Sportti.com sanoi:Haug myönsi McLarenin vaikeudet
McLaren-tallin autojen nopeus ei ole vakuuttanut talven F1-testeissä. Heikki Kovalainen oli Barcelonassa maanantaina ja tiistaina hitaimpien joukossa ja Mercedes Benzin kilpailujohtaja Norbert Haug myöntääkin Bild-lehdelle, ettei tilanne tyydytä.
- Emme ole siellä missä haluaisimme olla. Testikielto vaikeuttaa auton kehittämistä kauden aikana, mutta se ei tarkoita, että kehitystyö olisi mahdotonta, kertoi Haug Bildille.
McLarenilla on ollut ongelmia auton aerodynamiikan kanssa. Osan testeistään talli on suorittanut jopa viime vuoden sääntöjen mukaisella takasiivekkeellä, koska uusien sääntöjen mukaisen takasiivekkeen käytössä on ollut ongelmia.
Alkaa vähän vaikuttaa, että McLaren on tämän kauden romahtaja.Helsingin Sanomat sanoi:Kukaan ei vaihda seuraavaa vaihdetta sisään niin myöhään kuin Kovalainen. Samassa kohtaa, missä Kovalainen vaihtaa ensimmäistä kertaa vaihdetta, tuikkaa esimerkiksi Fernando Alonso Renaultillaan jo kolmatta uutta vaihdetta sisään.
Ilmiölle on vain yksi selitys: Uudessa McLarenissa ei ole pitoa. Ja siksi Kovalainen joutuu ajamaan niin varovasti mutkiin.
"Ehkä meillä uupuu hieman aerodynaamista pitoa", Kovalainen myönteli varovaisesti Helsingin Sanomille. "Autoon tarvitaan vielä uusia palikoita, mutta kun en tiedä, mitä muut tekevät, niin en ole kovin huolissani."
http://www.hs.fi/urheilu/formula1/artikkeli/McLarenilla+vielä+paljon+työtä+pidon+kanssa/1135244208057McLarenilla vielä paljon työtä pidon kanssa 11.3.2009 11:25
Juha Päätalo
LLUIS GENE / afp
Montmeló. Circuit de Catalunyan rata Barcelonan kupeessa jakaa formula 1 -autot jyviin ja akanoihin. Varsikin sen neulansilmämutka Caixa heti takasuoran päässä.
Tallien uudet formula 1 -autot hyökkäävät siihen aggressiivisesti kuin petoeläimet saaliinsa kimppuun. Ne näyttävät suorastaan nauttivan sileiden slicks-renkaiden tarjoamasta hyvästä pidosta.
Kaikki autot? Eivät aivan kaikki. Heikki Kovalaisen McLaren ajaa mutkaan muita pehmeämmin, vaikka se tuleekin siihen jarrut savuten.
Mutkassa suomalaisen ajokki ei vain hengähdä, vaan suorastaan pidättää hengitystään. Liian pitkään.
Kukaan ei vaihda seuraavaa vaihdetta sisään niin myöhään kuin Kovalainen. Samassa kohtaa, missä Kovalainen vaihtaa ensimmäistä kertaa vaihdetta, tuikkaa esimerkiksi Fernando Alonso Renaultillaan jo kolmatta uutta vaihdetta sisään.
Ilmiölle on vain yksi selitys: Uudessa McLarenissa ei ole pitoa. Ja siksi Kovalainen joutuu ajamaan niin varovasti mutkiin.
"Ehkä meillä uupuu hieman aerodynaamista pitoa", Kovalainen myönteli varovaisesti Helsingin Sanomille. "Autoon tarvitaan vielä uusia palikoita, mutta kun en tiedä, mitä muut tekevät, niin en ole kovin huolissani."
Barcelonan testi on ensimmäinen tänä talvena, missä kaikki autot ovat mukana. Sen tulokset antavat viitteitä siitä, että McLarenin aerodynamiikka on vielä melkoinen rakennustyömaa.
Maanataina Kovalainen oli kymmenestä kuljettajasta hitain, häviten päivän nopeimmalle BMW:n Nick Heidfeldille peräti 2,5 sekuntia.
Tiistaina Kovalainen nousi tuloksissa kahdeksannelle sijalle, mutta hävisi edelleen 1,6 sekuntia kärkeen ajaneelle Kimi Räikköselle.
Varikolla liikkuu monia arveluja siitä, mikä on McLarenin todellinen ongelma. Kilpailevien tallien insinöörit ihmettelevät McLarenin etusiiven rakennetta. Toiset taas puhuvat siitä, että takasiipi ja koko ilmanvirtaus auton peräpäässä on ongelman ydin.
Jo viikko sitten Jerezissä McLarenilla oli muita heikompi aerodynaaminen pito.
"Täällä meillä on uusia osia, ja ensi viikon Jerezin testiin niitä tulee vielä lisää", Kovalainen kertoo.
Syytä onkin, sillä McLarenin on tällaisella autolla vaikea puolustaa kuljettajien mestaruutta.
"Kyllä auton täytyy vielä parantua", Kovalainen myöntää.
"Mutta on kovin vaikea sanoa, missä me nyt olemme. On tehtävä kovaa töitä. Melbournessa sitten näemme, millaisessa iskussa oikeasti olemme."
Tämä vaikutelma alkaa jo varmistumaan todeksi.Alkaa vähän vaikuttaa, että McLaren on tämän kauden romahtaja.
Näinhän se on. Skeptikot nojaavat jälleen tuuriin. Satuin vaan tuurilla heittämään, että juuri Mclarenin aerodynamiikka on surkea.Täälläpäs on paljon hyviä uutisia.
Ei me formulastaran kanssa ainakaan vielä olla kovin pihalla oltu nuitten autojen nopeuksia arvioidessa niiden esittelypäivänään.. Vai mite se oli?
Eikös Laaren ollut hidas jo ensimmäisessä kuvassa, sitähän se. Harjaantunut silmä..
Esim. vähemmän bensaa aika-ajoihin. Tai suoranaisesti yhtäläisempää asemaa tallissa Lewisiin nähden. Niinhän sille kai oli luvattu alunperin. Heikki vaan osoittautui vähän turhan nopeaksi aika-ajoissa, joten eikun tankki täyteen. Ja joko Heikki on tyhmä, tai sitten hän kusettaa itseään ja on tyhmä, kun jauhaa jostain tasapuolispolitiikasta kai vieläkin.Mitä se voi vaatia? Joutuu etsimään sitten uuden työnantajan koska mitään sanaa ei ole kilpailla tallikaveria vastaan.
Suht erikoisia asioita esiin nostettavaksi ottaen huomioon, että Heikki on talven aikana kommentoinut tilannettaan tallissa myös julkisesti.Esim. vähemmän bensaa aika-ajoihin. Tai suoranaisesti yhtäläisempää asemaa tallissa Lewisiin nähden. Niinhän sille kai oli luvattu alunperin. Heikki vaan osoittautui vähän turhan nopeaksi aika-ajoissa, joten eikun tankki täyteen. Ja joko Heikki on tyhmä, tai sitten hän kusettaa itseään ja on tyhmä, kun jauhaa jostain tasapuolispolitiikasta kai vieläkin.
Noh noh, Heikki ei ole jauhanu tasapuolisuuesta niin kauaa kuin häneltä ei ole sitä kysytty. Ja kun on kysytty (suomalaiset jaksaa jankata), Heikin on pitänyt noudattaa tallin ohjeita. Jos tarkkoja ollaan, Heikki on sanonut saavansa samanlaisen auton kuin Lewis, ja se pitää paikkaansa.Esim. vähemmän bensaa aika-ajoihin. Tai suoranaisesti yhtäläisempää asemaa tallissa Lewisiin nähden. Niinhän sille kai oli luvattu alunperin. Heikki vaan osoittautui vähän turhan nopeaksi aika-ajoissa, joten eikun tankki täyteen. Ja joko Heikki on tyhmä, tai sitten hän kusettaa itseään ja on tyhmä, kun jauhaa jostain tasapuolispolitiikasta kai vieläkin.
No joo, joku Montoya olisi jo saattanut hieman kimpaantua vallitsevasta tilanteesta, kun tasapuolinenkin kohtelu oli liikaa Kimin tallikaverina. Äijälle rakennettiin omat etusiivet- ja jousitukset. Monty kiittää ja ajaa Kimin perseeseen USAssa, ja ainakin kahdesti kisassa ulos vuonna 2005 tuhoten Kimin viimeisetkin mestaruusmahdollisuudet, kun olisi ollut hyvä sauma ottaa vastustajilta pisteitä. 2006 mies ei tainnut enää oikein pysyä radalla lämmittelykierroksellakaan.
Kenties kaikkien aikojen kuumakalle tuo Juan?
Tottakai, ei siitä ole kyse.Kyl Heikkiäkin saa kritisoida.