Renault R29

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kaipa ne rellulla tietävät mikä on sääntöjenmukaista ja mikä ei. Varmaan testaavat jotain salaista juttua?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Rellussa ihmetyttää päätylevyjen tapa ohjata siiveltä tuleva ilmavirta kohti auton keskipistettä, eikä sivulle tai etupyörän yli(Williams, Red Bull..) tämä aiheuttaa pyörteilyä joka on saavutettavan downforcen tason kannalta haitta. Luulen että uuden aeropackin 'nokkakartion sivulevyn jatkon' tehtävä on estää ilmanvirran pyörteilyä etupyörien välissä ja nyt tämä osottautui laittomaksi. :nope:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tuolla keulassa on pakko olla jotain tavaraa ja paljon, ei se muuten olisi tuollainen.. akkuja.. painoja.. ?
Jep, jotain aikalailla maagista tuolla nokan alapinnassa tai sisällä täytyy olla, jotta tuo olisi edes jolla tavalla tehokas ratkaisu. Täällä parjataan sitä "harjaantunutta silmää" vähän väliä, mutta tuosta pitäisi jo jokaisen maallikon nähdä ettei tuo voi olla aerodynaamisesti yhtä hyvä ratkaisu kuin esim. Ferrarilla, McLarenilla, Red Bullilla tai edes Williamsilla.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Luulenpa tallien tällä hetkellä kokeilevan sääntöjen rajoja. Tuodaan vähän tuommoista uutta mistä kenelläkään ei ole varmasti hajua liikutaanko sääntöjen sisällä.

Paha tilanne sikäli sitten jos kilpailijat haluaa selvitystä jonkin osan sääntöjen mukaisuudesta juuri ennen ensimmäistä kilpailua. =)

Sikäli McLaren olisi voinut venailla Ferrarin pakoputkien kanssa hieman pidempään. Vaikka viikko pari ennen australiaa.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
tuosta pitäisi jo jokaisen maallikon nähdä ettei tuo voi olla aerodynaamisesti yhtä hyvä ratkaisu kuin esim. Ferrarilla, McLarenilla, Red Bullilla tai edes Williamsilla.
tuo on niin perhanan vaikea käsite tuo aerodynaamisesti hyvä ratkaisu. ok, rellun keula tuottaa melko kookkaana ehkä vähän enemmän dragia kuin kapeammat ratkaisut, mutta ainakaan oma silmäni ei ole niin harjaantunut että noista kuvista osaisi sanoa että miten nokan muodot loppujen lopuksi vaikuttavat ilmavirtauksiin tuosta eteenpäin (eli taaksepäin).

EDIT: ja minkä verran saavutetaan downforcea keulassa eri ratkaisuilla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep, jotain aikalailla maagista tuolla nokan alapinnassa tai sisällä täytyy olla, jotta tuo olisi edes jolla tavalla tehokas ratkaisu. Täällä parjataan sitä "harjaantunutta silmää" vähän väliä, mutta tuosta pitäisi jo jokaisen maallikon nähdä ettei tuo voi olla aerodynaamisesti yhtä hyvä ratkaisu kuin esim. Ferrarilla, McLarenilla, Red Bullilla tai edes Williamsilla.
Tuskinpa formula-auton keulan muodostama dragi on kummoinenkaan kokonaisuudessa, vaikka visuaalista ilmettä paljon muuttaakin. Eikä tuo Renaultin keulan yläpinta ja sivut nyt miltään mahdottomilta draginluojilta vaikuta. Ihan linjakkaat ovat. Kysymysmerkkejä ovat toimiiko tuo keulan alapuoli halutulla tavalla, ja toisaalta kun keula on leveä ja kylkilevyt korkeat, voi tulla jotain ongelmia pyöriä käännellessä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän tuon keulan alapuolen tarkoituksena ole hyödyntää etusiiven keskikohta myös tuottamaan downforcea. Eli luodaan nokan taakse alipaine ja kas kummaa, ilma virtaakin etusiiven keskikohdasta ylöspäin aivan kuin siinä olisi siipi ohjaamassa sitä ilmaa..

En oikiasti tiiä mikä sen tarkotus on, mutta parempi sen on olla tehokas jotta tuo muhkuran tuoma haitta kumoutuu..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tuskinpa formula-auton keulan muodostama dragi on kummoinenkaan kokonaisuudessa, vaikka visuaalista ilmettä paljon muuttaakin. Eikä tuo Renaultin keulan yläpinta ja sivut nyt miltään mahdottomilta draginluojilta vaikuta. Ihan linjakkaat ovat. Kysymysmerkkejä ovat toimiiko tuo keulan alapuoli halutulla tavalla, ja toisaalta kun keula on leveä ja kylkilevyt korkeat, voi tulla jotain ongelmia pyöriä käännellessä.
No tuo keulan konstruktion olisi syytä tehdä jotain supertehokasta alipainetta tms. Koska muuten se on on niin saamarin pahasti vain sotkemassa virtauksia takapään suhteen. Sanoisin, että toivokas yritys on muuttunut toivottomaksi räpellykseksi Renoon osalta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No tuo keulan konstruktion olisi syytä tehdä jotain supertehokasta alipainetta tms. Koska muuten se on on niin saamarin pahasti vain sotkemassa virtauksia takapään suhteen. Sanoisin, että toivokas yritys on muuttunut toivottomaksi räpellykseksi Renoon osalta.
Millä tavalla tuo nyt mitään sotkisi? Nokan päällipuoli on siisti, kyljet on siistit, ja alas muodostuu toivottavasti siisti pyörre. Onks sellanen kartio sitten niin ylivertainen keula tulppaan verrattuna?
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jossain luki, että KERSin vuoksi Renault on tehty huomattavasti kevyemmäksi kuin aiemmat autot. Kenties keulan halkaisijaa on kasvatettu, jotta ohuemmalla materiaalilla saavutetaan riittävä jäykkyys.

Tuolla paksulla nokalla on todella pieni vaikutus ilmanvastukseen, mutta vaikutus virtaukseen ja ohjaamiseen suurempi. Ajatelkaapa jalkapalloa, millainen vauhti niissä vielä säilyy pitkälle. Vastaavasti siipi jolla on kohtauskulmaa, vastustaa paljon enemmän kuin sen otsapinta-ala.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eihän toi Renöö kulje mihinkään. Ei tietty ihmekään ton näkösellä keulalla. :thumbup: Vauhtia ois syytä löytää ennen kauden alkua ja paljon, turhauttavaa olisi maksaa Alfonson tasoiselle kuskille palkkaa jos vauhti riittää juuri ja juuri pistesijoista kamppailuun.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rellussa ihmetyttää päätylevyjen tapa ohjata siiveltä tuleva ilmavirta kohti auton keskipistettä, eikä sivulle tai etupyörän yli(Williams, Red Bull..) tämä aiheuttaa pyörteilyä joka on saavutettavan downforcen tason kannalta haitta. Luulen että uuden aeropackin 'nokkakartion sivulevyn jatkon' tehtävä on estää ilmanvirran pyörteilyä etupyörien välissä ja nyt tämä osottautui laittomaksi. :nope:
Rellulla ilmaa ohjataan sekä etufillareiden sisä- ja ulkopuolelta.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Renaultilla sisäisiä riitoja

Julkaistu: 13.02. klo: 11:37

Ranskalaisen L´Equipe-lehden mukaan Renaultin F1-tallin johtaja Flavio Briatore on ajautunut riitoihin tallin moottoripuolen johtajan Denis Chevrierin kanssa. Huhujen mukaan Chevrier ei enää jatkaisi tehtävissään ja hänet korvattaisiin joko Rob Whitella tai Remi Tafinilla. Molemmat ovat työskennelleet Renaultilla useamman kauden ajan.

Renault jäi viime kaudella muille valmistajille moottoritehoissa. Moottorikehitys on jäädytetty F1:ssä, mutta muut valmistajat pystyivät hyödyntämään "sääntöjen porsaanreikiä" paremmin. Heikko suoritustaso aiheutti ilmeisesti riitoja italialaisen Briatoren ja ranskalaisen Chevrierin välille.

Teksti: Sportti.com.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Mitä renault leiriin kuuluu? Onko vauhti kohentunut yhtään?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei oo hetkeen ollu testejä. Tehtaalla tehty duuni ei oo näkyny siis vielä kellossa. Muutakaan uutista ei oo pahemmin näkyny.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ei oo hetkeen ollu testejä. Tehtaalla tehty duuni ei oo näkyny siis vielä kellossa. Muutakaan uutista ei oo pahemmin näkyny.
Kylhän se Alonso oli muita 09-autoja nopeampi viimeisenä päivänä Jerezissä(kun mäcci käytti 08 takasiipeä), joten kyllä vähän parannusta oli jo näkyvissä. Tosin en tiedä oliko se vain aika-ajo kierros vai ihan pitkän vedon paras, kun sitä ei saa tietää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kylhän se Alonso oli muita 09-autoja nopeampi viimeisenä päivänä Jerezissä(kun mäcci käytti 08 takasiipeä), joten kyllä vähän parannusta oli jo näkyvissä. Tosin en tiedä oliko se vain aika-ajo kierros vai ihan pitkän vedon paras, kun sitä ei saa tietää.
Pitää paikkaansa. Kysyjän kysymyksessä ei tosin tule esiin, mihin nähden hän kysyy Renaultin kehitystä. Eli itse ajattelin Jerezin testien jälkeistä aikaa.
 
Ylös