50-60 luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kummituskuva

Kuka osaa selittää, mitä oheisessa Holger Eklundin otoksessa tapahtuu? Rellun puikoissa on Harry Källström ja vuosi on 1967 ja paikka Ouninpohja
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Kuka osaa selittää, mitä oheisessa Holger Eklundin otoksessa tapahtuu? Rellun puikoissa on Harry Källström ja vuosi on 1967 ja paikka Ouninpohja
Mitä tarkoitat tapahtuu? Kuva ainakin päällekkäin valottunut.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kirjaan

Jep! Taitaa olla vielä tehdaspirssi,ranskalaisista rekkareista päätellen,joten kuuluuhan sen kulkeakin valoa nopeammin:D:D
Jep, tuo on hyvä pointti. Olen juuri miettimässä, minkälaisen kuvatekstin tähän laittaisin, kun se tulee kirjaan. Taidan lainata tuota sinun kommenttiasi HV!
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Kummituskuva

Mutta kuka mahtaa olla tuon haamu Gordinin kuski. Lusenius ajeli suomalaisilla kilvillä, oisko tää ruotsalainen Bengt Jansson joka oli Rellun tehdaskuski?
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
Gordini

Ylen elävässä arkistossa on klippejä tuosta 1967 suurajoista ja yhdessä kohtaa menee ehkä tuo sama gordini ilman takalasia ja vielä samalta pätkältä n.2km eteenpäin mistä tuo haamukuva on otettu. Olen vähän heikko näiden tietokoneiden kanssa,enkä osaa laittaa sitä linkkiä tänne,mutta suurajoilla löytyy.Käykää katsomassa:)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kirjan tyyli

60-luvun teos on hyvässä vauhdissa. Kun katson mitä olen saanut aikaan huomasin, että olen käyttänyt paljon enemmän kuljettajakuvia kuin aikaisemmissa kirjoissa. Samalla tajusin, että valokuvaajat ovat niitä paljon enemmän myös ottaneet, koska monesta vuodesta löytyy kaikista huippupareista kuvat autonsa vierellä ennen starttia tai maalissa.

Mitä mieltä olette, onko tämä hyvä suuntaus?
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
60-luvun teos on hyvässä vauhdissa. Kun katson mitä olen saanut aikaan huomasin, että olen käyttänyt paljon enemmän kuljettajakuvia kuin aikaisemmissa kirjoissa. Samalla tajusin, että valokuvaajat ovat niitä paljon enemmän myös ottaneet, koska monesta vuodesta löytyy kaikista huippupareista kuvat autonsa vierellä ennen starttia tai maalissa.

Mitä mieltä olette, onko tämä hyvä suuntaus?
Terve! Täytyy vastata,kun kukaan muu ei ole vielä vaivautunut. Omasta mielestä ne ovat ihan ok,usein kuvissa ollaan niissä vaatteissa missä kilpailukin on ajettu,on vähän eroa tähän päivään verrattuna. Kauluspaita,solmio,suorat housut vs tulenkestävä FIA-haalari,FIA-kalsarit,hans...:wink:
 

Petri Huhtala

Member
Liittynyt
22.2.2011
Viestit
13
Ouninpohja -67

Vihdoinkin sain rakennettua valmiiksi sen Timon Minin. Kiitokset Illille ja Makkalle kuva-avusta, ilman niitä kuvia ja Illin filmiä olisi jäänyt malli syntymättä.



 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Timon MIni

Vihdoinkin sain rakennettua valmiiksi sen Timon Minin. Kiitokset Illille ja Makkalle kuva-avusta, ilman niitä kuvia ja Illin filmiä olisi jäänyt malli syntymättä.
Hieno! Tekis mieli pyytää siitä kuva tulevaan kirjaan. Tähän autoon liittyy yksi outo juttu. Ko- vuonna ovinumeromainoksena oli Pall Mall, mutta Mäkisellä oli ihan oman kalibeerin numero ilman mitään mainoksia. Tähän jos joku tietää ratkaisun, se tieto pääsee kirjaan.
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
pall mall

Hieno! Tekis mieli pyytää siitä kuva tulevaan kirjaan. Tähän autoon liittyy yksi outo juttu. Ko- vuonna ovinumeromainoksena oli Pall Mall, mutta Mäkisellä oli ihan oman kalibeerin numero ilman mitään mainoksia. Tähän jos joku tietää ratkaisun, se tieto pääsee kirjaan.
Tää on ihan arvailua mutta olisko syy että mäkinen mainosti tuohon aikaan jotain muuta savukemerkkiä,olen nähnyt ko.mainoksen jossain autolehdessä mutta en muista merkkiä..
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Vihdoinkin sain rakennettua valmiiksi sen Timon Minin. Kiitokset Illille ja Makkalle kuva-avusta, ilman niitä kuvia ja Illin filmiä olisi jäänyt malli syntymättä.
Lain vaatima kansallisuustunnus GB vielä tuohon rekisterikilven eteen. :wink:
 

Petri Huhtala

Member
Liittynyt
22.2.2011
Viestit
13
Lain vaatima kansallisuustunnus GB vielä tuohon rekisterikilven eteen. :wink:
On se GP tunnuskin siinä kilven vieressä, mutta peittyy kuraan tästä kulmasta katsottuna. Oikein tarkkaan kun katsoo, niin näkyy kuran läpi. Eihän tämä, tai oikeastaan mikään pienoismalli ole yksityiskohdiltaan täydellinen esikuvansa kutistus, mutta tarkoituksena onkin luoda oikea mielikuva halutusta kohteesta. Tämä oli varsin vaativa projekti jo pelkkien lähdekuvien vähyyden takia. Lisää vaikeutta toivat formula kuljettajista muokattu miehistö, sillä Minissä on varsin erilainen asento kuljettajilla kun sitä verrataan formuloiden vastaaviin. Myös mallin kaikki siirtokuvat on itse tietokoneella piirrettyjä. Tulevana viikonloppuna on Hämeen linnassa 16-17.11. Nordic Challenge kansainvälinen pienoismalli tapahtuma, jossa voi bongata tämän ja satoja muita käsin tehtyjä pienoismalleja panssarivaunuista kilpa-autoihin ja kaikkea siltä väliltä.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
On se GP tunnuskin siinä kilven vieressä, mutta peittyy kuraan tästä kulmasta katsottuna. Oikein tarkkaan kun katsoo, niin näkyy kuran läpi. Eihän tämä, tai oikeastaan mikään pienoismalli ole yksityiskohdiltaan täydellinen esikuvansa kutistus, mutta tarkoituksena onkin luoda oikea mielikuva halutusta kohteesta. Tämä oli varsin vaativa projekti jo pelkkien lähdekuvien vähyyden takia.
Ok, uskotaan että se on siellä, tuosta pienestä kuvasta sitä vaan ei oikein näy. :thumbup:

Itsellä omassa pienoismalliprojektissa on kanssa ongelmana tuo nähikuvien puute oikeista kohdista, pari tarraa vielä puuttuu. Ja sitten vielä sen pienoismallin esikuva lojuu pihan perällä raatona, niin ne kaikki tarrat pitäisi myös siihen saada kun sen vuoro tulee. :cool:
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
60-luvun teos on hyvässä vauhdissa. Kun katson mitä olen saanut aikaan huomasin, että olen käyttänyt paljon enemmän kuljettajakuvia kuin aikaisemmissa kirjoissa. Samalla tajusin, että valokuvaajat ovat niitä paljon enemmän myös ottaneet, koska monesta vuodesta löytyy kaikista huippupareista kuvat autonsa vierellä ennen starttia tai maalissa.

Mitä mieltä olette, onko tämä hyvä suuntaus?
Minusta - vaikka sitä ei kysyttykään - erityinen arvo olisi kuvilla autoista kärjen takana. Niitä kärkikuskien ja -autojen kuvia on julkaistu paljon, olisi hienoa että muut tulisivat dokumentoiduiksi tällä tavoin mahdollisimman hyvin.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Ja myös kiinnostaa kuvat, joissa näkyisi niin autojen kuin kuskien aikakauden varusteet. Tai niiden olemattomuus
 

Petri Huhtala

Member
Liittynyt
22.2.2011
Viestit
13
Ok, uskotaan että se on siellä, tuosta pienestä kuvasta sitä vaan ei oikein näy. :thumbup:

Itsellä omassa pienoismalliprojektissa on kanssa ongelmana tuo nähikuvien puute oikeista kohdista, pari tarraa vielä puuttuu. Ja sitten vielä sen pienoismallin esikuva lojuu pihan perällä raatona, niin ne kaikki tarrat pitäisi myös siihen saada kun sen vuoro tulee. :cool:
Nuo siirtokuvat on saatavilla ALPS tulostettuina siirtokuvina jos kiinnostaa. Kaverilla on kyseinen tulostin ja tulostaa pientä korvausta vastaan noita piirtämiäni kuvia halukkaille. Mulla on myös muotti tuosta takarekisterikilvestä, joten siitä järjestyy myös hartsikopio tarvittaessa.
 
Ylös