinsyy ei olisi paha tieto nyt.

Joka tapauksessa äärimmäinen epäonni mukana, mutta osoittaa juuri formula-auton pahimman turvallisuusongelman, eli avo-ohjaamon. Oden huomio oli kanssa hyvä tuossa edellä, tajusin nyt itekin, kuinka järjettömästi tuo muuri on rakennettu, se suorastaan ohjaa siihen osuvat autot tai auton kappaleet takaisin radalle ja vielä sellasella osala rataa, jossa nopeudet ovat kovia.

Tässäkin tapauksessa radalle päätyivät niin Clarken auto, takasiipi kuin kohtalokas rengaskin...

edit. jaahas toi video vaatii nyt kirjautumista...
 
Viimeksi muokattu:

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Formula 2 -auto täyttää vuoden 2005 F1-säännöt turvallisuuden osalta. Ei siis välttämättä nykyisiä voimassa olevia F1-vaatimuksia.
Karjalainen itse kertoi maikkarin mukaan :

" Tiedän, että lentävät renkaat ovat surmanneet ennenkin autokilpailuissa. Saa nähdä tuleeko tähän meidänkin luokkaan sellaiset ketjut, jotka pitäisi kiinni renkaita autossa kiinni, jos ne lähtee irti. "

Eli ilmeisesti mitään vaijereita ei ollut, tai sitten Henri ei oikein ole täydessä ymmärryksessä omasta luokastaan...
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
On se kummallista kun tarvii ensin jonkun kuolla ennen kun alotetaan parantamaan turvallisuussääntöjä.. ei taida olla helppoa John Surteesilla ja varsinkaan sillä kuljettajalla jonka autosta se rengas irtosi, vaikkei se misään nimessä hänen vikansa ollutkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Formula 2 -auto täyttää vuoden 2005 F1-säännöt turvallisuuden osalta. Ei siis välttämättä nykyisiä voimassa olevia F1-vaatimuksia.
Ilmeisesti FIA edellyttää tuota tasoa, mutta Williams pisti paremmaksi:

“This was an outstanding result and a great testimony to Patrick Head’s team. As well as complying with the FIA survival cell impact tests, including side impact, nose push-off, nose impact, roll over bar and rear impact structure tests, our F2 car incorporates the latest 2009 F1head surround protection requirements, wheel tethers and many other detail safety benefits such as the accident data recorder and even a cockpit light that illuminates to warn rescue teams that the car has been subjected to a very high G impact."
http://www.fiainstitute.com/media-centre/features/Pages/i-093.aspx

Karjalainen ei siis ollut kärryillä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
our F2 car incorporates the latest 2009 F1head surround protection requirements, wheel tethers
aika mielenkiintoinen maininta tuosta renkaan kiinnityksestä, kuitenkin video osoittaa
että molempien autojen takarenkaat poksahtaa irti heti ensimmäisestä iskusta...

edit. onko osa autoista voitu silti rakentaa vain FIA:n minimi tasoon?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kuinka niin ironista miten tämä tapahtui turvallisuusfriikki Mosleyn perustamassa sarjassa.

Levätköön rauhassa. :(
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pariin edelliseen kommenttiin viitaten:

Niin helposti lähti pyörät irti, että joko turvavaijerin toteutus on kelvoton ja sitten niitä ei edes ollut autoissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei, nehän tulee kaikki samalta pajalta. Yksityyppiluokka kun on kyseessä, niin autot ovat käytännössä identtisiä.
Eli siinä tapauksessa yhdessäkään autossa ei takapyörissä tuota vaijerisysteemiä ole ja näin ollen Karjalaisen kommentti lienee ollut oikea.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Jos pyörän vaijerit ovat "tulee sitten joskus" ominaisuuksia kuten varikkopysähdykset ja säädettävät siivetkin? :nope:
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Tuota...sen verran noista vaijereista että eiköhän ne ole rakenteiden sisällä, ei se kuskia kauheasti kiinnosta onko siellä vaijeri vai ei. Juttelin tästäkin Henkan kanssa ja hän sanoi vaan että ei siellä kai sitten ole mitään kun rengas lähti lentoon.

En tiedä kuinka moni on luonnossa nähnyt 300/600-13 renkaan mutta se on oikeasti iso ja painava. Veikkaisin että Surteesilla oli vauhtia 150-200 tuosta mutkasta ulos tullessa jolloin se isku on ollut käsittämättömän kova, faktaa minulla ei tuosta renkaasta ole mutta väitän että sillä on painoa vanteen kanssa vähintään parikymmentäkiloa, voi olla enemmänkin.

Kuljettaja on kiinni vöissä ja Hans estää aika tehokkaasti vielä pään liikkeet jolloin vaikka Surtees on mahdollisesti nähnyt tuon renkaan, vain autoa kääntämällä hän olisi pystynyt väistämään sen ja siihen ei ollut aikaa.

Rengas näyttää tulevan vielä yläviistosta alas jolloin niska ja selkä on ottanut tuon iskun vastaan. Isku aiheutti tajuttomuuden mutta en usko että menehtyminen johtui lopulta päävammasta vaan vamma tuli johonkin alemmas.

Jokaikinen henki joka menetetään radalla on turha. Vielä paehmmaksi tilanteen tekee se, jos tätä ei tutkita ja yritetä oppia, miksi näin kävi.

Olen Carterin kanssa täysin samaa mieltä radan vaarallisuudesta, vaikka rata onkin katsojalle ja monille kuskeille mieluinen, F2 vauhdille se on vaarallinen.

JOS turva-alueet olisivat olleet laajemmat ja hiekkapohjaiset, olisi ollut paljon todennäköisempää että Surtees olisi hengissä.

Ulosmenneen auton liike-energia olisi vähentynyt niin että rengas ei ehkä olisi irronnut TAI pomput eivät olisi vieneet irronnutta rengasta radalle saakka.

Yhden mutkan muuttaminen tällä radalla ei ratkaise ongelmaa, Brands näyttää olevan joidenkin automallien kohdalla vanhentunut ja vaarallinen rata.

Auton valmistajaa en tässä kohdassa osoittaisi sormella, tuon auton kun on nähnyt ihan vierestä niin se todellakaan ei ole ihan mikään rimpula vaan kilpa-auton näköinen ja kokoinen. Mielestäni tuolla autolla on edelleen turvallista ajaa kilpaa, kunhan katsotaan radat jotka oikeasti täyttävät ne kriteerit joita tämän tehoisille ja kokoisille kilpa-autoille vaaditaan.

Järjestäjät toivottavasti huomioivat tämän jatkossa, tämä virhearvio vei nuoren kuljettajan hengen ja pelkään pahoin että seuraavan vuoden sisällä saamme lukea siitä että vanha mestari ei selvinnyt tästä surusta hengissä ja meillä on kaksi kuollutta yhden sijaan.

-J-
 
Ylös