80-90 luvun suurajot

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Hieno videolista, vielä kun löytys noi vuodet 1974-1979..Varmasti niitäkin on kuvattu, mutta missä ne hauhat voi olla. Olisin valmis maksamaan niistä aika paljonkin...
Noistakin vuosista on varmasti jotain "dokumentin" tapaista kuvattu, todisteena vaikka tuo Alénin jäähyväiskisasta kertova pätkä mistä löytyy Fiatia pariltakin eri vuodelta.
http://www.youtube.com/watch?v=7DvGaovh_5I

Valkeakosken pätkästä löytyy kuvaa vuodelta 1994 useammankin kameran voimin, olikohan se Bosse jolla oli siellä lenkkipolulla vähän persoonalliset ajolinjat. Pistän sen ja muutaman muunkin yleisöpyörityksen tuubiin tässä keväämmällä ellei joku muu ehdi ensin.
.....

Niin itselläkin olisi kysymys niille jotka mahdollisesti ovat olleet paikan päällä katsomassa 80-luvun lopulla. Eli ainakin vuonna 1989 ja 1988 ajettiin Suurajoissa Vaajakosken erikoiskoe, missä päin Vaajakoskea se mahdollisesti ajettiin? Vedettiinkö asvaltilla jossain tehdasalueella vai soralla jossain kinttupolulla? Pätkän keskinopeus näytti ainakin olevan jopa Harjuakin alhaisempi eli ilmeisen tiukka parikilometrinen oli kyseessä. :p
http://juwra.com/finland_1989_stage_winners.html
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
kuskina Michael Kahfuss
Michael Kahlfuss kiersi Trabantilla kaikki MM-rallit, Safarissa oli Toyotan puolivirallisena maskottina (sai esim lentokuljetukset Saksa-Kenia -välille). Ajaa yhä edelleen, nettisivunsa kertoo että menestyi jo DDR:ssä vaan ei koskaan päässyt silloin ajamaan ulkomaille 'poliittisista syistä'
http://www.kahlfuss.de/motorsport/?page_id=4 vaikka sekä Trabantilla että Wartburgilla oli tehdasjoukkueita Jyskälässä likimain joka vuosi.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Vaikka nykyään rallien seuraaminen livenä netistä splittiaikojen välityksellä onkin ihan ok, niin itse kyllä haikailen kovasti sitä aikaa ennen tätä liveseurantaa. Nykyäänhän kaikki autokuntaa, toimittajia ja katsojia myöten tietää kuskien pätkäajat jo ennenkuin auto on ehtinyt tulla AT-asemalle, mutta silloin ennen kukaan ei tiennyt kuskin aikaa ennenkuin se taululle pätkän maalissa kirjattiin. Kuski saattoi noitua tai pyöritellä päätään siitä että paska aika sieltä varmaan tulee ja sitten kun sinne taululle kirjattiin reilut kymmenen sekunnin pohjat niin tunnelma oli katossa joka puolella, ei vähiten kuskilla. Jännitystä lisäsi vielä se, kun arvottiin että mitä numeroita sinne taululle olikaan kirjoitettu. :p

Nykyäänhän ralliradiokin on lähinnä splittiaikojen seuraamisen selostamista, sen sijaan että olisi heittää jotain asiaankuuluvaa läppää autoja odotellessa. Ja sekin on suht perseestä että kuskit ajavat pätkää kuin jotain pleikkaripeliä eli splittiaikoja vastaan, sen sijaan että vetäisivät sokkona toisista tietämättä ja saisivat kuulla ajat vasta maalissa.

Niin semmoinenkin tapaus muistuu, saattoi olla useampanakin vuonna kun mm. Ouninpohjan pitkälle pätkälle ralliradiolla oli varaa pistää pätkän puoliväliin oma reportterinsa selostamaan ja kellottamaan kuskeille väliaikoja. Olihan siinä vähän eri tunnelma kuin nykyisessä muovisessa formaatissa. :p
 

Allez Andruet

Member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
16
Vaikka nykyään rallien seuraaminen livenä netistä splittiaikojen välityksellä onkin ihan ok, niin itse kyllä haikailen kovasti sitä aikaa ennen tätä liveseurantaa. Nykyäänhän kaikki autokuntaa, toimittajia ja katsojia myöten tietää kuskien pätkäajat jo ennenkuin auto on ehtinyt tulla AT-asemalle, mutta silloin ennen kukaan ei tiennyt kuskin aikaa ennenkuin se taululle pätkän maalissa kirjattiin. Kuski saattoi noitua tai pyöritellä päätään siitä että paska aika sieltä varmaan tulee ja sitten kun sinne taululle kirjattiin reilut kymmenen sekunnin pohjat niin tunnelma oli katossa joka puolella, ei vähiten kuskilla. Jännitystä lisäsi vielä se, kun arvottiin että mitä numeroita sinne taululle olikaan kirjoitettu. :p

Nykyäänhän ralliradiokin on lähinnä splittiaikojen seuraamisen selostamista, sen sijaan että olisi heittää jotain asiaankuuluvaa läppää autoja odotellessa. Ja sekin on suht perseestä että kuskit ajavat pätkää kuin jotain pleikkaripeliä eli splittiaikoja vastaan, sen sijaan että vetäisivät sokkona toisista tietämättä ja saisivat kuulla ajat vasta maalissa.

Niin semmoinenkin tapaus muistuu, saattoi olla useampanakin vuonna kun mm. Ouninpohjan pitkälle pätkälle ralliradiolla oli varaa pistää pätkän puoliväliin oma reportterinsa selostamaan ja kellottamaan kuskeille väliaikoja. Olihan siinä vähän eri tunnelma kuin nykyisessä muovisessa formaatissa. :p
Et olis paljon paremmin voinut sanoa.

Itse en myöskään tajua tuota väliaikojen seuraamista. En millään usko, että sillä voi olla mitään positiivista vaikutusta ajamiseen.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tänne olisi mielenkiintoista saada keskustelua 80-90-luvun suurajoista, erityisesti 80-luvun alkupuolen B-ryhmän ajoista.
meidän katsojaporukka oli paikalla kun julian roderick-d.a. holmes kaatoivat chevettensä humalamäessä.auto päätti liikkeensä lähes meidän jalkoihin.tunnelma oli kauhun täyttämä ja yleisö ryntäili sinne tänne.seuraavien autojen osalta homma meni pipariksi ja esimerkiksi meidän porukan nuorin eksyi meistä muista ja haimme häntä varmaan yli puoli tuntia.poistuessamme rautatien suuntaan oli vielä j.latvalan ascona ikään kuin pohja edellä poistunut tieltä viime mutkissa,ennen alamäkeä maaliin.vielä siitä tapahtumasta n. 10 vuotta meillä oli n.metrin pätkä kyseisen vauxhallin spoileria kotona seinällä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2357
.vielä siitä tapahtumasta n. 10 vuotta meillä oli n.metrin pätkä kyseisen vauxhallin spoileria kotona seinällä.
Itselläni roikkui pitkään seinällä palanen Rovanperän Fordista, kun '96 kaatoi Vartijanmäessä(?) kevyesti Escorttinsa. Nimikirjoitus käytiin tottakai pyytämässä heti seuraavassa huollossa tuohon palaseen :wink: Eiköhän se vieläkin jossain kaapin perukoilla pyöri
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Rovanperän autojen Kesäpöytä-väritys oli kyllä yksi 90-luvun näyttävimmmistä:

 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Omasta listasta puuttuu vielä vuodet 1983 ja 1984 mutta eräs ulkomaanelävä on pukannut tuubiin hyvät koosteet kyseisten vuosien kisoista, kerta kaikkiaan hyvää kuvaa:

1983 - erityisesti Opel-veljekset Vatanen ja Toivonen elementissään:
http://www.youtube.com/watch?v=T-7Eryiy7BE
http://www.youtube.com/watch?v=UKDPhguJXiA

1984:
http://www.youtube.com/watch?v=nXxrksNoAXo
http://www.youtube.com/watch?v=XoO06PR7-bQ


EDIT: ettelbruckille kiitokset ripeästä vastauksesta.
viikon kysymys:monellako automerkillä airikkala on osallistunut jyväskylän ajoihin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Ilman lunttausta tai varmaa tietoa veikkaan että tasan kymmenen eri merkkiä.
 

Allez Andruet

Member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
16
Miksi Pena ei muuten startannut 1985 kisaan lainkaan, vaikka oli ilmoittautunut mukaan (nro 10) Lancia Rally 037:lla? Eikö auto ehtinyt valmistua vai mistä kiikasti?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Ketjuun liittyen päivitin tuota omaa Suurajojen videolistaa kahdella enklanninkielisellä koosteella vuosikerroista, joita tuubista ei vielä löytynyt:

1988 - Toyotan noususta rallimaailman huipulle uudella Celica-mallilla saadaan ensimakua erään laukaalaisen ohjastamana. Lisäksi Vatasen maito-Bemari ansaitsee oman mainintansa, harmi ettei kestänyt tiellä loppuun saakka. Ja tulevaisuuden lupaukset Sainz ja Auriol ottavat niskalenkin kalenterin haastavimmasta osakilpailusta, toisin kuin niin moni ulkomaalainen ennen heitä:
http://www.youtube.com/watch?v=vQU8gBe9kIc
http://www.youtube.com/watch?v=xakPsq3mUdw

1990 - 40-vuotisjuhlakisa jossa kaikenlaisia sattumuksia riitti kilpailutapahtumista aina kulissien takaisiin tarinoihin saakka. Vatasen ja Sainzin battle royal aina ruutulipulle saakka, yksi Arin kaikkien aikojen parhaista ajosuorituksista:
http://www.youtube.com/watch?v=icxv1q5CxTs
http://www.youtube.com/watch?v=0sKJlkQi5JQ
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
1990 oli myös Airikkalan viimeinen ajokeikka Suurajoissa, 45 vuoden iässä. Ei vedä kuitenkaan vertoja Hannu Mikkolan suoritukselle 51 vuoden iässä Toyotan kolmoskuskina -93 Suurajoissa - tuloksena 7. sija ja tappiota kärkeen vajaat 9 min reilulla 500 ek-kilometrillä. Samanlaiseen suoritukseen ei varmasti moni pysty.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Oi aikoja, oi tapoja.
Varikkomuotia 18 vuoden takaa, Vatasen maito-Cossu huollettavana - tunnistaako joku paikan, missäpäin pitäjää tuo saattaisi olla:



Turhaan syydetään rahnaa hillittömiin varikkorakennelmiin kun vähempikin riittäisi.


.....
EDIT: Lehtileikkeestä kuva tuosta Auriolin puunhalaustempauksesta:

 
Viimeksi muokattu:

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
Niin itselläkin olisi kysymys niille jotka mahdollisesti ovat olleet paikan päällä katsomassa 80-luvun lopulla. Eli ainakin vuonna 1989 ja 1988 ajettiin Suurajoissa Vaajakosken erikoiskoe, missä päin Vaajakoskea se mahdollisesti ajettiin? Vedettiinkö asvaltilla jossain tehdasalueella vai soralla jossain kinttupolulla? Pätkän keskinopeus näytti ainakin olevan jopa Harjuakin alhaisempi eli ilmeisen tiukka parikilometrinen oli kyseessä. :p
http://juwra.com/finland_1989_stage_winners.html
Vähän myöhässä, mutta kuitenkin... tässä olis rallioppaan '88 Vaajakosken pätkän esittely. Tuosta kartasta näkee missä päin on reitti mennyt.

http://img210.imageshack.us/img210/8695/vaajakoski88qa5.jpg
 
Ylös