Formula2

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mielestäni tuolla autolla on edelleen turvallista ajaa kilpaa, kunhan katsotaan radat jotka oikeasti täyttävät ne kriteerit joita tämän tehoisille ja kokoisille kilpa-autoille vaaditaan.
Eihän radassa olisivikaa ollut mikäli renkaissa vaijerit olisivat olleet.
Turha syyttää rataa jos autoista puuttuu turvavaruste joka määrättiin F1-luokkaan jo useita vuosia sitten...
(IMHO tuo vaijeri pitäis olla varusteena kaikissa single-seatereissa)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuo renkaan irtilähtöhän olisi voinut tapahtua millä tahansa radalla törmäyksen yhteydessä, etenkin katuradalla. Ei tuo ehkä maailman turvallisin rata ole, mutta ei myöskään ainoa jossa radan reunat ovat lähellä nopeassa sektorissa...
Törmäyksestä irronneen pomppivan renkaan osuminen juuri päähän on erittäin epätodennäköistä, mutta mahdollista.

Jossittelua kaikki, mutta kuten sanoin: Brands Hatch on ehkä väärä paikka Formula kakkosille. Toivottavasti ei nyt jäänyt kovin pahoja traumoja muillekin kuljettajille.
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ei siitä vaijerista tuollaisessa iskussa ole mitään apua, ja pitäisi ensin tarkistaa oliko siellä vaijeri vai ei?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Oli muuten tuo Sanchezin tilanne aika pelottavan näköinen myös, auto ponnahti ilmaan... hyvä ettei pahempaa sattunut.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ilmeisesti FIA edellyttää tuota tasoa, mutta Williams pisti paremmaksi:
Ok. Eli Ohjaamon reunat täyttävät uusimmat F1-määräykset ja renkaista löytyy turvanarut. Monokokki on kuitenkin testattu 2005 vuoden F1-normien mukaan. F2:n sivulla ei ollut tietoa muusta kuin törmäystesteistä, joten oletin auton täyttävän nuo 2005 säännöt muiltakin osin.
aika mielenkiintoinen maininta tuosta renkaan kiinnityksestä, kuitenkin video osoittaa
että molempien autojen takarenkaat poksahtaa irti heti ensimmäisestä iskusta...
Kuten lukuisissa muidenkin luokkien onnettomuuksissa on nähty, nuo turvanarut katkeavat varsin helposti kun osuma tulee sopivassa kulmassa ja riittävällä voimalla.

Katselin uusintana Brnon kisaa, jossa niin ikään irtoaa rengas starttikolarissa. Siinä on lähikuvaa pomppivasta renkaasta ja mielestäni tuon vaijerin katkennut pätkä heiluu siellä pyörän mukana.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Mitä tähän nyt muuta sanoa, ku että heti tuli Sennan kuolema kans tuosta mieleen. Muistuttaa kovasti sitä. On ne renkaat pirullisia.

No on kai näitä kuskeja jenkeissä IRL:ssä ja CART:ssa ja missä lie NASCARissa sun muissa kuolluki vielä viime vuosina/tällä vuosituhannella... Mutta ei F1:ssä eikä kyllä tule mieleen nuista pikkuluokistakaan hirveästi, no ehkäpä niistä ei uutisoida niin kovasti. Mutta kyllä sitä vähän ajatteli ettei nuita kuolemia enää kovin tulis, ku on ainaski F1:ssä jo tuo turvallisuus menny niin hyväksi, miettii vaikka sitä Kovalaisen viime kauden rysäystä.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Olipa kamala tapaus. Nauhalta katsastin kisan, joka melkoista romurallia olikin koko ajan, päättyen vieläpä erittäin traagisesti. Ei tuolla Brands Hatchissa millään tehokkaammilla peleillä pitäisi ajaa kilpaa. Kapea, nopea, vanha, surkeat turva-alueet, tehokkaat autot, kokemattomat kuskit = ei mikään unelmayhtälö. :thumbfh: Uusia ratoja mollataan, mutta eipä minua ainakaan harmita isot ja hyvät turva-alueet, kunhan itse rata olisi hyvä. Ainahan voi sattua pahasti, mutta todennäköisyyksiin voi vaikuttaa usein paljonkin.

Mosleyn kausi sai sitten ikävän lopun turvallisuudenkin osalta, mistä kuitenkin mies on eniten kiitosta saanut. Ikävissä tunnelmissa mies joutuu pallinsa jättämään. Mosleyn puolesta ei harmita, mutta Surteesin ja hänen perheensä kylläkin. :(

Melkoisen surkeasti menee tällä uudella luokalla, autot ei ole kovinkaan nopeita ja näyttäviä olleet potentiaaliin nähden, kuskien taso ei järin hyvä tunnu myöskään olevan, verrattuna esim. GP2:siin, ja tällainen katastrofi vielä muiden vaikeuksien päälle. Moni asia vielä lisäksi keskeneräinen sarjassa, esim. varikkostopit, näkeeköhän tämä ensi vuotta?

Tulee mieleen, että selkeämpäähän se olisi, että GP2 olisi se paras ykkösten jälkeen niin kuin on nyt ollutkin, vaikka Formula 2 koittaa lusikkaansa tunkea soppaan. Sitä ennen sitten F3-sarjat, World Series by Renault ja vaikkapa GP3, jos (kun) sellainen syntyy. Toivottavasti se tehdään alusta alkaen kunnolla, vähän puolivillainen fiilis kaikin puolin jäänyt tästä F2-sarjasta sen mitä olen seurannut. Ehkä kuva on väärä, mutta sellainen on tullut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli siinä tapauksessa yhdessäkään autossa ei takapyörissä tuota vaijerisysteemiä ole
Mikäs lähde sinulla tälle on? Taidan kuitenkin uskoa sarjan järjestäjää mielummin.

Kuten todettua, katkeilevat nuo ykkösissäkin, joten renkaiden irtoaminen ei ole merkki vaijereiden puuttumisesta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuten lukuisissa muidenkin luokkien onnettomuuksissa on nähty, nuo turvanarut katkeavat varsin helposti kun osuma tulee sopivassa kulmassa ja riittävällä voimalla.
Jos katsot uudestaan tuon Surteesin kolarin niin huomaat että:
- molemmat autot tulee eri kulmassa valliin kiinni, Surtees ajaa loivassa kulmassa keula edellä valliin kun taas tuo toinen menee perä edellä suoraan.
- molemmista autoista irtoaa rengas kuin nappia painamalla
- Surteesin auto oikeastaan on hyvinkin ehjä kolarin jälkeen, ainoastaan rengas loistaa poissaolollaan
(autosta roikkuu vain tukivarsien päät, muuten koko rengas napoineen on irti)

Eli, JOS autoissa vaijerit on, niin kyllä irtoavat sitten helkkarin helposti, 2 erilaista kolaria
(eri kulmassa seinään) ja molemmista rengas suorastaan "poksahtaa" irti...

Kyllä, olen tuommosia irtoamisia nähnyt useasti, yleensä kyllä vaan vanhemmissa F1-kisoissa ennen vaijereiden mukaan tulemista.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mikäs lähde sinulla tälle on? Taidan kuitenkin uskoa sarjan järjestäjää mielummin.
No Karjalaisen lausunto aiheesta. Tämä lisättynä siihen että 10sek sisällä 2 autoa (identtistä) ajaa 2 eri tavalla seinään ja molemmista rengas irtoaa kuin nappia painamalla
(saman puolen takarengaskin vielä kyseessä molemmissa autoissa)
Sattumaako että kahdessa autossa, kahdessa erilaisessa seinäänosumisessa rengas irtoaa yhtä helposti?
En usko

Kuten todettua, katkeilevat nuo ykkösissäkin, joten renkaiden irtoaminen ei ole merkki vaijereiden puuttumisesta.
Ei sinänsä, mutta kuten yllä perustelin, 2 kertaa peräkkäin ja erilaisella osumakulmalla niin joko
a) vaijereiden kiinnitys on olematon b) suunnittelussa iso kämmi c) takarenkaissa ei vaijereita ollenkaan d) vaijerit puuttuu kokonaan

edit. sen verran lisämietintää että eikös Ykkösissä tapahtuneissa renkaan irtoamisissa yleensä olla menty aika vauhdilla seinään?
En sano että Surtees olisi hiljaa tullut mutta ei sen osumakohdassa enää mikään älytön vauhti autolla ollut...

Noh, ehkä kuullaan viralliselta taholta joskus jotain noista vaijereista toivon mukaan...
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
En mä lähtisi rataa tuosta onnettomuudesta syyttämään. Brands Hatch on kuitenkin hienoimpia ratoja, mitä mä tiedän, vaikka nuo takalenkin turva-alueet ovatkin liian pienet. Kuitenkin ne olivat tarpeeksi hyvät siihen, että Clarke selvisi omasta onnettomuudesta ilman loukkaantumista. Renkaan sinkoaminen radalle johtui vaan huonosta tuurista, ja vaillinaisista turvavaijereista (?). Jostain muistan lukeneeni (varmaankin tältä foorumilta), että jotkut hipit olisivat vastustaneet noiden puiden kaatamista turva-alueiden suurentamiseksi. Saa nähdä saadaanko nyt niitä suuremmiksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jostain muistan lukeneeni (varmaankin tältä foorumilta), että jotkut hipit olisivat vastustaneet noiden puiden kaatamista turva-alueiden suurentamiseksi. Saa nähdä saadaanko nyt niitä suuremmiksi.
Muistelisin että kyseiset "hipit" vastustivat radan muuttamista F1-kelpoiseksi, koska kyseinen metsäosuus olisi käytännössä hävinnyt olemasta parturoinnin vuoksi. Uusi varikkoaluehan suunniteltiin Surtees - Hawthorn -mutkien väliin Pilgrim´s Dropin kohdalle ja sillä alueellahan kasvaa tälläkin hetkellä tuuhea vanha lehtimetsä. Paddock alueet ym. olisivat tarkoittaneet metsän melkein täydellistä hävittämistä ainakin radan sisäalueilta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9365
Sen mitä itse olen havainnut niin mielestäni vaijerit toimivat yleensä hyvin silloin kun auto osuu betoniseen tai teräksiseen kaiteseen. Sen sijaan rengaskasoihin osuessa ne repeävät helpommin. Todennäköisesti siksi, että osumat rengaskasoihin ovat pehmeämpiä ja sen myötä pitkäkestoisempia.

Esimerkiksi tämänvuotisessa Melbournen kisassa Kubican rengas lenteli aika vaarallisen tuntuisesti.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jostain muistan lukeneeni (varmaankin tältä foorumilta), että jotkut hipit olisivat vastustaneet noiden puiden kaatamista turva-alueiden suurentamiseksi. Saa nähdä saadaanko nyt niitä suuremmiksi.
Aika tarkat rajoitukset Brands Hatchilla on muutenkin... tiettävästi siellä ei saa edes ajaa ennen kello kymmentä aamulla meluhaittojen vuoksi. Ei ihme, että F2-kisalla tuli kiire kun WTCC-aikataulut puskivat päälle.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Täällä käytyyn keskusteluun liittyvä lainaus Vicen linkittämästä F2-sarjan tiedotteesta:

The Williams F1 designed Formula Two cars comply with the FIA 2005 F1 safety standards including the fitment of wheel tethers to reduce the risk of wheels coming off in accidents. The F2 car also includes the latest F1 standards of driver head protection with high cockpit sides and lateral deformable structures. As with F1 however, wheel tethers cannot provide an absolute guarantee that a wheel will not come off in an accident and in a single seater race car the front of the head is inevitably exposed to the risk, however small, of being hit by another car or component.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Karjalainen itse kertoi maikkarin mukaan :

" Tiedän, että lentävät renkaat ovat surmanneet ennenkin autokilpailuissa. Saa nähdä tuleeko tähän meidänkin luokkaan sellaiset ketjut, jotka pitäisi kiinni renkaita autossa kiinni, jos ne lähtee irti. "

Eli ilmeisesti mitään vaijereita ei ollut, tai sitten Henri ei oikein ole täydessä ymmärryksessä omasta luokastaan...
Ei tässä kuvassa mitä löysin näy mitään ketjuja niistä eturenkaista lähtevän:

 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Tässä vielä selvitystä, millaiset ne vaijerit on, ei ne mitään ketjuja sinne voi laittaa:

Wheel tethers

Since 1998, F1 cars have had to fit wheel tethers connecting the wheels to the chassis. This rule was introduced to try to stop wheels coming free and bouncing around dangerously during an accident. Unfortunately, wheels still do come off the cars during crashes, tragically killing a marshall at the Italian GP in 2000. The FIA have introduced an extra tether to each wheel for the 2001 season to try to stop the wheels coming off and causing injury to other drivers, marshals or spectators. The tether must attach to the chassis at one end, with the other end connecting to the wheel hub.

The wheel tethers are made by one of three companies in the UK, Future Fibres in London being one of them, and take the form of a rope. The tethers used in F1 are a derivative of high performance marine ropes, made especially for each car. They are made from a special polymer called polybenzoaoxide (PBO) which is often called Zylon. This Zylon material has a very high strength and stiffness characteristic (around 280GPa) much like carbon, but the advantage of Zylon is that it can be used as a pure fibre unlike carbon which has to be in composite form to gain its strength. The drawback of Zylon is that is must be protected from light, so it is covered in a shrink wrapped protective cover. The tethers are designed to withstand about 5000 kg of load, but often they can break quite easily during an accident, especially if the cable gets twisted by the broken suspension members. The teams normally replace the tethers every two or three races to ensure that they can withstand the loads put on them during an accident.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Tämä siis F1-technical.net sivustolta otettuna, josta voitte todeta että ei ne näy välttämättä kuvissa jos ne katkeaa, aika ohutta materiaalia se on ja siis helposti katkeavaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Edellä mainittuun hieman oman kannan selventämistä:
Toki on totta että sattuu kolareita joissa noi vaijeritkaan ei pysäytä renkaan irtoamista, mutta suhteellisen vähän
niitä on irti lähtenyt esim kuninkuusluokassa tuon kiristetyn säännön jälkeen (2001)...

Esimerkkinä Ralfin kolari Indyssä 2004 jossa muuriin tulokulma on suht likellä Surteesin vastaavaa.
Erona tietty se että Ralfilla nopeutta 250kmh Surteesilla lienee ollut n. 150 törmäys hetkellä enää (+/- muutama kymppi)
Törmättävä este tietty oli eri, mutta Ralfin kovempi nopeus ja todiste siitä että autossa oli jokainen rengas edelleen kiinni niin kertoo jo jotain...

edit. tietty Ralf kolaroi perä edellä eli lienee realistisempaa verrata sitä aiempaa ulosajoa mistä tämä Surteesin kolari sai alkunsa...
(silti, F2:sta lähti takarengas irti älyttömän herkästi meni sitten perä edellä tai keula edellä seinään)

Tähän vielä lisänä se että takarenkaan irtoaminen F2 autosta tapahtui kahdesti 10sek sisällä toisistaan, suht pienessä nopeudessa ja vielä eri tavalla seinään osumalla niin pistää kyllä allekirjoittaneen miettimään että josko se Karjalainen oli sittenkin oikeassa kommenttinsa kanssa...

Tietty tämä on pelkkää mutuilua ja sarjan virallisten tietojen mukaan nuo vaijerit pitäisi F2-autossa olla, mutta silti kaikki ei nyt ihan täsmää...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös