Renault R29

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kuinka voit olla varma? Jos Renault'n leirissä ollaan jo tässä vaiheessa tiedostettu autoa vaivaavat ongelmat, niin on täysin mahdollista ja jopa todenäköistä, että ne saadaan korjattua ja kauden alkuun mennessä ranskistallin iskukyky on huippuluokkaa.


Tarkotin että Renault'll on ihan realistiset mahdollisuudet taistella mestaruuksista. Eli odotan, että Renault tappelee voitoista kisassa kuin kisassa siinä missä muutkin huipputallit.

Ottaen huomioon ranskalaisten viime kauden kehityskaaren, tulee tämä kausi olemaan melko varmasti huomattavasti parempi kuin kaksi edellistä. Koko ajan ollaan menty parempaan suuntaan.

edit: mutta nämä nyt ei mitään huippuunsa hiottuja viiltäviä analyysejä ole, vaan lähinnä fiilispohjalta arvioin asioita.

Tässä on nyt harjoitettu jonkinlaista metalogiikkaa. Jos auto on pari sekuntia muita hitaampi ensimmäisissä testeissä, niin se on aika superpaska asia. Siihen ei myöskään tarvita kovin suurta neroa, että ongelmat tällaisessa tapauksessa tiedostaa.

Eihän se nyt millään muotoa hyvä asia ole, että auto on ihan surkea aeroltaan, vaikka ongelma kuinka tiedostettaisiin. Koko auto täytyy periaatteessa suunnitella äkkipikaa uusiksi. Ennusmerkit ainakin maalaisjärjellä ajatellen ovat kaikkea muuta kuin hyvät mestaruustaistelua ajatellen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Voi olla hankala korjata ongelmaa, jos aerossa on vika ja se alkaa jo keulasta. Kyseinen keula kun on se alue joka halkoo tuulta ensimmäisenä ja vaikuttaa kaikkeen mitä perässä tapahtuu.

Jos ei keula toimi, niin se melko varmasti aiheuttaa suuremman luokan ongelmia myös peräpäähän. Jolloin voi olla, että koko pakettia täytyy lähteä korjailemaan keulasta lähtien perää kohti.

Voisi melkein todeta, että tässä vaiheessa kautta Renault antaa kyllä huomattavasti tasoitusta muille talleille. Muut voivat keskittyä omien pakettiensa hiomiseen, kun Renun täytyy rakennella pahimmassa tapauksessa koko kärry aeron osalta uusiks. Nyt vielä KERS painoineen vaikuttaa huomattavan paljon auton muotoihin ja painojakaumaan, niin ei hyvin mene.

On todella hyvä syy olettaa, ettei Renultilta nähdä kovin vahvaa kautta. Ja kuten joku jo totesi, on luultavaa, että Piquet koneineen uhrataan perjantai testien aikana Alonson ja tallin hyväksi. Johan se on ilmoitettu muutenkin, että Piquet on selkeässä kakkoskuskin ja täydellisesti Alonson tukihommissa.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
mistä te ootte saanu päähänne että renaultin aero ois täysi susi? ainoo mitä symonds on sanonu, on että aeroon tulee vielä päivityksiä ennen melbournea.

enemmän ongelmia niillä on mun käsittääkseni ollu säätöjen kanssa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Eihän se nyt millään muotoa hyvä asia ole, että auto on ihan surkea aeroltaan, vaikka ongelma kuinka tiedostettaisiin. Koko auto täytyy periaatteessa suunnitella äkkipikaa uusiksi. Ennusmerkit ainakin maalaisjärjellä ajatellen ovat kaikkea muuta kuin hyvät mestaruustaistelua ajatellen.
Toivon tosissaan, että olisit oikeassa :alppu:

Luulisi tosin, että Renaultilla oltaisiin osattu suunnitella vähintäänkin ok aeropaketti, kun heidän autoillaan on pystytty voittamaan pari mestaruutta ja luulisin, että heillä on tuulitunnelikin käytössä. Muistaakseni tosin joku Renaultin hahmo olisi sanonut, että heidän täytyy parantaa aerodynamiikkaa...
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Todennäköisesti urarenkailla ajettiin vertailudata tämänvuotisella autolla, sillä niistä on tietoa edellisillä autoilla. Myös saatiin selville testisuoran ominaisuudet, tai lähinnä muutokset täksi vuodeksi, kuten pomppujen ja pidon muutokset. Mittaukseen käytetään laserhyrriä, sekä jousituksien painuman mittausta. Pito selvinnee renkaan luistosta ja pinnan lämmön muutoksesta sekä kiihtyvyyksistä.

Arvelen, että kuskin tehtävä on pitää auto linjassa, ja ottaa "haltuun" yllättävissä tilanteissa. Nykytekniikka sallisi auton ajaa itsenäisesti vaikkapa rataan asennetun säteilevän kaapelin yllä. Kiihdytys ja jarrutus todennäköisesti hallitaan pääasiassa elektronisella ohjauksella, kuskin vain valitessa kulloisenkin moodin.

Vaikka kyseessä on suoratestit, saa niistä dataa myös mutkan käytökseen, kun autoon kohdistuu sivutuulta. Tällöin ei eturenkaiden poikkeutusta tapahdu eikä keskipakovoimasta aiheutuvaa kallistumistaipumustakaan, mutta niiden vaikutus pystyttäneen laskemaan pois.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jonkinlaista "ilmaista" parannusta viimevuodesta Rellulla saadaan, kun he saivat poikkeusluvan kehittää moottoriaan.

Nykyisten moottoreiden suorituskyky juontaa osaksi jo pitkältä. Muistatteko, kun Keke lähetyksessä kertoi että Mersu käytti 2006 loppuosan kehittääkseen moottoria 19000 rundille, kun eivät taistelleet mestaruudesta ja uusi sääntö oli tiedossa? Ferrarilla varmasti oli moottoriosastolla kapasiteettia kehittää molempi moottoreita.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
mistä te ootte saanu päähänne että renaultin aero ois täysi susi? ainoo mitä symonds on sanonu, on että aeroon tulee vielä päivityksiä ennen melbournea.

enemmän ongelmia niillä on mun käsittääkseni ollu säätöjen kanssa.
Esim. maikkarin uutistekstissä puhutaan aero-ongelmista:

Renault'lla on kiire saada autonsa aerodynamiikka kuntoon, sillä talli pettyi toissa viikolla Portugalin Algarven radalla ajamaansa ensitestiin.

Lehden mukaan Renault on saman tien uudistamassa autonsa keulan. Uutta keularatkaisua on tarkoitus testata talven viimeisessä testissä Barcelonan radalla maaliskuun puolivälissä.

Ensi viikolla Renault jatkaa testaamistaan Jerezin radalla Espanjassa.

(MTV3)
Ja on siitä ollut puhetta, huhua, jo muuallakin paljon ennen tuota maikkarin uutista. Lisäks kun vilkaiset kuvia "harjaantuneella silmällä" nykyisestä Renusta, niin voi tehdä huimia johtopäätöksiä ihan itse missä ongelma mahdollisesti on :D

Edit. Lehti mihin tuossa maikkarin uutisessa viitataan on AS.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Joo, sanotaan aina että testit ovat vain testejä ja ei tiedetä toisten bensakuormia jne.. Tässä Atlaksen talvitestiketjusta pätkä (AFCA):

Renault was struggling a great deal at Portimao, especially at the rearend there hardly being any traction. They were too seconds slower than the rest, only when fuel was taken out Alonso improved, still being 1,5 seconds too slow though. Williams and Toyota did rather well: in the dry Rosberg was the fastest while Glock was almost four seconds faster in the wet (for what its all worth during the first group test of the year characterised by very difficult and ever changing circumstances). Moreover, the TF109 was the only car which slicks still looked like new after 6 laps. On the other cars the rear tyres wore down quickly, that was the case for Rosberg, but also for Alonso: after a lap or two his slicks showed clear signs of wear.


Tasoitusta Renault ainakin antaa toisille. Mutta vielä on testejä jäljellä ja viime vuonna bemari oli myös jossain vaiheessa talvitestejä pari sekuntia hitaampi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voi olla hankala korjata ongelmaa, jos aerossa on vika ja se alkaa jo keulasta. Kyseinen keula kun on se alue joka halkoo tuulta ensimmäisenä ja vaikuttaa kaikkeen mitä perässä tapahtuu.

Jos ei keula toimi, niin se melko varmasti aiheuttaa suuremman luokan ongelmia myös peräpäähän. Jolloin voi olla, että koko pakettia täytyy lähteä korjailemaan keulasta lähtien perää kohti.
Totta. Itse kuitenkin voisin veikata, että Rellulla on semmonen keula joka toimii auton takaosaa ajatellenm, mutta keulassa se on paska. Ongelma tässä on se, että jos keula laitetaan uudella paketilla kuntoon, voikin peräpää olla suurissa ongelmissa.

Eli itse uskon, että Rellun siivellä jompikumpi toimii, mutta ei oo sitte nähty (tuulitunneli hässäkkää tms) toisen pään ongelmia. Ja korjaaminen vain toiseen päähän on helppoa, mutta tuskin valmiiseen bodyaeroon on kovin helppoa tehä ratkasua joka toimis sekä eessä että takana..


En siis tiiä mitään, mutta veikkaan näin. Ja tämä jos mikä kuulostaa suurelta ongelmalta. Ja toisaalta, mun kannalta se kuulostaa myös "hyvältä".

Renaultin ois aika joskus oppia tekemään hyvä aero..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, mut viime kaudella Bemari saattoi viritellä vaikka kuinka kauheita härpäkesiipiä sinne sun tänne korjailemaan ilmavirtoja.

Tänä vuonnahan juuri se on ongelma, ettei niitä ongelmia voida korjata siivellä sinne toisella tänne.

Koko paketin on enemmän tai vähemmän toimittava sellaisenaan. Eli jos ongelmia esim. ilmavirtojen ohjaamisessa perään on keulan vuoksi, niin eipä sitä välttämättä niin helposti tuulitunnelissakaan fiksata.

Homma on siis huomattavasti vaikeampaa ja tilanne on talleille, niin niitä keinojakaan ei vielä ole löydetty millä korjailla pikkuvikoja. Saatikka isoja, joka Renaultilla keulasta päätellen on.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Näinhän se on Misa1. Ja tuo takarenkaiden kunnossa pitäminenkin on ongelma, tosin taitaa olla lähes kaikilla tallleilla.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Voihan ongelma keulastakin jo alkaa, mutta tuon jutun mukaan ongelma on takapään pito. Ilmeisesti rengas luistaa aivan liikaa. Todennäköisesti myös lämpiää liikaa ja menee nopeasti huonoksi. Siinä ei eritellä, onko ongelma enimmäkseen kiihdytyksissä, jarrutuksissa vai kaarrekäytöksessä.

Todennäköisesti kaikissa on ongelmaa, mutta "suoratestit" viittaavat kiihdytyksiin ja jarrutuksiin ja saattaapa luistaa liikaa vielä huippuvauhdissakin.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
tarttee varmaa tilata se as sitten, nettisivuilla kun eivät keulaongelmista oo kertoneet mitään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Taitaa Toyotan superdiffuuseri avittaa tuossa takarenkaiden kulumis-ilmiön hallinnassa. Vaikkakin Williamsillakin on super-d käytössä. Ehkä williams noin muuten autona on renkaita kuluttavampaa sorttia. :dunno:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tossahan se olis toimiva aero, jos vaan rellun pojat ymmärtäisivät vilkasta tähän R29 topicciin.



Saattaahan se olla, ettei tuonne perään mitään kersiä enää saa mahtumaan, mutta parempi sekin kuin nykyinen kersillä.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Oletko formulastara mallintanut tuon itse vai mistä moinen? Hieno malli.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Joo, sanotaan aina että testit ovat vain testejä ja ei tiedetä toisten bensakuormia jne.. Tässä Atlaksen talvitestiketjusta pätkä (AFCA):

[/B]

Tasoitusta Renault ainakin antaa toisille. Mutta vielä on testejä jäljellä ja viime vuonna bemari oli myös jossain vaiheessa talvitestejä pari sekuntia hitaampi.
Sekuntikaupalla hitaampia kuin muut tallit... ei hyvä...jos Renault'lla todella on noin isoja ongelmia, niin niitä ei ehkä ihan kauden alkuun mennessä korjatakaan.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Mestaruustaistelun kannalta on sääli, että Renault on epäonnistunut autonsa kanssa. Toki vielä voidaan parantaa, mutta voittotaistelussa mukana oleminen edellyttäisi sitä, että auto on alusta lähtien kilpailukykyinen. Renaultia taitaa tulosten osalta odottaa hieman vaisumpi uusinta viime kaudesta.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Piquet saisi nähtävästi tämänhetkisten tietojen perusteella juuri sopivan tasoisen ajokin itsellensä. Alonsoa tosin käy hiukan sääliksi, jos tuo niin susi on ainakin alkukaudesta mitä povataan. Suomalaisittainhan tämä Rellun epäonnistuminen olisi vaan hyvä juttu, kun Alonso olisi pelistä poissa. Katellaan nyt kuitenkin, Australiassahan se vasta mitataan kuka on kuka. Ei toki hyvältä tällä hetkellä Renaultin kannalta näytä.

On tuo keula tosiaan helskutin ruma. Kerrankin Laudan kanssa samaa mieltä jostain.
 
Ylös