McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Oliks Kimi niitä jotka tykkää etupainoisesta? Ainaski vuonna 2001 muistan nähneeni jonkun karting kuvan, jossa Kimi polvet törössä penkki ihan edessä :eek:

Sinänsä hieman ihmettelen että noiden kuvien perusteella osaat sanoa, millainen painojakauma on hyvä, ja onko painojakaumissa edes välttämättä suuria eroja näitten autojen välillä. Katteiden alla voi palikoiden järjestykset olla erilaisia ;)
Joo Kimi tykkää kaiketi etupainoisesta autosat, se tuppaa olemaan yliohjaavampi.

Mitä tuohon painonjakaumaan tulee, niin kysehän on vain arvioista.
Arvio perustuu muutamiin perus juttuihin. Eli oletuksena on, että McLarenin ja Ferrarin autossa on yhtäpaljon painoa kuljettajan takana. Tämähän ei välttämättä pidä paikkaansa, mutta näin voi arvella.

Eli kun kuljettajien takana on yhtäpaljon painoa, niin auton painonjakauma on edempänä silloin kun kuljettajan ja taka-akselin välinen etäisyys on pidempi. Tässä on edelleen oletuksena että Ferrarin ja McLaren painot ovat identtiset myös tältä väliltä. Joten pidempi etäisyys kuskin ja taka-akselin välissä on hyvä ja tosi makee juttu, joten Ferrari on tämän suhteen parempi.

Eri asia on sitten taas se, että jos McLarenin lisäkilot on upotettukin nokkaan.

EDIT: Ehkä se toinen kuva ois parempi mutta antaa olla..
 
Viimeksi muokattu:

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Tuohan on peräosaltaan hyvinkin paljon samantyyppinen pre-delfiinin kanssa. Eli aika tasainen joka puolelta, pyöreämpi kyllä.

Ei oikein näytä hyvältä, kun on tottunut noihin hoikkiin autoihin jo monen vuoden ajan, mutta toimivuudesta en sano mitään. Se nähdään sitten test... eikun kauden avauksessa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Mutta jos ajatellaan, kuinka ikäänkuin sofistikoituneen näköisiä autot ovat, niin Mclaren ei ole kovin vahvoilla.
Tässä on ihan hyvää sivukuvaa siitä kuinka "sofistikoituneen" näköisiä ovat.

Tässä kuvakulmassa OMASTA mielestäni McLaren näyttää erittäin asialliselta.
McLarenin takasiipi näyttää parhaimmalta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos Formulastaran aiempia ennustuksia vertaa, niin McLaren on rakentanut ylivoimaisen voittaja-auton!:eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mclaren on paljon enemmän vinossa. Kuva on otetettu selvästi ylempää ja lähempää. Sen takia on vaikea vertailla autoja näiden kuvien perusteella, ellei ole suotu absoluuttista aerosilmää. :D
Tuossa suuremmassa kuvassa (autojen takaosasta) ero on todella pieni, siis kun menee paintiin ja mittaa renkaissa näkevää kulutuspintakumia niin ero on pieni, sitä on mutta vain vähän. Tuossa kuvassa missä molemmat autot näkyvät kokonaan niin ero on hieman suurempi, mutta nuista saa silti nähtyä jotain. Uskon kuitenki, että Ferrarin kuljettajan ja taka-akselin välinen etäisyys on pitempi.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Jos noista kolmesta autosta joita on julkaistu täytyy sanoa ulkonäön perusteella, mikä on hitain / nopein niin ehdottomasti Toyota näyttää mielestäni hitaimmalta.:tongue:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mukavaa kun pitkästä aikaa tulee niin erinäköisiä autoja.
Toiveeni toteutuu. :) Nyt kun vielä saataisiin yksi matalakeulainenkin. Toivoni on Rellussa ja Williamssissa.

Jos McLarenin ponttoonit olisi esitelty Toyotan autossa, niin olisin naureskellut vanhakantaista suunnittelua. Mutta koska McLaren palaa tasaseinäisiin ponttooneihin, niin se ei ole vanhakantaista eikä osaamatonta, vaan sillä on jokin tarkoitus.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toyota näyttää huomattavasti paremmalta kuin McLaren.
Siis vaikka painonjakauman (josta ei tiedetä mitään) kuin ponttoonien sulavuuden suhteen.

McLarenilla on ylivoimaisesti pienin etäisyys kuljettajan ja taka-akselin välissä.
Peukut Toyotalle siis! :eek!:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Hyviä ja ansaittuja eläkepäiviä Ron Dennisille! Yksi formula ykkösten suurimmista ja hienoimmista miehistä. Suomen suuri ystävä ja omasi lajin parhaimman imperiumin 80-luvulla ja 90-luvun alussa ja -lopussa. Kuljettajiksi mies värväsi aina kovia kuljettajia ja harvasta on täysi floppi tullut. Ronin isällisessä ohjauksessa tulokset olivat aina huippuluokkaa lukuunottamatta noita 90-luvun laihoja vuosia ja 2000-luvun alkua. Mr. McLaren ja Brucen elämäntyön kunniakas jatkaja. Dennis sai kyllä sen parhaimman läksiäislahjan Hamiltonin maailmanmestaruuden myötä, Lewishan on melkein kuin oma poika hänelle. :thumbup:

Toivotaan, että Martin Whitmarsh jatkaa Bruce McLarenin alullepaneman tallin hienoja perinteitä vähintään samalla tarmolla ja intohimolla kuin Ron. En toivoisi, että talli ajautuisi Mercedesille kokonaan tai joku emiirisheikki pääsisi mukaan häsläämään. Pidä Martin fokus siinä kilpailemisessa!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiks se nyt oo vähän eri asia
No sehän on täysin sama asia, jos kuljettaja tykkää kevytperäisestä autosta, joka kääntyilee vaivattomasti. Itse olen ollut siinä uskossa että Kimi ei tykkää peräpainoisista tankeista, jollainen esim. Renault oli Michelin aikaan.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Kyllä sivulta päin Ferrari näyttää paljon paremmalta kuin Toyota ja Mclaren. Varsinkin tuo yläilmanottoaukon jatke (vai mikä se nimi on?) on sangen pyöreä verrattuna muiden vastaaviin. Lisäksi keula on aika lyhyt ja paksun oloinen. Ei mikään kaunis auto, kuuluu tyly tuomioni.

Toyotan keula on kyllä varsin erikoinen ja ruma Mclareniin ja Ferrariin verrattuna.

Minä en myöskään ala vetämään mitään arvioita siitä, että kuka pärjää.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jos Formulastaran aiempia ennustuksia vertaa, niin McLaren on rakentanut ylivoimaisen voittaja-auton!:eek:
Höpöhöpö, ainoa kerta, kun olin väärässä oli v. 2004, silloinkin saatiin tosin Tombazisin myötä auto kuntoon. Lisäksi täytyy muistaa, että testeissä Kimi paineli jollain radalla rataennätyksen sillä susi 4-18:lla, autohan oli siitä kumma, että se sopi kuitenkin joillekin radoille kohtalaisesti, olikohan Jerez.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toiveeni toteutuu. :) Nyt kun vielä saataisiin yksi matalakeulainenkin. Toivoni on Rellussa ja Williamssissa.

Jos McLarenin ponttoonit olisi esitelty Toyotan autossa, niin olisin naureskellut vanhakantaista suunnittelua. Mutta koska McLaren palaa tasaseinäisiin ponttooneihin, niin se ei ole vanhakantaista eikä osaamatonta, vaan sillä on jokin tarkoitus.
Ei näillä säännöillä matalakeulaista tule, veikkaisin. Se olisi suuri riski, koska tunnettua on, että korkealla keulalla on helpompi hallita kokonaisuutta, ja esim. etusiiven toiminta on ennalta-arvattavampaa. Eikös se Benettonin korkean keulan suunnitellut jäbä, oliko peräti Byrne näin sanonut. Ja nämä säännöt on vielä niin uusia tiimeille, ettei varmaan kukaan uskalla ottaa sellaista matalan keulan riskiä. Toisaalta sehän voisi olla kannattavaakin jollekin tiimille, jollei ole juuri hävittävää. Sikäli tuo Renault voisi olla jonninmoinen matalakeulamahdollisuus, kun onhan sillä kokemusta jo viime vuodelta kummallisesta matalasta keulavirityksestä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Piti McLarenillakin olla kokemusta matalasta keulasta.

Veikkaan samoin kuin formulastara, eli ei taida näkyä matalia keuloja.

Tosin toivon kovasti, että maanantaina nähtäisiin matala keula.
 
Ylös