McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ihmeen tuhdit noi McLarenin pakoputki kyhmyt. Paljon pienemmälläkin ilmavirran häirinnällä voisi selvitä noista pakoputkien ulostuloista, mutta ehkä ne sitten ohjaa ilman jotenkin taktisesti ja ovat siksi tuollaiset.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mites jos nuo pakoputket johtaisi perinteisesti diffusorin läpi tms tai siitä läheltä? Siis perinteiset peräröörit.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Talakem palannut lomalta :thumbup:

Mäkki on tosiaan ajanut kaks päivää melkein kokonaan vanhalla takasiivellä joka tuo vakautta sadekelillä, eivät halua uutta peliä kaiteisiin niinkun oli käydä Kimille Mugellossa (3 kertaa hiekalle). Lewis ajeli tänään kuitenkin uudella siivellä muutaman kierroksen.
Joo oli muita kiireitä.

Jep nyt on Trullikin liittynyt samaan kuoroon ja pitää autoa(an) mahdottomana ajaa sateella. Vaikka autot vielä kehittyvätkin niin en usko että tuohon noin vain saadaan parannuksia...

Kuulostaa todella vaaralliselta ja epäilen että mitään pikamuutosta tuohon ei saada.

On vain ikävä jos sääntöihin on myöhemmin pakko puuttua esim. pahojen onnettomuuksien jälkeen. Kuljettajia olisi nyt syytä kuunnella myös rengasvalmistajalla korvat höröllä...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ihmeen tuhdit noi McLarenin pakoputki kyhmyt. Paljon pienemmälläkin ilmavirran häirinnällä voisi selvitä noista pakoputkien ulostuloista, mutta ehkä ne sitten ohjaa ilman jotenkin taktisesti ja ovat siksi tuollaiset.
Näyttäähän se selvästi siltä että kyhmyt ohjaavat ilmaa yläsiivelle ja putket pakokaasut alaprofiilille joten hiukan huvittavia Hauen kommentit Ferrarin laittomista putkista... mutta odotetaan lopullista versiota...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Tuskin on tuo McLarenin jäähdytysratkaisu muutenkaan vielä lähelläkään lopullista. Katellaan sitten uudestaan kun mennään esmes Bahrainin aavikolle.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Joo oli muita kiireitä.

Jep nyt on Trullikin liittynyt samaan kuoroon ja pitää autoa(an) mahdottomana ajaa sateella. Vaikka autot vielä kehittyvätkin niin en usko että tuohon noin vain saadaan parannuksia...

Kuulostaa todella vaaralliselta ja epäilen että mitään pikamuutosta tuohon ei saada.

On vain ikävä jos sääntöihin on myöhemmin pakko puuttua esim. pahojen onnettomuuksien jälkeen. Kuljettajia olisi nyt syytä kuunnella myös rengasvalmistajalla korvat höröllä...
Ja ennen kautta 2005 valittivat, että on liukasta ja vaarallista kun joutuu ajamaan koko kisan läpi yhdellä rengassarjalla.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Minneköhän se jäähdytysilma ohjataan?
Sen on tultava ulos suurimmaksi osaksi ulos tuosta alueesta, joka näkyy mustana, taka-akselin alapuolisena alueena. Eli "savupiippujen" nerokkuutta joudutaan korvaamaan jollain. Suuressa nopeudessa jäähtyminen ei todennäköisesti ole ongelma, sillä takaosaan syntyy kuitenkin "imua", mutta hitaassa nopeudessa todennäköisesti on haastavampaa.

Pakoputken mustana erottuvat reiät katteessa vaikuttavat suuremmilta kuin itse roori, joten siitä poistuu myös jäähdytysilmaa. Se varmasti auttaa pakoputkia poistamaan säteilevää lämpöä ulkopinnalta. Tuli mieleen, että saattaa olla mahdollista käyttää pakoputkista syöksyvää kuumaa imemään poistoilmaa reikien kautta vaikka paikallaan seistessä, sekä hitaissa osuuksissa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Näyttäähän se selvästi siltä että kyhmyt ohjaavat ilmaa yläsiivelle ja putket pakokaasut alaprofiilille joten hiukan huvittavia Hauen kommentit Ferrarin laittomista putkista... mutta odotetaan lopullista versiota...
Käsittääkseni McLarenin versio on laillinen, mutta Ferrarin ei. Kukapa ei siitä sitten älähtäisi?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pakoputken mustana erottuvat reiät katteessa vaikuttavat suuremmilta kuin itse roori, joten siitä poistuu myös jäähdytysilmaa. Se varmasti auttaa pakoputkia poistamaan säteilevää lämpöä ulkopinnalta. Tuli mieleen, että saattaa olla mahdollista käyttää pakoputkista syöksyvää kuumaa imemään poistoilmaa reikien kautta vaikka paikallaan seistessä, sekä hitaissa osuuksissa.
Varmasti osa tulee pakoputkien ympäriltä. Näinhän on asian laita minusta enemmän ja vähemmän ollut jo useampia vuosia, ei ehkä joka autossa mutta joka vuosi jossain autossa kuitenkin...
Vuosituhannen alun ferrarit on jääny mun mieleen tämän trendin alottajina, ne mallit joissa oli korkeet ja kapeet katteet pakoputken pään ympärillä.

Mielenkiintoista silti, että mäkki pärjää aina pirun pienillä jäähdytysaukoilla, niin edessä kuin takanakin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Käsittääkseni McLarenin versio on laillinen, mutta Ferrarin ei. Kukapa ei siitä sitten älähtäisi?
Mutta mikä on sitten ero käyttää pakoputkia ilmanohjaimina tai käyttää pakoputkien katteita ilmanohjaimina? Jälkimmäisistä saadaan vielä kaiken lisäksi isompi fläppi aikaiseksi, kuten mäkistä näkee...

Ei sillä, säännöt on sääntöjä ja jos ne kieltää ulkonevat putket niin varmasti ferrari on sellaiset suunnitellut ja tulee käyttämään. Mielenkiintoista taas on se, että miksi auto julkistettiin viime vuoden putkilla....kun varmasti tiesivät, että ne on kielletyt.... Joku hämäys ja mielenkiinnon kohdistus toisaalle? Vaiko vain kiusantekoa?
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Varmasti osa tulee pakoputkien ympäriltä. Näinhän on asian laita minusta enemmän ja vähemmän ollut jo useampia vuosia, ei ehkä joka autossa mutta joka vuosi jossain autossa kuitenkin...
Vuosituhannen alun ferrarit on jääny mun mieleen tämän trendin alottajina, ne mallit joissa oli korkeet ja kapeet katteet pakoputken pään ympärillä.

Mielenkiintoista silti, että mäkki pärjää aina pirun pienillä jäähdytysaukoilla, niin edessä kuin takanakin...
On varmaan aiemmin käytetty pakoputken ulkopuolella virtausta jäähdyttämään itse pakoputkea. Mä ajattelin, että noissa virityksissä jopa paikallaan ollessa pakoputkesta syöksyvä kuuma pystyisi imemään myös jäähdytyksen poistoilmaa tehostetusti.

Kyllä mäkin jäähdytyksen sisäänmenoaukot vaikuttavat kaikkein pienimmältä. Kenties jäähdytyksessä on kapasiteettia varaamaan lämpöä hitaissa osuuksissa, joka sitten kovemmassa vauhdissa poistetaan, kun ilman virtaus on suurempi.

Mäkki on jo vuosia käyttänyt systeemiä, jossa alle huipputehojen käytetään vain senverran sylintereitä, kun on tarpeen ja on selvä, että sytyttäviä pyttyjä kierrätetään tasaisesti.

Venttiilien ohjaus on varmasti sellainen, että se laskee ilmaa sylinterien läpi, joka jäähdyttää ja silloin ei myöskään kulu tehoa niin paljon hukkaan, kuin tavallisilla moottoreilla menee, kun pytty on pimeä. Varmaan kaikki F1-moottorit käyttävät vastaavaa systeemiä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
On varmaan aiemmin käytetty pakoputken ulkopuolella virtausta jäähdyttämään itse pakoputkea. Mä ajattelin, että noissa virityksissä jopa paikallaan ollessa pakoputkesta syöksyvä kuuma pystyisi imemään myös jäähdytyksen poistoilmaa tehostetusti.
Ihan samaa itse veikkaisin. Mutta tuo tila putken ympärillä on niin pieni ettei siitä uskoakseni kaikkea jäähdytysilmaa tule ulos. Ehkäpä se ilma poistuu jonnekin ponttoonien alle tai sitten tuossa takaosassa on aukko pohjan puolella.

Mäkki on jo vuosia käyttänyt systeemiä, jossa alle huipputehojen käytetään vain senverran sylintereitä, kun on tarpeen ja on selvä, että sytyttäviä pyttyjä kierrätetään tasaisesti.
Onkos tämä ihan näin? Luulin että systeemiä käytetään käytännössä ainoastaan tyhjäkäynnillä, silloin F1 koneet käyvät 4 pytyllä joita vuorotellaan. Tarkoituksena on lähinnä pitää koneen lämmöt kurissa varikolla seisoskellessa, tämähän oli tärkeää kun aika-ajon kolmososioon piti mennä jonottamaan reilusti ennen sen alkamista jotta pääsi hyville paikoille. Uskoisin että systeemiä voidaan käyttää myös turva-auton perässä.

Lisäksi voi olla että nykyinen standardi ECU estää tämänkaltaista keinottelua, tuollainen tehon vähentäminen kun helposti menee luistoneston puolelle.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Toki polttoaineen syöttökin katkaistaisiin tai ainakin rajoitettaisiin. Enpä ajatellut ECU:n ja siihen liittyvän säännön aiheuttamaa hankaluutta. Periaatteessa paras hyötysuhde osateholla saattaisi kuitenkin tulla pudottelemalla mukeja pois tasaisesti, vuorotellen ympäri konetta. Ja todella sairas ääni noista moottoreista joskus kuuluu tai taisi kuulua traction controlin kautena.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mutta kun mukien pudottelu vuoron perään ei onnistu. Mietipä sitä miksi. :wink:
Suurimman vaikeuden taitaa aiheuttaa värähtelyiden hallinta. Liikkuvat komponentit ovat mahdollisimman kevyitä ja kierrosnopeuden muutos on varmasti nopea ja todennäköisesti sytys ja seos voidaan säätää joka hetkeen sopivaksi. Venttiilien käyttökoneisto on jo vuosikausia ollut pneumaattinen tai sähköinen, minkä varmaan tiesit ja se sallii paljon.

Osateholla saatetaan käyttää: Imu, puristus, työ, poisto, jäähdytysimu, jäähdytyspoisto, jne, eli kolme kampiakselin kierrosta kahden sijasta. Ihan varmaan hommaa on kokeiltu ja sitä nimenomaan mäkin kohdalla on totena kerrottu muistaakseni Mustakarin toimesta.

Standardin ECU:n toimintaan en ole tutustunut. Aikoinaan mulle jäi mieleen, että se on "mapping" kaasupolkimen ja moottorin välillä ja kussakin moottorissa käytetään yksilöllistä säätöä. Kuski voi ECU:n käyristöistä valita hieman erilaisia polkimen vasteita keliolosuhteiden mukaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo pistelee vain vihjeitä ja odottelee että joku viisaampi kertoo ja sitte sanoo että just nuin..!
 
Ylös