80-90 luvun suurajot

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Taisi Pöntinen olla vielä vuosituhannen taitteessa ralliradiossa mukana mutta sen jälkeen ei kyllä ole viime vuosilta mitään havaintoja, mitä nyt joskus Jyskälässäkin näkynyt.

Ja tosiaan vaikka noissa 90-luvun alun TV-produktioissa oli omat puutteensa, esim. incarit olivat harvinaisia, niin ei se silti sitä tarkoita etteikö ne löisi laudalta tämän päivän muovisia tuotoksia, sydäntä ja fiilistä niissä oli mukana yllin kyllin - ja sitä ei parilla incarilla korvata. Peltoperä-Pöntinen oli kyllä aika liekeissä noina vuosina vaikka pikku stipluja selostuksen sekaan aina mahtuikin. Itse asiassa tuo -94 oli muutamaan aikaisempaan vuoteen verrattuna sikäli köyhempi että suoraa lähetystä ei sinä vuonna ollut - toisin kuin esim. 91-93. Niistä lisää todistusmateriaalia sitten tuonnempana.

Ja kun tuota touhua muutenkin katsoo niin havaitsee että eipä noista päivistä ole säilynyt mukana oikein mitään - Mähöstä ja pääsponsoria lukuunottamatta. Siitä on kiiltävät service parkit ja motorhomet sekä pr-robotit, joita kuskeiksi väitetään, kaukana kun nelinkertainen maailmanmestari tupruttelee sikaria samalla kun komppania huoltomiehiä takoo Celicaa suoraksi metsänlaidassa Jumalan selän takana.


EDIT: Itse kisan taustoihin liittyen, tarinahan taisi mennä niin että Fordin tehdastiimin toista autoa tarjottiin alun perin Vataselle, mutta koska Ari oli sopinut kisasta yksityistallin kanssa, tehtaan auto meni sitten lopulta Tommille. Olisiko Tommin ura ollut kovinkin erilainen jos tuota näyttöpaikkaa tuohon kisaan ei olisi tullut, olisiko läpimurto jäänyt tekemättä. Arille itselleen päätös ajaa kisa yksityistallin autolla kävi kohtalokkaaksi koska tehtaan autossa se hajonnut osa oli eri materiaalia. Eli -94 kisasta Tommin ura lähti nousuun ja Arin ura käytännössä kuopattiin.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Mielestäni ralli on sellainen laji, joka näyttäytyy TV:ssä parhaimmillaan silloin, kun päivän päätteeksi näytetään noin tunnin mittainen ja huolella tehty kooste ajopäivän tapahtumista. Pääpaino on ajokuvien näyttämisessä hyvin editoituna ja asiantuntevan selostuksen kera.

Nykyisin on kuitenkin tapana tyrkätä niitä 5 minuutin tulosvälähdyksiä aina puolen tunnin välein, missä mitään ei näytetä kunnolla vaan tekemisestä huokuu juosten kustun maku. Samat haastattelut, spekuloinnit ja in-car -kuvat pätkien maaliintulosta kelataan joka kerta uudelleen. Lisäksi soppaan heitetään hoopeehännisten yleisurheilutyylinen selostus missä ei olla hetkeäkään hiljaa, vaan löpistään tauotta itsestäänselvyyksiä... Kiitos mutta ei kiitos.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tommin ura ei ollut tuosta -94 Jyväskylästä kiinni. Andrew Cowan oli seurannut Mäkisen otteita Brittein avoimessa mestaruussarjassa aiemmin samana vuonna. Näytöt olivat niin vahvoja, että jo pelkästään ne riittivät tehdaspaikkaan Mitsulle.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Oliko muuten niin että Tommilla oli jo tehdaskuskin paikka Mitsulle kaudelle -95 sovittuna ennen Jyskälää? Voisi osaltaan selittää sitä miksi Tommi vaikutti kaikin puolin rennolta ja pisteli menemään Suurajoissa kaikin puolin vapautuneen oloisesti, ei ainakaan jälkeenpäin näytä siltä että olisi ylimääräisiä tuskaillut kisan aikana.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kyllä, Tommin aiemmat näytöt ja varmaan Lasse Lampikin vaikuttivat osaltaan siihen, että sopimus Mitsubishille tehtiin ennen Jyskälää. Alustavasti puhuttiin vain San Remon ajamisesta, mutta voitto viimeistään varmisti sen, että ajohommia löytyisi seuraavanakin vuonna.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Jotenkin rupeaa v-ttamaan kun katselee noita vanhoja jyväskylän lähetyksiä tai ylipäätänsä "entisajan" ralliautoilua.

- Meno on paljon näyttävämpää ja äänekkäämpää kuin nykyään

- Muistan aikoinaan kuinka mahtava fiilis tuli siitä, kun pääsi jyskälä viikolla laajavuoreen bongaamaan kuskeja nimmarimetsästys mielessä. Harjoitusautot olivat siinä pääoven vieressä ja michelin ukko oli hotellin katolla :) Ja tietysti kaikki riikosen maalaamat taulut käytävän seinillä ja ravintolassa valokuvat. Hakkaa kyllä paviljongin satanolla.

- Tv- lähetykset oli toteutettu paremmin. Ainakin tuntuu siltä, että ennen keskityttiin enemmän siihen mitä pätkällä tapahtuu ja näytettiin paljon hienoja ajosuorituksia. Hyvä esimerkki mitä olen paljon katsonut on -84 ja -86 vuoden suurajojen tv-lähetykset: Mennään pätkä kerrallaan, näytetään kärkikuljettajien ajoa, jopa välillä 1-2 minuutin verran/kuski ilman mitään spiikkejä. Nykyään tuntuu siltä, että toimittajille tärkeintä on braissailla serviceparkissa näyttäen kuinka "kaveria" on kuskien ja tallien kanssa.. Tai sitten nämä typerät insertit kun joku kuski on kalassa.

- Mutta turha valittaa tai haikailla menneitä.. Maailma muuttuu, oli sitten kysymys tv- lähetyksistä, kuljettajista tai autojen etenemisestä. Aika kultaa muistot...
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
901
Iso kiitos täältäkin mjs:lle! Eipä tässä paljoa ole lisättävää edellisiin kommentteihin. Vaikka aika kultaakin muistot oli ne silti aikoja ne. Kuskit oli elämää suurempia hahmoja (ainakin pikkupojalle) ja autoissa todella oli ralliauton meininki ja äänet. Odotan näiden videoitten kattomista enemmän kun tämän kauden kolmea ensimmäistä MM-rallia yhteensä :D. Tietynlainen A-ryhmän huipentuma tuo Kankkusen tykitys pyöränkulmat harittavalla Celicalla. 1995 kaudelle taidettiinkin sitten vähän jo karsia autoista tehoja (ja ääntä).
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Päätöspäivän video on vielä tuloillaan mutta pistetäänpä nuo toisen lenkin videot vuoden -94 kisasta tähän postiin:

Erikoiskokeet 16-20 (mm. Leustu ja Ouninpohja sekä Valkeakosken taukotunnelmat + Jouko Puhakan rajun ulosajon jälkipuintia)
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1994-Rally-1000-Lakes_641681.htm

Erikoiskokeet 21-28 (mm. Valkeakoski, Siitama, Himos sekä katsausta F2-luokkaan ja luokkajohtajiin)
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1994-Rally-1000-Lakes_641700.htm
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1994-Rally-1000-Lakes_641708.htm


Ei noihin Leustun ja Ouninpohjan kuviin hirveästi ole lisättävää, aikamoista kansallismaisemaa autoja ja ääniä myöten. Eikä ole Abu Dhabin mainostauluja tai kaljatelttakyliä pilaamassa maisemaa, se oli vielä sitä Suurajo-aikaa.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Pikkumuutoksilla lajiin saataisiin paljon vanhaa henkeä takaisin. Noita videoita katsellessa tulee mieleen heti useita helposti toteutettavia ehdotuksia:

- Aerodynamiikka reilusti huonommaksi (helmat ja lumikolat pois)
- ÄÄNET takaisin (mehupillillä kuristetuille turboille loppu)
- Illan viimeiset pätkät ajettava pimeässä
- Katsojien pakkokarsinointi pois (perusturisti menee kaljateltan vieressä olevaan häkkiin joka tapauksessa, tosifanit saisivat olla rauhassa)

S2000-autoihin siirryttäessä kaksi ensimmäistä kohtaa saattavat osittain toteutuakin. Tosin FIA:n tuntien en osaa oikein odottaa enää mitään positiivista. F-Cup on minulle nykyään sitä oikeaa rallia.
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Onkos noita mjs:n klippejä mahdollisuus ladata koneelle jotenkin? Itsellä on kyllä tuo 1994 kisa VHS-muodossa hyllyssä, mutta laatu alkaa oleen jo monen katselukerran jälkeen melkoista huttua.. Hyllystä löytyy 1983 vuodesta lähtien YLE/MTV taltiointia Suurajoista.. Vuodet 1983-1985 olen tehnyt DVD-muotoon..

Mahtaako jollain olla vuosia -80, -81 ja -82 nauhalla? Kiinnostais kovasti saada myös ne arkistoon...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Firefoxin selaimeen asennettavalla lisäosalla nimeltään Download helper saa ladattua videot omalle koneelle ja vielä muunneltua tiedostot sellaiseen muotoon että saa soitettua ne media playereilla:
http://www.downloadhelper.net/
.....

-94 kisan päätöspäivän kooste voittotunnelmineen - ja kelikin muuttui perinteisemmäksi suomalaiseksi kesäsääksi päätöspäivän kunniaksi:
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1994-Rally-1000-Lakes_641776.htm


Jatkoa seuraa sitten myöhemmin kevään mittaan, ainakin vuosien 91-93 kisat on aikomus laittaa näytille jossain vaiheessa, niissä kun on jos jonkinlaista live-pätkää yms. Ellen väärin muista niin vuoden -92 kisassa oli live-lähetystä joka lenkillä neljänä eri päivänä, tämän päivän lähetykset ei kyllä kestä vertailua siihen aikaan verrattuna.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Mahtavia pätkiä jälleen kerran, kiitokset! :thumbup:

Tuo 94-rallipätkien tunnari herättää kyllä paljon muistoja. :cool:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
"- ÄÄNET takaisin (mehupillillä kuristetuille turboille loppu)"

Toivottavasti turbot säilyisivät jatkossakin, mutta paukkua ja kierroksia saisi tosiaan olla enemmän. Kuunnelkaapa vaikka Kankkusen menoa tuossa -94 videolla... Turbokonekin ampuu ja kiertää siinä hyvin raikkaasti. Sitten 1995 turbojen ilmanottoa kuristettiin ja kierrokset tippuivat, pauke sentään jäi. Tehot tippuivat takaisin sinne 300 hv tuntumaan oltuaan jo 400 pollen paikkeilla.

Vastaheitot, pauke, kierroskone ja vauhti... siinä on näyttävän rallin ainekset! Nykyään on jäljellä vain vauhti, joka ei näytä kuitenkaan miltään.

Onneksi on mjs:llä on näitä loistavia videoita, niin ei tarvitse nykyrallin varassa olla!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Videoo 1974

Mä bongasin yhden ralliveteraanin, jolla on 25 min kaitafilmiä Suurajoista 1974. Missähän se kannattaisi muuntaa digitsaaliseen muotoon, että saatais tännekin ihmeteltäväksi?
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
"- ÄÄNET takaisin (mehupillillä kuristetuille turboille loppu)"

Toivottavasti turbot säilyisivät jatkossakin, mutta paukkua ja kierroksia saisi tosiaan olla enemmän. Kuunnelkaapa vaikka Kankkusen menoa tuossa -94 videolla... Turbokonekin ampuu ja kiertää siinä hyvin raikkaasti. Sitten 1995 turbojen ilmanottoa kuristettiin ja kierrokset tippuivat, pauke sentään jäi. Tehot tippuivat takaisin sinne 300 hv tuntumaan oltuaan jo 400 pollen paikkeilla.

Vastaheitot, pauke, kierroskone ja vauhti... siinä on näyttävän rallin ainekset! Nykyään on jäljellä vain vauhti, joka ei näytä kuitenkaan miltään.

Onneksi on mjs:llä on näitä loistavia videoita, niin ei tarvitse nykyrallin varassa olla!
Itsekin kannatan aero-puolen karsimista (vastaheitot&sladit), mutta turbot voivat minun puolestani jäädä. Otetaan vain kuristimet pois ja vaikka vaihtoehdot 2,6L vapari/1,8L turbo. Turbon koolla säädetään voimasuhteita.
Sori offftopic:frank:
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Itsekin kannatan aero-puolen karsimista (vastaheitot&sladit), mutta turbot voivat minun puolestani jäädä. Otetaan vain kuristimet pois ja vaikka vaihtoehdot 2,6L vapari/1,8L turbo. Turbon koolla säädetään voimasuhteita.
Sori offftopic:frank:
Minäkin tarkoitin, että turbot saa ja pitää jättää, kunhan kuristinta suurennetaan. Tuo 1,8 l turbokone kuulostaisi oikein hyvältä.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Minäkin tarkoitin, että turbot saa ja pitää jättää, kunhan kuristinta suurennetaan. Tuo 1,8 l turbokone kuulostaisi oikein hyvältä.
Olihan B- ryhmäläisiäkin 1,8l turbokoneella, esim. Lancia ja Peugeot.. Ja kyllä ne johonkin kulki... :D
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Saakos noita YLE:n elävän arkiston videoklippejä millään kopioitua koneelleen? :)
kiitos mjs tuosta dowloader helper vinkistä.. Sillähän onnistuu kaikennäköinen pikkukiva :)
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Olihan B- ryhmäläisiäkin 1,8l turbokoneella, esim. Lancia ja Peugeot.. Ja kyllä ne johonkin kulki... :D
Kyllähän niillä ehti. B-ryhmäläisissä ei tainnut tosiaan olla minkäänlaisia kuristimia. Lanciassa oli vielä turbon lisäksi mekaaninen ahdin, ettei jää jalkoihin.

Voisi kuvitella, että 1,8 litrainen turbomylly esim. 36mm kuristimella S2000-tyypisessä kopassa voisi olla aika hyvä yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
WRC-autoihin verrattuna melkein mikä tahansa on hyvä yhdistelmä :D

Vielä kun saataisiin suurajoihinkin lisää pätkiä ja reitti hieman laajemmalle alueelle kuin nykyään niin hyvä olisi. Liikenneruuhkatkaan eivät olisi niin valtavia kun kaikki katsojat eivät liikkuisi samalla pienellä alueella. Lisäksi ehtisi katsojanakin näkemään useamman pätkän päivän aikana kuin vain sen saman mutkan kahdesti. Saataisiin myöskin Päijänteen itäpuolen legendaariset tiet sekä Tampereen seudun pätkät takaisin reittiin.

No, realismia tämä tuskin on kun TV määrää tahdin.. Virkamiesrallia sen olla pitää.
 
Ylös