80-90 luvun suurajot

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
On napattu yleisradion lähetyksestä, mutta en ole onnistunut tekemään kyseisestä videosta sellaista versiota että sitä pystyisi katsomaan ja pistämään tuubiin, originaalitiedosto on DVD-muodossa ja kaikki muunnokset mitkä siitä saa aikaan on ihan puhdasta poikkiviivakuvaa, sitä ei katso erkkikään.
Siirrä analogisesti johonkin? Tosin tarvii kaks laitetta mutta luulis onnistuvan. Laadun pieni heikkeneminenkään tuskin haittaa, jos laatu ei muutenkaan ole mitään hd:ta.
 

Thefirst

Well-known member
Liittynyt
4.10.2004
Viestit
109
On napattu yleisradion lähetyksestä, mutta en ole onnistunut tekemään kyseisestä videosta sellaista versiota että sitä pystyisi katsomaan ja pistämään tuubiin, originaalitiedosto on DVD-muodossa ja kaikki muunnokset mitkä siitä saa aikaan on ihan puhdasta poikkiviivakuvaa, sitä ei katso erkkikään.
Mites Pinnacle studio 12?
Sillä voi muuttaa DVD:lta muihin formaatteihin
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Asiasta kolmanteen: Katselin tuossa Monten 1986 koostetta. Siinä kerrottiin, että Audi aikoo osallistua kyseisenä vuonna pelkästään kuuteen mm- osakilpailuun...
Onko kenelläkään tietoa miksi näin? Olisiko heillä ollut jotain tulevaisuuden suunnitelmia joka selittäisi tämän? (eli silloin, kun Toivosen onnettomuudesta ei ollut tietoakaan)
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Veikkaisin jotain että keskittyivät uuden auton kehittelyyn. S1 ei ollut varsinaisesti tuossa vaiheessa enää Lancian ja Peugeotin kevyitä & keskimoottorisia tykkejä vastaan erityisen kilpailykykyinen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Veikkaisin jotain että keskittyivät uuden auton kehittelyyn. S1 ei ollut varsinaisesti tuossa vaiheessa enää Lancian ja Peugeotin kevyitä & keskimoottorisia tykkejä vastaan erityisen kilpailykykyinen.
Olen hieman skeptinen tuon suhteen. Audilla ei kuitenkaan missään vaiheessa edes suunniteltu lipsuttavan periaatepäätöksestä että ralliauton tulee pitkälti perustua tuotantoautoon. Eli putkirunkoiset keskimoottoriset kevlar-hirmut olivat out of bounds. Eikä kaiketi S2 Coupea ollut vielä tuossa vaiheessa esitelty joten faclift-mallin kehittelykään ei oikein kuulosta todennäköiseltä. Ehkä Audilla vaan todettiin että S1:lla ei kaikissa ralleissa ole mitään jakoa Latsaa ja Pösöä vastaan ja päätettiin keskittyä niihin ralleihin, joissa oli parhaat menestyssaumat.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mulle on jääny hämäräksi noi pari konsepti Audia. Toinen on tämä lähinnä rata-autolta näyttävä "S-ryhmäläinen"


ja sit oli se keskimoottorinen Sport Quattroa muistuttanut josta pari kuvaa on olemassa, mutta en löytänyt niitä millään. Googlaustaitoni ovat kai ruostuneet. Mustavalkoinen tai valkoisia kuvia oli pari sekä läpileikkaus piirroksena. Oliko vaan joku testialusta keskimoottoriautolle, paha sanoa.

Ja en ole ihan perillä mihin nuo versiot oli tarkoitettu, varsinkin jälkimmäinen.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Juuri noita vekottimia tarkoitin kun viittasin uuden auton suunnitteluun/kehitykseen.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Minulle ensikosketus Jyväskylän Suurajoihin tapahtui vuonna 1992, jolloin olin pikkupoikana ensimmäistä kertaa seuraamassa kisaa isäni kanssa. Muistan vieläkin, kuinka iso juttu suurajoreissu tuohon aikaan oli. Olin toki ollut ralleissa ennekin, mutta kisat olivat olleet lähinnä jotain kyläkilpailuja. Nyt sen sijaan oli mahdollisuus nähdä kaikki se suuren maailman touhu itse omin silmin. Koko kesä rallia odotettiin ja VM:n katsojaoppas opeteltiin lähes ulkoa.

Kisasta muistan hyvin sen odottavan hiljaisen hetken Västilässä, kun 0-autot olivat menneet ja kauniissa syyskesän aamussa odoteltiin ensimmäistä kilpa-autoa. Hetken päästä kaukaisuudesta alkoi kuulumaan kuin haulikonlaukauksia ja kohta jo erotti paukkeen seasta nousevan ja laskevan moottorinäänenkin. Jännitys tiivistyi ja sitten nyppylän takaa näkyville sukelsikin kulmikas pystysiipinen Lancia Delta HF Integrale tutussa Martini-värityksessä. Auton kiitäessä ohi soraa lennättäen erotin etuovesta numeron 3. Ratin takana oli umpikypärässään Ranskan Didier Auriol, joka johti kisaa suomalaisten suureksi harmiksi.

Auriolia seurasi kohta toinen Lancia ratissaan Juha Kankkunen, sen jälkeen punavalkoisella Toyota Celicalla suuri suosikkini Markku Alen. Muita mieleen jääneitä autoja olivat upeaääniset Subaru Legacyt Ari Vatasen ja Colin McRaen ohjastamina. McRaen auto tosin jäi mieleen lähinnä omintakeisen muotoilunsa johdosta.

Iltapäivällä siirryimme legendaariselle Savon erikoiskokeelle Valkeakosken seudulle. Siellä riitti pölyä ja tunnelmaa, näimmepä jopa mustapunaisen N-ryhmäläisen Mitsubishi Galantin puolittaisen ulosajonkin. Mitsu roikkui pitkään puoliksi ojassa ja puoliksi tiellä.

Siirtymätaipaleilta muistan hyvin muun liikenteen seassa pujotelleet eri tallien etuautot eksoottisine rekisterikilpineen, sekä sinne tänne pystytetyt tehdastallien huoltopisteet. Se oli pikkupojalle jonkinlainen ensikosketus suureen ja ihmeelliseen maailmaan.

Vuoden 1992 kilpailusta alkoikin 14 vuoden Suurajo/Nesteralliperinne, joka on vasta viime vuosina särkynyt kiitos lajin alasajon. Ei vaan jostain kumman syystä enää kiinnosta mennä sinne pakkokarsinaan vippitelttojen varjoon 10 000 ördääjän juttuja kuuntelemaan ja jännittämään paljonko Hirvonen tällä kertaa häviää Loebille. Rallin suuri viehätys minulle on ollut vapaus valita. Erikoiskokeelle mennään ajoissa ja paikka valitaan huolella ja hartaudella juuri sieltä mistä - sääntöjen puitteissa - halutaan.
 
Viimeksi muokattu:

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Muistelisin, että Laajavuoren ek ajettiin joku vuosi 80/90- luvulla alamäkeen eli toiseen suuntaan. Pitäiskö tämä paikkansa?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269
Ainakin vuonna 1991 ajettiin Laajavuori illan jo hämärtyessä siihen tavallisesta poikkeavaan suuntaan, eikä tämä perustu pelkästään paikalla olleen hämärään muistikuvaan vaan ihan kuvanauhaan. Sekin pätkä tulee löytymään siitä kuvamateriaalista, mitä tulen tässä kevään mittaan pistämään verkkoon näytille, niistä lisää kohtapuoliin, toivottavasti.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
mjs, odotan mielenkiinnolla:ahem: videokirjastosi on kyllä mahtava!

Vuonna -88 oli myös normaalista poikkeava Laajavuori. Lähtö ei tapahtunutkaan juuri ennen ylämäkeä, vaan jo aiemmin.. Mutta mistä tarkemmin ottaen? Pätkä oli hyvässä vauhdissa jo ainakin Laajarin edessä, vasta siitä sitten taitettiin ysikymppisestä ylämäkeen.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
1988 lähtö oli heti Laajavuoren hotellin risteyksen tuntumasta, Laajari kierrettiin ja sitten ylämäkeen. Maali puolestaan oli heti Killerille tullessa.

1991 lähdettiin Killerin länsipäästä, ajettiin parkkipaikkojen läpi (ei kaviouraa) ja maaliin tultiin todellakin alamäkeen.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Joo, niin muistelinkin. Olin niin juniori vielä tuolloin, joten on pelkästään hataria muistikuvia. Mieleen jäi tuolloin 1991 vuonna kun Sainz tuli St165 Celicalla alamäkeä alas. Nimim. kivisateessa seissyt :)
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269
Myös -96 Laajarin pätkä taisi olla ilta-aikaan auringon laskiessa, siihen oikeaan suuntaan ajettuna, ja siellä muonituksesta vastasi muuan Kankkunen joka tarjoili soraa ulkokurvassa seisovien niskaan, good times good times.
.....

No niin koska nyky-wrc:n kurimus ei paljoa aistillisia elämyksiä tarjoa niin ralliautoilun elävä arkisto virittää aikakoneen elokuun viimeiseen viikonloppuun vuodelle 1994 - vuorossa 44. Jyväskylän Suurajot, tavallaan ehkä jopa se viimeinen jotenkuten perinteinen Suurajot ennen WRC-aikaan siirtymistä.

Aikeena siis pistää kaikki kyseisenä viikonloppuna lähetetyt TV-lähetykset kutakuinkin kokonaisuudessaan eetteriin - aloitetaan ennakkolähetyksellä ja avauspäivän koosteella. Loput lähetykset päivitän sitten myöhemmin:


Ennakkolähetys (veikeät ennakkotunnelmat, historiikkirallia, sääntökiemuroita, rengasasiaa yms.)
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1994-Rally-1000-Lakes_641652.htm

Avauspäivä:
Erikoiskokeet 1-7 (mm. Myhinpäästä kuvaa):
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1994-Rally-1000-Lakes_641657.htm

Erikoiskokeet 8-15:
http://videos.streetfire.net/video/WRC-1994-Rally-1000-Lakes_641662.htm


..ja Peltoperän sanoja lainaten, avauspäivähän oli yhtä suurta keilailutapahtumaa, kaatoja tuli peräperää. :p Ja kun tuota menoa Myhinpään lentokenttäbaanalla katsoo niin tajuaa että melko kylmää kyytiä on WRC-pojille luvassa, taisi olla myös se viimeisin kerta tuona vuonna kun Myhinpää MM-tasolla pikiksenä ajettiin.


EDIT: yhteensä 35 pikataivalta ja 522 ek-kilometriä, eikä tietysti yhtään sellaista pätkää joka olisi veivattu kahteen kertaan kisan aikana:
http://juwra.com/finland_1994_itinerary.html
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Aivan mahtavaa matskua! Isot kiitokset jälleen näistä arkistojen aarteista! :thumbup:
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Kiitoksia vaan loistavasta materiaalista. Oikein meni kylmät väreet kun katsoi Celican menoa myhinpäässä. Mahtoi olla fiilistä paikanpäällä paukuista päätellen :)
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kiitokset täältäkin! A-ryhmä parhaimmillaan... 130 km/h keskinopeudella vetäisi Kankkunen tuon Myhinpään, eikä auto taatusti ollut silloin vielä täysin kohdillaan lipan jälkeen.

Harri Pöntisen asiantuntemus ja verbaalinen taiturointi oli kyllä mukava lisä suurajolähetyksissä aikoinaan. Mitä mahtaa mies puuhata nykyään?
 
Viimeksi muokattu:

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Pisti myös hymyilyttään nuo Peltoperän viikset :D
 
Ylös