Toyota TF109

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105


Erikoista, eihän tuossa ole edes pyörät samalla tasolla. Ja kummasti kaikki kuvat niin pieniä.



Ei näy pakoputkea, onkohan moottori edes paikalla? Sitten oli yksi kuva lähes pelkästään renkaasta, ja etusiipikin on lähinnä vitsi. Eivät näemmä halua paljastaa juuri mitään. Millonka tuo värkki nähdään radalla?
Ei kyllä pintapuolisesti ole mitään paljastettavaakaan, Ferrari on sulavampilinjainen, sen näkee jo kilometrien päähän.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Voi herran jeesus sentään. Mulla alkaa ihan kohta hermo menemään tän asian kanssa. Koko ponttoonin alaosan airfuckingflow on ollut jo pitkään tavanomainen virtauksien perussetti.

Kyse ei ole mistään härpäketyylisestä ilmanohjaimesta tässä näin. Vaan siitä, että ponttoonin alaosan virtaus on itse ponttoonin alaosan muotoilulla selkeästi ohjattu toisin kuin tyypillisesti. VRT. Toyota, jonka ponttoonissa ei kertakaikkiaan ole vastaavaa konstruktiota. Juuri tämän vuoksihan Ferrarin ponttooni näyttää sivusta katsoen nousevan peräpäästä ylöspäin. Nyt jos koskaan on aika tulla kaapista ulos, ja ymmärtää sitä mitä näkee, koska alkaa olla raskasta hakata päätä seinään.

Tuosta isommasta erittäin havainnollisesta kuvasta ei voi olla huomaamatta, että Ferrarin pohjalevy on ihan siellä missä pitääkin, ja ponttoonien alaosan muotoilu ohjaa ilmaa ponttoonin sivuprofiilin mukaan erityisen mielenkiintoisesti yläviistoon. Ottakaa huomioon mistä päin se virtaus tulee ja minne se menee. Ei se voi olla niin vaikeaa.

Tombazis, the Man.

Taidan olla yksinkertainen kun en vieläkään ymmärtänyt. Voisitko johonkin noista kuvista piirtää mitä tarkoitat?

Tää ei kyllä taida liittyä Toyotaan enää mitenkään?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voisitko formulastara vaikka piirtää kuvaan mistä se ponttoonin alaosan airflow sinun mielestäsi sitten niin selkeästi menee? Piirrä vaikka Tojotaankin niin nähdään ero.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyseenalaistan "ilmaohjain" -termin käyttämisen tuossa formulastaran käyttämässä yhteydessä. Jos ilmaa ohjataan korin muodolla jonnekkin, niin IMO kyseessä ei silloin ole ilmanohjain.

Pilkun viilausta kenties, mutta ei ihme jos menee vähän ohi, kun puhut ilmanohjaimesta.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei ole piirtosoftaa tms. niin yritän nyt vielä kerran jotenkin selittää tätä asiaa. Ponttoonin alaosan leveimmässä kohdassa on pohjalevyn yläpuolella mustaksi maalattu osa ponttoonia, ikään kuin sisäänpäin kääntynyt uurre, joka saumattomasti seuraa ponttoonia taaksepäin mentäessa ja luonnollisesti ohjaa ponttoonia kiertävää ilmavirtaa siinä samalla sinne, oli se sitten ilmannohjain tai ei. Toyotalla ei tällaista "uurretta" tai millä sitä nyt halutaankaan kutsua, ole. Lopetan tästä tähän, toivottavasti valaisin asiaa nyt selkeämmin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tarkoitatko että Toyotalla ponttoonin kylki on melkolailla pystysuora PanANonic tekstin AN kirjaimien kohdalla? Kun taas Ferrarilla kyljen alaosassa tapahtuu aikamoinen kavennus Acer tekstin kohdalla?

Toivottavasti Ferrarilla nuo notkot ponttoonin yläpinnalla ja kylkien alaosissa toimii halutulla tavalla. Aggressiiviselta muotoilultahan tuo näyttää Toyotaan verrattuna. Ferrarin Cocacolat vs Toyotan saippuapalat.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tarkoitatko että Toyotalla ponttoonin kylki on melkolailla pystysuora PanANonic tekstin AN kirjaimien kohdalla? Kun taas Ferrarilla kyljen alaosassa tapahtuu aikamoinen kavennus Acer tekstin kohdalla?

Toivottavasti Ferrarilla nuo notkot ponttoonin yläpinnalla ja kylkien alaosissa toimii halutulla tavalla. Aggressiiviselta muotoilultahan tuo näyttää Toyotaan verrattuna. Ferrarin Cocacolat vs Toyotan saippuapalat.
En oikeastaan, tarkoitan lähinnä sitä mustaa fläppiä niiden acer- ja muiden tekstien alla(tämä flappi siis jatkuu läpi ponttoonin alaosan, eikä siis ole pohjalevy.. Se voi muuten olla, että sitä on vaikea huomata, jos näytön mustan taso on turhankin mustaa. Valoisuuden nostaminen saattaa tuoda yllätyksen esiin.

Mutta on tuokin hyvä huomio, minkä havaitsit noista varsinaisten ponttoonien muotojen erilaisuudesta Ferkulla ja Toyolla.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
En oikeastaan, tarkoitan lähinnä sitä mustaa fläppiä niiden acer- ja muiden tekstien alla(tämä flappi siis jatkuu läpi ponttoonin alaosan, eikä siis ole pohjalevy.. Se voi muuten olla, että sitä on vaikea huomata, jos näytön mustan taso on turhankin mustaa. Valoisuuden nostaminen saattaa tuoda yllätyksen esiin.

Mutta on tuokin hyvä huomio, minkä havaitsit noista varsinaisten ponttoonien muotojen erilaisuudesta Ferkulla ja Toyolla.
Ehkä sun oikeasti kannattaisi se piirtää kun kukaan muu ei sitä tunnu näkevän. :alppu:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ehkä sun oikeasti kannattaisi se piirtää kun kukaan muu ei sitä tunnu näkevän. :alppu:
En mä pysty piirtämään. Ei pysty asentamaa mitään softaa tähän duunikoneeseen. Laitanpa toisen kuvaesimerkin. Tämä ilmanohjainfläppi(anteeksi jos loukkasin jotakuta rohkeahkolla terminologialla) siis alkaa ponttoonin leveimmästä kohdasta, läheltä pohjalevyä ja jatkuu aina ponttoonin takaosaan saakka.

http://s2.largeimagehost.com/img/untilted/eXsQFXe/djm0912ja11.jpg.html
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uus arvaus. Tarkoitat ponttoonin ja pohjalevyn muotoiltua liitosta, tai sitä että pohja ei ole aivan tasainen?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Uus arvaus. Tarkoitat ponttoonin ja pohjalevyn muotoiltua liitosta?
sitä se juurikin ajaa takaa, ongelma vain on edelleenkin se että tuollaisia "kyhmyjä" ja koukeroita on koko auto täynnä, mm. pakoputken ulostulon ympärillä yms... ne eivät ole aerodynamiikkaa partantavia osia (ts. downforcea lisääviä) itsessään, vaan auttavat virtauksien kulussa taksepäin jossa ne aerodynaamiset osat vasta on.
Eli kuten formulastara totesikin, kuljettavat ilmavirtoja tietyllä tapaa taaksepäin, mutta aerodynaamista "arvoa" niillä ei ole koska eivät sitä elintärkeää downforcea synnytä toisin kuin ne "härpäkkeet" joita kyljet oli täynnä viime vuodet.

ts. kyllä ripustuksetkin saa muotoilla ovaaliksi jotta parantaa ilmanvirtaa, mutta aerodynaamista profiilia niillä ei saa olla, eikä tuossa kohtaa kyllä mun silmät erota downforcea aiheuttavaa muotoa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Uus arvaus. Tarkoitat ponttoonin ja pohjalevyn muotoiltua liitosta, tai sitä että pohja ei ole aivan tasainen?
No vaikka niin sitten. Aiemmin postatussa peräkuvassa näkyy paremmin se ponttoonin alaosan perää kohti (ponttoonin kanssa) nouseva fläppi. Mutta hankalaksi menee. Yritän väkertää jotain, kun pääsen kotiin. Mikä olisi hyvä ohjelma, jolla vois piirtää kuvan päälle?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
sitä se juurikin ajaa takaa, ongelma vain on edelleenkin se että tuollaisia "kyhmyjä" ja koukeroita on koko auto täynnä, mm. pakoputken ulostulon ympärillä yms... ne eivät ole aerodynamiikkaa partantavia osia (ts. downforcea lisääviä) itsessään, vaan auttavat virtauksien kulussa taksepäin jossa ne aerodynaamiset osat vasta on.
Eli kuten formulastara totesikin, kuljettavat ilmavirtoja tietyllä tapaa taaksepäin, mutta aerodynaamista "arvoa" niillä ei ole koska eivät sitä elintärkeää downforcea synnytä toisin kuin ne "härpäkkeet" joita kyljet oli täynnä viime vuodet.

ts. kyllä ripustuksetkin saa muotoilla ovaaliksi jotta parantaa ilmanvirtaa, mutta aerodynaamista profiilia niillä ei saa olla, eikä tuossa kohtaa kyllä mun silmät erota downforcea aiheuttavaa muotoa.
Katso sitä aiemmin postattua kuvaa sivukuvaa pelkästään peräosastosta. Aivan taatusti se fläppi tuottaa luontaista rungon downforcea. ilmahan menee alhaalta ylös siinä kohtaa varsin radikaalisti. Ja sehän se koko tämän hässäkän pointti ja juttu on ollut. Juuri sen takia se on niin uskomattoman erikoinen ja hieno idea Tombazikselta, kun härpäkkeet poistetaan, niin mies keksii heti jotain tällaista edes jossain määrin korvaavaa settiä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Katso sitä aiemmin postattua kuvaa sivukuvaa pelkästään peräosastosta. Aivan taatusti se fläppi tuottaa luontaista rungon downforcea. ilmahan menee alhaalta ylös siinä kohtaa varsin radikaalisti. Ja sehän se koko tämän hässäkän pointti ja juttu on ollut. Juuri sen takia se on niin uskomattoman erikoinen ja hieno idea Tombazikselta, kun härpäkkeet poistetaan, niin mies keksii heti jotain tällaista edes jossain määrin korvaavaa settiä.
juu tiedän mitä ajat takaa, postaan kuvan kohtapuoliin...
mun käsittääkseni pitäisi syntyä selkälippa (esim guerney flap) tai sitten täys siipiprofiili jotta downforcea syntyisi riittävästi.
tuo mun mielestä on vain ilman ohjaamiseen, ei niinkään downforcen tekoon
(tai joka että kuoren alla on tolla kohtaa jotakin joka vaatii moisen "kyhmyn")

edit: tätä varmaankin ajoit takaa: http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kyhmy.jpg
 
Ylös