Formula2

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Jos katsot uudestaan tuon Surteesin kolarin niin huomaat että:
- molemmat autot tulee eri kulmassa valliin kiinni, Surtees ajaa loivassa kulmassa keula edellä valliin kun taas tuo toinen menee perä edellä suoraan.
- molemmista autoista irtoaa rengas kuin nappia painamalla
- Surteesin auto oikeastaan on hyvinkin ehjä kolarin jälkeen, ainoastaan rengas loistaa poissaolollaan
(autosta roikkuu vain tukivarsien päät, muuten koko rengas napoineen on irti)
Erikoisesti osui muuten tuo Surteesin auto keula edellä, kun etusiivelle ei käynyt mitään..

Mutta tosiaan, helposti lähtevät nuo renkaat. Voi olla, että upposivat sen verran valliin, että repeytyivät sen takia irti. Itse olen myös huomannut, että katuradoilla ja muilla kovaseinäisissä onnettomuustilanteissa pysyvät nuo renkaat paremmin kiinni. Eihän ovaaliradoillakaan ole rengasvalleja, koska muuten autot tökkäisivät siihen samantien sen sijaan, että jatkaisivat liukua kuten nykyään.

Katsoin kanssa tuon Brnon 1. lähdön starttikolarin http://www.youtube.com/watch?v=OsUxqwrUwEM ja kohdassa 0:35 näyttää kyllä näkyvän jonkinlainen vaijeri heilumassa pyörän mukana. Helposti kyllä näytti lähtevän tuo rengas, kiinnitin asiaan hieman jo huomiota ennen kuin eilinen onnettomuus tapahtui...Kohtalon ivaa vielä se, että oli Surteesin auto tuossa, josta rengas lähti :dunno:

Eli vaijerit olivat, mutta laatu pitäisi kyllä tutkia ja tarkasti...
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Mistä näit Surteesin törmäyskulman tai mitä siinä tapahtui, sitä ei ainakaan Eurosportin lähetyksessä näkynyt kunnolla. Homma tutkitaan kuitenkin joten en usko että Palmer tässä vaihessa puhuisi koko vaijereista mitään jos niitä ei olisi. Ne vain petti eikä toimineet tällä kertaa kuten piti.Eli ihan samaa mieltä kuin Deep..
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Virallisen tiedotteen mukaan se Surteesin vauhti oli 120 mph eli noin 190 km/h
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Tuo F1 autoja koskeva rengasjuttu aiemmin kertoo siis että ensin laitettiin yhdet ja sitten vuonna 2001 vielä toiset jos oikein tarkasti lukee (The FIA have introduced an extra tether to each wheel for the 2001 season)...ellen sitten käännä tuota tekstiä väärin?

Eli tuon mukaan ykkösissä on 2 turvanarua/rengas ja F2 ei käsittääkseni ollut kuin 1...johtuisiko tuo renkaiden lentelemisen ero tästä???

Vai pitääkö mun mennä englannintunneille..:0)..
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eipä tullut viime yönä kovin hyvin nukkuttua, kun tämä pyöri mielessä. Ja aamulla sitten ensimmäiseksi kun heräsi, niin tuntui taas hirveän pahalta. Ei tähän koskaan totu, vaikka monia sarjoja aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti seuranneena tällaisia ikäviä asioita on suorassa TV-lähetyksessä tullut jo liikaakin todistettua. Ja nyt vielä kyseessä noin nuori kaveri ja vain päivä uran parhaimman sijoituksen jälkeen... Ei tämä ole oikein. :frown:

Osanottoni kaikille, joita tämä tragedia koskettaa. Tiedän, että se koskettaa monia myös perheen ja ystävien, sarjan ja kuljettajien lisäksi, mutta eniten jaksamisia tietenkin heille.
J.T. sanoi:
Ei siitä vaijerista tuollaisessa iskussa ole mitään apua
Ei tuokaan nyt aivan totta ole, kuten FO110K:n linkittämästä Ralfin kolarista voi päätellä. Kyllä niistä jotain hyötyä on, kun Ralf kahtena vuonna peräkkäin latasi täysillä samaan muuriin ja molemmilla kerroilla renkaat roikkuivat auton mukana. Dan Wheldonin viime vuoden Texasin onnettomuudessa renkaat pysyivat autossa kiinni vielä nurmikolla pyöriessään, vaikka ne olivat jo kestäneet yhden seinäosumankin. F2-auton kaarrenopeuksien kuitenkin pitäisi olla pienemmät kuin F1-autolla ja IRL:ssä ovaalilla.

Aloin kunnolla oikein miettiä koska olen viimeksi nähnyt F1-auton takarenkaan irtoavan tuolla tavalla ja ei ihan nopeasti tule yhtään tapausta mieleen, jos Barrichellon ja Albersin takaripustuksen pettämiset jätetään laskuista. Etupään ripustukset ovat tietenkin paljon hauraampia ja hajoavat helpommin, joten sikäli Sutilin ja muiden onnettomuuksiin tätä on turha verrata. Ainoa mieleeni tullut tilanne, jossa F1-auton takarengas repeytyi vapaaksi on Kubican onnettomuus Montrealissa, mutta siinä oli kyseessä moninkertaiset voimat kuin Clarken tilanteessa. Tai ainakin pitäisi olla.

En ole kovin paljon pystynyt seuraamaan F3-kilpailuja, mutta lyhyen taustatutkimuksen YouTubesta suorittaneena en löytänyt kuin yhden tilanteen, jossa onnettomuudessa takarengas irtoaisi ripustuksineen autosta. Tämäkin tapahtui Hockenheimin lähdössä, kun Charlie Kimballin auto jäi lähtöruutuun ja takaatuleva täräytti sitä suoraan päin. Kuitenkin Barcelonassa 2007 melko samanlainen tilanne, hieman hitaammalla nopeudella, niin takaripustus toki taipuu ylöspäin, mutta pysyy autossa kiinni. Tämä näytti olevan yleistä myös tilanteissa, joissa auto pakittaa kovalla nopeudella rengas/betonimuuriin. Nyt kuitenkin on dokumentoitu kolme onnettomuutta, joissa kaikissa F2-autosta irtoaa takapyörä, joten kyllä siellä jossain jotain nyt on pielessä. On muuten kohtalon järkyttävää ironiaa, että Brnon lähtökolarissa irronnut takarengas oli nimenomaan Henry Surteesin autosta ja mukana yhtenä osapuolena oli Jack Clarke...

On muuten hämmästyttävää kuinka vähän näissä yhteyksissä puhutaan pienempienkin formuloiden korkeista kaarrenopeuksista. Simon Pagenaud ihan oikeasti avasi nämä jo varsin sokeiksi muuttuneet silmäni toteamalla, että siinä missä 750 hevosvoimaisella Champ Carilla johonkin nopeaan mutkaan oli ihan pakko jarruttaa, niin sen pystyi ajamaan täysillä Atlantic-autolla. Nyt surullisena mietin vain, että tuo Brandsin takalenkki on juuri sellainen paikka, josta Page puhui. F1- tai A1GP-autolle ajateltuna aivan mielettömän vaarallinen, mutta F2-autolle ihan hyväksyttävä. Kannatan todella tuota WebSlaven ideaa tiukentaa turvallisuusluokituksia, koska FIA:n kategoriajako perustuu mielestäni liiaksikin luokkien tasoajatteluun, eikä siihen, että kuinka kovaa nämä autot potentiaalisesti voivat osua mihinkin esteeseen.

Pahoittelen, jos joku pahoittaa tästä spekulaatiosta mielensä, mutta minusta on tärkeää käydä läpi syitä ja miettiä parannuksia, jotta tästäkin ikävästä onnettomuudesta pystytään oppimaan. Niin kauhealta kuin se tuntuukin :frown:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo F1 autoja koskeva rengasjuttu aiemmin kertoo siis että ensin laitettiin yhdet ja sitten vuonna 2001 vielä toiset jos oikein tarkasti lukee (The FIA have introduced an extra tether to each wheel for the 2001 season)...ellen sitten käännä tuota tekstiä väärin?

Eli tuon mukaan ykkösissä on 2 turvanarua/rengas ja F2 ei käsittääkseni ollut kuin 1...johtuisiko tuo renkaiden lentelemisen ero tästä???

Vai pitääkö mun mennä englannintunneille..:0)..
Ei tuosta nyt suoraan voi tuollaista päätellä. Ei tekstissä ole mitään mikä viittaisi siihen, ettei Williams olisi ottanut tuplanaruja F2:iinkin. Enkä oikein näe järkevää syytä miksi se olisi jättänyt ottamatta. Jos siellä on tarkoituksella menty F1-tasoiseen turvallisuusajatteluun, niin mitä järkeä olisi tinkiä tuollaisessa paikassa? Tuplavaijerit ovat kuitenkin olleet arkipäivää niin pitkään, että miksi pitäisi palata juuri kautta 2001 edeltävälle tasolle?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei tuosta nyt suoraan voi tuollaista päätellä. Ei tekstissä ole mitään mikä viittaisi siihen, ettei Williams olisi ottanut tuplanaruja F2:iinkin. Enkä oikein näe järkevää syytä miksi se olisi jättänyt ottamatta. Jos siellä on tarkoituksella menty F1-tasoiseen turvallisuusajatteluun, niin mitä järkeä olisi tinkiä tuollaisessa paikassa? Tuplavaijerit ovat kuitenkin olleet arkipäivää niin pitkään, että miksi pitäisi palata juuri kautta 2001 edeltävälle tasolle?
Juurikin näin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mistä näit Surteesin törmäyskulman tai mitä siinä tapahtui, sitä ei ainakaan Eurosportin lähetyksessä näkynyt kunnolla.
Siis päättelemällähän tuo pitkälti menee.
Surtees tuli mutkaan keula edellä ja koska sekä eturengas että takakumi ottivat isoimmat
iskut vastaan niin voinee todeta että aika kyljelteen se on siihen iskeytynyt...
Veikkaan että loivassa kulmassa osunut ensin eturenkaalla joka on paiskannut takapään valliin vähän lujempaa.
Ja koska auto liukui noinkin pitkälle niin tuskin on rengasvalliin osunut, jos olis rengaspino ollut niin se ei sieltä
olis enää tv-kameran ohi tullut (tämä kimpoaminen puoltaa myös loivaa osumiskulmaa keula edellä)

edit. sen verran takasinpäin että Brandsissa näyttää monessa paikkaa olevan "muurien" edessä ohuet rengaskasat
(2-4 riviä about) joiden edessä on sitten isot mainosliinat tmv. jotka estävät auton uppoamisen sisään...
Selittää myöskin tuon "kimpoamisen" molemmissa tapauksissa
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Aloin kunnolla oikein miettiä koska olen viimeksi nähnyt F1-auton takarenkaan irtoavan tuolla tavalla ja ei ihan nopeasti tule yhtään tapausta mieleen, jos Barrichellon ja Albersin takaripustuksen pettämiset jätetään laskuista. Etupään ripustukset ovat tietenkin paljon hauraampia ja hajoavat helpommin, joten sikäli Sutilin ja muiden onnettomuuksiin tätä on turha verrata. Ainoa mieleeni tullut tilanne, jossa F1-auton takarengas repeytyi vapaaksi on Kubican onnettomuus Montrealissa, mutta siinä oli kyseessä moninkertaiset voimat kuin Clarken tilanteessa. Tai ainakin pitäisi olla.
Jep tätä olen itsekin ajatellut tänään. Aika hyvin ovat pysyneet renkaat autoissa pois lukien nuo oikein rajut kolarit
(Clarken tai Surteesin osumat seinään eivät erityisen rajuja olleet kuitenkaan)

Nyt kuitenkin on dokumentoitu kolme onnettomuutta, joissa kaikissa F2-autosta irtoaa takapyörä, joten kyllä siellä jossain jotain nyt on pielessä.
Juurikin näin.
Liian monta tapahtumaa liian lyhyessä ajassa (vrt. F1) jotta voisi sanoa F2:n vaijereiden olevan samalla tasolla kuin F1:ssä...
Varsinkin tuo Eurosportin videolla korostuu kuinka herkästi ne "napsahtavat" irti autosta ja sinkoavat muualle...

Noh, josittelu ei tuo Surteesia takaisin tietenkään, mutta hyvähän se olisi pikkuluokissakin saada tuvallisuus samalle tasolle F1:n kanssa sitä mukaan kun kalustoa suunnitellaan uusiksi...
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Tulipa sattumalta katsottua suorana tämäkin. Ainakin tosta videosta näkee että kone hakkaa rajoittimeen auton pysähdyttyä. En tiedä sitten onko formula-auton kaasupoljin tosiaan niin herkkä että tajuttoman lepotilassa oleva jalkaa pitää sen pohjassa :confused: http://www.youtube.com/watch?v=aTDiYS1NVW4
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Miettisin tuossa juuri itse, että kyllä itseasiassa takarenkaita formuloissakin on muutaman kerran 2005-2009 lähtenyt. Esim. Montoya Suzuka 2005, Karthikeyan Shanghai 2005 (tosin siinä iskussa jo ymmärrettävää), Coulthard Monacossa ja Japanissa 2008, Vettel Kanadassa 2008, Trulli ja Massa Silverstonessa 2008 (noh niissäkin ymmärrettävää) ja tietenkin Kubicalta lähti kohtalaisen helposti tänä vuonna Australiassa.

Noissa tapauksissa juuri siis takarengas lähtenyt omille teilleen
Lienee muitakin, mutta ei nyt heti tullut mieleen...Mutta ei se vaijeri F1:säkään aina toimi edes takarenkaiden kohdalla..
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
...Mutta ei se vaijeri F1:säkään aina toimi edes takarenkaiden kohdalla..
Kovemmissa kolereissa näkee tosiaan että kyllä pyörät irtoaa. Mutta tietysti jos se auto murskaantuu niin pahasti että se vaijerin kiinnitys toisesta päästä, jostain monokokista tms. repeää niin kyllähän se pyörä lähtee irti.
 

Maisteri

New member
Liittynyt
20.7.2009
Viestit
2
Vaikea uskoa että F2-autoissa ei olisi vaijereita pyörissä. Formula Mastereissa on takuuvarmasti sellaiset (nähty livenä) ja autot täyttävät "vain" FIA:n F3 2008 safety regulationsin. F2:han pitäisi olla luokituksiltaan korkeammalla tasolla!? Eipä silti, jotain kummaa pyörien irtoamisissa oli. Kovin ikävä tapaus joka tapauksessa, Surtees tuskin edes ehti huomata pyörää...
Brands Hatchin rataa ei pitäisi tuomita tämän perusteella, rata on todellinen kuljettajan rata ja kohtuullisen turvallinenkin. Formuloilla ajetaan huomattavasti vaarallisemmillakin radoilla Euroopassa. Ja Suomessa kolmosilla mm. Ahvenistolla, jota ei voi turvallisuudessa verratakaan Brandsiin.
Eurosportin suomenkielisten autourheiluohjelmien seuraaminen on ainakin meillä kärsimystä huonon äänen vuoksi. Milloin toisen selostajan ääntä ei kuulu ollenkaan tai, kuten viime viikonlopun ohjelmissa molempien selostajien ääni hukkuu läpitulevaan norjankieliseen selostukseen + liian koviin autojen ääniin. Täytyy olla todellinen autourheilufriikki, jotta jaksaa moista tunnista toiseen. Eikö muilla ole vastaavia ongelmia?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eurosportin suomenkielisten autourheiluohjelmien seuraaminen on ainakin meillä kärsimystä huonon äänen vuoksi. Milloin toisen selostajan ääntä ei kuulu ollenkaan tai, kuten viime viikonlopun ohjelmissa molempien selostajien ääni hukkuu läpitulevaan norjankieliseen selostukseen + liian koviin autojen ääniin. Täytyy olla todellinen autourheilufriikki, jotta jaksaa moista tunnista toiseen. Eikö muilla ole vastaavia ongelmia?
ESP lähettää ainakin täällä erikielistä selostusta vasemmalla ja oikealla äänikanavalla (ja kahdella ääniraidalla vielä, eli siis norja+suomi, tanska+ruotsi). Vasemmasta kuuluu norja ja oikeasta suomi. Jos boksi/kone tukee vain toisen kanavan kuuntelua niin toimii hyvin. Tietokoneella tämän säätäminen on ainakin helppoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eurosportin suomenkielisten autourheiluohjelmien seuraaminen on ainakin meillä kärsimystä huonon äänen vuoksi. Milloin toisen selostajan ääntä ei kuulu ollenkaan tai, kuten viime viikonlopun ohjelmissa molempien selostajien ääni hukkuu läpitulevaan norjankieliseen selostukseen + liian koviin autojen ääniin. Täytyy olla todellinen autourheilufriikki, jotta jaksaa moista tunnista toiseen. Eikö muilla ole vastaavia ongelmia?
Erikoista. Mikä operaattori? Ainakin minulla on valittavana neljä kieltä + auto, ja kaikki toimivat moitteetta (auto tosin joskus arpoo muun kielen kuin suomen, mutta enpä minä sitä normaalisti käytäkään) ja stereona - tai ainakin samaa kieltä molemmista kaiuttimista.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kovemmissa kolereissa näkee tosiaan että kyllä pyörät irtoaa. Mutta tietysti jos se auto murskaantuu niin pahasti että se vaijerin kiinnitys toisesta päästä, jostain monokokista tms. repeää niin kyllähän se pyörä lähtee irti.
Mitä nyt olen noita F1-kolareita/ulosajoja katsellut niin nämä vaijerit aiheuttaa ainakin sen että vaikka rengas lähteekin irti niin se lähtee irti "hallitummin" kun se vaijeri kuitenkin sitä jonkin verran pitelee siinä alussa. Tietysti jos kyse on sen kokoluokan mällistä kuin esim. Kubican Montrealin kolari niin lenteleehän ne renkaat silloin ihan minne sattuu, mutta esim. tuo Clarken ulosajo ei mielestäni ollut niin raju että renkaan olisi pitänyt lähteä tuolla tavalla pomppimaan mikäli kiinnitykset olisi samanlaiset kuin F1:ssä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8805
Sijainti
Vantaa
Surullinen yhteensattuma... Toivottavasti ei Williams joudu raastupaan jostain puutteellisesta suunnittelusta, se vielä tästä puuttuisi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Surullinen yhteensattuma... Toivottavasti ei Williams joudu raastupaan jostain puutteellisesta suunnittelusta, se vielä tästä puuttuisi.
Williamsin onneksi onnettomuus sattui tällä kertaa Englannissa.
 
Ylös