AnttiL
Reittinörtti
Oikeassa olet, mutta Suurajoissakin ajettiin alkuosaa 1984Korjatkaa jos olen väärässä, mutta alkuperäistä "Henkka" pätkäähän tuo ei ole muutakuin 6.18 alkaen.
Lisäksi SM-ralli käytti tribuuttina tuota Henkka-nimeä
Oikeassa olet, mutta Suurajoissakin ajettiin alkuosaa 1984Korjatkaa jos olen väärässä, mutta alkuperäistä "Henkka" pätkäähän tuo ei ole muutakuin 6.18 alkaen.
Se on Krääkkiön erikoiskoe Vesilahden suunnalla, Tampereen eteläpuolella. Ja tosiaan 80-luvulla suurajoissa tuota pätkää ajettiin muutaman kerran ja nyt myöhemmin mm. Tampereen SM-rallissa. Toivonen taisi tuolla pätkällä ja muillakin saman seudun erikoiskokeilla ajaa pohja-aikoja ja siitä kai se pätkä sai vuonna -86 lisänimen Henkka.Selventäiskö joku pönttökustaalle mitä meinaa "Henkka". Ilmeisesti Toivoseen viittaava tribuuttipätkä, mutta missäpäin?
Hetken aikaa nimittäin luulin et tuo liittyy jäseneen "henkka_ok"
Tarina ei kerro, oliko mutkassa juuri tuolloin jotain erityistä, mutta tapahtumia on toden totta riittänyt. Eikä ainoastaan tuossa paikassa, vaan koko Savon pätkällä ylipäänsä (oli kisan EK2, 8,4km). VM:n kisaraportin (VM 11/84) mukaan Savossa tapahtui pelkästään kärkimiehille seuraavaa: Juha Kankkunen keskeytti tehdas-Toyotallaan (tullen raportin mukaan siihen saakka "huikeaa vauhtia"), Eki Pitkäsen Nissanissa jäi kakkosvaihde jumiin ja Sundströmin Mikon Ritmosta petti tasauspyörästön lukko. "Kaatopaikka" oli syönyt kolmetoista autoa, näiden joukossa nimimiehet Martti Kangas, Mika Arpiainen, Raimo Niemi sekä Ruotsin Gunnar Pettersson. Lopulta Savon pohjat kellotti Quattrolla liikkeellä ollut Kellokosken johtaja Antsa Laine ajalla 4.51, eikä voittomarginaali ollut sieltä pienimmästä päästä, sillä pätkän toiseksi nopein, Jouko Pöysti Ascona 400:lla, kirjasi taululle ajan 5.08. Kisassa oli yhteensä 18 erikoiskoetta, mutta homma oli sattuneesta syystä pitkälti taputeltu jo kakkosen jälkeen. Laine ajoi lopulta pohjat yhteensä neljälletoista pätkälle.Asiasta kolmanteen, tänään ajelin savonpätkän Lempäälästä Kangasalle ja mieleen tuli leirikeskuksen risteyksen jälkeisen vasurin tapahtumat Championrallissa -84, autoa kaatui kuin heinää..
Oliko ko. mutkassa tuolloin jotain erikoista, koska paikkassa ei käsittääkseni yleensä ole tapahtunut.
Tuo Kankkusen keskeytys tapahtui Savon puolivälin isossa hyppyrissä, jossa tuli ylipitkä loikka. Celicasta petti takapyörän ripustukset alastulossa ja toinen takarengas lensi metsään. Kankkunen ontui vielä kolmella pyörällä hetken ja parkkeerasi tien sivuun.Tarina ei kerro, oliko mutkassa juuri tuolloin jotain erityistä, mutta tapahtumia on toden totta riittänyt. Eikä ainoastaan tuossa paikassa, vaan koko Savon pätkällä ylipäänsä (oli kisan EK2, 8,4km). VM:n kisaraportin (VM 11/84) mukaan Savossa tapahtui pelkästään kärkimiehille seuraavaa: Juha Kankkunen keskeytti tehdas-Toyotallaan (tullen raportin mukaan siihen saakka "huikeaa vauhtia"), Eki Pitkäsen Nissanissa jäi kakkosvaihde jumiin ja Sundströmin Mikon Ritmosta petti tasauspyörästön lukko. "Kaatopaikka" oli syönyt kolmetoista autoa, näiden joukossa nimimiehet Martti Kangas, Mika Arpiainen, Raimo Niemi sekä Ruotsin Gunnar Pettersson. Lopulta Savon pohjat kellotti Quattrolla liikkeellä ollut Kellokosken johtaja Antsa Laine ajalla 4.51, eikä voittomarginaali ollut sieltä pienimmästä päästä, sillä pätkän toiseksi nopein, Jouko Pöysti Ascona 400:lla, kirjasi taululle ajan 5.08. Kisassa oli yhteensä 18 erikoiskoetta, mutta homma oli sattuneesta syystä pitkälti taputeltu jo kakkosen jälkeen. Laine ajoi lopulta pohjat yhteensä neljälletoista pätkälle.
Jossain GTV:n pätkässähän Kankkusen hyppy ja keskeytys näkyi ja kyllä taisi takapyörä käydä ojan puolella osuen johonkin ennen irtoamistaan.Tuo Kankkusen keskeytys tapahtui Savon puolivälin isossa hyppyrissä, jossa tuli ylipitkä loikka. Celicasta petti takapyörän ripustukset alastulossa ja toinen takarengas lensi metsään. Kankkunen ontui vielä kolmella pyörällä hetken ja parkkeerasi tien sivuun.
https://www.youtube.com/watch?v=xixrEQWejnc Olisiko tämä?Jossain GTV:n pätkässähän Kankkusen hyppy ja keskeytys näkyi ja kyllä taisi takapyörä käydä ojan puolella osuen johonkin ennen irtoamistaan.
Myös "kaatopaikasta" oli matskua (Miikkulaisen selostamana) mutta lienee hävinnyt tuubista, tai rn ainakaan enää löydä.
Juuri näin, mm. GTV:n Suurajot 85-94 koosteella erittäin hämäävästi leikattu tuo kohta. Luulin vuositolkulla että se oli nimenomaan se 1985 keskeytys, mikä filmillä näkyi.Muistaakseni tuohon 1985 Suurajojen koosteeseen oli leikattu hämäävästi se Kankkusen Champion -84 ulosajo. Siksi kyselinkin, mitä Kankkuselle Jyslälässä kävi.
Tämähän onkin melkoinen jippo tosiaan..Liitetään vaan eri ralleista pätkiä mukaan tarinaan,niin jo vain menee entistä hurjemmaksi..:doubtful:Juuri näin, mm. GTV:n Suurajot 85-94 koosteella erittäin hämäävästi leikattu tuo kohta. Luulin vuositolkulla että se oli nimenomaan se 1985 keskeytys, mikä filmillä näkyi.
Mitään en ole nähnyt, Huhtian pienellä tiellä kait meni.Hannu mikkolan ulosajo 1987?.löytyykö mitään kuvaa yms..
OT, hämäävästi Rudi Stohl ajoi kaukoralleja saman sponsorin tuella ja tehdaspelejä väritykseltään muistuttavilla keltavalko-Audeilla 1986-89. Niillä ei silti kai ollut tehdasyhteyttä, vaikka Stohl olikin mukana mm. 87 Safarissa ja Akropoliksessa kuten myös Mikkola ja Rohrl? Stohlin autojen rekisterinumerothan olivat Itavallasta.Symbolisestihan kyseessä on kuitenkin ihan merkittävä tapahtuma, sillä tuon ulosajon myötä myös Audin tehdas poistui MM-sarjasta.