50-60 luvun suurajot

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
reitit

Mielenkiintoista materiaalia, hienoa että näitä on vielä tallessa. Ilmoitelkaa ihmeessä tänne myöhemminkin, jos jotakin reittitietoja löytyy 50-60-luvulta. Tuntuvat olevan kyllä niiiiin kiven alla. Kaikki suurpiirteisetkin reittikartat, kilpailun aikataulut ym. pienetkin tiedon muruset reittitiedoista kiinnostaa. Erityisesti vuosilta -59, ja -60, mutta myös mm. -56, -57, 60,-62, -64 ja -66.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maakunta-arkisto

Mielenkiintoista materiaalia, hienoa että näitä on vielä tallessa. Ilmoitelkaa ihmeessä tänne myöhemminkin, jos jotakin reittitietoja löytyy 50-60-luvulta. Tuntuvat olevan kyllä niiiiin kiven alla. Kaikki suurpiirteisetkin reittikartat, kilpailun aikataulut ym. pienetkin tiedon muruset reittitiedoista kiinnostaa. Erityisesti vuosilta -59, ja -60, mutta myös mm. -56, -57, 60,-62, -64 ja -66.
Keski-suomen maakunta arkistossa on ohjelmalehtiset noidenkin vuosien ajoista. Lähtöluettelot, pätkät ja reitit.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Quote:
Originally Posted by carl View Post
Tässä vielä v. 1965 Suurajojen erikoiskokeet. Löytyykö tuttuja pätkiä?
10 Ahlajärvi


Ajettiin ainakin osittain viime lauantaina Nuutajärven Lasi-rallissa, oltiin katsomassa Ahlajärven 'keskustassa'

Näyttää tuo Kanajärvikin olleen ainakin välittömässä Lasirallin reitin läheisyydessä (ek2:n vieressä)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Keski-suomen maakunta arkistossa on ohjelmalehtiset noidenkin vuosien ajoista. Lähtöluettelot, pätkät ja reitit.

Oletko ihan varma? On itsekin joskus tullut selattua maakunta-arkistossa materiaalit läpi enkä löytänyt läheskään joka vuodelta ainakaan reittitietoja. Monelta vuodelta oli sellainen pieni ohjelmalehtinen, mutta siinä oli vain lähtöluettelot ja lähinnä kai kilpailun aikataulu. Mitään kunnollista reittikarttaa tai erikoiskokeiden nimiä en muista kyllä löytäneeni, paitsi ehkä 60-luvun lopulta ja 70-luvun alusta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tänään vasta osui käsiin maaliskuussa ilmestynyt Mobilisti, loistava juttu 60-luvun kartanlukijapersoonista, Jyrki Ahava ja Anssi Järvi muistelevat. Silloin autot oli plastikbaddingia ja paukkulankaa, mut äijät umpihulluja ja takorautaa!
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
terve!

Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä,kun teillä näyttää olevan paljon materiaalia vanhoista suurajoista,niin olisin kiinnostutut kaikesta materiaalista vuodelta 1969 ja 1971.etenkin kuva materiaalista,mutta kyllä pätkäajatkin kiinnostaa ym,ym. kuljettaja Antti Jaatinen saab 96 v4 aab-6 vuonna -69 yleiskilpailun 8.ja 1971 saab 96 v4 rek nro:bxu-1 yleiskilpailun 27.ja tämä kyseinen saab (bxu-1) löytyy myös tänäkin päivänä tallista.35v tauon jälkeen auto löytyi lohjalta hannu ruohorinteeltä ja isä osti sen takaisin vanhoillepäiville historiikki ajoihin.meilläkin voi löytyä jotain vanhaa jyskälä materiaalia,että voin laittaa tänne tietoa niistä,mutta jos teiltä jotain löytyy vanhoista ralleista olisin kiitollinen.

terveisin:toisen polven ralliautoilija Matti Jaatinen
Moi, minulla on aikakortti numerosta 39 vuodelta -71. Kuskeina Matti Jaatinen, Rolf Mesterton. Kyseessä siis alkuperäinen kisassa käytetty kortti joka on käsin täytetty EK:lta 7 Mahtaisiko olla juuri teidän "tiiminne" ajama.
Lähtöaika näyttäisi olevan 23:36:00
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
60-luvun suurajot kirjaksi

Noniin,

Mielipidetiedustelu:

- halutaanko 60-luvun kirjaan samankaltaiset ennakkopaketit "miten kärkinimet pärjäsi ko. vuonna ennen Suurajoja?" Tai millä kukin ajoi ja missä?

Olen tutustunut vuosiin 63-65 ja on sanottava, että Rauno Aaltonen oli kyllä ihan Suomen ykkösnimi kansainvälisissä kisoissa. Samoin Lampinen.

Ruotsalaiset olivat tosi kovia ihan 60-luvun alusta saakka.

Eli, antakaa mielipiteitä jatkanko samalla konseptilla ennakkopaketin suhteen?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Noniin,

Mielipidetiedustelu:

- halutaanko 60-luvun kirjaan samankaltaiset ennakkopaketit "miten kärkinimet pärjäsi ko. vuonna ennen Suurajoja?" Tai millä kukin ajoi ja missä?

Olen tutustunut vuosiin 63-65 ja on sanottava, että Rauno Aaltonen oli kyllä ihan Suomen ykkösnimi kansainvälisissä kisoissa. Samoin Lampinen.

Ruotsalaiset olivat tosi kovia ihan 60-luvun alusta saakka.

Eli, antakaa mielipiteitä jatkanko samalla konseptilla ennakkopaketin suhteen?
Mitäs sitä hyvää konseptia muuttamaan kuin enintään niiltä osin kuin on pakko (kun ei ollut vielä MM-sarjaa.)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Sama konsepti on varmaan hyvä.

Kehittyikö kilpailu 60-luvun aikana? Oliko alkuvaiheessa mukana vielä taitoajoja ynnä muuta vai oliko se jo vuosikymmenen alussa täysiverinen kilpa-ajo? Tätä puolta voisi ehkä vähän yrittää tuoda esille?

Lisäksi rallin ammattilaistuminen varmaankin tapahtui juuri 60-luvun aikana?
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Suomalaisia huippunimiä 60-luvulla

On toki mielenkiintoista tietää kuinka kotimaiset kisat on menneet ennen suurajoja se luo pohjaa itse kisalle. Yleensä suomalaiset kansainvälisiä ralleja ajavat kuskit joutuivat ajamaan myös ratakisoja työnantajansa merkeillä.

Varsinkin juuri Aaltonen ajoi pienellä Austin Healeyllä paljon rataa. Sebringissä, Targa Floriossa ja Le Mansissa Austinilla yritettiin saalistaa luokkavoittoja. Lancia Fulvialla Aaltonen yritti luokkavoittoa ainakin kerran Targa Floriossa. Vakioautoissa Rauno ajoi Euroopassa Bemarilla ja Mersulla (ekat Waxenbergerit Spassa, josta Mersu vetäytyi rengasongelmien takia.)

Mäkinen puolestaan ajoi tietysti Mineillä rataa aina Australiaa myöten mutta myös MGB:llä pari kertaa Targa Floriossa ja Lampinen Triumphilla Le Mansissa.

Carl-Otto Bremer ajoi Saabilla rallia ja jopa Ferrarilla rataa suomalaisessa Scuderia Askolin-tallissa.

Pauli Toivonen ajoi myös ainakin Targa Floriossa ja Nurburgringillä tehtaan Porsche 911:lla ja Renault Alpinella Le Mansissa sekä myöhemmin AAW-tiimissä kovemmillakin laitteilla jonkun kisan.

Nämä rallimiehet ajoivat yleensä keikkahommia pikkuluokkien autoilla rallitöiden ohella, mutta kansainvälisiä ratatähtiä heistä ei vielä syntynyt.

Myöhemminhän tuli sitten Kinnuset ja Laineet, mutta he olivat jo seuraavaa sukupolvea ja ajoivat huippulaitteilla yleiskilpailujen voitoista.

Tämähän ei suoranaisesti kuulu Jyväskylän Suurajoihin, mutta kuvastaa senaikaista tapaa jossa huippukuskit olivat "allround"-miehiä ja harrastivat useita eri autourheilulajeja palkkansa eteen.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kaima puhuu asiaa

Kyllä, juuri tuon takia itse kannatan ennakkopaketin kasaamista. Sielläon tosiaankin todella ahkeraa kilpailemista noilta herroilta Aaltonen, Mäkinen, Lampinen,...

Yksi pikku-uutinen osui eilen silmään vuodelta 1968. Mäkisen ennakoitiin siirtyvän Porschen leipiin, kun BMC:n toiminta siirtyi Fordille. Siirtohan ei toteutunut, mutta Mäkinen ajoi joitainratakisoja 911-mallilla Suomessa.

Eräs dokumentoitava seikka on Rauno Aaltosen päätös lopettaa rallinajo Suomessa. Tapahtui vuoden 1966 jälkeen. Liittyi jotenkin sääntöjen noudattamiseen tai noudattamatta jättämiseen. Kisajärjestelyiden huonoon tasoon ja salaharjoitteluun. Kertokaa joku enemmän joka tietää...Toki aion haastatella herraa itseäänkin.

On toki mielenkiintoista tietää kuinka kotimaiset kisat on menneet ennen suurajoja se luo pohjaa itse kisalle. Yleensä suomalaiset kansainvälisiä ralleja ajavat kuskit joutuivat ajamaan myös ratakisoja työnantajansa merkeillä.

Varsinkin juuri Aaltonen ajoi pienellä Austin Healeyllä paljon rataa. Sebringissä, Targa Floriossa ja Le Mansissa Austinilla yritettiin saalistaa luokkavoittoja. Lancia Fulvialla Aaltonen yritti luokkavoittoa ainakin kerran Targa Floriossa. Vakioautoissa Rauno ajoi Euroopassa Bemarilla ja Mersulla (ekat Waxenbergerit Spassa, josta Mersu vetäytyi rengasongelmien takia.)

Mäkinen puolestaan ajoi tietysti Mineillä rataa aina Australiaa myöten mutta myös MGB:llä pari kertaa Targa Floriossa ja Lampinen Triumphilla Le Mansissa.

Carl-Otto Bremer ajoi Saabilla rallia ja jopa Ferrarilla rataa suomalaisessa Scuderia Askolin-tallissa.

Pauli Toivonen ajoi myös ainakin Targa Floriossa ja Nurburgringillä tehtaan Porsche 911:lla ja Renault Alpinella Le Mansissa sekä myöhemmin AAW-tiimissä kovemmillakin laitteilla jonkun kisan.

Nämä rallimiehet ajoivat yleensä keikkahommia pikkuluokkien autoilla rallitöiden ohella, mutta kansainvälisiä ratatähtiä heistä ei vielä syntynyt.

Myöhemminhän tuli sitten Kinnuset ja Laineet, mutta he olivat jo seuraavaa sukupolvea ja ajoivat huippulaitteilla yleiskilpailujen voitoista.

Tämähän ei suoranaisesti kuulu Jyväskylän Suurajoihin, mutta kuvastaa senaikaista tapaa jossa huippukuskit olivat "allround"-miehiä ja harrastivat useita eri autourheilulajeja palkkansa eteen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Joo, olen lukenut myös että Aaltonen ei suomessa enää kilpaillut 60-luvun lopusta eteenpäin. Itse muistelin, että olis ollut jotain kinaa AKK:n (tai mikä se siihen aikaan olikaan) kanssa. Eipä Raunoa tosiaan esim.70-luvun suurajoissa nähty, vaikka kilpaili vielä pitkälle 80-luvulle asti.

Kirjaan vois kyllä jotenkin korostaa sitä lajin kehitystä, onhan ne 60-luvun alkupuolen kisat olleet aivan erilaisia kuin 60-luvun loppu. Yksi idea kirjaan voisi olla myös sellanen pieni esittely 60-luvun tähtikuljettajista ja autoista esim. kirjan loppuun. Joku tietolaatikko, jossa on ihan perustiedot ja pieni kuvaus kärkinimistä esim. Lampinen, Aaltonen, Toivonen, Mäkinen, Mikkola, Söderström, Trana, Bremer. Autoista Mini, Saab96, Ford Cortina, VolvoPV ym.
60-luvun nimet on kuitenkin monelle vähän tuntemattomampia. Samaa ideaa vois toki käyttää 80-luvun kirjassakin.
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Noniin,

Mielipidetiedustelu:

- halutaanko 60-luvun kirjaan samankaltaiset ennakkopaketit "miten kärkinimet pärjäsi ko. vuonna ennen Suurajoja?" Tai millä kukin ajoi ja missä?

Olen tutustunut vuosiin 63-65 ja on sanottava, että Rauno Aaltonen oli kyllä ihan Suomen ykkösnimi kansainvälisissä kisoissa. Samoin Lampinen.

Ruotsalaiset olivat tosi kovia ihan 60-luvun alusta saakka.

Eli, antakaa mielipiteitä jatkanko samalla konseptilla ennakkopaketin suhteen?[/QUOTE

Kyllä on hienoa että tulee tämä 60 luku seuraavaksi ja kannattaa jatkaa samaa linjaa tässä uudessakin kirjassakin ovat kirjat sitten yhtenäisiä opuksia mitä sitä erittäin hyväksi todettua muuttamaan.Kiitos vaan Makalle näistä hienoista kirjoista ei muuta kun taas alkaa Makalla hirveä työ kirjan kanssa ja meillä uuden opuksen armoton kirjan valmistumisen odottelu onnea Makalle vaan historialliseen ralli matkaan !!!!:ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
60-luku

Tein tässä viikonvaihteessa koeluontoisesti pohjustusta vuoteen 1965. Tarkoitus on kirjoittaa merkittävimpien "tallien" kuljettajien edesottamuksista ko.vuonna. Yllätyksekseni huomasin, että 65 Suurajoihin osallistui pirun monta tallia:

-BMC
-Austin
-Saab
-Renault
-Volvo
-VW
-Lancia
-Lotus Ford

JOkaisesa keskimäärin 5 merkittävää kuskia. Että hommaa piisaa, kun käy läpi lehdet mitä kukin on tehnyt. ONNEKSI sen ajan VM oli aivan loistavan tarkka ja kertoi joka-ainoasta kyläkisastakin.

Herrat Mäkinen, Lampinen, Toivonen ajoivat muuten ulkomailla rallia ja rataa, kotimaassa rallia, jäärataa, maarataa ja rataa...ei ihme, että Timo Mäkisen Tuula-vaimo sanoi pari vuota sitten, ettei Timo ollut koskaan kotona...
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Makkalle vastaten -70-luvun kirjojen konsepti erittäin onnistunut, eli -60-luku samaan tyyliin. Ennakkoasetelmat ehdottmasti mukaan:thumbup:
 
Ylös