50-60 luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Valiant

Moottoriksi mainitaan 273cid (4,5litr) V8. Huipputehojen ollessa ~300hv. ~1500kg.

Jutun lopusta lainattua "Auton väriin liittyy sellainen tarina, että Raimo Kossila ajoi valkoisella Valiantilla, jossa oli mattamusta konepelti"
Oliskohan Rampella ollut tosiaan V8? Hänen kartturinaan oli Jyrki Ahava, jonka mä tapaan tässä kesän aikana. Täytyy kysyä häneltä. Oma isäni muisteli olleensa Väärinmajassa 1966 ja Kossilan Valiant oli lennättäny soraa jossain ysikymppisessä niin kuulemma, ettei enne oltu nähty!

Valianteissa oli myös 6-koneita, oliskos se ollut semmoinen? Mikäänlehti ei mainitse mitään tuon auton tekniikasta :(
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
65 ja 66

Tule Torstaina vaikka 16:30 jälkeen olen kotona jospa nuo yhdet 65,67 ja 69 Jyväskylän Suurajo juttu lehdetkin kerkeisi kyytiin jos huomenna postissa tulisivat.:ahem:
Joo, mä tuun torstaina. Nyt aluksi riittää vuosien 65 ja 66 materiaalit
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Joo, mä tuun torstaina. Nyt aluksi riittää vuosien 65 ja 66 materiaalit
Joo kaikki on valmiina kaivelin noita ottamiani 60 luvun kuviakin valmiiksi muutamia kipaleita kyllä nuo vanhat rallijutut noissa lehdissä on tosi hienoja lukea ja hienoja kuviakin kymmenittäin aina juttua kohden niissä on pientä ja isoa autoa ilmassa ja metsässä vaikka missä ei nyky lehdet sellaisia juttuja enään pysty edes tekemään valitettavasti.(eipä tuosta nykyisestä MM rallissa nyt kummosia juttuja edes pysty tekemään):thumbup:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
60-luvun tekniikkaa

Nyt kuulutus kaikille alan harrastajille. Kun kirjoitan nyt tätä 60-luvun suurajokirjaa, kaipaisin tekniikkakuvia tuon ajan autoista. Originaaleja lienee aika vähän käytettävissä, joten ajattelin, että jos löytyisi Historic-sarjasta tai muuten ensitöityinä ko. autoja. Tässä lista, joiden konehuoneesta ainakin haluaisin kuvia:

- Morris Cooper S 1275 cm3
- Volvo 544 PV ja 122 S
- Saab Sport
- Ford Cortina Lotus
- VW 1500 S ja 1600 TL
- Renault R8 Gordini

Ehto olisi, että tekniikka on mahdollisimman autenttinen originaalien kanssa.

Vinkkejä ko. autojen omistajista kaivataan...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Nyt kuulutus kaikille alan harrastajille. Kun kirjoitan nyt tätä 60-luvun suurajokirjaa, kaipaisin tekniikkakuvia tuon ajan autoista. Originaaleja lienee aika vähän käytettävissä, joten ajattelin, että jos löytyisi Historic-sarjasta tai muuten ensitöityinä ko. autoja. Tässä lista, joiden konehuoneesta ainakin haluaisin kuvia:

- Morris Cooper S 1275 cm3
- Volvo 544 PV ja 122 S
- Saab Sport
- Ford Cortina Lotus
- VW 1500 S ja 1600 TL
- Renault R8 Gordini

Ehto olisi, että tekniikka on mahdollisimman autenttinen originaalien kanssa.

Vinkkejä ko. autojen omistajista kaivataan...
Ainakin Ministä löytyy melko autenttisessa lookissa oleva yksilö Mobilian Rally Hall of Famesta. Jukka Suvisalmi / G-Forum osaa varmaan auttaa R8 Gordinien kanssa, yks niistäkin taitaa olla Mobiliassa.
 

Sternfahrer

Member
Liittynyt
20.8.2009
Viestit
16
"Oliskohan Rampella ollut tosiaan V8?"

Kyllä siinä vinkkelikasi oli. Näitä Bernerin tallin autoja oli ainakin kolme. Muita ajoivat (radalla) Bubi Granroth ja Timo Mäkinen, kenties muutkin.

Mieleen on jäänyt Sadan auton ajot Artukaisissa (1966?), kun kolme Valiantia tuli lähes rinnakkain melkoisessa latikaisessa messuhallin kulman takaa, asfaltilla.

Kovasti aikanaan huhuttiin, että Valiantin luokitustodistuksia kopioitaessa olisi känyt sellainen virhe, että moottoria koskevan sivun kohdalle olisi vahingossa mennyt Barracudan luokkarin sivu... jossa oli vähän paremmat kaasarit. Tähän suuntaan viitataan siinä VM:n jutussakin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kiitos tiedosta!

"Oliskohan Rampella ollut tosiaan V8?"

Kyllä siinä vinkkelikasi oli. Näitä Bernerin tallin autoja oli ainakin kolme. Muita ajoivat (radalla) Bubi Granroth ja Timo Mäkinen, kenties muutkin.

Mieleen on jäänyt Sadan auton ajot Artukaisissa (1966?), kun kolme Valiantia tuli lähes rinnakkain melkoisessa latikaisessa messuhallin kulman takaa, asfaltilla.

Kovasti aikanaan huhuttiin, että Valiantin luokitustodistuksia kopioitaessa olisi känyt sellainen virhe, että moottoria koskevan sivun kohdalle olisi vahingossa mennyt Barracudan luokkarin sivu... jossa oli vähän paremmat kaasarit. Tähän suuntaan viitataan siinä VM:n jutussakin.
Juuri lueskelin lehtijuttua 100 auton ajoista 1966, missä Mäkinen oli 1. ja Kossila 2, Valianteilla. Niissä lienee ollut hienot äänet. Onkohan noita autoja jossain Suomessa entistettyinä?
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ainakin Ministä löytyy melko autenttisessa lookissa oleva yksilö Mobilian Rally Hall of Famesta. Jukka Suvisalmi / G-Forum osaa varmaan auttaa R8 Gordinien kanssa, yks niistäkin taitaa olla Mobiliassa.
Joo ainakin tuolta www.g-forum.net sivustolta löytyy kuvia ja tietoutta Gordinista ja muistakin Relluista.

Noissa 63-66 Valianteissa on tosiaan kolmea eri moottorivaihtoehtoa:
170 cu in (2.8 L) LG Slant-6 I6
225 cu in (3.7 L) RG Slant-6 I6
273 cu in (4.5 L) LA V8 ...on Kossila vetäny suurajoissa räyhäkkäällä pelillä jos tosiaan"veekasi" pata on ollu noukalla!

ja neljää eri korimallia:
2-ovinen convertible
2-ovinen hardtop
4-ovinen sedan
4-ovinen 2-paikkainen wagon

Laatikkovaihtoehtoina 4-vaihteinen manuaali tai 3-vaihteinen Torgueflite automaattiaski. Wikipedia: Plymouth Valiant 63-66
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Juuri lueskelin lehtijuttua 100 auton ajoista 1966, missä Mäkinen oli 1. ja Kossila 2, Valianteilla. Niissä lienee ollut hienot äänet. Onkohan noita autoja jossain Suomessa entistettyinä?
Ainakin yksi Valiant oli Classic Motorshowssa tänä vuonna, ovessa nimi Berner. Lisäksi Mobilistin viime numerossa oli juttua historic Valiantin rakentamisesta, valittelivat siinä juurikin tuota että vain kaksikurkkuinen kaasari oli luokiteltu 2- ryhmään.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
65 ja 66 done

Noniin, vuoden 1965 ja 1966 on kirjoitettu. Tänään selvisi myös, että Raimo Kossilalla oli 4,5 litrainen V8-kone Valiantissaan 1966. Kävin Suurjaojen arkistolla ja tsekkasin asian ilmoittautumislomakkeelta.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
V8 Valiant Commando

Valiantteja, kaksiovisella sedan-korilla ja V8-koneella, oli Suomen kisoissa 60-luvulla ainakin kolme. Kossila ajoi yhdellä mustavalkoisella rallia ja ainakin Timo Mäkinen sekä Hans Laine ajoivat rataa kokovalkoisilla yksilöillä.

Rata-autoissa oli suuria vaikeuksia jarrujen ja etuvanteiden kanssa, senaikaiset peltivanteet tahtoivat repeytyä irti etupyöristä, varsinkin Keimolassa.

Raimo Kossila sensijaan ajoi paljonkin ralleja V8-Valiantilla hyvällä menestyksellä (jopa Montessa). Kossilallakin oli vaikeuksia renkaiden kestävyyden ja pidon kanssa. Niinpä hän kokeili Räyskälän maastoajoissa täysnastoitettuja (600 nastaa/rengas) rallirenkaita takana, pidon parantamiseksi. Tämä aiheutti tietysti pahoja vaurioita sorapintaiseen rataan ja kilpailujen järjestäjä hermostui täysin. Tämän jälkeen liukuesteiden käyttö keäkisoissa kiellettiin säännöllä.
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Tuo kyseinen lotari oli ennen mulla tehtiin se aika huonosta yksilöstä ja sillä oli ajettu esim historikkia ennen meille tuloa 1993-2001.

Kun saatiin kaikki osat kuntoon ja auton kori tehtyä. Niin huomasimme että se oli paljon nopeampi kuin veljen äffäläinen escortti. :ahem:

Lotarissa oli mm. tehtaan nopeaohjaus, oikeakilpalaatikko en tiedä mistä on tänne suomeen sekin eksynyt, mutta suuria ongelmia oli alussa sen toimimaan saannissa. Moottori oli jostain lotuksen urheiluautosta tullut jonka V_P Kuuranne oli aikoinaan tehnyt.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Nyt mennäänjo vuotta 1967

Kesälomansa voi käyttää näinkin, eli olen kirjoittanut aika innokkaasti uusinta kirjaani. Nyt olen menossa vuodessa 1967 ja juuri kirjoitin, kuinka Harjun avausek:lla oli 5 Porschea kärjessä! Tosin ne tippuivat sieltä melko nopeasti kun mentiin oikeille metsäpikataipaleille.

Reitti oli tänä vuonna todella huono, ihan käsittämättömän pitkiä siirtymiä, esim. Saarijärveltä Myllymäelle, sieltä Karstulaan ja edelleen Viitasaarelle. Sieltä AT:lta Rautalammille, jossa oli vihdoin pikataivalkin. Kyllä varsinkin ulkolaiset kuljettajajat antoivat melko kovaa kritiikkiä reitistä, samoin voittaja Timo Mäkinen...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ouninpohja 1967

Nyt juuri kirjoitan Ouninpohjaa 1967, kun se ajettiin 1. kertaa 25-kilometrisenä ja Timo Mäkinen synnytti sen legendansa. Sain tutkimuksissani selville myös paikan, jossa se pelti aukesi. Olen ollut siinä paikassa itsekkin 2002, kun eräs Mikko Hirvonen hyppyytti etuvetoista Renaultiansa hullun lailla. Kirjaan tulee kuvasarja joka on kuvattu n. 200 metriä aukeamisen jälkeen. Olisipa ajatuskone, joka printtaisi Mäkisen ja varsinkin kartturi Keskitalon mietteetja puheet juuri siinä kohtaa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lotus 1967

Tuo kyseinen lotari oli ennen mulla tehtiin se aika huonosta yksilöstä ja sillä oli ajettu esim historikkia ennen meille tuloa 1993-2001.

Kun saatiin kaikki osat kuntoon ja auton kori tehtyä. Niin huomasimme että se oli paljon nopeampi kuin veljen äffäläinen escortti. :ahem:

Lotarissa oli mm. tehtaan nopeaohjaus, oikeakilpalaatikko en tiedä mistä on tänne suomeen sekin eksynyt, mutta suuria ongelmia oli alussa sen toimimaan saannissa. Moottori oli jostain lotuksen urheiluautosta tullut jonka V_P Kuuranne oli aikoinaan tehnyt.
Olisiko Lotuksessa voinut olla polttoaineen suihkutus jo 1967? Eräs lehti näin kertoi Bengt Söderströmin autossa olleen??
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Olisiko Lotuksessa voinut olla polttoaineen suihkutus jo 1967? Eräs lehti näin kertoi Bengt Söderströmin autossa olleen??
Kyseessä oli siis MK2 lotari..jossain ford kirjassa oli että rata-autoissa oli kokeiltu.joten hyvinkin mahdollista:)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lotus

Kyseessä oli siis MK2 lotari..jossain ford kirjassa oli että rata-autoissa oli kokeiltu.joten hyvinkin mahdollista:)
Joo, se oli sitä laatikkomaisempaa korimallia, eikä ollut enään tähtiperääkään...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Öisin on tullut kuunneltua töissä Yle-puheelta arkiston helmiä. Tällä viikolla on ollut vanhoja ralli, sekä rata juttuja.
Yksi yö oli ohjelma, jossa haastateltiin sekä BMW:n, että Porschen kilpailutoimista vastaavia rallin tiimoilta. Sen lisäksi haastateltiin Hannu Mikkolaa, Timo Mäkistä, Rauno Aaltosta, Hans Lainetta, Onni Vilkasta, Aarnio-Wihuria yms. Ohjelmassa sivuttiin myös -60 luvun suurajoja.

Viime yönä oli juttuja Keimolan radan perustamisesta ja ensimmäisestä kisasta. Vakioauto lähdössä oli mukana Aaltonen Bemarilla, Mäkinen ilmeisesti Minillä(?) ja Hans Laine (millä lie?). Joku ruottalainen voitti Alfa-Romeolla.
Samoin oli raporttia ja haastatteluita Leo Kinnusen Daytonan kisasta.
 
Ylös