McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tämän MP4-19:n eiku 24:n ongelma on että sääntömuutosten takia ei enää voida kierrättää niitä Tombazisin kaudelle 2005 kehittämiä ideoita (ja Ferrarin piirustuksia) vaan nyt komitean pitäisi keksiä ihan oikeasti jotain uutta ja toimivaa ja se ei oikein tunnu onnistuvan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tämän MP4-19:n eiku 24:n ongelma on että sääntömuutosten takia ei enää voida kierrättää niitä Tombazisin kaudelle 2005 kehittämiä ideoita (ja Ferrarin piirustuksia) vaan nyt komitean pitäisi keksiä ihan oikeasti jotain uutta ja toimivaa ja se ei oikein tunnu onnistuvan.
Vaikka tässä nyt varmaankin on hieman liioittelua, on tässä väittämässä todennäköisesti huomattavasti perääkin. Hyvä huomio.

Mielenkiintoista nähdä kuinka moni tämän asian hoksaa jos McLaren alisuorittaa seuraavat pari vuotta. Yhteys on nimittäin kohtuullisen selvä vaikkakin mahdoton todistaa. Veikkaan että brittimedia ei ainakaan katso totuutta silmiin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jaa, voihan tuossa olla vähän jotain perää mutta homman juju on siinä, että kaikki muutkin ovat samassa tilanteessa myös itse Tomba.

Ei nyt ihan pyörää tarvitse sentään keksiä uudelleen mutta nyt jokainen on joutunut alusta loppuun luomaan uuden kärryn. Edes Tomban ideat eivät sellaisenaan sovellu. Jopa Neweyn ideat voivat olla taas erinomaisia. Sen näemme myöhemmin miten hyväksi tuo takapään jousitusratkaisu osoittautuu.

Viimeisten parin vuoden aikana autot eivät kehittyneet mielestäni juuri mitenkään. Jokainen kopio toisiltaan kaikki mahdolliset ideat evistä härpäkkeisiin.

Toki sama homma tulee tapahtumaan nyt uudelleen mut en usko, että McLaren jää pitkäksi aikaa kehityksestä.

Se vaan voi olla niin McLarenini kohdalla, että hommassa kusee ennemminkin ison firman hitaat rattaat. Tästä syystä ja japanilaisten kulttuurieroista johtuen mm. Toyotalla ja ex-Hondalla eteneminen on ollut hankalaa. McLarenkaan ei ole enää pieni formula tiimi vaan suuren luokan bisneskorporaatio. Lisäksi tietty pääpomon vaihtuminen voi myös jarruttaa menoa.

Taatusti McLaren tulee nousemaan mutta alku kausi voi mennä jurnuttaessa keskikastissa, ei olis ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen kerta.

Sinänsä hyvä, saapahan Heikki käyttää osaamistaan näppärä testisuharina ja Lewis näyttää viimeinkin kyntensä myös heikolla kalustolla :thumbup:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
No jaa, voihan tuossa olla vähän jotain perää mutta homman juju on siinä, että kaikki muutkin ovat samassa tilanteessa myös itse Tomba.
So? Jos Tombazis on paras alallaan mitä mielestäni voidaan ihan perustellusti väittää niin kyllähän se on luultavinta vaikka ei varmaa että sen ideat toimii parhaiten uudessakin tilanteessa.

Viimeisten parin vuoden aikana autot eivät kehittyneet mielestäni juuri mitenkään. Jokainen kopio toisiltaan kaikki mahdolliset ideat evistä härpäkkeisiin.
Tässä syy Mclarenin menestykseen. Itse asiassa Mclaren ei ole saanut juuri mitään omaa aikaiseksi sitten vuoden 2005. 2006 kun renkaanvaihdot palasivat kisoihin Mclaren oli helisemässä kun auto käytti renkaita kauden 2005 säästötyyliin. Oli taivaan lahja Mclarenille että Michelin vetäytyi 2006 lopussa ja Bridgestonen monopoli toi tullessaan kovemmat seokset ja kas kummaa taas oltiinkin kärkivauhdissa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No kuten sanoin, nyt voi hyvinkin jotkin vanhat ideat toimia Tomban ideoita paremmin, jolloin esim. Neweyn tekele saattaa jopa kulkea Tomban tekelettä kovempaa. En väittäisi suoralta kädeltä, että juuri tässä tilanteessa Tomba on ylivoimainen ykkönen. Se olis suurimman luokan virhe. Hyvä hän on ja aikaisemmilla saannöillä ja varsinkin Michelinin renkaat huomioon ottaen hänen keksimänsä ideat olivat toimivimmat.

Sinänsä hassua, että esim. viime kaudella McLarenin ongelmana oli liiallinen renkaiden kuluminen. Joten kaitpa he jotain osasivat kuitenkin autossaan kehittää :wink:

Vai oliko se vaan Kimin ja Alonson ansiota, että autossa ei kulumisongelmaa ollut?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No Kimin ajotyyli on tietääkseni aika hellä renkaille. Se yhdistettynä renkaita säästävään autoon oli myrkkyä suorituskyvylle vuonna 2006. Lonson ajotyyli lienee aikamoinen vastakohta Kimille, joten siitä en nyt suoralta kädeltä pysty sanomaan juuta enkä jaata. Kai se auto muuttui jonkin verran vuodelle 2007 kun molemmat kuskit olivat uusia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sinänsä hassua, että esim. viime kaudella McLarenin ongelmana oli liiallinen renkaiden kuluminen. Joten kaitpa he jotain osasivat kuitenkin autossaan kehittää :wink:
En tiedä kuluivatko renkaat paljonkaan, mutta eipä se ainakaan tuntunut liiemmin Hamiltonin vauhtia haittaavan. Voi toki olla että renkaat vähän kului stintin loppua kohden, kun Lewisin nimiin ei kovin montaa kisan nopeinta kierrosta mennyt. Kyse ei kuitenkaan välttämättä ollut liiallisesta renkaiden kulumisesta vaan renkaiden potentiaalin maksimoimisesta. Kimillä se jäi viime kaudella usein vajaaksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tiedä kuluivatko renkaat paljonkaan, mutta eipä se ainakaan tuntunut liiemmin Hamiltonin vauhtia haittaavan. Voi toki olla että renkaat vähän kului stintin loppua kohden, kun Lewisin nimiin ei kovin montaa kisan nopeinta kierrosta mennyt. Kyse ei kuitenkaan välttämättä ollut liiallisesta renkaiden kulumisesta vaan renkaiden potentiaalin maksimoimisesta. Kimillä se jäi viime kaudella usein vajaaksi.
Kuluttihan se, kuten Turkissakin tuli selväksi Bridgestonen toimesta rajattujen stinttien pituuksien muodossa. Siinä olet toki oikeassa, että kääntöpuolena oli erittäin tehokas renkaiden käyttö.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
f1today.nl mukaan vähän lisää vahvistusta, että Mäcillä on ongelmia takapään pidon kanssa, varmaan downforcen. Insideri tallin sisältä on kertonut, että ongelma saadaan varmaankin korjattua Melbourneen mennessä...

Originally posted by Gilles4Ever
from f1today and google

According to sources within the McLaren paddock would have major problems with the downward pressure, especially on the back of the car. The previous tests McLaren rode regularly with a rear wing last season, but the men from Woking drive with a new rear wing variant. This it does with the regulations for next season. According to sources, the problems with McLaren probably solved for the season opener in Melbourne.
lisää

Originally posted by Perre
Here in Sweden we got information today from Eje Elgh who was at the Jerez test last week. Eje has a lot of connections inside almost every team and he wrote this (my translation from swedish to english) :

"I was a bit surprised by the fact that McLaren seems to have problems. I think I got a confirmation from people inside the team that they can't get the car setup right. I talked to a friend at McLaren and he said that they haven't found the right balance in the car yet, and said that 'looking back you can establish the fact that we put a lot of time and effort on the World Championships and now we're behind because of that'."
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello

Paljonkos noita tukivarsia oikein tarvitaan tuolla etupäässä? Onko siellä joku vaakasuuntainen siivekkin vai mitä oikean etupyörän vierellä näkyy?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Paljonkos noita tukivarsia oikein tarvitaan tuolla etupäässä? Onko siellä joku vaakasuuntainen siivekkin vai mitä oikean etupyörän vierellä näkyy?
Yhdet tukivarret on ohjausta varten, kahdet tukivarret on varmaan iskunvaimentimissa/jousissa kiinni ja kahdet tukivarret vaan tukevat pyörää? :confused:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Yhdet tukivarret on ohjausta varten, kahdet tukivarret on varmaan iskunvaimentimissa/jousissa kiinni ja kahdet tukivarret vaan tukevat pyörää? :confused:
Siis ylä ja alapuolella on kolmiotukivarret, eli yhteensä 4 "tankoa" kohti runkoa vaikka vain kaksi palaa ovatkin.
Siihen lisäksi ohjausvarsi ja jousta varten toinen, ja yhteensä lukumäärä on näkyvä 6kpl :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo erikoisen näköinen tukivarsisekamelska johtuu siitä, että ohjausvartta on nostettu ylemmäs ja se on muotoiltu litteäksi, jotta sitä voittaisiin käyttää ilmavirtojen ohjailuun. Edellisvuosiin verrattuna näyttää kuin tuossa olisi jotain ylimääräistä, mutta kyse on siis uudenlaisesta sijoittelusta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niin siis eikös tuo ohjausvarsi (etupuolella keskellä) ole aiemmin ollut kiinni tuossa ylemmässä tukivarressa muodostaen ikäänkuin kaksoistukivarren jossa sitten on näkynyt aiemmin esim Toyotalla (tai Renaultilla) Michelin tarrat.

Ferrarilla oli aiemmin (ei jaksa kattoo miten nyt on) tuo ohjausvarsi sisällytetty alempaan tukivarteen, eli ne oli samassa tukivaressa itse alempitukivarsi ja ohjausvarsi..

Eli tuo todellakin näyttää sekamelskalta, ja tuossa oikeastaan onkin yksi "ylimääräinen" tanko enempi esim aiempiin Ferrareihin nähden.

Tässä siis Brawn GP:n versio, jossa siis ylempi tukivarsi ja ohjausvarsi on toisissaan "kiinni". Tänä vuonna näky Ferrarilla olevan samanlainen ratkaisu, eli McLaren poikkeaa "massasta".

 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuo erikoisen näköinen tukivarsisekamelska johtuu siitä, että ohjausvartta on nostettu ylemmäs ja se on muotoiltu litteäksi.
Nyt en ymmärrä. Mun mielestä sitä ohjauvartta on nimenomaan laskettu tuo n. 5 cm mitä on eroa ylmepään tukivarteen.
 
Ylös