Leveä etusiipi kanttikivien ylityksissä

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oikeasti minkään ei vaadita olevan tuolla korkeudella radasta, vaan F1:ssä kaikki korkeusmitat ovat suhteessa referenssitasoon, joka on käytännössä auton pohja.
Ahaa, tuota en tiennyt. Kuitenkin varmaan homma niin, että eniten downforcea saa malalalla autolla (pohja lähellä maata) ja mahdollisimman alhaalla olevalla siivellä???
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Näin olen ymmärtänyt. Auton maavaraahan vahdataan edelleen pohjalevyn kulumisen perusteella.
Ja auton 'korkeutta' joutuu sitten säätämään radan pomppuisuuden mukaan. Mitä ymmärsin, pystyi Ferrari ajamaan Magny Coursissa todella matalalla autolla. Ja vauhtiahan heiltä löytyi siellä aika hyvin.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Saamme nähdä kuinka suuria ongelmia tuo leveä etusiipi aiheuttaa. Mahtaako BMW:n viritelmästä tulla suurikin hyöty?

 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Oikeasti minkään ei vaadita olevan tuolla korkeudella radasta, vaan F1:ssä kaikki korkeusmitat ovat suhteessa referenssitasoon, joka on käytännössä auton pohja. Etusiipi saa olla korkeammallakin, mikään osa etuakselin etupuolella ei kuitenkaan saa olla yli 27,5 senttiä referenssitason yläpuolella.
Eli siiven yläreuna ei saa olla pohjaan nähden yli 27,5 senttiä korkealla?

Jolloin siiven profiili(?) vai mikä se nyt oli, voisi olla 20cm?

Mitä muita rajoituksia etu siivellä on?
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Eli siiven yläreuna ei saa olla pohjaan nähden yli 27,5 senttiä korkealla?

Jolloin siiven profiili(?) vai mikä se nyt oli, voisi olla 20cm?

Mitä muita rajoituksia etu siivellä on?
Onko muuten leveämpi kuin ferrarin. meinaa jotain 5cm tulee renkaitten yli heh monacossa varmaan kiva mennä tai valenciassa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Onko muuten leveämpi kuin ferrarin. meinaa jotain 5cm tulee renkaitten yli heh monacossa varmaan kiva mennä tai valenciassa.
Saahan se kapeampikin olla. Miten leveys on säännöissä määritelty? Linkkiä etusiiven sääntökohtaan?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mielenkiintoinen tuo tukivaijeri(?)
On sitten B189:n jälkeen ollut vähän harvassa. Kyseisessä mallissa oli vastaavat etusiivissä ja takasiivissä. Autohan oli sittemmin paljon mainetta niittäneen Rory Byrnen käsialaa..
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eli siiven yläreuna ei saa olla pohjaan nähden yli 27,5 senttiä korkealla?

Jolloin siiven profiili(?) vai mikä se nyt oli, voisi olla 20cm?

Leveimmillään saa olla 180cm.
Entä kapeinmillaan, mitään rajoitusta?
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
On sitten B189:n jälkeen ollut vähän harvassa. Kyseisessä mallissa oli vastaavat etusiivissä ja takasiivissä. Autohan oli sittemmin paljon mainetta niittäneen Rory Byrnen käsialaa..
Tuossahan voidaan pelata vilunkia, säädetään siiven korkeutta vaijerilla. :doubtful::tongue:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
On sitten B189:n jälkeen ollut vähän harvassa. Kyseisessä mallissa oli vastaavat etusiivissä ja takasiivissä. Autohan oli sittemmin paljon mainetta niittäneen Rory Byrnen käsialaa..
Myös Newey käytti ensimmäisissä autoissaan paljon noita vaijereita. Esim. juuri vuoden 1989 Marchissa siipiä tuettiin vaijerein. Ja on noita nähty myöhemminkin, ainakin siinä ellottavan värisessä Brabhamissa 1992 käytettiin vielä vastaavaa ratkaisua.
 
Ylös