50-60 luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Harjoittelun merkitys

Vuoden 1967 Suurajojen jälkimainigeissa oli paljon parran pärinää suomalaisten saamasta etulyöntiasemasta Suurajoissa. Oli epäreilua ulkomaalaisia kohtaan, kun suomalaiset pystyivät ajelemaan vaikka koko kesän tulevilla suurajoteillä. Ja niin se varmasti olikin.

Tänään saamme lukea mediasta, että nykyään Jyskälässä ei ole enään tuota etua. Vielä pitkälle 80-luvulle asti oli utopiaa,että joku ulkomaalainen ajaisi Ouninpohjaan pohja-ajan. Siihen ei pystynyt edes Stig Blomqvist super-Audillaan. Vaan eilen se nähtiin ja millä tavalla! Tilanne on tasoittunut ja kääntynyt toisin päin. Suomalaisilta puuttuu lisäksi ne "hullut" vetäjät, kuten oli Alèn, Salonen, Vatanen ja Mikkola, puhumattakaan Mäkisestä ja Grönhomista...
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Urheiluruutu-63

Ylen elävässä arkistossa eka urkkaruutu.Kuvaa 63-jyväskylästä,ääni tosin harmittavasti puuttuu.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
KOrvaamaton foorumi

Muistanette, että jokin aika sitten kuulutin täällä, että 60-luvun alkupuolen tiedoissa on aukkoja. Illi jo tarjoutui auttamaan ulkomaan kisoista ja oheisen postin sain eräältä rallin ystävältä tänään:

Hei tuossa joutessani tänään kopioin kaikki ralli tilastot,tulokset ja raportit 1960-1964 Moottoriurheilu lehdestä.Aika hyvi oli näitä tuloksia ja pistetilanteita Riihimäki Ralli,Hankiralli,Teekkari Ralli,HMMK-500 Ralli,Salpausselkä Ralli,Yyteri Ralli,Kuopio Ralli ym kisoista.Kun tuossa Foorumin sivuilla sanoit että VM rupesi 1965 ilmestymään niin ei ole noista vanhemmista oikein tietoa niin rupesin heti toimeen tänään sitten noitten 60-64 vuosien lehdet selasin ja kopioin kaiken tärkeäksi havaitsemani jutut sinulle luettavaksi.

Aika mukavaa luettavaa!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Väliaikatietoa...

Olen kirjoittanut perusrungot vuosiin 1965-1967. Vuoden 1964 ennakkoasetelmat ovat myös lähes valmiit.

Mieli tekisi jatkaa, mutta nyt on otettava pieni tauko, koska varsinainen päätyö yrittäjänä jatkuu täydellä höyryllä kesän jälkeen. Sielläkin saralla odottaa eräs kirjoitustyö, mutta NIIN paljon tekisi mieli vaan jatkaa tätä Suurajoteemaa...

Sain myös alustavan tunnusteluviestin, josko kirjoittaisin erään suomalaisen rallilegendan elämänkerran! Siitä en voi kieltäytyä, jos se hanke toteutuu...

Minulla on onneksi assistentti palkattuna, joka hoitaa päätyöni toimeksiantojen lisäksi kirjoihin liittyvää taustatyötä. Skannaa ja käsittelee kuvia, kirjoittaa kaikki lähtö- ja tulosluettelot, jne. Niihin on aikaisemmin mennyt itseltäni ihan tuhottomasti aikaa ja energiaa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Vuoden 1967 Suurajojen jälkimainigeissa oli paljon parran pärinää suomalaisten saamasta etulyöntiasemasta Suurajoissa. Oli epäreilua ulkomaalaisia kohtaan, kun suomalaiset pystyivät ajelemaan vaikka koko kesän tulevilla suurajoteillä. Ja niin se varmasti olikin.

Tänään saamme lukea mediasta, että nykyään Jyskälässä ei ole enään tuota etua. Vielä pitkälle 80-luvulle asti oli utopiaa,että joku ulkomaalainen ajaisi Ouninpohjaan pohja-ajan. Siihen ei pystynyt edes Stig Blomqvist super-Audillaan. Vaan eilen se nähtiin ja millä tavalla! Tilanne on tasoittunut ja kääntynyt toisin päin. Suomalaisilta puuttuu lisäksi ne "hullut" vetäjät, kuten oli Alèn, Salonen, Vatanen ja Mikkola, puhumattakaan Mäkisestä ja Grönhomista...
Ei unohdeta tästä "lentävien suomalaisten" listasta erästä 4-kertaista maailmanmestaria Laukaalta.. Juha Kankkunen on nimi, joka herättää muistoja rallifaneissa ympäri maailmaa tänäkin päivänä! Totta kuitenkin on, ettei suomalaisilla ole kotikisassaan nykypäivänä mitään etua.. Bosse Grönholm on tähän mennessä viimeisin suomalaiskuljettaja, joka pystyi vetämään pelkästään Ounissa käsittämättömiä eroja kilpakumppaneihinsa!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tottakai Kankkunenkin!

Ei unohdeta tästä "lentävien suomalaisten" listasta erästä 4-kertaista maailmanmestaria Laukaalta.. Juha Kankkunen on nimi, joka herättää muistoja rallifaneissa ympäri maailmaa tänäkin päivänä! Totta kuitenkin on, ettei suomalaisilla ole kotikisassaan nykypäivänä mitään etua.. Bosse Grönholm on tähän mennessä viimeisin suomalaiskuljettaja, joka pystyi vetämään pelkästään Ounissa käsittämättömiä eroja kilpakumppaneihinsa!
Joo, tottakai Juha Kankkunen kuuluu tuohon samaan "hullujen kastiin", jotka veti Ouninpohjassa täysillä pimeästä hypystä yli. Ja sama on sanottava Timo Salosesta. Silloin, kun Hannu Mikkola ajoi Sport-Audilla sen huippuajan 11:35, ajoi Salonen Pösöllä 11:40, joka sekin oli 8 sekuntia nopeampi kuin siihen astinen ennätys. Eli jäi vain 0,2 sekuntia kilometrillä Mikkolasta. Eli ihan yhtä "hullu"...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Joo, tottakai Juha Kankkunen kuuluu tuohon samaan "hullujen kastiin", jotka veti Ouninpohjassa täysillä pimeästä hypystä yli. Ja sama on sanottava Timo Salosesta. Silloin, kun Hannu Mikkola ajoi Sport-Audilla sen huippuajan 11:35, ajoi Salonen Pösöllä 11:40, joka sekin oli 8 sekuntia nopeampi kuin siihen astinen ennätys. Eli jäi vain 0,2 sekuntia kilometrillä Mikkolasta. Eli ihan yhtä "hullu"...
Tähän kun lisätään vielä eräs Henri-niminen kaveri, niin alkaa olla lista kunnossa. ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hienoja kuvia, kansikuva on valittu!

Tänään sain käsiini todella hienoja kuvia vuosien 66-68 Suurajoista. Joukossa oli sellainen helmi, että se lienee jo varma kansikuva seuraavaan kirjaan!
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Tänään sain käsiini todella hienoja kuvia vuosien 66-68 Suurajoista. Joukossa oli sellainen helmi, että se lienee jo varma kansikuva seuraavaan kirjaan!
Kenties punainen mini cooper s konepelti pystyssä ja irti maasta...?
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Kenties punainen mini cooper s konepelti pystyssä ja irti maasta...?
Josta tulikin mieleeni kysymys; mistä kohdasta Ounia tämä kuva tarkalleen ottaen on otettu? :confused:
Reitti taisi jokatapauksessa olla Kakaristo -> Hämepohja.

 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Josta tulikin mieleeni kysymys; mistä kohdasta Ounia tämä kuva tarkalleen ottaen on otettu? :confused:
Reitti taisi jokatapauksessa olla Kakaristo -> Hämepohja.

Hyvä! Itse olen pohtinut samaa jo vuosia,se jostain mutasen ja kakariston välistä,okskulma ehkä? Taustalla näkyvää rakennusta en kyllä ole löytänyt koskaan ko. osuudelta,purettu tai tie mennyt eri paikasta?
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
97
Sijainti
35400/41310
Hyvä! Itse olen pohtinut samaa jo vuosia,se jostain mutasen ja kakariston välistä,okskulma ehkä? Taustalla näkyvää rakennusta en kyllä ole löytänyt koskaan ko. osuudelta,purettu tai tie mennyt eri paikasta?
Mikäli olen perimätietoja oikein tulkinnut, löytyy ko. paikka osoitteesta Okskulmantie 460. Rakennukset osittain samoja, pelto muuttunut metsäisemmäksi ja nyppy aika paljon loivennettu. Googlen Streetview:ssa näyttää vieläkin loivemmalta kuin luonnossa, mutta niinhän sillä näyttää moni muukin paikka.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuva

Mikäli olen perimätietoja oikein tulkinnut, löytyy ko. paikka osoitteesta Okskulmantie 460. Rakennukset osittain samoja, pelto muuttunut metsäisemmäksi ja nyppy aika paljon loivennettu. Googlen Streetview:ssa näyttää vieläkin loivemmalta kuin luonnossa, mutta niinhän sillä näyttää moni muukin paikka.
Minä olen kanssa monta kertaa ettinyt tuota paikkaa. Mutta kansikuvaksi ei ole ehdolla juuri tuo kuva. Se mikä on ehdolla, ei ole koskaan ollut missään esillä. Sinänsä kuvan kohde on kyllä sama ja samassa asennossa on kopeltikin...
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Mikäli olen perimätietoja oikein tulkinnut, löytyy ko. paikka osoitteesta Okskulmantie 460. Rakennukset osittain samoja, pelto muuttunut metsäisemmäksi ja nyppy aika paljon loivennettu. Googlen Streetview:ssa näyttää vieläkin loivemmalta kuin luonnossa, mutta niinhän sillä näyttää moni muukin paikka.
Kiitokset! Tämä tosiaan on järkeenkäyvä paikka. Street view.
Aiemmin olin luullut Ounin ajettavan päinvastaiseen suuntaan tuolloin, mutta KSML:n arkistoistahan tuo totuus sitten paljastui :eek: "Ouninpohjan haamu"
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Mikäli olen perimätietoja oikein tulkinnut, löytyy ko. paikka osoitteesta Okskulmantie 460. Rakennukset osittain samoja, pelto muuttunut metsäisemmäksi ja nyppy aika paljon loivennettu. Googlen Streetview:ssa näyttää vieläkin loivemmalta kuin luonnossa, mutta niinhän sillä näyttää moni muukin paikka.
Itse olisin kallistunut vanhan kaupan kohtaan Okskulmantie 482 tai jotain sinnepäin,tien muodot sopisivat paremmin. En väitä vastaan jos jollakin on parempi tieto:) Tien on täytynyt paikka paikoin muuttua noista ajoista aika tavalla,vaikka yleisesti puhutaan et se on ollut aina samanlainen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Sanokaas mikä oli tuon Mini Cooperin vauhdin salaisuus - umpiluupäisten suomalaiskuskien ohella? Noin logiikalla ajatellen olis luullut että tonnisella (myöh. 1275 cc) koneella ja 10" renkailla varustettu koirankoppi ei mitenkään voi taistella yleiskilpailun voitoista esim. Escort GT:a ja Rellu 8 Gordineja vastaan... Abarth 1000 Corsia ei kait keskisen Suomen sorateillä juuri tavattu, mutta ehkä etelä-Euroopassa (Monte yms.) enemmänkin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sanokaas mikä oli tuon Mini Cooperin vauhdin salaisuus - umpiluupäisten suomalaiskuskien ohella? Noin logiikalla ajatellen olis luullut että tonnisella (myöh. 1275 cc) koneella ja 10" renkailla varustettu koirankoppi ei mitenkään voi taistella yleiskilpailun voitoista esim. Escort GT:a ja Rellu 8 Gordineja vastaan...
Hyvät ajo-ominaisuudet on varmasti se suurin syy. Enkä usko, että ennen BDA:ta Escortin teho-paino suhde on ollut mitenkään merkittävästi parempi.
Lisänä kehitystyö. Kyllä silloinkin tehtaan tuki (vaikka edes tietotaidon jakaminen) on varmasti merkinnyt jotakin.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Itse olisin kallistunut vanhan kaupan kohtaan Okskulmantie 482 tai jotain sinnepäin,tien muodot sopisivat paremmin. En väitä vastaan jos jollakin on parempi tieto:) Tien on täytynyt paikka paikoin muuttua noista ajoista aika tavalla,vaikka yleisesti puhutaan et se on ollut aina samanlainen.
Kuvasin aikoinaan värikaitafilmille(Jota on sittemmin esitetty eri yhteyksissä)Mäkisen ajoa pelti auki.Paikassa mikä on lähellä risteystä jossa isolla tiellä on viitta Hassi.
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Kuvasin aikoinaan värikaitafilmille(Jota on sittemmin esitetty eri yhteyksissä)Mäkisen ajoa pelti auki.Paikassa mikä on lähellä risteystä jossa isolla tiellä on viitta Hassi.
Eli mutasen risteys.Olen nähnyt varmaan tuon pätkän..taitaa löytyä itseltä jostain nauhalta. Scuderia naftalin julkaisi taannoin kuvakirjan nimeltä KILVANAJOA joka perustuu Holger Eklundin mittaviin valokuva arkistoihin,kirjassa on tuo ylempänä ollut hogen ottama kuva JA toinen kuva ministä perästä päin menossa ylämäki oikeaan.Päättelin että molemmat kuvat on sama kuvaaja ja paikka sopisi hyvin tuohon yllä mainitsemaani kaupan kohtaan. En löytänyt kuvaa ainakaan netistä,mutta Marko Mäkisen sorateiden grand prix 50 vuotta kirjassa se on kokosivun kuvana sivulla 58. Kiva foorumi tämä muuten:wink:
 
Ylös