Toyota TF109

Makkonen

Guest
No vaikka niin sitten. Aiemmin postatussa peräkuvassa näkyy paremmin se ponttoonin alaosan perää kohti (ponttoonin kanssa) nouseva fläppi. Mutta hankalaksi menee. Yritän väkertää jotain, kun pääsen kotiin. Mikä olisi hyvä ohjelma, jolla vois piirtää kuvan päälle?
Tuo on kätevä, jos ei ole mahdollisuutta asentaa softaa koneelle.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
juu tiedän mitä ajat takaa, postaan kuvan kohtapuoliin...
mun käsittääkseni pitäisi syntyä selkälippa (esim guerney flap) tai sitten täys siipiprofiili jotta downforcea syntyisi riittävästi.
tuo mun mielestä on vain ilman ohjaamiseen, ei niinkään downforcen tekoon
(tai joka että kuoren alla on tolla kohtaa jotakin joka vaatii moisen "kyhmyn")

edit: tätä varmaankin ajoit takaa: http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kyhmy.jpg
Kyllä, tosin tuossa kuvassa se ei erotu selkeästi. oikeastihan se ei ole pohjalevyssä kiinni, niin kuin tuosta saattaisi kuvitella. Ja meinään sitä koko pituudeltaan tietty.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä, tosin tuossa kuvassa se ei erotu selkeästi. oikeastihan se ei ole pohjalevyssä kiinni, niin kuin tuosta saattaisi kuvitella. Ja meinään sitä koko pituudeltaan tietty.
Meinaatko että siellä on aukkoja sen ja pohjalevyn välillä? Kyllä se pohjalevyyn näyttäisi kiinnittyvän reunastaan yhtenäisesti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kyllä, tosin tuossa kuvassa se ei erotu selkeästi. oikeastihan se ei ole pohjalevyssä kiinni, niin kuin tuosta saattaisi kuvitella. Ja meinään sitä koko pituudeltaan tietty.
siis mitä sä nyt horiset? sehän on nimenomaan osa sitä ponttoonin alaosaa (eli takakate) joka kiinnittyy pohjalevyyn kuten jo aiemmin mainittiin.

tuossa aiemmin postaamassani kuvassa näkyy täysin selkeästi että pohjalevy on kiiltävän musta pinnaltaan, kate taas on punainen jossa alaosa on jätetty maalamatta ja näkyy "harmaana" johtuen hiilikuidun väristä...

http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kyhmy.jpg
tuossa kuvassa näkyy selkeästi ympyröidyn osan alareunassa katteen "leikkaus"linja pohjalevyyn nähden

tässä kuvassa merkitty ne kohdat ko. kuvasta joissa tuo katteen leikkauslinja kulkee: http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kate.jpg

ja tässä kuvassa puolestaan näkyy ne kiinnitysreiät, huomaa pienet pisteet (5kpl) tuon hiilikuidun ulkoreunalla tasaisin välimatkoin:
http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kyumtnbvasbdfdgh.jpg

Eli, se "kyhmy" on muotoiltu katteeseen, ja ei ole osa pohjalevyä. Kiinnittyy kylläkin pohjalevyyn edellämainitulla tavalla...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
siis mitä sä nyt horiset? sehän on nimenomaan osa sitä ponttoonin alaosaa (eli takakate) joka kiinnittyy pohjalevyyn kuten jo aiemmin mainittiin.

tuossa aiemmin postaamassani kuvassa näkyy täysin selkeästi että pohjalevy on kiiltävän musta pinnaltaan, kate taas on punainen jossa alaosa on jätetty maalamatta ja näkyy "harmaana" johtuen hiilikuidun väristä...

http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kyhmy.jpg
tuossa kuvassa näkyy selkeästi ympyröidyn osan alareunassa katteen "leikkaus"linja pohjalevyyn nähden

tässä kuvassa merkitty ne kohdat ko. kuvasta joissa tuo katteen leikkauslinja kulkee: http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kate.jpg

ja tässä kuvassa puolestaan näkyy ne kiinnitysreiät, huomaa pienet pisteet (5kpl) tuon hiilikuidun ulkoreunalla tasaisin välimatkoin:
http://i15.photobucket.com/albums/a390/FoCsU/kyumtnbvasbdfdgh.jpg

Eli, se "kyhmy" on muotoiltu katteeseen, ja ei ole osa pohjalevyä. Kiinnittyy kylläkin pohjalevyyn edellämainitulla tavalla...
No eihän ne ponttoonit ilmassakaan ole. Saakeli vieköön mä en jaksa tätä vänkäämistä enää. Tuo viimeinen kuva havainnollistaa parhaiten sen mitä olen yrittänyt ajaa takaa. Että se hiilikuidunvärinen ponttoonin alaosa on muotoiltu niin, että se toimii ilmanohjaimena, jota mm. ainakaan uudessa Toyotassa tai Macissa ei ole, ja se on mielestäni edistyksellistä. Ja se ei ole pohjalevyä, vaikka se saamari olisi pultattu siihen ydinpommilla kiinni(jostakin kohtaahan sen täytyy olla pohjalevyssä kiinni, mutta sen pitäisi olla itsestään selvää, tärkeämpää on kuitenkin mieltää ne eri asioiksi). Montako kertaa mun pitää toistaa itseäni, että joku taas tulee selittämään mitä mä horisen, ja sitten sanoo mun jo aiemmin kertomat asiat "omin sanoin" uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Turha jatkaa selittämistä, voit olla aivan oikiassa mutta käytä jatkossa kuvaa. Jos se ei onnistu niin annetaa olla.

Minä en siis itse asiaa (väittelyä) kommentoi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Turha jatkaa selittämistä, voit olla aivan oikiassa mutta käytä jatkossa kuvaa. Jos se ei onnistu niin annetaa olla.

Minä en siis itse asiaa (väittelyä) kommentoi.
Ok, anteeksi avautumiseni. Pyrin viittaamaan aiemmin postaamaani tai jonkun postaamaan ponttoonin peräkuvaan monessa viestissä, mutta kuva oli jo jäänyt aiemmille sivuille, niin se olisi tosiaan pitänyt ehkä kaivella uudelleen esille. Piirtelyhommiin ei nyt ole aikaakaan, mutta musta tuntuu, että useimmat jo ymmärtävät mitä aluen perin tarkoitin, se riittää mulle ja tuntuu asialliselta.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Tykkään ja toivotaan että tällä otetaan vihdoin se ensimmäinen voitto. Tosin tuo keula voisi olla sen 10cm matalempi. :ahem:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
nämä merkityt kohdat ovat siis samalla korkeudella maasta, eikös?
http://img228.imageshack.us/img228/2932/fer60ky7.jpg
Jos maa on oikeasti maa, niin tuskin ovat samalla korkeudella.
Jos maalla tarkoitat auton pohjalevyä, luultavasti taaempi ympyrän sisältö on hivenen korkeammalla, siis sen verran mitä materiaalia on pohjalevyn päällä.

Kuitenkaan en tiedä miten tämä liittyy topiciin? Vai liittyykö tämä näihin käytyihin keskusteluihin?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
sitä se juurikin ajaa takaa, ongelma vain on edelleenkin se että tuollaisia "kyhmyjä" ja koukeroita on koko auto täynnä, mm. pakoputken ulostulon ympärillä yms... ne eivät ole aerodynamiikkaa partantavia osia (ts. downforcea lisääviä) itsessään, vaan auttavat virtauksien kulussa taksepäin jossa ne aerodynaamiset osat vasta on.
Eli kuten formulastara totesikin, kuljettavat ilmavirtoja tietyllä tapaa taaksepäin, mutta aerodynaamista "arvoa" niillä ei ole koska eivät sitä elintärkeää downforcea synnytä toisin kuin ne "härpäkkeet" joita kyljet oli täynnä viime vuodet.

ts. kyllä ripustuksetkin saa muotoilla ovaaliksi jotta parantaa ilmanvirtaa, mutta aerodynaamista profiilia niillä ei saa olla, eikä tuossa kohtaa kyllä mun silmät erota downforcea aiheuttavaa muotoa.
Kyllä minusta sellaset osat ovat aerodynamiikkaa parantavia osia, joiden tarkoitus on ohjata ilmaa tiettyyn haluttuun paikkaan, vaikkapa takasiivelle.

Ja minusta aerodynamiikka voi olla muutakin kuin = downforce. :doubtful:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Sekoitan minäkin vielä lusikkani soppaan.



Eli eikö nuo sinisillä nuolilla merkatut alueet oleekkaan aivan taisaisia? Poislukien tietty diffuusorin yläpuolesta muodostuva spoileri. Käsitin että tuolla vyötärön kapeudella juuri ohjataan enemmän ilmaa tuonne diffuusorin päälle.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
On kyllä ferkulla hyvin toteutettu tuo diffuusori. Vähän kun nostaa vielä noita päätylevyjä, niin ei karkaa ilma sivuille. :thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Hmm, jos menee itse Toyotaan tämän Ferrari keskustelun ohessa, niin onpa konservatiivinen viritelmä, taas.

Joku joskus povasi, että autojen muodoissa palataan kauas taaksepäin. Näin ei ollut Ferrarin kohdalla ja Macissäkin on sentään jotain. Mutta Toyota "yllättää" jälleen tällä omalla osaamattomuudellaan. Tylsä peli, ei mitään yritystä edes korvata härpäkkeitä, ollaan vaan tyydytty poistamaan härpäkkeet ja kokoamaan kärry siten, että saadaan sääntöjen puitteissa tehtyä tällainen perus menopeli.

Herää epäilys, että on tarkoituksen mukaista tehdä mahdollisimman konservatiivinen peli, mihin voidaan kokeilla "helposti" muiden ideoita.

Sit jos menee tuohon staran ilmanohjain asiaan, niin ymmärrän pointin. Näyttää siltä, että Tombazis on rakentanut ilmanohjaimen pontoonin takaosan katteen ja pohjan väliin. Joka siis käytännössä voi ohjata ilmaa pontoonin ja renkaan välistä, painaen perää maahan. Tuottaen näin ollen downforcea. Enpäs osaa asiaa sen kummemin selittää mutta siellä se on
:)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Täytyy vielä lisätä, että on kyllä todella ruma, lyhyt ja korkea keula. Lähinnä sellainen kapea, mini-mursu malli. Tulee mieleen joku Arrowsin viritys :yuck:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kyllä minusta sellaset osat ovat aerodynamiikkaa parantavia osia, joiden tarkoitus on ohjata ilmaa tiettyyn haluttuun paikkaan, vaikkapa takasiivelle.

Ja minusta aerodynamiikka voi olla muutakin kuin = downforce. :doubtful:
Sinusta ja sinusta, kyllä se sinusta voikin olla. (aerodynamiikkaa parantavia osia ja downforcea kehittävä osa on kuitenkin kaksi eri asiaa, jälkimmäinen on tuolla alueella meinaan kielletty)

FIA on määritellyt mm. ripustusten muotoilun suhteen että vain nostavaa/painavaa voimaa tuottava muotoilu on kielletty, eli jos katsot esim. eturipustuksia niin nehän on muotoiltu aika voimakkaasti jotta ohjaavat ilmaa rungon ja renkaan välistä läpi mahd. hyvin, vaan kun niillä ei ole siipiprofiilia (eli downforcea eivät tuota) niin siksi se muotoilu noissa osissa on sallittu. (muutoinhan nuo alueet ovat pannassa täysin aerodynmiikan osalta.
Tästä oli kivaakin vääntöä tiimien ja FIA:n kesken sillon Häkkisen huippuvuosina (98 jos en väärin muista) josta tuo aihe on mieleen jäänytkin.

Samaan hengenvetoon mainittakoon, että onhan noissa katteissa kaikennäköisiä kyhmyjä muutenkin (mm. uuden mäcin pakoputkien etupuolella on aika hyvä "hyppyri" joka ei silti ole siipiprofiili) niin miksei näitä muka sitten ole kielletty/kieltämässä? Tai ripustuksia joita selkeästi on muotoiltu?

Mikäänhän ei estä tekemästä autoa virtaviivaiseksi ja ohjata sulavilla muodoilla niille ainoille siiville sitä ilmaa.
Monissa autoissahan noita kyhmyjä näkyy edelleen aika paljon, eihän sääntöjen tarkoitus ollut tehdä kaikista kulmista 90-asteen suorakulmia kuten joskus 90-luvulla olis, vaan karsia ylimääräiset siivet&härpäkkeet etu ja takaspoikka poislukien
(näin olen ymmärtänyt, ja noin näyttäis autojen suunnittelijatkin sen toteuttaneen)

Siis nyt kinataan semmosista kohdista jotka on autoihin suunniteltu ihmisten toimesta joiden työhön kuuluu että säännöt on ymmärretty oikein.
Kummankohan ajatuksia tuo tukee?
 

pulteri

Well-known member
Liittynyt
22.5.2006
Viestit
53
Hyvältä näyttää uusi toitsu! Jopa paremmalta kun ferkku, ainakin jos väritys olis parempi. Onko se nopea? Se jää nähtäväksi.
Mäkki on ruma möhkö ja ferkku muhkurainen, mutta toitsu on kaikkein sulavalinjaisempi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyvältä näyttää uusi toitsu! Jopa paremmalta kun ferkku, ainakin jos väritys olis parempi. Onko se nopea? Se jää nähtäväksi.
Mun silmään tojo on ainaautoesittelyjen aikaan näyttänyt ihanhyvältä, ja on ajatellu että miksipä tuosta ei olisi johonkin. Loppupeleissä noista tojoista on kyllä aina puuttunutse jokin, ja niin näyttäisi tästäkin. Ihan perusnätti ajanmukainen auto, mutta ei oikein mitään omaperäistä ja uutta tarjoa.
 
Ylös