80-90 luvun suurajot

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Ei koskaan liian myöhäistä, kiitokset skannauksesta. :)

"Urbaanille katsojalle". :p Väkisin tehty varmasti mutta olisi sen voinut aamutuimaan kävelymatkan päässä käydä katsomassa. Tämmöisistä sympaattisista puistopyörityksistä saa nykyään vaan haaveilla, kaljateltta-Killeriä sen olla pitää. :nope:
 

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
Totta. Korjauksena vielä, alkuperäinen skannaus ei ole minun, vaan muistaakseni Kriken. :ahem:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
kuvia

Tuolla 70-luvun suurajopalstalla on ollut hienoja kuvia jyskälästä. Olisiko kellään laittaa tännekin kuvia erityisesti vuosilta 80-86? Hienoja kuva-arkistoja täällä vaikuttaa ihmisillä olevan.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Nyt löytyi semmoisia helmiä videonpätkiä että pakko laittaa eetteriin saman tien - se aito ja alkuperäinen Subaru Impreza 555 aidoilla soundeilla vaimeaa taustamusaa lukuunottamatta.

1993 - auton debyyttikisa ja muuan Vatanen ajaa yhtä elämänsä kisaa, sen näkee menosta koska ladun täydeltä tullaan. Myös incar ja onboard-kuvaa mukana:
http://www.youtube.com/watch?v=PoGh0b6K6q4

1994 - El Matador tuuttaa Imprezalla tulemaan - autossa myös tuona vuonna 555-tarrat kyljessä eli tupakkimainonta meni jostain syystä läpi:
http://www.youtube.com/watch?v=s3VfqNZrEj0

..ja näytti olleen melkoisen kuiva elokuu tuolloin, pölyä oli kuin jossain Välimeren maan kisassa konsanaan.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mysteeri 1993???

1993 - auton debyyttikisa ja muuan Vatanen ajaa yhtä elämänsä kisaa, sen näkee menosta koska ladun täydeltä tullaan. Myös incar ja onboard-kuvaa mukana:
Hienoo kuvaa, mutta miten se pari Alen-Kivimäki tuli maaliin? Nehän jäi ek1 Valkolaan...tuon incar-kuvan on oltava testipätkältä... Koska Vatasen autosta se incar ei ollut, kun sillä oli ei-suomalainen kartturi, ja olihan se ääni Kivimäen...

Muistan hyvin kuinka kovaa Ari meni tuona vuonna, ja ikuisesti on jäänyt mieleen,kun ralliradio selosti maaliintulon Vaherissa, missä Ari päihitti Kankkusen 11 sekunnilla, ja tuli tosi lähelle...menettäen pelin seuraavalla EK:lla (siis voiton suhteen). Muistan siinä maalissa Vatasen spontaanin riemun, kun se löi nyrkillä auton kattoon jo ennen kun virallinen aika edes tuli...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Kyllä se incar auton sisältä on Alénin autosta ja testeistä, sen verran siinä videossa on "fuskattu". Todella harmi että Markulle latu kävi liian leveäksi jo avauspätkällä, olisi ollut todellinen kolmen mestarin battle royal, ehkä yksi kaikkien aikojen voittotaisteluista. Tosin yksi parhaistahan se oli jo Kankun ja Vatasenkin ansiosta.

Nuo auton nokalta kuvatut pätkät on sitten Arin autosta, niissä kun on populaa kuin pipoa reitin varrella.

Ja tuo ekassa videossa kohdassa 0:44 kuuluva vinkuva ääni, se tuo aina mieleen hyvät muistot koska muina vuosina Impreza ei moista ääntä enää pitänyt. Vakuuttava debyyttikisa kerta kaikkiaan, ja vielä Suurajoissa.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Miksi Pena ei muuten startannut 1985 kisaan lainkaan, vaikka oli ilmoittautunut mukaan (nro 10) Lancia Rally 037:lla? Eikö auto ehtinyt valmistua vai mistä kiikasti?
Pena Airikkala sai aivoverenvuodon ennen Jyskälän 1985 harjoituksia. Ja joutui pitämään lähes neljän kuukauden ajotauon. Kuntoutuakseen tuosta.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Jännää että noissa Alenin testi Ek incareissa vaihteensiirto tapahtuu ilmeisesti jonkinlaisista napeista ratissa, kun sitten taas vielä 5 vuotta myöhemmin WRC impussa kuitenkin hämmennettiin ihan perinteisesti H kaaviota kepillä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Jännää että noissa Alenin testi Ek incareissa vaihteensiirto tapahtuu ilmeisesti jonkinlaisista napeista ratissa, kun sitten taas vielä 5 vuotta myöhemmin WRC impussa kuitenkin hämmennettiin ihan perinteisesti H kaaviota kepillä.
Tässä pätkässä Alén esittelee kisan ennakkolähetyksessä tuota "F1-nappivaihteistoa" mikä ilmeisesti oli ensimmäinen laatuaan rallimaailmassa (kohdasta 4:11 eteenpäin):
http://www.youtube.com/watch?v=eGS8yPHWJ-c

Noinkohan Markku keskittyi liikaa tikkaamiseen kun latu kävi leväksi jo avauksessa. :p

Hyllytettiinkö tuo nappivaihteisto vai miksi keppiä käytettiin vielä myöhemminkin, eipä ole tullut kiinnitettyä tuohon seikkaan huomiota.
 

txk

Well-known member
Liittynyt
27.3.2000
Viestit
280
Nyt löytyi semmoisia helmiä videonpätkiä että pakko laittaa eetteriin saman tien - se aito ja alkuperäinen Subaru Impreza 555 aidoilla soundeilla vaimeaa taustamusaa lukuunottamatta.
Offtopic, mutta...

Minkä ihmeen takia järkiään jokainen videoklippi on pilattu musiikinjumputuksella?:thumbdown

Muuta musiikkia noihin ei moottorinlaulun lisäksi tarvita!
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Taustalla soiva diskohumppa ei tosiaan ole meikäläisen tekosia, jos sen olisi saanut editoitua pois niin se olisi lähtenyt mäkeen sieltä. Stratoksestakin olisi vaikka ja kuinka hyvää kuvaa ilman selostuksia mutta nekin on turmeltu ysärimusalla.
 

Allez Andruet

Member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
16
Hyllytettiinkö tuo nappivaihteisto vai miksi keppiä käytettiin vielä myöhemminkin, eipä ole tullut kiinnitettyä tuohon seikkaan huomiota.
Subaru tosiaan hyllytti tuon nappivaihteiston, koska sillä ei koettu saavutettavan mitään etua. Ilmeisesti luotettavuus ja kuskien kommentit asiasta olivat myös siihen ainakin osasyynä.
 

Allez Andruet

Member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
16
Pena Airikkala sai aivoverenvuodon ennen Jyskälän 1985 harjoituksia. Ja joutui pitämään pitkän lähes kahden vuoden ajotauon. Kuntoutuakseen tuosta.
Mutta Penahan oli mukana 1985 RAC:ssa Vauxhall Astralla... muutama kuukausi Jyskälän jälkeen.

Ja ajoi muistaakseni myös kauden 1986 ihan "normaalisti" Englannin avointa sarjaa Vauxhallin laskuun.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Mutta Penahan oli mukana 1985 RAC:ssa Vauxhall Astralla... muutama kuukausi Jyskälän jälkeen.

Ja ajoi muistaakseni myös kauden 1986 ihan "normaalisti" Englannin avointa sarjaa Vauxhallin laskuun.
Joo se toipuminen oli vähän nopeampi, kuin Vatasella. Vatasen Argentiinan lento vei sen pari vuotta. Vuoden fyysiseen ja puolivuotta henkiseen toipumiseen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Subaru tosiaan hyllytti tuon nappivaihteiston, koska sillä ei koettu saavutettavan mitään etua. Ilmeisesti luotettavuus ja kuskien kommentit asiasta olivat myös siihen ainakin osasyynä.
Tuosta nappivaihteistosta tuli mieleen Peugeot 206 Jyskälässä vuonna 2000, jos oikein muistan niin tarina meni niin että Delecourin autossa kokeiltiin kisassa nappivaihteistoa ja Bosse ajoi kisan perinteisellä keppivirityksellä. Kun Delecourin käyttämässä nappivaihteistossa ei ilmennyt vikoja niin sitä alettiin käyttää kaikissa Pököteissä. Näin muistelisin, ei ole nyt lehtiä ulottuvilla että voisi varmistaa. Mutta siis ei se nappivaihteiston vakiintuminen nyt niin vanha juttu vielä ole kuin voisi kuvitella, vaikka sitä jo ekassa Imprezassa kokeiltiinkin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Tuoreemissa läpyskä-/nappivaihteistoissa se fyysinen vaihteisto taitaapi kuitenkin olla seqentaalinen (kuten siis myös 206 Pösössä). Tuossa Impretsassa näytti kuvasta päätellen olevan kuitenkin normaali H-kaava laatikko, joten aika vaikeata varmaan os saada mitään oleellista etua rattivaihteista sen yhteydessä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mouton

Muistaakos joku tapauksen, kun Suurajoissa-83 Michele Moutonin Audin moottori syttyi tuleen pätkällä ja hän kysyi huoltoradion kautta neuvoja Mikkolalta palon sammuttamiseen? Mikkola taisi kehottaa radion kautta Moutonia ajamaan auto järveen. Sorateiden grand prix-kirjassa luki että Mouton teki juuri näin, eli ajoi auton järveen, mutta menikö tapaus todella niin? Youtubessa oli joku video suurajoista, jossa tuo kyseinen radiokeskustelu kuuluu, ja mielestäni Mouton sanoo siinä Mikkolalle että tulipalo oli saatu jo sammutettua, eikä mitään järveen ajoa olisi tapahtunutkaan? Tämäkin kysymys kuuluu kategoriaan maailman tärkeimmät asiat, mutta kiinnostaapa nyt selvittää tämäkin. Muistaako joku mikä erikoiskoe oli kyseessä ja mikä järvi?
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Tuoreemissa läpyskä-/nappivaihteistoissa se fyysinen vaihteisto taitaapi kuitenkin olla seqentaalinen (kuten siis myös 206 Pösössä). Tuossa Impretsassa näytti kuvasta päätellen olevan kuitenkin normaali H-kaava laatikko, joten aika vaikeata varmaan os saada mitään oleellista etua rattivaihteista sen yhteydessä.
Olisko tuo imprezan rattivaihteisto samantyyppinen kuin esim bemareissa käytetty SMG- vaihteisto? Eli vaihteensiirto tapahtuu hydraulisen robotin avulla... Laatikko on muuten ihan normi manuaali, mutta tosiaan robotti lyö vaihteet päälle, ei keppi.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Taitaapi olla kun keppi heiluu H kaavion mallissa itsekseen kun napeista painellaan. Tämä ominaisuushan SMG:stä tietenkin puuttuu. Ja tietty erityisesti varhaiset SMG:t ovat kuulemma ärsyttävän hitaita vaihtamaan.
 
Ylös