Kyllä minusta sellaset osat ovat aerodynamiikkaa parantavia osia, joiden tarkoitus on ohjata ilmaa tiettyyn haluttuun paikkaan, vaikkapa takasiivelle.
Ja minusta aerodynamiikka voi olla muutakin kuin = downforce. :doubtful:
Sinusta ja sinusta, kyllä se sinusta voikin olla. (aerodynamiikkaa parantavia osia ja downforcea kehittävä osa on kuitenkin kaksi eri asiaa, jälkimmäinen on tuolla alueella meinaan kielletty)
FIA on määritellyt mm. ripustusten muotoilun suhteen että vain nostavaa/painavaa voimaa tuottava muotoilu on kielletty, eli jos katsot esim. eturipustuksia niin nehän on muotoiltu aika voimakkaasti jotta ohjaavat ilmaa rungon ja renkaan välistä läpi mahd. hyvin, vaan kun niillä ei ole siipiprofiilia (eli downforcea eivät tuota) niin siksi se muotoilu noissa osissa on sallittu. (muutoinhan nuo alueet ovat pannassa täysin aerodynmiikan osalta.
Tästä oli kivaakin vääntöä tiimien ja FIA:n kesken sillon Häkkisen huippuvuosina (98 jos en väärin muista) josta tuo aihe on mieleen jäänytkin.
Samaan hengenvetoon mainittakoon, että onhan noissa katteissa kaikennäköisiä kyhmyjä muutenkin (mm. uuden mäcin pakoputkien etupuolella on aika hyvä "hyppyri" joka ei silti ole siipiprofiili) niin miksei näitä muka sitten ole kielletty/kieltämässä? Tai ripustuksia joita selkeästi on muotoiltu?
Mikäänhän ei estä tekemästä autoa virtaviivaiseksi ja ohjata sulavilla muodoilla niille ainoille siiville sitä ilmaa.
Monissa autoissahan noita kyhmyjä näkyy edelleen aika paljon, eihän sääntöjen tarkoitus ollut tehdä kaikista kulmista 90-asteen suorakulmia kuten joskus 90-luvulla olis, vaan karsia ylimääräiset siivet&härpäkkeet etu ja takaspoikka poislukien
(näin olen ymmärtänyt, ja noin näyttäis autojen suunnittelijatkin sen toteuttaneen)
Siis nyt kinataan semmosista kohdista jotka on autoihin suunniteltu ihmisten toimesta joiden työhön kuuluu että säännöt on ymmärretty oikein.
Kummankohan ajatuksia tuo tukee?