Ensinnäkin iso kiitos loistavasta ketjusta! Itse olen suuri rallin ystävä ja etenkin muistelen lämmöllä vanhoja hyviä aikoja. Eka Jyskälän olin katsomassa vuonna -78 muutaman kuukauden ikäisenä. Ja siitä eteenpäin on noita tullutkin kierrettyä lähes poikkeuksetta. Ensimmäiset muistot Jyskälän suhteen tosin hieman erikoisia, eikä liity sinällään itse ajoihin. Vuosi oli ehkä -83, oltiin katsomassa Audin huoltoa jossain tien varressa yöaikaan(tai ainkin pimeällä), siinä sitten pojat pisti audi kasaan, kun yhtäkkiä yksi heistä heitti vasaran metsään. Minä tietysti 5v kundina tuota kovasti kummastelin ja sitten hainkin tuon vasaran muistoksi itselleni metsästä. Rikki näytti olevan, mutta jotenkin vaan fiilis oli uskomaton kun 5 vuotiaana sai Audin huoltomiesten vasaran.
Toinen muisto lienee samalta vuodelta, oltiin ajelemassa jonnekin majapaikkaan yöksi, radiossa soi Kake Randelinin Jannu Huoleton, kun faija huomasi ojan pohjalla auton katollaan. Sitä sitten ukko ja kummisetä meni tsekkaamaan, mun jäädessä autoon ja niinhän siinä kävi että oltiin ekoja onnettomuuspaikalla ja kuski oli kuollut autoonsa. Jännä tämän muiston kohdalta se että muistan edelleen tosiaan myöskin ton biisin mitä radiosta juuri tuolloin tuli.
No, se noista muistoista. Kyllä sieltä pätkiltäkin muistoja piisaa, melko hataria kuitenkin jostain syystä. Ehkä siksi en sitten mitään yksittäistä juttua muista kun joka vuosi tuolla oltiin. En tiedä.
Yksi suurimpia ongelmia tämän päivän rallissa(monen muun asian lisäksi), on kuskejen persoonattomuus. Melkosia mannekiineja lähes kaikki. Yksi ainoita ilosia poikkeuksia on Gigi Galli, mutta muuten on melko hiljaista. Ennenvanhaan lähes jokainen kuski oli suuri persoona ja lausunnot ja teot oli vähän sitä sun tätä. Se oli kanssa osittain homman suola. Hengetötä tuo homma nykyään on muutenkin ja homma pitäs palauttaa enemmän vanhaan muottiinsa. Pimeällä ajaminen takas ym. Samoin pitäs autoista tehdä enemmän semmosia että ne olis vähemmän teknisiä ja vaatis enemmän kuskilta.
Erityinen kiitos vielä MJS:lle mahtavista videoista, noita on tullut tuubista pitkään jo katseltua ja kiva päästä vielä kiittämään tässä. Sitä tosin ihmettelen että onko osa videoistasi kadonnut? Esim. oma suosikkini kaikista, 1000 lakes tribute:
http://www.youtube.com/watch?v=FGGKsdMdWsA&feature=related Eikös toi ole sun tekosia?