McLaren MP4-24

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Kyllähän tuo palikoiden vaihtelu ja testailu viittaa siihen, että aerodynamiikkaa eivät ole saaneet ihan kohdilleen. Ei tuo tilanne nyt mkn. katastrofi ole ja heillä pitäisi kyllä olla kaikki eväät tiukkaan MM-taistoon.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
2vk päästä auton kehitys sitten pysähtyykin kuin seinään, ainakin melkein. Vaikea on nimittäin keskikastista nousta huippuautoksi enään kauden aikana kun testaus on perjantaiden varassa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Sportti.com sanoi:
Haug myönsi McLarenin vaikeudet

McLaren-tallin autojen nopeus ei ole vakuuttanut talven F1-testeissä. Heikki Kovalainen oli Barcelonassa maanantaina ja tiistaina hitaimpien joukossa ja Mercedes Benzin kilpailujohtaja Norbert Haug myöntääkin Bild-lehdelle, ettei tilanne tyydytä.

- Emme ole siellä missä haluaisimme olla. Testikielto vaikeuttaa auton kehittämistä kauden aikana, mutta se ei tarkoita, että kehitystyö olisi mahdotonta, kertoi Haug Bildille.

McLarenilla on ollut ongelmia auton aerodynamiikan kanssa. Osan testeistään talli on suorittanut jopa viime vuoden sääntöjen mukaisella takasiivekkeellä, koska uusien sääntöjen mukaisen takasiivekkeen käytössä on ollut ongelmia.
Helsingin Sanomat sanoi:
Kukaan ei vaihda seuraavaa vaihdetta sisään niin myöhään kuin Kovalainen. Samassa kohtaa, missä Kovalainen vaihtaa ensimmäistä kertaa vaihdetta, tuikkaa esimerkiksi Fernando Alonso Renaultillaan jo kolmatta uutta vaihdetta sisään.

Ilmiölle on vain yksi selitys: Uudessa McLarenissa ei ole pitoa. Ja siksi Kovalainen joutuu ajamaan niin varovasti mutkiin.

"Ehkä meillä uupuu hieman aerodynaamista pitoa", Kovalainen myönteli varovaisesti Helsingin Sanomille. "Autoon tarvitaan vielä uusia palikoita, mutta kun en tiedä, mitä muut tekevät, niin en ole kovin huolissani."
Alkaa vähän vaikuttaa, että McLaren on tämän kauden romahtaja.
 
Viimeksi muokattu:

lakshmi

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
46
Helsingin Sanomat kertoo:

McLarenilla vielä paljon työtä pidon kanssa 11.3.2009 11:25

Juha Päätalo
LLUIS GENE / afp

Montmeló. Circuit de Catalunyan rata Barcelonan kupeessa jakaa formula 1 -autot jyviin ja akanoihin. Varsikin sen neulansilmämutka Caixa heti takasuoran päässä.

Tallien uudet formula 1 -autot hyökkäävät siihen aggressiivisesti kuin petoeläimet saaliinsa kimppuun. Ne näyttävät suorastaan nauttivan sileiden slicks-renkaiden tarjoamasta hyvästä pidosta.

Kaikki autot? Eivät aivan kaikki. Heikki Kovalaisen McLaren ajaa mutkaan muita pehmeämmin, vaikka se tuleekin siihen jarrut savuten.

Mutkassa suomalaisen ajokki ei vain hengähdä, vaan suorastaan pidättää hengitystään. Liian pitkään.

Kukaan ei vaihda seuraavaa vaihdetta sisään niin myöhään kuin Kovalainen. Samassa kohtaa, missä Kovalainen vaihtaa ensimmäistä kertaa vaihdetta, tuikkaa esimerkiksi Fernando Alonso Renaultillaan jo kolmatta uutta vaihdetta sisään.

Ilmiölle on vain yksi selitys: Uudessa McLarenissa ei ole pitoa. Ja siksi Kovalainen joutuu ajamaan niin varovasti mutkiin.

"Ehkä meillä uupuu hieman aerodynaamista pitoa", Kovalainen myönteli varovaisesti Helsingin Sanomille. "Autoon tarvitaan vielä uusia palikoita, mutta kun en tiedä, mitä muut tekevät, niin en ole kovin huolissani."

Barcelonan testi on ensimmäinen tänä talvena, missä kaikki autot ovat mukana. Sen tulokset antavat viitteitä siitä, että McLarenin aerodynamiikka on vielä melkoinen rakennustyömaa.

Maanataina Kovalainen oli kymmenestä kuljettajasta hitain, häviten päivän nopeimmalle BMW:n Nick Heidfeldille peräti 2,5 sekuntia.

Tiistaina Kovalainen nousi tuloksissa kahdeksannelle sijalle, mutta hävisi edelleen 1,6 sekuntia kärkeen ajaneelle Kimi Räikköselle.

Varikolla liikkuu monia arveluja siitä, mikä on McLarenin todellinen ongelma. Kilpailevien tallien insinöörit ihmettelevät McLarenin etusiiven rakennetta. Toiset taas puhuvat siitä, että takasiipi ja koko ilmanvirtaus auton peräpäässä on ongelman ydin.

Jo viikko sitten Jerezissä McLarenilla oli muita heikompi aerodynaaminen pito.

"Täällä meillä on uusia osia, ja ensi viikon Jerezin testiin niitä tulee vielä lisää", Kovalainen kertoo.

Syytä onkin, sillä McLarenin on tällaisella autolla vaikea puolustaa kuljettajien mestaruutta.

"Kyllä auton täytyy vielä parantua", Kovalainen myöntää.

"Mutta on kovin vaikea sanoa, missä me nyt olemme. On tehtävä kovaa töitä. Melbournessa sitten näemme, millaisessa iskussa oikeasti olemme."
http://www.hs.fi/urheilu/formula1/artikkeli/McLarenilla+vielä+paljon+työtä+pidon+kanssa/1135244208057
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Täälläpäs on paljon hyviä uutisia.

Ei me formulastaran kanssa ainakaan vielä olla kovin pihalla oltu nuitten autojen nopeuksia arvioidessa niiden esittelypäivänään.. Vai mite se oli?
Eikös Laaren ollut hidas jo ensimmäisessä kuvassa, sitähän se. Harjaantunut silmä.. ;)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kovalainen:
"Autoon tarvitaan vielä uusia palikoita, mutta kun en tiedä, mitä muut tekevät, niin en ole kovin huolissani."

Melkoista mediapuhetta. Kun ei muka tiedä, niin ei voi mitään myöntääkään. Mutta on noista rivien väleistä sen verran luettavissa, että jos parannusta ennen Melbournea ei tule, niin kärkisijoista ei taistella.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Täälläpäs on paljon hyviä uutisia.

Ei me formulastaran kanssa ainakaan vielä olla kovin pihalla oltu nuitten autojen nopeuksia arvioidessa niiden esittelypäivänään.. Vai mite se oli?
Eikös Laaren ollut hidas jo ensimmäisessä kuvassa, sitähän se. Harjaantunut silmä.. ;)
Näinhän se on. Skeptikot nojaavat jälleen tuuriin. Satuin vaan tuurilla heittämään, että juuri Mclarenin aerodynamiikka on surkea. :p
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nyt kun noin menette sanomaan, niin McLarenit ottavat kaksoisvoiton Melbournessa:D ..epäilen kyllä kovasti, jotta ihmenousua tekisivät. Kovalaisen puheet kyllä semmoista huttua, että huh.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hiiri-Heikki ämpyilee kahden hyveen välillä niin että pää kohta räjähtää. Ollako Rehti ja suoraselkäinen Suomussalmelainen vai lojaali työnantajaansa kohtaan? On kyllä jotenkin naurettavaa tuo Heikin hiirulaismeininki. Laittais sitä nyrkkiä pöytään ja vaatis jotain. Edes jotain.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Mitä se voi vaatia? Joutuu etsimään sitten uuden työnantajan koska mitään sanaa ei ole kilpailla tallikaveria vastaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mitä se voi vaatia? Joutuu etsimään sitten uuden työnantajan koska mitään sanaa ei ole kilpailla tallikaveria vastaan.
Esim. vähemmän bensaa aika-ajoihin. Tai suoranaisesti yhtäläisempää asemaa tallissa Lewisiin nähden. Niinhän sille kai oli luvattu alunperin. Heikki vaan osoittautui vähän turhan nopeaksi aika-ajoissa, joten eikun tankki täyteen. Ja joko Heikki on tyhmä, tai sitten hän kusettaa itseään ja on tyhmä, kun jauhaa jostain tasapuolispolitiikasta kai vieläkin.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Yksi syy miksi Heikki Mäkille valittiin oli hänen luonteensa. Eli rauhallinen ja tiimipelaaja. Tottakai Heikki haluaa menestyä eikä vaan olla Lewiksen apumies ja toivottavasti tulevana kautena väläyttelee ajomiehen otteita ja sitä kautta tekisi itselleen "nimeä". Saa nähdä.

Coulthard tietääkseni sai taistella mestaruudesta mutta Mika ja Kimi vetivät pitemmän korren. Coulthard oli ihan tyytyväinen siihen, että sai ajaa ja sille vielä maksettiin siitä. :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Esim. vähemmän bensaa aika-ajoihin. Tai suoranaisesti yhtäläisempää asemaa tallissa Lewisiin nähden. Niinhän sille kai oli luvattu alunperin. Heikki vaan osoittautui vähän turhan nopeaksi aika-ajoissa, joten eikun tankki täyteen. Ja joko Heikki on tyhmä, tai sitten hän kusettaa itseään ja on tyhmä, kun jauhaa jostain tasapuolispolitiikasta kai vieläkin.
Suht erikoisia asioita esiin nostettavaksi ottaen huomioon, että Heikki on talven aikana kommentoinut tilannettaan tallissa myös julkisesti.

Heikkihän kertoi toimittajille viime vuoden lopulla, että nostaa bensataktiikat esille tallin sisällä. Se, että heikkoa aika-ajovauhtia lähdettiin kompensoimaan isoilla bensamäärillä oli väärä ratkaisu, mutta kyllähän siihen tietyllä tapaa oli perusteet. Alkukauden aika-ajonopeus tuli renkaiden keston kilpailuissa kustannuksella ja tuloksena Kovy joutui muuttamaan ajotyyliään Lewisin suuntaan, koska renkaita ei muuten saanut kestämään.

Tämän johdosta ne viimeiset kymmenykset aika-ajoissa jäivät puuttumaan, kun auton säätämisyrityksistä Heikin tyylille luovuttiin. Poikkeuksena tähän olivat kisat, jotka ajettiin kovimmilla seoksilla, kuten Silverstone (paalu) ja Turkki (toinen lähtöruutu), joissa hän pystyi ajamaan enemmän normaalilla tyylillään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No joo, joku Montoya olisi jo saattanut hieman kimpaantua vallitsevasta tilanteesta, kun tasapuolinenkin kohtelu oli liikaa Kimin tallikaverina. Äijälle rakennettiin omat etusiivet- ja jousitukset. Monty kiittää ja ajaa Kimin perseeseen USAssa, ja ainakin kahdesti kisassa ulos vuonna 2005 tuhoten Kimin viimeisetkin mestaruusmahdollisuudet, kun olisi ollut hyvä sauma ottaa vastustajilta pisteitä. 2006 mies ei tainnut enää oikein pysyä radalla lämmittelykierroksellakaan.

Kenties kaikkien aikojen kuumakalle tuo Juan?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Esim. vähemmän bensaa aika-ajoihin. Tai suoranaisesti yhtäläisempää asemaa tallissa Lewisiin nähden. Niinhän sille kai oli luvattu alunperin. Heikki vaan osoittautui vähän turhan nopeaksi aika-ajoissa, joten eikun tankki täyteen. Ja joko Heikki on tyhmä, tai sitten hän kusettaa itseään ja on tyhmä, kun jauhaa jostain tasapuolispolitiikasta kai vieläkin.
Noh noh, Heikki ei ole jauhanu tasapuolisuuesta niin kauaa kuin häneltä ei ole sitä kysytty. Ja kun on kysytty (suomalaiset jaksaa jankata), Heikin on pitänyt noudattaa tallin ohjeita. Jos tarkkoja ollaan, Heikki on sanonut saavansa samanlaisen auton kuin Lewis, ja se pitää paikkaansa.

Aika-ajon bensataktiikkaa ei varmaan Heikin kannata nyt testien aikana vaatia, sitten kun sen aika on.
 

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
No joo, joku Montoya olisi jo saattanut hieman kimpaantua vallitsevasta tilanteesta, kun tasapuolinenkin kohtelu oli liikaa Kimin tallikaverina. Äijälle rakennettiin omat etusiivet- ja jousitukset. Monty kiittää ja ajaa Kimin perseeseen USAssa, ja ainakin kahdesti kisassa ulos vuonna 2005 tuhoten Kimin viimeisetkin mestaruusmahdollisuudet, kun olisi ollut hyvä sauma ottaa vastustajilta pisteitä. 2006 mies ei tainnut enää oikein pysyä radalla lämmittelykierroksellakaan.

Kenties kaikkien aikojen kuumakalle tuo Juan?


Aika tasapuolinen kohteluhan Kimin & Monttoyan kohdalla oli mutta ei Montoyjaa näyttänyt enään oikeen kiinnostavan ajaa F1:sissä kaudella06 koska nuo ohitukset olivat/ovat niin vähissä. Se legendaarinen Kimin perään ajo Usan gp:ssa ja se kommenti minkä Montoya antoi peräänajon jälkeen jollekin tv kanavalle oli kyllä aika sarkastinen F1:ssiä kohtaan eikös se kommenti menny jotenki näin: Aika hyvä show vai mitä. Montoyja oli kyllä pirun nopea kuski muttei vaan viihtynyt F1:ssisä varmaan ohitusten vähyyden takia mikä on kyllä sääli:nope:

Mutta nyt tulevaan kauteen uusi McLaren on testeissä ollut yllättävänkin hidas jos se ei yllä kärkikahinoihin vielä alku kaudesta niin veikkaan että se on Kovalaisen kannalta parempi koska Lewis ei välttämättä saa heti ehdotonta ykkös kuskin kohtelua.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyl Heikkiäkin saa kritisoida. :confused:
Tottakai, ei siitä ole kyse.

Kyse oli siitä, että kritisoit vaatimalla Heikkiä lyömään nyrkin pöytään ja vaatimpaan Larenilta jotain, ja se jotain oli bensataktiikat. Eihän niitä nyt vaadita. Eli tällaista pientä asiaa vain tässä ihmettelin.

Ja sitten tuo sun viimeinen lause, Heikki jauhaa tasapuolisuudesta kai vieläkin..

Eli kritisoit asiaa jota et tiedä, arvelet vain. (kritiikki ei siis ihmetytä, vaan katteeton sellainen)
 
Ylös