McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
McLarenissa leveimmän kohdan edessä ja takana leveysmuutos on lievempää kuin Ferrarissa minkä seurauksena muodot näyttäisivät olevan juohevammat (piirsin nuolet kuvaamaan alaosan linjoja niinkuin ne mun silmän mukaan menee).
Näytä liitetiedosto 7898
Ite kattelin ihan samaa heti ekana, eli, että jos jossain, niin Ferrarissa virtaukset irtoilee aika helposti ponttooneista, kun on sen verran jyrkkiä suunnanmuutoksia korissa. Jätin tämän kuitenkin sanomatta, koska asia on niin itsestäänselvä, että ovat varmasti tuon miettineet ja tuohon muotoon silti päätyneet, joten vaikea kuvitella, että tuon suhteen tulisi merkittäviä eroja autojen välille.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ite kattelin ihan samaa heti ekana, eli, että jos jossain, niin Ferrarissa virtaukset irtoilee aika helposti ponttooneista, kun on sen verran jyrkkiä suunnan muutoksia korissa. Jätin tämän kuitenkin sanomatta, koska asia on niin itsestäänselvä, että ovat varmasti tuon miettineet ja tuohon muotoon silti päätyneet, joten vaikea kuvitella, että tuon suhteen tulisi merkittäviä eroja autojen välille.
Veikkaan kanssa että ovat Ferrarillakin tuon havainneet juu :D. Ja kokonaisuudessaan Ferrarin sivuponttoonit näyttäis olevan kokolailla sujuvamman näköiset kuin McLarenissa. Ihan hyvin voi jälkimmäisessä kyllä olla jotkut "maksimoidaan julkistamistilaisuudessa sponsorien näkyvyys" -mahtiponttoonit.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Sanoisin, että näyttää 2009-autoista toiseksi parhaimman näköiseltä.
Edestä uusi Mac on todella hieno, mutta sivuilla häiritsee takapainoisesti sijoitettu ohjaamo, sekä pyöreäksi muotoiltu moottorikatteen evä. Mutta hyvä kun tulee riittävän erilaisia autoja.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Veikkaan kanssa että ovat Ferrarillakin tuon havainneet juu :D. Ja kokonaisuudessaan Ferrarin sivuponttoonit näyttäis olevan kokolailla sujuvamman näköiset kuin McLarenissa. Ihan hyvin voi jälkimmäisessä kyllä olla jotkut "maksimoidaan julkistamistilaisuudessa sponsorien näkyvyys" -mahtiponttoonit.
Tuli vaan mieleen että tarviiko niiden ponttoonien olla noin matalat, kun takasiipikin huitelee taivaissa? McLarenin korkea keula ja ponttoonit ehkä onnistuvat ohjaamaan paremmat virtaukset takasiivelle?

Ferrarin ponttoonit näyttää hyviltä, mutta pitäiskö niiden olla 20cm ylempänä :alppu:

Luulis että Ferrarilla tietävät mitä tekevät, muttakun lähestymistapoja on näköjään monenlaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tuli vaan mieleen että tarviiko niiden ponttoonien olla noin matalat, kun takasiipikin huitelee taivaissa? McLarenin korkea keula ja ponttoonit ehkä onnistuvat ohjaamaan paremmat virtaukset takasiivelle?

Ferrarin ponttoonit näyttää hyviltä, mutta pitäiskö niiden olla 20cm ylempänä :alppu:

Luulis että Ferrarilla tietävät mitä tekevät, muttakun lähestymistapoja on näköjään monenlaisia.
Eihän sinne takasiivelle tartte korilla ilmavirtaa pahemmin ohjailla, kun vapaa ilmavirta sinne kuitenkin osuu. Eteenkin nyt, kun se on noin korkeella.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja Zaikomille vielä se että painopiste lienee parasta pitää mahdollisimman matalalla. Eli ei mitään katteitten nostoja..
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Ja Zaikomille vielä se että painopiste lienee parasta pitää mahdollisimman matalalla. Eli ei mitään katteitten nostoja..
No nuo hiilikuitukattethan painaa jotain luokkaa 0.5kg, joten niillä itessään nyt ei ole käytännössä mitään merkitystä painopisteeseen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
On ollut tässä ja F60 -ketjussa taas vaihteeksi juttua auton alaosan ilmavirtausten maksimoinnista. Sekä mainintoja siitä, että Ferrarissa asiat olisi hoidettu paremmin kuin McLarenissa. Kumpi noista nyt sitten loppujen lopuksi on parempi, kun äkkiseltään näyttäisi siltä että molemmissa on leveimmällä kohdalla alaosa apaut yhtä leveä.

McLarenissa leveimmän kohdan edessä ja takana leveysmuutos on lievempää kuin Ferrarissa minkä seurauksena muodot näyttäisivät olevan juohevammat (piirsin nuolet kuvaamaan alaosan linjoja niinkuin ne mun silmän mukaan menee).
Näytä liitetiedosto 7898
Mun kieroutunut aerosilmä sanoo, että olet piirtänyt tuon viivan Ferrarin kohdalla väärästä kohtaa. Jos tarkoitus oli osoittaa se kapein kohta ponttoonin alaosassa, niin siinähän se on piirtämäsi viivan yläpuolella, ponttoonin koverrettu uurre, joka on hyvinkin merkittävästi kapeampi kohta Mclareniin verrattuna. Siitä samasta kohtaahan lähtee jo se paljon porua herättänyt F60:n taaksepäin ylöspäin viettävä fläppi, jota joku voisi jopa pitää laittomana ilmanohjaimena. :eek: mut ei mennä siihen enää.

Ihme juttu on kyllä se, että tuo Mclaren alkaa näyttää koko ajan onnistuneemmalta tekeleeltä, kun on näitä kuvakulmia tullut lisää, ja ehkä myös omat ennakkoluulot alkavat antaa myöten toisenlaisillekin näkemyksille. Onhan se möhkömuhku edelleen, mutta erilainen sellainen.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Takarenkaalle (!) oma pissapoika ja nahkaratti. Luksusta. :D
Nerokasta! Jos meinaa renkaat ylikuumentua, niin voi jäähdyttää niitä juomavedellä tai jollain. Erityisen kätevää kuivuvalla radalla, kun on väli- tai sadekelin renkaat alla.

Toi ratti on jotenki hämmentävä, pieni ja melkeen tyhjä, mutta sitten pikkusia nappeja yläosa täynnä, kun tarkemmin kattoo.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Höpöhöpö, ainoa kerta, kun olin väärässä oli v. 2004, silloinkin saatiin tosin Tombazisin myötä auto kuntoon. Lisäksi täytyy muistaa, että testeissä Kimi paineli jollain radalla rataennätyksen sillä susi 4-18:lla, autohan oli siitä kumma, että se sopi kuitenkin joillekin radoille kohtalaisesti, olikohan Jerez.
Tulet yllättymään miten hyvin toimii noi ponttoonit pienillä ilmanotoilla.:ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toi ratti on jotenki hämmentävä, pieni ja melkeen tyhjä, mutta sitten pikkusia nappeja yläosa täynnä, kun tarkemmin kattoo.
Enpäs huomannutkaan. Tosiaan aika pientä nippeliä ajohanskoilla säädeltäviksi. Nuo peukaloille tarkoitetut rullavalitsimet vaikuttavat ihan näppäriltä ka käytännöllisiltä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mun kieroutunut aerosilmä sanoo, että olet piirtänyt tuon viivan Ferrarin kohdalla väärästä kohtaa. Jos tarkoitus oli osoittaa se kapein kohta ponttoonin alaosassa, niin siinähän se on piirtämäsi viivan yläpuolella, ponttoonin koverrettu uurre, joka on hyvinkin merkittävästi kapeampi kohta Mclareniin verrattuna.
Joo jätin tarkoituksella hiukan välimatkaa siihen vaaleampana näkyvään uurteeseen ettei nuoli peitä muotoja. Enemmänkin ideana oli kuvata suurinpiirteinen reitti, jota ilma kulkee kummankin auton alaosassa. Ja McLarenissa se tuntuisi kulkevan louvempaa/juohevampa reittiä.

Leveimmän kohdan leveyseroista on tosiaan aika hankala sanoa mitään valokuvien perusteella. Ja vielä hankalampi on sanoa mikä on minkäkin muodon tarkoitus/tehtävä kokonaisuudessa (tuskin Ferrarissa vahingossa on jyrkempi mutka siellä alaosassa). Tai minä en ainakaan osaa sen kummemmin arvioida kuin hiukan ns. maalaisjärjellä ja veikkaan että sillä ei tässä tapauksessa pitkälle pötkitä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No nuo hiilikuitukattethan painaa jotain luokkaa 0.5kg, joten niillä itessään nyt ei ole käytännössä mitään merkitystä painopisteeseen.
Arvasin, mutta tuskin kannattaa katetta nostaa jos siitä ei oo muuta hyötyä ku ilmanvastustuksen tuominen..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Enpäs huomannutkaan. Tosiaan aika pientä nippeliä ajohanskoilla säädeltäviksi. Nuo peukaloille tarkoitetut rullavalitsimet vaikuttavat ihan näppäriltä ka käytännöllisiltä.
Jaa a, hanska peittää lukeman ja kynsi mahtaa ottaa useinkin osumaa tosta napista. Hyvä sitä on varmasti pyöritellä, näkis vaan mihin säätää..

Muutenkin on kyllä surkeen näkönen ratti, kumma kyllä, McLaren ei vain miellytä mua nyt..

Ja toi pissapoika läppä oli aika hyvä! :ahem:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olin aistivinani tulosruudussa mclarenkuskeissa epäluottamusta jötkäleeseen. On kyllä ihme auto.
 
Ylös