50-60 luvun suurajot

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Kiitokset! Tämä tosiaan on järkeenkäyvä paikka. Street view.
Aiemmin olin luullut Ounin ajettavan päinvastaiseen suuntaan tuolloin, mutta KSML:n arkistoistahan tuo totuus sitten paljastui :eek: "Ouninpohjan haamu"
Eikös tuossa tapauksessa reitin suuntana olisi pitänyt olla Hämepohja->Kakaristo? Mini kääntymässä menosuuntaan katsottuna oikealle... :confused: Pystyykö Makka varmistamaan, jotta kummin päin Ouni tuolloin ajettiin.

Kuvassa esiintyvä lähin korkea rakennus, tuossa sisäpenkan immeisten takana, näyttää minusta seinä- ja kattolinjaltaan samalta kuin osoitteessa Okskulmantie 514 oleva rakennus: Googlemaps
Kysymys vaan, että mihin tuo sisäpenkka on vuosien saatossa kadonnut?


Edit: Ääh, luetaas niitä lehtileikkeitä. Taisi suunta olla sittenkin Hämepohja->Kakaristo...
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Osaako kukaan sanoa tarkkaa paikkaa missä se Mäkisen Minin konepelti ponnahti ylös? Joku hyppyhän se oli hieman ennen Mutasen risteystä?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Se paikka

Osaako kukaan sanoa tarkkaa paikkaa missä se Mäkisen Minin konepelti ponnahti ylös? Joku hyppyhän se oli hieman ennen Mutasen risteystä?
Minä olen löytänyt tiedon, että se olisi auennut juuri ennen Mutasta niissä tuplahypyissä. Mutta en ole ystynyt varmistamaan tietoa, mutta sellaisena sen olen tulevaan kirjaan kirjoittanut.

Ja Ouni tosiaan ajettiin 67 Hämepohjasta Kakaristoon.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvasatoa

Pentti Salo-Raimo Telkamo Trabant P601 Suurajot 1969. Kuva: Veli-Matti Pentikäinen
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvasatoa

Simo Lampinen- Klaus Sohlberg Saab 96 Sport 1966. Kuva: Ilpo Koivunen
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Saab sport

Tuollaisella saabilla pöllytettiin v8 plymouth valiantia ahveniston historic grand racessa menneenä viikonloppuna ja kansa taputti kun vetäs ohi:)
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
95
Sijainti
35400/41310
Minä olen löytänyt tiedon, että se olisi auennut juuri ennen Mutasta niissä tuplahypyissä. Mutta en ole ystynyt varmistamaan tietoa, mutta sellaisena sen olen tulevaan kirjaan kirjoittanut.

Ja Ouni tosiaan ajettiin 67 Hämepohjasta Kakaristoon.
Oma käsitykseni on sama kuin makkalla, eli että konepelti aukesi juuri ennen Mutasta olevissa hypyssä, joista hypätään tänä päivänäkin kunnon vetoja, jos nuotti on liian rohkea.

Muistan myös lukeneeni joskus vuosia tai vuosikymmeniä sitten Mäkisen haastattalun, jossa hän kertoi kiinnityksen vaurioituneen jo ennen Ounin taloa tapahtuneen ensimmäisen rajun hypyn seurauksena. Ja että lopullisesti kiinnitys petti ja pelti aukesi sitten ennen Mutasta. Tuon ekan loikan olen omassa pienessä ja 35 vuotta pätkän varrella mökkeilleessä aktiivikatsojan päässäni yhdistänyt Yläsen talon kohdalla olevaan ns. "Selänteen hyppyyn". Mutta voi olla, että "tieto" on enemmän tai vähemmän oman mielikuvitukseni tuotetta, sillä Mäkisen haastattelun lähdettä en millään muista.

Joka tapauksessa Ouninpohjan pätkän varren tapahtumia on aina hieno muistella ja spekuloida.
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Noita Mäkisen edesottamuksia Ounissa ja paljon muitakin tarinoita pyöritellään tuossa edellämainitussa Sorateiden Grand Prix 50 vuotta -kirjassa. Sanamuodot ainakin ovat kuin ne olisivat itse mestareiden kertomia.

"konepelti aukesi juuri ennen Mutasen risteystä, josta Ouninpohjan EK kääntyy ylös kohti Jämsää."

"Ennen konepellin aukeamista hyppäsin yhden rajun ja ylipitkän hypyn ennen Ounin taloa. Tunsin paikan, mutta nyt vauhtia oli sen verran enemmän, että auto tuli alas vastamäkeen, ja sen seurauksena Minin vaihdetunneli meni poikki."
Ottaisihan noista skannauksetkin, jos vaan vanha skanneri suostuisi uuden koneen kanssa yhteistyöhön...

Jotain filmipätkää tapauksesta on tuubissakin:
http://www.youtube.com/watch?v=5fV6fUR3OeU
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Anderssonit

Nyt kaipaan taas apua. Kuka tietää, olivatko 60-luvun kovat ruotsalaiset Anderssonit Gunnar, Åke ja Ove sukua toisilleen?
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Nyt kaipaan taas apua. Kuka tietää, olivatko 60-luvun kovat ruotsalaiset Anderssonit Gunnar, Åke ja Ove sukua toisilleen?
Heti kärkeen sanon ,että en tiedä.Tutkin joskus Olavi Ukkosen kirjaa ja olin huomaavinani,että yleisin nimi suurajo-osaanottajien joukossa taisi olla juurikin Andersson,joten keskinäisten sukulaissuhteiden tutukiminen on huima urakka.Näiden kahden osalta en ainakaan muista ,että sukulaisuudesta olisi ollut milloinkaan puhetta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Voittotaistelu 1967

1967 oli todella hieno voittotaistelu Timo Mäkisen (Morris Cooper S) ja Simo Lampisen (Saab 96 V4) välillä. Oheisessa kaaviossa nähdään heidän välinen tilannekehitys läpi rallin.

Lampinen teki kolme iskua, ja aina Mäkinen kykeni vastaamaan. Viimeinen ratkaisu nähtiin Ruuhimäen päätöspätkällä,jossa Mäkinen teki 7 sekunnin eron...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lyhytnokkainen se oli

Eikös -66 Lampinen ajanut Saab 96 Special -mallilla? (Pitkänokkainen 2-tahtinen)
Kyllä se ajoi lyhytnokkaisella. Tietojeni mukaan valitsi ihan viime tipassa sen pitkänokkaisen sijaan, jollaisella ajoivat Anderssonit sun muut
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ulos Skodalla

Tänään purin haastattelua, jossa ko. henkilö muisteli ulosajoaan vuonna 1962 ollessaan erään Skodan kakkosena. Auton ovi irtosi volteissa ja mies löysi itsensä 27 mustelman kera auton ulkopuolelta, vain pää oli sisällä ja vyö kaulan ympärillä! Sama mies muuten meinasi menettää jalkansa Humalamäessä 1977, kun istui porschen takapaksissa kaasuttelemassa...
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Åke och Ove Andersson

Heti kärkeen sanon ,että en tiedä.Tutkin joskus Olavi Ukkosen kirjaa ja olin huomaavinani,että yleisin nimi suurajo-osaanottajien joukossa taisi olla juurikin Andersson,joten keskinäisten sukulaissuhteiden tutukiminen on huima urakka.Näiden kahden osalta en ainakaan muista ,että sukulaisuudesta olisi ollut milloinkaan puhetta.
Åke ja Ove Andersson eivät olleet sukua keskenään. Oven tarinan jokainen tietää mutta Suomessa huonommin tunnettu Åke ajoi vuodesta -59 pääasiassa Saabeilla. Hän voitti myös Ruotsin-rallin -66 Saabilla ja ajoi myös usein myös Suomessa, varsinkin Riihimäki-rallissa.

Myöhemmin taisi ajaa Porsche 911:lla Em-sarjaa, ollen toinen -72. Ajoi vuosia Öhlins-iskaritehtaan testikuskina.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Anderssonit

Åke ja Ove Andersson eivät olleet sukua keskenään. Oven tarinan jokainen tietää mutta Suomessa huonommin tunnettu Åke ajoi vuodesta -59 pääasiassa Saabeilla. Hän voitti myös Ruotsin-rallin -66 Saabilla ja ajoi myös usein myös Suomessa, varsinkin Riihimäki-rallissa.

Myöhemmin taisi ajaa Porsche 911:lla Em-sarjaa, ollen toinen -72. Ajoi vuosia Öhlins-iskaritehtaan testikuskina.
Kiitos tuosta tiedosta, ajattelinkin niin, koska mikään lehti ei ole maininnut sanallakaan mahdollisesta sukulaisuudesta.

Åkehan ajoi rallicrossia kun se laji löi itsensä läpi. Voittikohan EM:nkin. Sitten muistan kun hän voitti parikin kertaa Suurajojen Veteran-rallin 90-luvun alussa
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvatalkoot

Torstaina on vuorossa viimeinen iso urakka 60-luvun kuviin liittyen. Silloin pääsen tsekkaamaan H Eklundin arkistoa sillä silmällä. Sitten alkaakin olemaan kaikki ainekset sopassa. Mä oon palkannut itselleni assistentin, joka tekee myös näihin kirjaprojekteihin liittyviä töitä.

Tavoite on saada 60-luvun kirja markkinoille isänpäiväksi 2014, joten reipas vuosi on aikaa. Nyt se tuntuu hyvinkin riittävältä, mutta kunhan talvipimeät iskee, alkaa ihmeesti kynäkin aina lipsumaan..
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
yli 700 kuvaa

Yli 700 Suurajokuvaa vuosilta 60-69!! On mistä valita.

On sanottava, että tuo näkemäni arkisto on varmasti maailman laajin autourheiluarkisto, kymmeniä tuhansia kuvia ja negatiiveja!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Homma jatkuu

Nyt on parin viikon tiukka valmennusputki takana ja on aika tarttua taas suurajokynään. Alkaa mielenkiintoinen urakka, kun alan sovittelemaan Holger Eklundin kuvisa jo kirjoitettuihin tarinoihin vuosilta 65-67.
 
Ylös