50-60 luvun suurajot

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tulee näkymään!
Muistini mukaan juurikin Timo Mäkinen ajeli niihin aikoihin kun alla oli ALU-2 kengillä jotka siihenaikaan ja miksei vieläkin kulkivat nimellä läskipohjat.Yleinen suuntaus oli ohuempiin kengänpohjiin poljintuntuman? vuoksi.Mutta Mäkisellä pohjat olivat paksunpuoleiset.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tilanne

Työkiireet ovat vieneet ajan ja veivät vielä pari viikkoa. Sitten on aika taas ottaa paperit ja kartat sun muut esille ja alkaa kirjoittaa vuoden 1963 tapahtumista.
Assistenttini on tehnyt huikean määrän haastatteluita tässä syksyn aikana. Se on helpottanut älyttömästi omaa urakkaani. Melko hienosti ovat vanhat parrat suhtautuneet, kun nuori parikympinen tyttö soittelee 60-luvun ralliasioista ;)

Mielnkiintoista on ollut se, mistä kukin vastaa puhelimeensa. Joku oli Barbadoksella, joku Mauritiuksella, monet Espanjassa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1963

Aloitin eilen vuoden 1963 kilpailuselostuksen kirjoittamisen. Onnekseni löysin kopion ko. vuoden kaikista pätkäajoista (Simo Lampisen arkistosta). Joskus aikoinani ajattelin, että mahtaa olla tylsää tuo 50 vuoden takainen Suurajotunnelma, mutta olin väärässä. Se on ollut hienoa taistelua ja otatusta, vauhti ainoastaan oli hiljaisempaa kuin sitten myöhemmin. Mietin tuossa, että olenkohan ainoa ihminen maapallolla, joka näin Joulun aattotunnelmissa tutkii 50 vuoden takaisia pikataivalaikoja jostain Hassista ja Vaherista...

Hyvää Joulua kaikille lukijoilleni!
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
...

Aloitin eilen vuoden 1963 kilpailuselostuksen kirjoittamisen. Onnekseni löysin kopion ko. vuoden kaikista pätkäajoista (Simo Lampisen arkistosta). Joskus aikoinani ajattelin, että mahtaa olla tylsää tuo 50 vuoden takainen Suurajotunnelma, mutta olin väärässä. Se on ollut hienoa taistelua ja otatusta, vauhti ainoastaan oli hiljaisempaa kuin sitten myöhemmin. Mietin tuossa, että olenkohan ainoa ihminen maapallolla, joka näin Joulun aattotunnelmissa tutkii 50 vuoden takaisia pikataivalaikoja jostain Hassista ja Vaherista...

Hyvää Joulua kaikille lukijoilleni!
Hyvää Joulua vaan kaima, älä huoli täällä Facessa on ajettu vanhoja ralleja jo tuntitolkulla.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1963 is done

Urakoin tässä Joululomalla ja kirjoitin kertarysäyksellä vuoden 1963 tarinan. Tosi hieno ralli ja kovaa kamppailua Simo Lampisen (Saab), Rauno Aaltosen (Saab) ja Tom Tranan (Volvo) välillä. Kärkipaikka vaihtui tämän tästä, oli ulosajoa, aikasakkoa, protesteja ja teknisiä murheita. Lopulta Lampinen voitti Tranan 17 sekunnilla. Aaltonen oli juuri noussut kärkeen, kun Saab menetti yhden kolmesta sylinteristään.

Sen verran jo tutkin arkistoja, että vuosi 1962 tulee olemaan haastava kirjoittaa. Ei ole pätkätuloksia, e reittikarttaa, mutta valokuvia on tosi runsaasti.
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Urakoin tässä Joululomalla ja kirjoitin kertarysäyksellä vuoden 1963 tarinan. Tosi hieno ralli ja kovaa kamppailua Simo Lampisen (Saab), Rauno Aaltosen (Saab) ja Tom Tranan (Volvo) välillä. Kärkipaikka vaihtui tämän tästä, oli ulosajoa, aikasakkoa, protesteja ja teknisiä murheita. Lopulta Lampinen voitti Tranan 17 sekunnilla. Aaltonen oli juuri noussut kärkeen, kun Saab menetti yhden kolmesta sylinteristään.

Sen verran jo tutkin arkistoja, että vuosi 1962 tulee olemaan haastava kirjoittaa. Ei ole pätkätuloksia, e reittikarttaa, mutta valokuvia on tosi runsaasti.
Elähän huoli Makka reittikartat reiteistä ja hienot jutut kuvineen 1960-1961-1962 Jyväskylän Suurajoista löytyy täältä muuta kun hyppäät autoon ja tulet hakemaan niin Jyväskylän Suurajojen vanhanajan tunnelma on varma. ! :ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kypärämäki pelastaa taas

Elähän huoli Makka reittikartat reiteistä ja hienot jutut kuvineen 1960-1961-1962 Jyväskylän Suurajoista löytyy täältä muuta kun hyppäät autoon ja tulet hakemaan niin Jyväskylän Suurajojen vanhanajan tunnelma on varma. ! :ahem:
Onneksi on olemassa tuo Kypärämäen suurajojen "sivuarkisto"!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kypärämäen museo

Kyllä on ilo kirjootella historiikkejä, kun on olemassa tällaisia ystäviä, joilla on kotona oma museo/arkisto. Eilen kävin ja toin mukanani 4-6 moottoriurheilulehtea per suurajovuosi 1960-1962 sekä 1967-1969.
VM Pentikäinen voisi helposti alkaa myydä ovella pääsylippuja kotiinsa, niin hyvät kokelmat hänellä on!
 

AAB-1

New member
Liittynyt
3.1.2014
Viestit
1
Sijainti
Lohja
Löytyisikö tätä kautta lisää tietoa tai kuvia koskien Morris Mini Cooper S:ää, jolla Timo Mäkinen osallistui Jyväskylän Suurajoihin vuonna 1963? Rekisteritunnus AAB-1. Itsellä on jo Vauhdin Maailma nr 4 vuodelta 1975, jossa on juttu kyseisestä autosta.

Laitetaan vielä toinenkin kysymys, vaikkakin hieman ohi aiheen eli millä Minillä Timo ajoi Eläintarhan ajoissa vuonna 1963?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
AAB-1

Löytyisikö tätä kautta lisää tietoa tai kuvia koskien Morris Mini Cooper S:ää, jolla Timo Mäkinen osallistui Jyväskylän Suurajoihin vuonna 1963? Rekisteritunnus AAB-1. Itsellä on jo Vauhdin Maailma nr 4 vuodelta 1975, jossa on juttu kyseisestä autosta.

Laitetaan vielä toinenkin kysymys, vaikkakin hieman ohi aiheen eli millä Minillä Timo ajoi Eläintarhan ajoissa vuonna 1963?
Juuri sain valmiiksi vuoden 1963, johon tulee pari kuvaa AAB-1:stä. Mä muistankin, että joskus VM:ssä oli siitä autosta oikein hyväkin juttu.
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Kyllä on ilo kirjootella historiikkejä, kun on olemassa tällaisia ystäviä, joilla on kotona oma museo/arkisto. Eilen kävin ja toin mukanani 4-6 moottoriurheilulehtea per suurajovuosi 1960-1962 sekä 1967-1969.
VM Pentikäinen voisi helposti alkaa myydä ovella pääsylippuja kotiinsa, niin hyvät kokelmat hänellä on!
Toiset ihmettelee kaikkea se V-M kerää mutta onhan se nyt mukavaa kun joillekkin voi tuottaa suurtakin iloa mitä itsekkin noista tuntee ja olihan nuo hienoja aikoja Jyväskylän Suurajoista silloin kun ralli oli vielä rallia !:ahem:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3990
Sijainti
Event horizon
Toiset ihmettelee kaikkea se V-M kerää mutta onhan se nyt mukavaa kun joillekkin voi tuottaa suurtakin iloa mitä itsekkin noista tuntee ja olihan nuo hienoja aikoja Jyväskylän Suurajoista silloin kun ralli oli vielä rallia !:ahem:
Nykyisin MM- ja miksei alemmillakin portailla ralli muistuttaa yhä enemmässä määrin Rallisprinttiä. Samoja pätkiä höylätään kahdesti ellei jopa kolmesti ja päivän ajelut on ajettu perinteiseen kello viiden teehetkeen mennessä. Ennen vedettiin kolme päivää suunnilleen samoilla silmillä.
Mutta IMO ralli oli oikeata ralllia lähinnä 70-luvulla ja 80-luvun alkupuoliskolla. 60-luvun skabat kaiken maailman tasanopeuskokeineen yms. ei oikein vastaa oikeaa rallia. Ennemminkin touhu muistutti jotain matkailuajoa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ralli 60-luvun alussa

Nykyisin MM- ja miksei alemmillakin portailla ralli muistuttaa yhä enemmässä määrin Rallisprinttiä. Samoja pätkiä höylätään kahdesti ellei jopa kolmesti ja päivän ajelut on ajettu perinteiseen kello viiden teehetkeen mennessä. Ennen vedettiin kolme päivää suunnilleen samoilla silmillä.
Mutta IMO ralli oli oikeata ralllia lähinnä 70-luvulla ja 80-luvun alkupuoliskolla. 60-luvun skabat kaiken maailman tasanopeuskokeineen yms. ei oikein vastaa oikeaa rallia. Ennemminkin touhu muistutti jotain matkailuajoa.
Mäkin luulin pitkään, ettei 60-luvun alussa ajettu vielä pikataivalralleja, mutta erehdyin. Ainakin Suurajot olivat jo 1962 alkaen pelkästään ajanottokisoja. 60 ja 61 oli vielä pieni määrä taitoajoa, mutta ei tasanopeutta. 61 ja 62 oli kyllä tavoiteaikasysteemi, jollainen RAC:ssä oli pitkälle 80-luvulle saakka. Eli pätkillä oli ihanneaika, johon peilaten sai virhepisteitä. Jos sen alitti, ei saanut hyvityksiä. Tuo haittaa jonkun verran tätä 1962 vuoden kirjoittamista, kun pätkätuloksiakaan ei ole löytynyt, ja jos löytyy, pitäs tietää vielä ihanneajatkin. Tässä kohtaa mä vähän muutan kerrontasysteemiä, olosuhteiden pakosta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11066
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mäkin luulin pitkään, ettei 60-luvun alussa ajettu vielä pikataivalralleja, mutta erehdyin. Ainakin Suurajot olivat jo 1962 alkaen pelkästään ajanottokisoja.
Vähän offtopicia, mutta eikös Monte Carlokin muuttunut Oikeaksi Ralliksi 1962? Vielä edellisenä vuonna voittajaksi tuli kaikenmaailman säännöillä ranskalaiskuski Panhardilla, mutta sitten ajettiin oikeasti kelloa vastaan (vaikka siirtymienkin aikapyynnöt olivat joskus edesvastuuttomia tai kikkalevia) ja Eric Carlsson voitti.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Monte

Vähän offtopicia, mutta eikös Monte Carlokin muuttunut Oikeaksi Ralliksi 1962? Vielä edellisenä vuonna voittajaksi tuli kaikenmaailman säännöillä ranskalaiskuski Panhardilla, mutta sitten ajettiin oikeasti kelloa vastaan (vaikka siirtymienkin aikapyynnöt olivat joskus edesvastuuttomia tai kikkalevia) ja Eric Carlsson voitti.
MOntessa oli vuoteen 1963 asti semmoinen hyvityssysteemi, tai rankaisusysteemi, miten vaan. Auton kuutiotilavuuden mukaan sai kertoimella lisäpisteitä. Siksi mm. Carlsson pärjäsi Saabilla (750 cm), vaikka jotkus ajoivat 2-litran Porschella tai 4,5-litran Falconilla lujempaa. 1964 ne posti sen säännön.
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
Toiset ihmettelee kaikkea se V-M kerää mutta onhan se nyt mukavaa kun joillekkin voi tuottaa suurtakin iloa mitä itsekkin noista tuntee ja olihan nuo hienoja aikoja Jyväskylän Suurajoista silloin kun ralli oli vielä rallia !:ahem:
En olisi uskonut että tämäkin päivä vielä tulee nähtyä,nyt onnesti sain hommattua vihdoin ja viimein 60 luvun autourheilu lehdet joista olen vuosi kymmeniä unelmoinut ja etsinyt ! Siitä sitten kertoilen myöhemmin mitä hankin :ahem:
 

velimattip

Member
Liittynyt
4.3.2012
Viestit
20
En olisi uskonut että tämäkin päivä vielä tulee nähtyä,nyt onnesti sain hommattua vihdoin ja viimein 60 luvun autourheilu lehdet joista olen vuosi kymmeniä unelmoinut ja etsinyt ! Siitä sitten kertoilen myöhemmin mitä hankin :ahem:
Yli 40 vuotta näitä Vauhti lehtiä yritin metsästää nyt sain ne hankittua lehti ilmestyi Vauhti nimellä vain1964 ja 1965 todella hienoja juttuja ja kuvia näissä lehdissä olikin luettuani ne innoissani.:tongue:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
64-65

Yli 40 vuotta näitä Vauhti lehtiä yritin metsästää nyt sain ne hankittua lehti ilmestyi Vauhti nimellä vain1964 ja 1965 todella hienoja juttuja ja kuvia näissä lehdissä olikin luettuani ne innoissani.:tongue:
Onko niissä hyvät raportit kisasta? Kannataisiko mun vilkaista?
 

hniemi

New member
Liittynyt
14.1.2014
Viestit
2
Trabant-kuvia Suurajoista hakusessa

Pentti Salo-Raimo Telkamo Trabant P601 Suurajot 1969. Kuva: Veli-Matti Pentikäinen
Onpa hieno Trabi ja muutenkin innostava viestiketju, kuten myös 70-luvun Suurajoketju!

Harrastan kilpa-autojen pienoismallien rakentelua (WRC/ERC-rallit, F1, DTM ym. merkittävät kilpasarjat). Keräilykohteena on pääasiassa suomalaisten tehdaskuskien teippauksilla varustetut kisavehkeet mittakaavoissa 1:20, 1:24 ja 1:43, myös muutama 1:32 on koottuna.

Viime jouluna sain lahjaksi Revellin 1:24 Trabant P601:n. Se on kylläkin ihan siviiliversio, joka ei sellaisenaan oikein istu kokoelmaani, mutta olisihan siitä hauska modata malli Trabista, jolla joku suomalainen on osallistunut Suurajoihin 1960-luvun lopulla. Projekti vaatisi kuitenkin muutaman hyvän (väri)kuvan maalauksen ja teippausten toteuttamiseksi. Mahtaisikohan noita olla saatavissa?

Tuo Pentti Salon vuoden 1969 Trabant ei tainnut selviytyä kisan maaliin saakka. Eipä tuo keskeytys mallinrakennuksen kannalta mikään este ole, onhan noita keskeytysautoja muitakin kokoelmassani, mutta ehkä seuraavat wauhtipahvitapaukset olisivat kiinnostavampia:

1965 Pekka Väätänen-Aulis Paarala, 70. (3. luokassa 1)
1967 Raimo Telkamo-Pertti Teraste, 67. (7. luokassa 1)
1968 Raimo Telkamo-Erkki Vanhanen 33. (3. luokassa 1)
1971 Pentti Salo-Eero Lehtinen 73. (4. luokassa 6).

Mallauksen kohteen valintaan tässä tapauksessa vaikuttaa myös ulkoasun yksinkertaisuus. Mielellään yksi, korkeintaan kaksivärinen maalaus ja melko yksinkertainen teippaus, koska joudun todennäköisesti itse tekemään dekaalit (siirtokuvat) mainoksista ja kilpailunumeroista itse.

Autojen ja teippausten väritys on tietenkin oleellinen asia. Kaikenlainen muukin tieto tai tietolähteet kiinnostavat, josta selviäisi mm. ulkoiset lisävarusteet (pohjapanssarit, lisävalot, peruutusvalot) sekä sisätiloista mm. mahdolliset kisapenkit, turvavyöt, turvakaaret, mahdollinen takapenkin poisto yms.
 
Ylös