80-90 luvun suurajot

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5092
Sijainti
Parc Fermé
Selventäiskö joku pönttökustaalle mitä meinaa "Henkka". Ilmeisesti Toivoseen viittaava tribuuttipätkä, mutta missäpäin?

Hetken aikaa nimittäin luulin et tuo liittyy jäseneen "henkka_ok" :D
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Selventäiskö joku pönttökustaalle mitä meinaa "Henkka". Ilmeisesti Toivoseen viittaava tribuuttipätkä, mutta missäpäin?

Hetken aikaa nimittäin luulin et tuo liittyy jäseneen "henkka_ok" :D
Se on Krääkkiön erikoiskoe Vesilahden suunnalla, Tampereen eteläpuolella. Ja tosiaan 80-luvulla suurajoissa tuota pätkää ajettiin muutaman kerran ja nyt myöhemmin mm. Tampereen SM-rallissa. Toivonen taisi tuolla pätkällä ja muillakin saman seudun erikoiskokeilla ajaa pohja-aikoja ja siitä kai se pätkä sai vuonna -86 lisänimen Henkka.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Olikohan Onkemäen muuntajanmutkassa tapahtumaa -84😆

Asiasta kolmanteen, tänään ajelin savonpätkän Lempäälästä Kangasalle ja mieleen tuli leirikeskuksen risteyksen jälkeisen vasurin tapahtumat Championrallissa -84, autoa kaatui kuin heinää..
Oliko ko. mutkassa tuolloin jotain erikoista, koska paikkassa ei käsittääkseni yleensä ole tapahtunut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5570
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Asiasta kolmanteen, tänään ajelin savonpätkän Lempäälästä Kangasalle ja mieleen tuli leirikeskuksen risteyksen jälkeisen vasurin tapahtumat Championrallissa -84, autoa kaatui kuin heinää..
Oliko ko. mutkassa tuolloin jotain erikoista, koska paikkassa ei käsittääkseni yleensä ole tapahtunut.
Tarina ei kerro, oliko mutkassa juuri tuolloin jotain erityistä, mutta tapahtumia on toden totta riittänyt. Eikä ainoastaan tuossa paikassa, vaan koko Savon pätkällä ylipäänsä (oli kisan EK2, 8,4km). VM:n kisaraportin (VM 11/84) mukaan Savossa tapahtui pelkästään kärkimiehille seuraavaa: Juha Kankkunen keskeytti tehdas-Toyotallaan (tullen raportin mukaan siihen saakka "huikeaa vauhtia"), Eki Pitkäsen Nissanissa jäi kakkosvaihde jumiin ja Sundströmin Mikon Ritmosta petti tasauspyörästön lukko. "Kaatopaikka" oli syönyt kolmetoista autoa, näiden joukossa nimimiehet Martti Kangas, Mika Arpiainen, Raimo Niemi sekä Ruotsin Gunnar Pettersson. Lopulta Savon pohjat kellotti Quattrolla liikkeellä ollut Kellokosken johtaja Antsa Laine ajalla 4.51, eikä voittomarginaali ollut sieltä pienimmästä päästä, sillä pätkän toiseksi nopein, Jouko Pöysti Ascona 400:lla, kirjasi taululle ajan 5.08. Kisassa oli yhteensä 18 erikoiskoetta, mutta homma oli sattuneesta syystä pitkälti taputeltu jo kakkosen jälkeen. Laine ajoi lopulta pohjat yhteensä neljälletoista pätkälle.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tarina ei kerro, oliko mutkassa juuri tuolloin jotain erityistä, mutta tapahtumia on toden totta riittänyt. Eikä ainoastaan tuossa paikassa, vaan koko Savon pätkällä ylipäänsä (oli kisan EK2, 8,4km). VM:n kisaraportin (VM 11/84) mukaan Savossa tapahtui pelkästään kärkimiehille seuraavaa: Juha Kankkunen keskeytti tehdas-Toyotallaan (tullen raportin mukaan siihen saakka "huikeaa vauhtia"), Eki Pitkäsen Nissanissa jäi kakkosvaihde jumiin ja Sundströmin Mikon Ritmosta petti tasauspyörästön lukko. "Kaatopaikka" oli syönyt kolmetoista autoa, näiden joukossa nimimiehet Martti Kangas, Mika Arpiainen, Raimo Niemi sekä Ruotsin Gunnar Pettersson. Lopulta Savon pohjat kellotti Quattrolla liikkeellä ollut Kellokosken johtaja Antsa Laine ajalla 4.51, eikä voittomarginaali ollut sieltä pienimmästä päästä, sillä pätkän toiseksi nopein, Jouko Pöysti Ascona 400:lla, kirjasi taululle ajan 5.08. Kisassa oli yhteensä 18 erikoiskoetta, mutta homma oli sattuneesta syystä pitkälti taputeltu jo kakkosen jälkeen. Laine ajoi lopulta pohjat yhteensä neljälletoista pätkälle.
Tuo Kankkusen keskeytys tapahtui Savon puolivälin isossa hyppyrissä, jossa tuli ylipitkä loikka. Celicasta petti takapyörän ripustukset alastulossa ja toinen takarengas lensi metsään. Kankkunen ontui vielä kolmella pyörällä hetken ja parkkeerasi tien sivuun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15956
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä muuten tapahtui Kankkuselle Suurajoissa 1985? Taka-akseli petti, mutta itsestään vai ajovirheestä?
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Tuo Kankkusen keskeytys tapahtui Savon puolivälin isossa hyppyrissä, jossa tuli ylipitkä loikka. Celicasta petti takapyörän ripustukset alastulossa ja toinen takarengas lensi metsään. Kankkunen ontui vielä kolmella pyörällä hetken ja parkkeerasi tien sivuun.
Jossain GTV:n pätkässähän Kankkusen hyppy ja keskeytys näkyi ja kyllä taisi takapyörä käydä ojan puolella osuen johonkin ennen irtoamistaan.

Myös "kaatopaikasta" oli matskua (Miikkulaisen selostamana) mutta lienee hävinnyt tuubista, tai rn ainakaan enää löydä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15956
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistaakseni tuohon 1985 Suurajojen koosteeseen oli leikattu hämäävästi se Kankkusen Champion -84 ulosajo. Siksi kyselinkin, mitä Kankkuselle Jyslälässä kävi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5570
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Muistaakseni tuohon 1985 Suurajojen koosteeseen oli leikattu hämäävästi se Kankkusen Champion -84 ulosajo. Siksi kyselinkin, mitä Kankkuselle Jyslälässä kävi.
Juuri näin, mm. GTV:n Suurajot 85-94 koosteella erittäin hämäävästi leikattu tuo kohta. Luulin vuositolkulla että se oli nimenomaan se 1985 keskeytys, mikä filmillä näkyi.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
151
Juuri näin, mm. GTV:n Suurajot 85-94 koosteella erittäin hämäävästi leikattu tuo kohta. Luulin vuositolkulla että se oli nimenomaan se 1985 keskeytys, mikä filmillä näkyi.
Tämähän onkin melkoinen jippo tosiaan..Liitetään vaan eri ralleista pätkiä mukaan tarinaan,niin jo vain menee entistä hurjemmaksi..:doubtful:
 

jiihoo

New member
Liittynyt
23.5.2010
Viestit
4
Hannu mikkolan ulosajo 1987?.löytyykö mitään kuvaa yms..
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5570
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mikkolan ulosajosta, tai edes romuttuneesta Audista, en ole nähnyt koskaan kuvaa missään. Symbolisestihan kyseessä on kuitenkin ihan merkittävä tapahtuma, sillä tuon ulosajon myötä myös Audin tehdas poistui MM-sarjasta (ulosajo ei tähän tietenkään suoraan vaikuttanut).
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Symbolisestihan kyseessä on kuitenkin ihan merkittävä tapahtuma, sillä tuon ulosajon myötä myös Audin tehdas poistui MM-sarjasta.
OT, hämäävästi Rudi Stohl ajoi kaukoralleja saman sponsorin tuella ja tehdaspelejä väritykseltään muistuttavilla keltavalko-Audeilla 1986-89. Niillä ei silti kai ollut tehdasyhteyttä, vaikka Stohl olikin mukana mm. 87 Safarissa ja Akropoliksessa kuten myös Mikkola ja Rohrl? Stohlin autojen rekisterinumerothan olivat Itavallasta.

Kuva mckleinimagedatabase.com, 1988 Safari (8.)
Kuva mckleinimagedatabase.com, 1989 Akropolis (6. Audi-logo konepellissä)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15956
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen elänyt käsityksessä, että Stohl rakenteli tai rakennutti itse autojaan. A-ryhmän aikaanhan se oli vielä mahdollistakin. Ja Stohlin autot oli myös sellaisia malleja, joita tehdas ei ajattanut?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös