- Liittynyt
- 15.1.2008
- Viestit
- 1480
Ihmeen tuhdit noi McLarenin pakoputki kyhmyt. Paljon pienemmälläkin ilmavirran häirinnällä voisi selvitä noista pakoputkien ulostuloista, mutta ehkä ne sitten ohjaa ilman jotenkin taktisesti ja ovat siksi tuollaiset.
Joo oli muita kiireitä.Talakem palannut lomalta :thumbup:
Mäkki on tosiaan ajanut kaks päivää melkein kokonaan vanhalla takasiivellä joka tuo vakautta sadekelillä, eivät halua uutta peliä kaiteisiin niinkun oli käydä Kimille Mugellossa (3 kertaa hiekalle). Lewis ajeli tänään kuitenkin uudella siivellä muutaman kierroksen.
Näyttäähän se selvästi siltä että kyhmyt ohjaavat ilmaa yläsiivelle ja putket pakokaasut alaprofiilille joten hiukan huvittavia Hauen kommentit Ferrarin laittomista putkista... mutta odotetaan lopullista versiota...Ihmeen tuhdit noi McLarenin pakoputki kyhmyt. Paljon pienemmälläkin ilmavirran häirinnällä voisi selvitä noista pakoputkien ulostuloista, mutta ehkä ne sitten ohjaa ilman jotenkin taktisesti ja ovat siksi tuollaiset.
Ja ennen kautta 2005 valittivat, että on liukasta ja vaarallista kun joutuu ajamaan koko kisan läpi yhdellä rengassarjalla.Joo oli muita kiireitä.
Jep nyt on Trullikin liittynyt samaan kuoroon ja pitää autoa(an) mahdottomana ajaa sateella. Vaikka autot vielä kehittyvätkin niin en usko että tuohon noin vain saadaan parannuksia...
Kuulostaa todella vaaralliselta ja epäilen että mitään pikamuutosta tuohon ei saada.
On vain ikävä jos sääntöihin on myöhemmin pakko puuttua esim. pahojen onnettomuuksien jälkeen. Kuljettajia olisi nyt syytä kuunnella myös rengasvalmistajalla korvat höröllä...
Sen on tultava ulos suurimmaksi osaksi ulos tuosta alueesta, joka näkyy mustana, taka-akselin alapuolisena alueena. Eli "savupiippujen" nerokkuutta joudutaan korvaamaan jollain. Suuressa nopeudessa jäähtyminen ei todennäköisesti ole ongelma, sillä takaosaan syntyy kuitenkin "imua", mutta hitaassa nopeudessa todennäköisesti on haastavampaa.Minneköhän se jäähdytysilma ohjataan?
Käsittääkseni McLarenin versio on laillinen, mutta Ferrarin ei. Kukapa ei siitä sitten älähtäisi?Näyttäähän se selvästi siltä että kyhmyt ohjaavat ilmaa yläsiivelle ja putket pakokaasut alaprofiilille joten hiukan huvittavia Hauen kommentit Ferrarin laittomista putkista... mutta odotetaan lopullista versiota...
Varmasti osa tulee pakoputkien ympäriltä. Näinhän on asian laita minusta enemmän ja vähemmän ollut jo useampia vuosia, ei ehkä joka autossa mutta joka vuosi jossain autossa kuitenkin...Pakoputken mustana erottuvat reiät katteessa vaikuttavat suuremmilta kuin itse roori, joten siitä poistuu myös jäähdytysilmaa. Se varmasti auttaa pakoputkia poistamaan säteilevää lämpöä ulkopinnalta. Tuli mieleen, että saattaa olla mahdollista käyttää pakoputkista syöksyvää kuumaa imemään poistoilmaa reikien kautta vaikka paikallaan seistessä, sekä hitaissa osuuksissa.
Mutta mikä on sitten ero käyttää pakoputkia ilmanohjaimina tai käyttää pakoputkien katteita ilmanohjaimina? Jälkimmäisistä saadaan vielä kaiken lisäksi isompi fläppi aikaiseksi, kuten mäkistä näkee...Käsittääkseni McLarenin versio on laillinen, mutta Ferrarin ei. Kukapa ei siitä sitten älähtäisi?
On varmaan aiemmin käytetty pakoputken ulkopuolella virtausta jäähdyttämään itse pakoputkea. Mä ajattelin, että noissa virityksissä jopa paikallaan ollessa pakoputkesta syöksyvä kuuma pystyisi imemään myös jäähdytyksen poistoilmaa tehostetusti.Varmasti osa tulee pakoputkien ympäriltä. Näinhän on asian laita minusta enemmän ja vähemmän ollut jo useampia vuosia, ei ehkä joka autossa mutta joka vuosi jossain autossa kuitenkin...
Vuosituhannen alun ferrarit on jääny mun mieleen tämän trendin alottajina, ne mallit joissa oli korkeet ja kapeet katteet pakoputken pään ympärillä.
Mielenkiintoista silti, että mäkki pärjää aina pirun pienillä jäähdytysaukoilla, niin edessä kuin takanakin...
Ihan samaa itse veikkaisin. Mutta tuo tila putken ympärillä on niin pieni ettei siitä uskoakseni kaikkea jäähdytysilmaa tule ulos. Ehkäpä se ilma poistuu jonnekin ponttoonien alle tai sitten tuossa takaosassa on aukko pohjan puolella.On varmaan aiemmin käytetty pakoputken ulkopuolella virtausta jäähdyttämään itse pakoputkea. Mä ajattelin, että noissa virityksissä jopa paikallaan ollessa pakoputkesta syöksyvä kuuma pystyisi imemään myös jäähdytyksen poistoilmaa tehostetusti.
Onkos tämä ihan näin? Luulin että systeemiä käytetään käytännössä ainoastaan tyhjäkäynnillä, silloin F1 koneet käyvät 4 pytyllä joita vuorotellaan. Tarkoituksena on lähinnä pitää koneen lämmöt kurissa varikolla seisoskellessa, tämähän oli tärkeää kun aika-ajon kolmososioon piti mennä jonottamaan reilusti ennen sen alkamista jotta pääsi hyville paikoille. Uskoisin että systeemiä voidaan käyttää myös turva-auton perässä.Mäkki on jo vuosia käyttänyt systeemiä, jossa alle huipputehojen käytetään vain senverran sylintereitä, kun on tarpeen ja on selvä, että sytyttäviä pyttyjä kierrätetään tasaisesti.
Suurimman vaikeuden taitaa aiheuttaa värähtelyiden hallinta. Liikkuvat komponentit ovat mahdollisimman kevyitä ja kierrosnopeuden muutos on varmasti nopea ja todennäköisesti sytys ja seos voidaan säätää joka hetkeen sopivaksi. Venttiilien käyttökoneisto on jo vuosikausia ollut pneumaattinen tai sähköinen, minkä varmaan tiesit ja se sallii paljon.Mutta kun mukien pudottelu vuoron perään ei onnistu. Mietipä sitä miksi. :wink:
Onko tietoo onko sääntö muuttunu?Viime vuotiset kapselit taitaa olla sallittuja. McLarenilla on eturattaissa kuitenkin tämmöset:
Ne ylittävät auton maksimileveyden --> ei ole sallittu.Onko tietoo onko sääntö muuttunu?
Tietääkseni ei, mutta F1.com puhuu vähän niinku muuta.
Elikä ihan niinku tää mäkin testihirvitys olis sallittu...