Eipä tullut viime yönä kovin hyvin nukkuttua, kun tämä pyöri mielessä. Ja aamulla sitten ensimmäiseksi kun heräsi, niin tuntui taas hirveän pahalta. Ei tähän koskaan totu, vaikka monia sarjoja aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti seuranneena tällaisia ikäviä asioita on suorassa TV-lähetyksessä tullut jo liikaakin todistettua. Ja nyt vielä kyseessä noin nuori kaveri ja vain päivä uran parhaimman sijoituksen jälkeen... Ei tämä ole oikein. :frown:
Osanottoni kaikille, joita tämä tragedia koskettaa. Tiedän, että se koskettaa monia myös perheen ja ystävien, sarjan ja kuljettajien lisäksi, mutta eniten jaksamisia tietenkin heille.
J.T. sanoi:
Ei siitä vaijerista tuollaisessa iskussa ole mitään apua
Ei tuokaan nyt aivan totta ole, kuten FO110K:n linkittämästä Ralfin kolarista voi päätellä. Kyllä niistä jotain hyötyä on, kun Ralf kahtena vuonna peräkkäin latasi täysillä samaan muuriin ja molemmilla kerroilla renkaat roikkuivat auton mukana.
Dan Wheldonin viime vuoden Texasin onnettomuudessa renkaat pysyivat autossa kiinni vielä nurmikolla pyöriessään, vaikka ne olivat jo kestäneet yhden seinäosumankin. F2-auton kaarrenopeuksien kuitenkin pitäisi olla pienemmät kuin F1-autolla ja IRL:ssä ovaalilla.
Aloin kunnolla oikein miettiä koska olen viimeksi nähnyt F1-auton takarenkaan irtoavan tuolla tavalla ja ei ihan nopeasti tule yhtään tapausta mieleen, jos Barrichellon ja Albersin takaripustuksen pettämiset jätetään laskuista. Etupään ripustukset ovat tietenkin paljon hauraampia ja hajoavat helpommin, joten sikäli Sutilin ja muiden onnettomuuksiin tätä on turha verrata. Ainoa mieleeni tullut tilanne, jossa F1-auton takarengas repeytyi vapaaksi on Kubican onnettomuus Montrealissa, mutta siinä oli kyseessä moninkertaiset voimat kuin Clarken tilanteessa. Tai ainakin pitäisi olla.
En ole kovin paljon pystynyt seuraamaan F3-kilpailuja, mutta lyhyen taustatutkimuksen YouTubesta suorittaneena en löytänyt kuin yhden tilanteen, jossa onnettomuudessa takarengas irtoaisi ripustuksineen autosta. Tämäkin tapahtui Hockenheimin lähdössä, kun Charlie Kimballin auto jäi lähtöruutuun ja takaatuleva täräytti sitä suoraan päin. Kuitenkin Barcelonassa 2007 melko samanlainen tilanne, hieman hitaammalla nopeudella, niin takaripustus toki taipuu ylöspäin, mutta pysyy autossa kiinni. Tämä näytti olevan yleistä myös tilanteissa, joissa auto pakittaa kovalla nopeudella rengas/betonimuuriin. Nyt kuitenkin on dokumentoitu kolme onnettomuutta, joissa kaikissa F2-autosta irtoaa takapyörä, joten kyllä siellä jossain jotain nyt on pielessä. On muuten kohtalon järkyttävää ironiaa, että Brnon lähtökolarissa irronnut takarengas oli nimenomaan Henry Surteesin autosta ja mukana yhtenä osapuolena oli Jack Clarke...
On muuten hämmästyttävää kuinka vähän näissä yhteyksissä puhutaan pienempienkin formuloiden korkeista kaarrenopeuksista. Simon Pagenaud ihan oikeasti avasi nämä jo varsin sokeiksi muuttuneet silmäni toteamalla, että siinä missä 750 hevosvoimaisella Champ Carilla johonkin nopeaan mutkaan oli ihan pakko jarruttaa, niin sen pystyi ajamaan täysillä Atlantic-autolla. Nyt surullisena mietin vain, että tuo Brandsin takalenkki on juuri sellainen paikka, josta Page puhui. F1- tai A1GP-autolle ajateltuna aivan mielettömän vaarallinen, mutta F2-autolle ihan hyväksyttävä. Kannatan todella tuota WebSlaven ideaa tiukentaa turvallisuusluokituksia, koska FIA:n kategoriajako perustuu mielestäni liiaksikin luokkien tasoajatteluun, eikä siihen, että kuinka kovaa nämä autot potentiaalisesti voivat osua mihinkin esteeseen.
Pahoittelen, jos joku pahoittaa tästä spekulaatiosta mielensä, mutta minusta on tärkeää käydä läpi syitä ja miettiä parannuksia, jotta tästäkin ikävästä onnettomuudesta pystytään oppimaan. Niin kauhealta kuin se tuntuukin :frown: