Toyota TF109

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Nuo härpäkkeet tuossa etusiiven päällä jotka ovat kiinni päätypaloissa ja menee kiinni siipeen puolessa välissä? Jos joku ei ymmärtänyt niin samat härpäkkeet mitä renault alkoi käyttää kaudella 2005 san marinossa(ko)?
Eikö niiden pitäisi olla kielletty?
Käsitykseni mukaan eivät ole kiellettyjä, sen sijaan profiilit jotka tulevat nokan kohdalle tai siihen kiinni ovat kielletttyjä. Olihan Ferrarillakin tuollaiset lisäläpyskät kiinni siipien reunoissa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Sama spekulaatio jatkuu

Toyotan uuden TF109 -auton esittelypäivästä lähtien Kölnissä toimiva japanilaistalli on toistuvasti korostanut, että heidän täytyy voittaa tänä vuonna ainakin yksi Grand Prix taatakseen tulevaisuutensa F1-tasolla.

Italialaiskonkari Jarno Trulli meni jopa niin pitkälle, että sanoi Toyotan tarvitsevan voiton tämän kauden kuuden ensimmäisen kilpailun aikana. Tämän kaltainen lausunto on perin yllättävä yleensä niin harkitsevaisena kuljettajana tunnetulta Trullilta.

Selvää on, että koko varikko kysyy nyt: seuraako Toyota Hondan jälkiä ja vetäytyy F1-radoilta, jos tuota ensimmäistä täysosumaa ei vieläkään tule?
Ja jos Toyota nyt sitten voittaisi kisan kuuden ekan kisan aikana niin voi spekuloida tapahtuiko se kulissien takana Eccelestonen toimesta, että vain saataisiin varmistettua Toyotan jatko...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Mulla on edelleen epäilys, että Toyota lopettaa ja siirtyy pelkästään Williamsin moottoritoimittajaks. Ne saa tuossa tapauksessa kuitenkin jotenkin kasvonsa säilytettyä verrattuna Hondaan.

Aikasemmin tosin arvelin, että Toyota ostaa Williamsista suuren osan ja siirtyy näin pääomistajaksi tuossa legendaarisessa tiimissä. Nykymarkkinat kuitenkin voivat muuttaa tilanteen ja pelkkä moottorintoimituskin on jo hyvä ratkaisu, jos ei muuten enää jaksa panostaa.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Analyysiä Toyotan taka difffyseeristä:


http://www.formula1.com/news/technical/2009/0/622.html

Toyota's diffuser makes a very interesting interpretation of the revised 2009 rules (and one that has already prompted speculation regarding its legality). By exploiting regulations that allow extra bodywork within a 150mm zone in the centre of the car, the team appear to have cleverly shaped the TF109's rear crash structure (upper red arrow) so that it effectively lengthens and heightens the diffuser's central section, which also features a very low splitter at its base (lower red arrows).



FIA aware of rear diffuser issue

Toyota TF109 rear diffuser detailThe FIA is aware of teams exploiting diffuser regulations after approving a design related to the intrigue surrounding Williams and Toyota, autosport.com has learned, but the governing body has drawn short of confirming whether both teams' cars are okay.

As autosport.com reported last night, a number of teams are set to seek clarification from the FIA about the way that the diffusers on the Williams and Toyota cars appear, through clever use of the rear crash structures, to exceed the maximum height of 175 mm.

Renault executive director of engineering Pat Symonds told Autosport: "They (the diffusers) are certainly interesting, although I don't think I can comment on their legality.

"That's something for the FIA to comment on. We will be asking the FIA about it, but we haven't yet."

The Williams diffuser has a low centre section, well below the 175mm height limit, before a higher steeper element further back creates a second section around the rear crash structure.

The extra area of the Toyota diffuser is based in a 15 centimetre wide zone at the centre of the car where teams are allowed to fit extra bodywork. This has created a longer centre tunnel for air.

Although Williams and Toyota have not commented officially on the designs, sources from both teams suggest they are confident their designs are legal.

It is not clear when rival teams will contact the FIA about the Toyota and Williams designs, but a high level source at the governing body has confirmed that it is aware of the situation.

The source also said that approval for one diffuser design had been granted - although would not state whether it was a design that currently featured on any of the cars.

The source told autosport.com: "The FIA has had some correspondence with Toyota about diffusers but hasn't actually seen what they've been testing.

"One design has been approved by the FIA but we cannot confirm that it is the design in question."

Should the FIA confirm to rival teams that the design concepts of the Williams and Toyota cars are legal, then it may force a number of outfits to redesign the rear of their cars prior to the start of the season. Autosport



Williamssia ja Toyoa lukuunottomatta muilla talleilla nuo osiot on tehty saman pituisiksi ja levyisiksi.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Eikös siinä lukenu että muut tallit käyttää tuollaista ratkaisua. Linkissä oli Toyotan kuva. ;)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On se kumma että FIA tekee vuodesta toiseen noinkin tulkinnanvaraisia sääntöjä, kun säännön "henki" on kuitenkin selvä eli kaikille talleille (suht) samanlaiset diffuusorit. Toki Toyota ja Williams ovat tehneet aivan oikein käyttäessään tämän porsaanreiän. Ei se tallien vika ole että säännöt ovat epämääräiset.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
On se kumma että FIA tekee vuodesta toiseen noinkin tulkinnanvaraisia sääntöjä, kun säännön "henki" on kuitenkin selvä eli kaikille talleille (suht) samanlaiset diffuusorit. Toki Toyota ja Williams ovat tehneet aivan oikein käyttäessään tämän porsaanreiän. Ei se tallien vika ole että säännöt ovat epämääräiset.
Jep, mielestäni FIA voisi ottaa ihen selvästi linjan jossa säännön hengestä pidettäisiin kiinni ja lisämittauksia tai sääntötarkennuksia tehtäisiin nopeasti tilanteen niin vaatiessa.

Tosin F1:sien henki on pitkään ollut sellainen että porsaanreikien etsijöitä tunnutaan enemmänkin suosimaan kuin rankaisemaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, mielestäni FIA voisi ottaa ihen selvästi linjan jossa säännön hengestä pidettäisiin kiinni ja lisämittauksia tai sääntötarkennuksia tehtäisiin nopeasti tilanteen niin vaatiessa.
Onhan noihin puututtu lyhyelläkin varoitusajalla. Esim. Ferrarin pohjalevyyn ja etusiiven kiinnityksen heilumiseen. Ja takasiipiin lisättiin jäykistäjä. Massavaimentimetkin kiellettiin kesken kautta. Tuossa nyt ensin mieleentulevat.
Tosin F1:sien henki on pitkään ollut sellainen että porsaanreikien etsijöitä tunnutaan enemmänkin suosimaan kuin rankaisemaan.
Ei minusta.

Toisaalta täällä vaaditaan vapaita sääntöjä, jotta insinööreillä olisi vapauksia keksiä uutta ja sitten kuitenkin valitetaan siitä, että insinöörit ovat hyödyntäneet sääntöjen vapautta ja keksineet uutta. ;)
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Nyt jo viimeistään on aika hinata tämä ylös. Miten Toyota voi olla nyt ihan vikojen lähtöruudukkojen talli? Alkukaudesta oltiin ihan voittokannassa mutta nyt ollaan vajottu todella alas. Onko Jaappanin miehet laittaneet rahahanat kiinni ja autoa ei kehitetä enään yhtään ja marras-joulukuussa vetäydytään pois sarjasta?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nyt jo viimeistään on aika hinata tämä ylös. Miten Toyota voi olla nyt ihan vikojen lähtöruudukkojen talli? Alkukaudesta oltiin ihan voittokannassa mutta nyt ollaan vajottu todella alas. Onko Jaappanin miehet laittaneet rahahanat kiinni ja autoa ei kehitetä enään yhtään ja marras-joulukuussa vetäydytään pois sarjasta?
Toi Valencian kisa nyt oli monella tapaa aika poikkeuskisa. Katsotaan miten Spassa pärjäävät. Ennen Valenciaahan Toyotat kyllä pyörivät kympin sakissa tai ainakin toinen auto.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
On kyllä Toyotat valunu pahasti lähtöruudukossa alaspäin verrattuna kauden alkuun. Tosin muistelisin että tämä on ollut aina Toyotan ongelma, kauden kuluessa porukkaa tulee heittämällä ohi.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
On se kumma... jos Toyotalla menee aika-ajo huonosti, niin kisassa yleensä molemmat kuskit nousevat pisteille tai lähelle. Jos taas aika-ajo menee hyvin, niin kisa meneekin täysin pieleen. Jokohan Spa oli viimeinen niitti tallin jatkamiselle sarjassa ensi vuonna?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18420
toyota poikkeaa tyypillisenä pidetyistä f1-tiimeistä.
se on GP-sirkuksen ensimmäinen puhdas korporaattitalli.

toyota kouluttaa ja sitouttaa jokaisen työntekijänsä tiettyihin periaatteisiin ja
opinkappaleisiin.
tälläinen periaate on esimerkiksi nemawashi.
sillä tarkoitetaan suurin piirtein että päätöksiä tulee harkita rauhallisesti ja
niihin pitää päätyä ryhmässä saavutettavan yhteysymmärryksen kautta.

toyotalla ei yksilöitä hevin haluta nostaa ryhmän yläpuolelle ja siksi sen f1-tiimistä väitetään puuttuneen inspiroivaa johtajuutta.

Mike Gascoynen potkut hyvä esimerkki, että ketään ei lasketa ryhmän yläpuolelle japsu leirissä.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nyt voidaankin miettiä (ei varmaan meidän tiedoilla), että onko tuo Toyotan tapa toimia oikea vai väärä Formula ykkösiin. Vaikuttaisi kuljettajien ja muiden henkilöiden puheiden perusteella väärältä tavalta toimia, mutta muutapa minä en tiedäkään.

Onkohan tuo oikeasti hyvä missään toiminnassa, ei varmaan edes yritysmaailmassa, vastuuta ei ole kellään. Voiko toimia?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nyt voidaankin miettiä (ei varmaan meidän tiedoilla), että onko tuo Toyotan tapa toimia oikea vai väärä Formula ykkösiin. Vaikuttaisi kuljettajien ja muiden henkilöiden puheiden perusteella väärältä tavalta toimia, mutta muutapa minä en tiedäkään.

Onkohan tuo oikeasti hyvä missään toiminnassa, ei varmaan edes yritysmaailmassa, vastuuta ei ole kellään. Voiko toimia?
Kai se yritysmaailmassa välttävästi toimii, kun Toyota on menestynyt systeemeillään niin hyvin, että ne ovat kopioiduimpia tuotannonohjausjärjestelmiä maailmassa. Siirtäminen F1-maailmaan onkin ihan toinen juttu - "Toyota way" perustuu isojen juttujen standardisointiin ja yksityiskohtien hiomiseen syklillä, jonka reagoivuus voi riittää autotehtaassa, muttei F1:ssä, jossa kuukausikin on pitkä aika.

Mitä tulee vastuuseen, niin koko systeemin yksi kulmakivistä on jaettu vastuu, joka motivoi parempaan työntekoon, kun omilla toimilla on todellista merkitystä. Se vaan ei istu yksiin F1:n vaatiman nopean reagoivuuden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nyt voidaankin miettiä (ei varmaan meidän tiedoilla), että onko tuo Toyotan tapa toimia oikea vai väärä Formula ykkösiin. Vaikuttaisi kuljettajien ja muiden henkilöiden puheiden perusteella väärältä tavalta toimia, mutta muutapa minä en tiedäkään.

Onkohan tuo oikeasti hyvä missään toiminnassa, ei varmaan edes yritysmaailmassa, vastuuta ei ole kellään. Voiko toimia?
Enpä nyt tiedä onko vastuuttomuus siinä se ongelma. Ehkä pikemminkin luovien linjojen hakeminen voi olla vaikeaa, jos ne torpataan heti alkuunsa ryhmässä päätettäessä. Päätyvät helposti konservatiivisiin varmanpäälleratkaisuihin, ja kuluttavat työtehoaan jahkailuun.
 
Ylös