Tuota...sen verran noista vaijereista että eiköhän ne ole rakenteiden sisällä, ei se kuskia kauheasti kiinnosta onko siellä vaijeri vai ei. Juttelin tästäkin Henkan kanssa ja hän sanoi vaan että ei siellä kai sitten ole mitään kun rengas lähti lentoon.
En tiedä kuinka moni on luonnossa nähnyt 300/600-13 renkaan mutta se on oikeasti iso ja painava. Veikkaisin että Surteesilla oli vauhtia 150-200 tuosta mutkasta ulos tullessa jolloin se isku on ollut käsittämättömän kova, faktaa minulla ei tuosta renkaasta ole mutta väitän että sillä on painoa vanteen kanssa vähintään parikymmentäkiloa, voi olla enemmänkin.
Kuljettaja on kiinni vöissä ja Hans estää aika tehokkaasti vielä pään liikkeet jolloin vaikka Surtees on mahdollisesti nähnyt tuon renkaan, vain autoa kääntämällä hän olisi pystynyt väistämään sen ja siihen ei ollut aikaa.
Rengas näyttää tulevan vielä yläviistosta alas jolloin niska ja selkä on ottanut tuon iskun vastaan. Isku aiheutti tajuttomuuden mutta en usko että menehtyminen johtui lopulta päävammasta vaan vamma tuli johonkin alemmas.
Jokaikinen henki joka menetetään radalla on turha. Vielä paehmmaksi tilanteen tekee se, jos tätä ei tutkita ja yritetä oppia, miksi näin kävi.
Olen Carterin kanssa täysin samaa mieltä radan vaarallisuudesta, vaikka rata onkin katsojalle ja monille kuskeille mieluinen, F2 vauhdille se on vaarallinen.
JOS turva-alueet olisivat olleet laajemmat ja hiekkapohjaiset, olisi ollut paljon todennäköisempää että Surtees olisi hengissä.
Ulosmenneen auton liike-energia olisi vähentynyt niin että rengas ei ehkä olisi irronnut TAI pomput eivät olisi vieneet irronnutta rengasta radalle saakka.
Yhden mutkan muuttaminen tällä radalla ei ratkaise ongelmaa, Brands näyttää olevan joidenkin automallien kohdalla vanhentunut ja vaarallinen rata.
Auton valmistajaa en tässä kohdassa osoittaisi sormella, tuon auton kun on nähnyt ihan vierestä niin se todellakaan ei ole ihan mikään rimpula vaan kilpa-auton näköinen ja kokoinen. Mielestäni tuolla autolla on edelleen turvallista ajaa kilpaa, kunhan katsotaan radat jotka oikeasti täyttävät ne kriteerit joita tämän tehoisille ja kokoisille kilpa-autoille vaaditaan.
Järjestäjät toivottavasti huomioivat tämän jatkossa, tämä virhearvio vei nuoren kuljettajan hengen ja pelkään pahoin että seuraavan vuoden sisällä saamme lukea siitä että vanha mestari ei selvinnyt tästä surusta hengissä ja meillä on kaksi kuollutta yhden sijaan.
-J-