Toyota TF109

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Sivusta katsottuna ihan hieno auto, mutta tuo keula ja etusiipi on kyllä aika rumia. Formulastara saa pitää rahansa.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Takasiipi näyttää tässä ihan suht siedettävältä, valkoinen väritys varmaan vähän auttaa asiassa. Etusiipi on kyllä aivan kaamea. Mielestäni positiivisena puolena Toyota näyttää vaihteeksi nykyaikaiselta...

Tämä voi sinänsä olla ihan lupaavaa autojen samalle viivalle saamisen kanssa, ainakin aeron puolelta.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331


Erikoista, eihän tuossa ole edes pyörät samalla tasolla. Ja kummasti kaikki kuvat niin pieniä.



Ei näy pakoputkea, onkohan moottori edes paikalla? Sitten oli yksi kuva lähes pelkästään renkaasta, ja etusiipikin on lähinnä vitsi. Eivät näemmä halua paljastaa juuri mitään. Millonka tuo värkki nähdään radalla?
Voiskohan tällä olla jotain yhteyttä asiaan: http://www.autosport.com/news/report.php/id/72792 :tongue:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Se, minkä tästä(ja Ferrarista) harjaantunut silmä voi havaita, on se, että kuten epäilin, muut tallit tuskin keksivät käyttää ponttoonien alaperäosaa ilmanohjaimen avustamana itse rungon downforcen kasvattamiseen. Toyotalla alaosan airflow näyttäisi kiertyvän perinteisesti diffuusorin suuntaan, kun Ferrari kiertää päävirtauksen ylemmäs(jolloin syntyy myös downforcea). On olemassa riski, että Ferkun mustaksi maalattu hämyilmanohjain tullaan kieltämään. Toivottavasti ei, koska se saattaa vaikuttaa dramaattisesti Ferrarin konseptin toimivuuteen.

edit. Tässä vielä havainnollistava kuva, minne ponttoonien alaosan virtauksia viedään Ferkussa, yllä vastaava kuva Toyotasta havainnollistaa asiaa hyvin. (Vaikkei näistä tietenkään maallikko voi ei sitten millään tajuta sitten yhtään mitään, muistetaan)

 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nostoliinalle varattu reikä on kyllä oudossa paikkaan, ainakin jos Ferrariin vertaa. Toyotalla heti kuskin takana, Ferrarilla "keskellä" moottorikatetta.

Muuten samat ajatukseta autosta kuin muillakin..
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se, minkä tästä(ja Ferrarista) harjaantunut silmä voi havaita, on se, että kuten epäilin, muut tallit tuskin keksivät käyttää ponttoonien alaperäosaa ilmanohjaimen avustamana itse rungon downforcen kasvattamiseen. Toyotalla alaosan airflow näyttäisi kiertyvän perinteisesti diffuusorin suuntaan, kun Ferrari kiertää päävirtauksen ylemmäs(jolloin syntyy myös downforcea). On olemassa riski, että Ferkun mustaksi maalattu hämyilmanohjain tullaan kieltämään. Toivottavasti ei, koska se saattaa vaikuttaa dramaattisesti Ferrarin konseptin toimivuuteen.
En tajunnut tuosta mitään. Mikä hämyilmanohjain? Jos tarkoitat tuota ponttoonin alaosassa olevaa mustaa kuperaa aluetta, se on kyllä ihan pohjalevystä tuleva jatke.

Sitten se kun lyttäsit Toyotan sanomalla sen olevan pulska... mistäs tiedät vaikka nykysäännöillä pieni pulskuus olis hyvästä? Ilmanohjaimet puuttuvat niin ponttoonien rooli ilmanohjailussa on merkittävämpää. Itseasiassa Ferrari epäilyttää itseäni sikäli, että sen ponttoonit näyttävät liiaksi vain ilmanohjaimista karsituilta. En olis ollenkaan varma noista Ferrarin ponttoonien erinomaisuudesta, mutta aika näyttää.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
En tajunnut tuosta mitään. Mikä hämyilmanohjain? Jos tarkoitat tuota ponttoonin alaosassa olevaa mustaa kuperaa aluetta, se on kyllä ihan pohjalevystä tuleva jatke.

Sitten se kun lyttäsit Toyotan sanomalla sen olevan pulska... mistäs tiedät vaikka nykysäännöillä pieni pulskuus olis hyvästä? Ilmanohjaimet puuttuvat niin ponttoonien rooli ilmanohjailussa on merkittävämpää. Itseasiassa Ferrari epäilyttää itseäni sikäli, että sen ponttoonit näyttävät liiaksi vain ilmanohjaimista karsituilta. En olis ollenkaan varma noista Ferrarin ponttoonien erinomaisuudesta, mutta aika näyttää.
Ilmanohjain, joka on suoraan siinä acer, Brembo -ja muiden tekstien alla. se vie ponttoonien alaosasta tulevia virtauksia ylöspäin. En siis tarkoita sen alla olevaa pohjalevyä. Ferrarilla on aivan uniikki ja nerokas ratkaisu tässä näin. En minä sille mahda mitään, jos sinä et sitä näe, ymmärrä, tai et vaan halua ymmärtää/nähdä tai whatever. Peace man.

edit. Kun puhuit tuosta ponttoonin alapuolella olevasta "kuperasta alueesta", niin saattaapi olla, että puhumme siinä kohtaa samasta asiasta. Mutta ainakin tuon esimerkkikuvan perusteella kyse ei ole pohjalevyn - joka on huomattavasti alempana - jatkeesta, vaan kiinteästä osasta ponttoonia, jossa vain väri muuttuu mustaksi. Ja näin tuota ei välttämättä edes huomaa selkeäksi ilmanohjaimeksi, joka se ilman muuta on.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Näyttää varsin hyvältä :ahem:

Sivuprofiililtaan on itseasiassa erittäinkin kaunista katseltavaa. Ainoastaan edestä näyttää hieman kömpelöltä. Etusiiven päädyistä on ainakin esittelyversiossa rakennettu melkoiset rengasleikkurit.

Radikaalit sääntömuutokset muuten suosivat Toyotaa ainakin viime kerralla (2005). Olisikohan kaudella 2009 jälleen paikka iskeä?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ihan siistin näköinen ja oloinen peli näyttäisi Toyotallakin olevan. Omasta mielestäni näissä uusissa autoissa on kyllä paljon enemmän tavaraa pluspuolella kuin miinuspuolella. Enää ei ole sellaisia tyttömäisiä kurveja vaan suoria ja jämeriä muotoja. Alkoikin vähän v-tuttamaan nuo ainaiset delfiinikeulat...

Voitto Toyotan tavoitteena 2009
15.01.2009 15:49



Torstaina uuden F1-autonsa esitellyt Toyota-talli lähtee tulevaan kauteen kovin tavoitteen. Japanilaistalli haluaa viimeinkin napata kauan tavoittelemansa avausvoiton.

Toyotan uusi auto tunnetaan mallinimellä TF109. Japanilaistalli onnistui keräämään viime kaudella kaksi palkintosijaa. Tallipäällikkö Tadashi Yamashina luottaa kuljettajakaksikkonsa Jarno Trullin ja Timo Glockin onnistuvan tulevalla kaudella.

- Tavoitteenamme tänä vuonna on saavuttaa Toyotalle ensimmäinen voitto formula ykkösissä. Mielestäni Toyotan kuljettajakaksikko on yksi sarjan parhaista. Odotan innolla näkeväni sen, mitä he saavat aikaan TF109:n ohjaimissa. He todistivat jo viime kaudella pystyvänsä taistelemaan hyvällä kalustolla joukon kärjessä. Haasteenamme on nyt tarjota heille sellainen auto, jolla he kykenevät siihen entistä usemmin, kertoi Yamashina.

Toyotan puheenjohtaja John Howett uskoo sarjassa kerätyn kokemuksen kantavan tällä kaudella viimeinkin hedelmää.

- Olemme kahdeksan vuoden aikana sarjassa kilpaillessamme keränneet tuntuvasti kokemusta ja kehittyneet huomattavasti. Tavoitteena on nyt paikata kaikki puutteet ja varmistaa organisaation suorituskyvyn olevan sarjan terävintä kärkeä, sanoi Howett.

(MTV3)
Todella toivon, että Toyo saa vihdoin ja viimein sen voittotilinsä auki, ihan vain siksi jotta kärkisijoille saataisiin lisää väriä. Glock osoitti viime kaudella olevansa heikon alkukauden jälkeen kunnon kuljettaja, samaten Trulli jonka koko kausi oli tasaisen hyvää suorittamista. Jarnolle kyllä soisi uran toisen voiton vaikka kotiradalla Monzassa. Hieno mies ja sarjan sympaattisimpia kuljettajia. Tulee napsimaan monta paalupaikkaa tulevalla kaudella, sanokaa minun sanoneen. :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En tajunnut tuosta mitään. Mikä hämyilmanohjain? Jos tarkoitat tuota ponttoonin alaosassa olevaa mustaa kuperaa aluetta, se on kyllä ihan pohjalevystä tuleva jatke.
samaa ihmettelin myös, paitsi että mun mielestä tuo on ponttoonien alaosa, eli se katteen alapuoli joka on käännetty siihen pohjalevyä vasten (reiät tuossa levyssä viittaisi siihen että olisi katteiden kiinnityspisteet siinä)
en kyllä näe parhaalla tahdollakaan tuossa mitään "ilmanohjainta"...
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Jep ei kyllä iske mikään ilmanohjain tuossa omaankaan silmään. :doubtful:

Toki Ferrarin ponttoonit ovat alaosalta syvempään uurretut kuin Toyotan, mutta ilmanohjainta en tuolla näe.
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Julkaistuista autoista Ferrarin etusiipi on hienompi. Toyotan etusiiven mainokset näyttää ihan pelkiltä mainoskylteiltä. :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ilmanohjain, joka on suoraan siinä acer, Brembo -ja muiden tekstien alla. se vie ponttoonien alaosasta tulevia virtauksia ylöspäin. En siis tarkoita sen alla olevaa pohjalevyä. Ferrarilla on aivan uniikki ja nerokas ratkaisu tässä näin.
Sikäli kun ymmärsin oikein, niin olet kyllä väärässä. Pohjalevyn ja ponttoonin välissä ei ole ilmanohjainta.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jep ei kyllä iske mikään ilmanohjain tuossa omaankaan silmään. :doubtful:

Toki Ferrarin ponttoonit ovat alaosalta syvempään uurretut kuin Toyotan, mutta ilmanohjainta en tuolla näe.
jep juurikin näin.
tässä sama kuva suurennettuna ja vaalennettuna, näkee selvästi että katteen alaosa on jätetty vain maalaamatta ja se on tehty koveraksi jotta olisi mahd. siististi pohjalevyä vasten....
http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kyumtnbvasbdfdgh.jpg
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Nopeasti se tottuminen uusiin autoihin kävi, vaikka viime vuoden testikuvien perusteella ei olisi uskonut. Vanhassa autossa varsinkin takasiipi näyttää jo järkyttävän leveältä ja "vanhan aikaiselta". :ahem:
vai vanhan aikanen. :D Mun mielestä noi '09 takasiivet sopis paremmin tällasiin laitteisiin.

Onhan toi nyt iahn takasiiven pienoismalli oikeesti, eikä missään suhteessa tän kaudne etusiipeen. :yuck:
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
vai vanhan aikanen. :D Mun mielestä noi '09 takasiivet sopis paremmin tällasiin laitteisiin.

Onhan toi nyt iahn takasiiven pienoismalli oikeesti, eikä missään suhteessa tän kaudne etusiipeen. :yuck:
Heh,

Sun kohdalla ei ole tottuminen vielä vaan tapahtunu :wink:. Ite epäilin kanssa suuresti testikauden alettua, että näihin ei voi tottua ikinä :yuck:. Mutta niin vaan kävi ja yllättävän nopeasti.

Sama ilmiö tuli viimeksi koettua silloin kun autot kavennettiin joskus 90-luvun alkupuolella. Aluksi uudet kapeat näytti "aivan leluilta" ja "hirveiltä pikkuformuloilta". Mutta ei aikaakaan, kun oli totuttu ja vanhat ja leveät näytti kummallisilta.
 
Ylös