Kyllä se tiimi siitä keltaisesta paidasta tienaa ihan kivan potin. Käsittääkseni tallit myös jakavat tiimin saamista voittorahoista osuuden kaikkien tiimin ajajien kesken. Eli siis kyllä apukuskitkin siitä bonuksen saavat.
Yhden päivän kisoissahan tuo joukkuepelin merkitys on paljon pienempi. Siis kapteeni ei ole yhtä selkeä kuin ympäriajoissa.
Maantiepyöräilyjoukkuetta voisi hyvin verrata vaikkapa jääkiekkojoukkueeseen. Suurissa ympäriajoissa joukkue muodostuu usein varsin monipuolisesti. 1-2 kapteenia, jotka taistelevat yleiskilpailun voitosta. 1-2 kirimiestä, jotka taistelevat kiri-kilpailun voitosta. 1-2 mäkimiestä, jotka kilpailevat mäkikirikilpailun voitosta. Sitten jää 5-6 apuajajaa joiden tehtävänä on auttaa kapteeneja sekä kirimiehiä. Tasamaaetapeilla ja ratkaisuetapeilla myös mäkimiehet saattavat auttaa kapteenia.. Toisaalta hyvin onnistuessaan mäkimiehellä on mahdollisuus nousta kapteeniksi kesken ympäriajon, koska vuoristoetapeilla tulee usein varsin suuria aikaeroja.
Hyvänä esimerkkinä Michael Rasmussen vuonna 2007, jolloin hän nousi kapteeniksi oltuaan ylivoimainen vuoristossa.. Noh.. Rasmussen tietenkin hylättiin myöhemmin dopingtestien pakoiluista, mutta ei nyt puhuta siitä.