50-60 luvun suurajot

SaabV4

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
68
Volvo

rek.no. BY-1 millainen historia ko. autolla?
Olen joskus lukenut, mutta en nyt muista mistä....
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
60-luvun kirja

Monen keskustelun ja vatuloinnin jälkeen olen päätttänyt kustantajan kanssa, että seuraava tietokirja (tekstikirja kuten nämä edellisetkin) tulee olemaan 60-luku, ei 80-luku. Julkaisuajankohtaa en uskalla sanoa, mutta sitä kohti olen matkan aloittanut.

Tarkoitus on mahduttaa yksiin kansiin koko väli 1960-1969, eli 10 kisavuotta. Tämä tarkoittaa sitä, että kerrontatapa tiivistyy jonkin verran. Tämän hetken suunnitelma siitä on:

- Reitti ja lähtöluettelo
- kisaennakko edellisten kirjojen tapaan, mutta tiivistetysti
- kilpailun kulku tarinoineen kuten edellisissäkin paitsi tiivistettynä.
- pikataivaltuloksia ei julkaista (muuta kuin joitain satunnaisia otoksia)
- tilannekehitys (kärjen osalta) julkaistaan samoin kuin ennen
- kuvia ei ole käytettävissä kovin runsaasti, joten niitä ei satamäärin myöskään julkaista
- Täydelliset tulokset ja keskeytysluettelot
- Tiedän jo nyt, että vuodet 1960-1962 tulevat olemaan hyvin pelkistetyt ja lyhyet, mutta vuosikymmenen loppua kohden kerronta ja ote syvenee samaa tahtia, kun autojen tehot ja vauhti kiihtyi..
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
1968

Eilisessä Primulan jengin kokoontumisessa todentui, mikä kulttuuriteko ainakin rallisenioreiden keskuudessa on Makan suurajo -kirjat. Lapa ojossa ottivat vastaan rallikirjailijan nuo vanhat moottorimiehet.
Voi vain kuvitella kuinka tärkeä heille olisi 60-luvun kirja.



Muistelus 1968:

Vanhemmat veljeni pääsi isän mukana jo 1967 Suurajoja katsomaan Ouninpohjaan, jossa näkivät mm. Timo Mäkisen kuuluisan kone pelti pystyssä -ajon. Ymmärsin tuolloin 8-vuotiaana jo ihmeen paljon rallista, ja tenttasin veljiäni heidän sieltä kotia palattuaan. Mua kiinnosti erityisesti Porschet, että miten ne meni, minkä värisiä ne oli.
Jo seuraavana vuonna pääsin sitten jo itsekin Suurajoja katsomaan Väärinmajan pikataipaleelle. Isän Saab 95:ssa oli täyttä, kun mukana oli veljiä ja enoja, olin porukan pienimpänä kyydissä takatavaratilassa.
Tänä päivänäkin muistan paikan, mihin asetuimme rallia katsomaan tienvarsiladon edustalle. Paikassa tie tulee peltoaukealle, sen keskellä 90 -mutka, josta ylämäkeen talon taakse häipyen.
Oli rallin avausilta, perjantai, kuitenkin valoisaa vielä.
Elämäni ensimmäinen ralliauto minkä näin, oli numerolla 1 ajanut punainen Fiat 850 Coupe. Sitten seurasi Trabantteja, Warreja, ja hyvin mieleeni jääneitä lyhytnokkaisia 2-tahti Saabeja.
Illan hämärtyessä alkoi autojen vauhti kohota, koska tuolloin hitaimmat autot oli lähtölistan alkupäässä.
Ilman viiletessä yötä kohti sumu laskeutui peltoaukealle, pikkupojan silmissä aavemaiseksi harsoksi.
Noin numeron 30 jälkeen oli sitten huippukuskien vuoro näyttää vauhtinsa. Rallin voittajan Hannu Mikkolan Escortista ei ole mitään mielikuvaa, mutta suosikkini Simo Lampisen ajamasta sekä kahdesta muusta punaisesta pitkänokkaisesta V-4 Saabista kylläkin.
Porschet katsoin tietysti tarkasti, värit ja äänet. Hans Laine ajoi mustaa, Markku Salo keltaista, Leo Kinnunen punaista ja Pauli Toivonen oranssinpunaista Porschea. Viime mainittu oli tehtaan auto, viritykseltään kaikista kovin. Ja sen huomasi! Kylmät väreet meni selässäni Toivosen Porschen raa'an ärjynnän kaikuessa usvaisella peltoaukealla takavalojen häipyessä aavemaisessa hämärässä talon nurkan taakse...
Timo Mäkinen ajoi 1968 viimeisen kerran Morris Cooperilla. Muistan auton ampiaismaisen äänen, sekä ylileveät eturoiskeläpät, jotka takaa katsottuna näkyi hyvin auton valaisemaa tietä vasten.
Lähtölistan loppupäässä oli Pekka Pirttiniemi Citroen DS:llaan. Autossa oli ohjauksen mukana kääntyvät ajovalot. Tuota tekniikan ihmettä odottelimme viimeisenä ennen kotia lähtöä keskellä yötä.
Seuraavana päivänä lauantaina suuntasimme sama sakki rallia katsomaan Ehikkiin, joka ajettiin "ylöspäin". Katselupaikkamme oli, sittemmin legendaariseksi tullut, aittaristeys, heti aitan nurkan jälkeen.
Päällimmäisenä muistissa Ehikistä se, että Saabeista tuli siihen vain kolme pitkä nokkaista veenelosta. Vanhat 2-tahtiset oli uupuneet matkan varrelle pitkällä Etelä-Suomen lenkillä, reittihän kävi ennen tuota lauantai-iltapäivää kääntymässä Keimolassa asti.
Rallin voittaja Hannu Mikkola ja Escort? Lujaa se meni, kai...Varmasti!
Pauli Toivosen ja Leo Kinnusen keskeytettyä, Ehikkiin tuli vain kaksi Porschea. Hans Laine tervehti meitä katsojia kättä nostamalla kiihdyttäessään mustaa Porscheaan rajusti risteyksestä eteenpäin.
Vajaa kaksi vuotta tuosta, ja "tuli kävi hänen ylitseen eikä häntä enää ollut..."
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Primulassa

Kyllä "Franz Galle" olet oikeassa. Itselleni tiistainen Primulan käynti oli uskomattoman hieno kokemus, taas kerran. Useampi kuin yksi antoi haastattelun 60-luvun tapahtumista ja kysyi seuraavassa lauseessa, että koska sen kirjan voi tilata!

Tein haastatteluja, mm. Jorma Pulkkinen muisteli Trabant- ja Warre-suurajojaan. Sama mies on istunut sittemmin vähän ärhäkämpienkin autojen kyydissä.

Tein "erikoispalveluksen" Hannu Mikkolan pyynnöstä. Häntä närästää edelleen vuoden 1983 tapahtumat ja kansainvälisten median asioiden vääristelyt. Hannuhan voitti Blomqvistin lopulta 21 sekunnilla, mutta edelleen hän saa kuulla, että Stigu antoi hänen voittaa. Tein oheisen diagrammin, jossa näkyy Hannun ja Stigin välinen ero pätkä pätkältä. Hannu sai Laajavuoressa 110 sekunnin aikasakon. Hän kiri sen kiinni, ja juuri ohi mentyään moottorin korvake murtui ja taas tuli sakkoja. Pätkän 43 jälkeisessä huollossa Hannu tuskaili, että Audi ei vaan kulje. Erittäin taitava huoltomies pani korvan turboon ja havaitsi hyttysen pään kokoisen vuotavan reiän turboputkesta. Kun se korjattiin, näette mitä tapahtui. Lopulta viimeistä edellisellä pätkällä hän meni ohi. Blomqvistin tukijoukot ja media näki vain sen, että Stigu hölläsi viimeisellä pätkällä. Kuva kertoo kyllä selvästi, kuka oli nopein sinä vuonna!
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Pakko taas säestää että omaan detaljihakuiseen makuuni makkan kirjat ovat aivan upeaa luettavaa. Kiitos vielä kerran.

Franz gallen muistelot tuovat takaumia omasta lapsuudesta ja jyskälästä 70-luvun taitteesta. Outoa sinällään, en ole koskaan varsinaisesti halunnut ajaa siellä vaan tykkään pienemmistä kapinoista vaikkei lompakko rajaisikaan toimintaa pakosta niihin päin :)

Aavistuksen yllättävää että oma All Time nro 1 Hannu jää murehtimaan moista pikkuhommaa(?), luulin että tuollainen on enemmänkin esim. Leksalle sopivaa toimintaa (ei pahalla; Leo oli kuningas ratahommissa). Toisaalta, jos moinen nousu on ollut itsestä ns. kova juttu ja saakin kurat silmille julkisuudessa niin sattuuhan se. No joo...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1965 on vauhdissa

Niin vaan olen "ajamassa" 1965 Suurajoja, ensimmäisen yön loppua mennään. Aloitin urakan keskeltä vuosikymmentä, koska uudempaan suuntaan kisat muuttuu mielenkiintoisemmaksi ja taas taaksepäin on vähän kuin toisinpäin...

Sen sanon, että en ihmettele, mistä tuli The Flying Finns-nimitys herroille Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen. Varsinkin Mäkinen oli 1965 ekalla lenkillä jäätävän hyvä! Kun katsoo Yle arkistosta ko. vuoden videoita, niin sen kyllä näkee ihan tv-ruudustakin, että nro 28 Cooper menee lujempaa kuin muut. Viime viikolla Primulassa sain hyvää tarinaa Coopereiden virittämisestä 60-luvulla. Haastattelin kahta herraa, jotka vastasivat Mäkisen ja Aaltosen autoista Suomessa. Puhuttiin halkaistuista tupla-webereistä jne...

Meni muuten näin alkukesään saakka, ennenkuin pystyin oikeasti löytämään sen fiiliksen, joka tarvitaan kirjan tekemiseen.
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Mäkinen

Niin vaan olen "ajamassa" 1965 Suurajoja, ensimmäisen yön loppua mennään. Aloitin urakan keskeltä vuosikymmentä, koska uudempaan suuntaan kisat muuttuu mielenkiintoisemmaksi ja taas taaksepäin on vähän kuin toisinpäin...

Sen sanon, että en ihmettele, mistä tuli The Flying Finns-nimitys herroille Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen. Varsinkin Mäkinen oli 1965 ekalla lenkillä jäätävän hyvä! Kun katsoo Yle arkistosta ko. vuoden videoita, niin sen kyllä näkee ihan tv-ruudustakin, että nro 28 Cooper menee lujempaa kuin muut. Viime viikolla Primulassa sain hyvää tarinaa Coopereiden virittämisestä 60-luvulla. Haastattelin kahta herraa, jotka vastasivat Mäkisen ja Aaltosen autoista Suomessa. Puhuttiin halkaistuista tupla-webereistä jne...

Meni muuten näin alkukesään saakka, ennenkuin pystyin oikeasti löytämään sen fiiliksen, joka tarvitaan kirjan tekemiseen.
Siinä ylen lähetyksessä näkyy ajat vaherin maalista,mäkinen 10,32. Pätkä 17,5 km, eli keskinopeus 99.68km/h! Todella kovaa kyytiä pimeessä ja sateessa minillä,kun tietää millainen vuoristorata vaheri on.:)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Suomalaiset ovat rallikansaa

"- En ole missään muualla nähnyt tällaista innostusta ralliin kuin täällä Suomessa. Ihmisethän suorastaan elävät hengessä mukana. En olisi voinut kuvitella, että he vapaaehtoisesti lähtevät keskellä yötä jopa kaatosateessa rämpimään metsäpoluille vain nähdäkseen vilahduksen autoista. Toivoisin totisesti, että vastaavanlainen henki vallitsisi myös omassa kotimassani englannissa!" - Stuart Turner, BMC:n tallipäällikkö Suurajoissa 1965
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Tätä kirjaa taas innolla odotellen! Edelliset olleet mahtavaa luettavaa, 3-4 kertaa luettu kannesta kanteen:thumbup:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Itsekin sitä odotan!

Tätä kirjaa taas innolla odotellen! Edelliset olleet mahtavaa luettavaa, 3-4 kertaa luettu kannesta kanteen:thumbup:
Kiitos kehuista! Aika pitkään epäilin, että onko 60-luvun tapahtumissa sitä samaa glamouria, minkä vuoksi nuo kaksi edellistä kirjaani tein. Nyt kun olen keskellä 1965 tapahtumia, on sanottava, että kyllä sitä on. Rallin ja kilpailun luonne on ihan sitä samaa, mitä se oli 10 vuotta myöhemminkin. Ja tästä vuodesta kohti vuosikymmenen loppua meno vaan paranee, mutta miten lie sitten ne vuodet 60,61 ja 62? Saa nähdä, kun niiden aika tulee...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Yleisöpikis vuosimallia 1965

Vuonna 1965 Jyväksylän Hippoksella ajettiin yleisöerikoiskoe, jossa aina 4 autoa oli yhtäaikaa samalla radalla. Tarinoiden ja kuvien perusteella ne lähdöt muistutti rallicrossia, eli kovia otteluita ja kosketuksiakin nähtiin. Rauno Aaltonen ei muuten päässyt Erik Carlssonista ohi, niin puski Saabin tylysti syrjään... Ja väkeä oli Hippos mustanaan.

Mitenkähän toimisi tämän päivän Jyskälässä?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Suurajot -66

Aloitin kirjoittamaan vuotta 1966. Silloin pääpuheenaihe näytti olleen salainen reitti, joka sitten ei ihan kalkkiviivoille saakka pysynytkään salassa. Paljon oli parranpärinaa salaharjoittelusta. Myös YLE sekoitti pakkaa lähettämällä päivää ennen rallin alkua provosoivan TV-ohjelman, jossa mm. näytettiin reitti karttaa.

Mulla ei ole hallussani ko. vuoden reittiä piirroksena, mutta pätkäkuvausten ja muiden tarinoiden avulla olen onnistunut jo hahmottelemaan sen kulun. Yllätyksekseni ralli kulki myös läheltä synnyinseutujani Ruoveden Mustajärvellä.
 

majuni

Well-known member
Liittynyt
25.2.2009
Viestit
98
Mulla ei ole hallussani ko. vuoden reittiä piirroksena, mutta pätkäkuvausten ja muiden tarinoiden avulla olen onnistunut jo hahmottelemaan sen kulun. Yllätyksekseni ralli kulki myös läheltä synnyinseutujani Ruoveden Mustajärvellä.[/QUOTE]

Moi

Reittikartta, tosin aika huono löytyy mm. Nygren-Melart Rallin maailma kirjan sivuilta 46-47.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tää on hieno verkosto!

Mulla ei ole hallussani ko. vuoden reittiä piirroksena, mutta pätkäkuvausten ja muiden tarinoiden avulla olen onnistunut jo hahmottelemaan sen kulun. Yllätyksekseni ralli kulki myös läheltä synnyinseutujani Ruovedella Pihlajalahdella.
Moi

Reittikartta, tosin aika huono löytyy mm. Nygren-Melart Rallin maailma kirjan sivuilta 46-47.[/QUOTE]

Kiitti Lohjalle! Tämä on tällaisen foorumin helmi, kun olet jotain vailla, aina löytyy joku, joka tietää!
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Hei Makka minulla Jyväskylän Suurajoista 1960-1969 lajiteltuna vuosijärjestykseen lehdet APU,Moottoriurheilu,Moottori,Urheilun Kuvaaitta,Viikkosanoma lehdistä hienoine kuvineen ja juttuineen valmiina laatikossa.Kyseisen 1966 kisasta mitä kirjoitat on jutut APU,Urheilun Kuvaaitta,Moottoriurheilu,VM lehdistä muutama kuvakin siltä vuodelta löytyy.Vielä on muutama Moottori Viesti ja Moottori lehti tulossa 1965,67 ja 69 kisasta.Kyseisiä Rallin Maailma kirjojakin minulla on tallessa muutama kipale yksi kirjoittajan omistuskirjoituksellakin.:ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Olen jo matkalla...

Hei Makka minulla Jyväskylän Suurajoista 1960-1969 lajiteltuna vuosijärjestykseen lehdet APU,Moottoriurheilu,Moottori,Urheilun Kuvaaitta,Viikkosanoma lehdistä hienoine kuvineen ja juttuineen valmiina laatikossa.Kyseisen 1966 kisasta mitä kirjoitat on jutut APU,Urheilun Kuvaaitta,Moottoriurheilu,VM lehdistä muutama kuvakin siltä vuodelta löytyy.Vielä on muutama Moottori Viesti ja Moottori lehti tulossa 1965,67 ja 69 kisasta.Kyseisiä Rallin Maailma kirjojakin minulla on tallessa muutama kipale yksi kirjoittajan omistuskirjoituksellakin.:ahem:
Veli-Matti, Oletko kotosalla tällä viikolla, esim. ke tai to? Tulen viivana paikalle!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Plymouth Valiant V100

Raimo Kossila lennätti 1966 suurajohiekkaa kyseisellä autolla. En ole onnistunut löytämään teknisiä tietoja vuosimalli 1966 Valiantista, mikä kone ja paljonko tehoa?

Osaisiko joku auttaa??
 

isu1600

Active member
Liittynyt
16.2.2009
Viestit
26
Mobilisti lehdissä oli vasta jonkun aikaa sitten juttua noista valianteista... Täytyypä katsella...
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Raimo Kossila lennätti 1966 suurajohiekkaa kyseisellä autolla. En ole onnistunut löytämään teknisiä tietoja vuosimalli 1966 Valiantista, mikä kone ja paljonko tehoa?

Osaisiko joku auttaa??
VM 3/2013 Minun autoni -palstalla Juha Berner esitteli historic -ralleissa käyttämäänsä Plymouth Valiant 1966 kilpa-autoaan.

Moottoriksi mainitaan 273cid (4,5litr) V8. Huipputehojen ollessa ~300hv. ~1500kg.

Jutun lopusta lainattua "Auton väriin liittyy sellainen tarina, että Raimo Kossila ajoi valkoisella Valiantilla, jossa oli mattamusta konepelti"
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Veli-Matti, Oletko kotosalla tällä viikolla, esim. ke tai to? Tulen viivana paikalle!
Tule Torstaina vaikka 16:30 jälkeen olen kotona jospa nuo yhdet 65,67 ja 69 Jyväskylän Suurajo juttu lehdetkin kerkeisi kyytiin jos huomenna postissa tulisivat.:ahem:
 
Ylös