80-90 luvun suurajot

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Selventäiskö joku pönttökustaalle mitä meinaa "Henkka". Ilmeisesti Toivoseen viittaava tribuuttipätkä, mutta missäpäin?

Hetken aikaa nimittäin luulin et tuo liittyy jäseneen "henkka_ok" :D
:D:D

Vaikka olenkin tuohon keskustelussa käsitellyn sillan juureen itsekin spinnannut (kartturina), ja vaikka tie sittemmin on alkanut toistojen myötä käydä tutuksi, niin ei taida minun uroteot seudulla vielä aivan riittää. :p
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Asiasta kolmanteen, tänään ajelin savonpätkän Lempäälästä Kangasalle ja mieleen tuli leirikeskuksen risteyksen jälkeisen vasurin tapahtumat Championrallissa -84, autoa kaatui kuin heinää..
Oliko ko. mutkassa tuolloin jotain erikoista, koska paikkassa ei käsittääkseni yleensä ole tapahtunut.
Ainakin se nykyinen metsä puuttui mutkan takaa, Videosta en pääse täysin jyvälle, onko ollut oikein hämääväkin puiden väli.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olen elänyt käsityksessä, että Stohl rakenteli tai rakennutti itse autojaan. A-ryhmän aikaanhan se oli vielä mahdollistakin. Ja Stohlin autot oli myös sellaisia malleja, joita tehdas ei ajattanut?
Olen käsittänyt, että Schmidt racing Itävallasta olisi noita Stohlin autoja rakennellut, tai ainakin ollut mukana.
Ilmeisesti myös Tomi Palmqvistin quattro olisi sieltä. Tosin tämä tieto pohjautuu varmistamattomiin nettilähteisiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen käsittänyt, että Schmidt racing Itävallasta olisi noita Stohlin autoja rakennellut, tai ainakin ollut mukana.
Ilmeisesti myös Tomi Palmqvistin quattro olisi sieltä. Tosin tämä tieto pohjautuu varmistamattomiin nettilähteisiin.
Saarenpään 90-luvun Audi S2 ainakin oli Schmidtin rakentama. Tätä varmaan ajattelin Stohlin kohdallakin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Japanilainen, paikoitellen jopa surrealistinen kooste vuoden 1989 Suurajoista. Ääneen pääsevät niin Ilpo Rouru, Martin Holmes, Claudio Lombardi kuin myös suurin piiretin kaikki muutkin kilpailun aikana Keski-Suomen ilmatilassa vaikuttaneet henkilöt.

edit. ajassa 46.10 Mitsubishin huolto Konivuoren jälkeen, Vatasen kommenteilla.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Koskas viimeksi kisareitti on ulottunut Myhinpään EK:n itäpuolelle tai vastaavasti Keuruun länsipuolelle? Oma valistumaton arvaukseni on että ei ainakaan 80-luvun alkuvuosien jälkeen....
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
897
Sijainti
Pohjois-Karjala
Myhinpään itäpuolelle villinä veikkauksena vuonna 1994: Jäppilän EK.
Ja Keuruun länsipuolella Väärinmaja 2009.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Eli menikö molemmat arvaukseni oikein? :D
Muuten oikein, mutta Väärinmaja (ja Kolonkulma) ajettiin vielä 2010.

En muuten tiedä yhtään Suurajopätkää Keuruun länsipuolelta samalla korkeudella, siis Keuruun ja Virtojen väliltä. Sitten lounaasta Mänttän ja Juupajoen suunnasta niitä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
En muuten tiedä yhtään Suurajopätkää Keuruun länsipuolelta samalla korkeudella, siis Keuruun ja Virtojen väliltä.
Vt 23:n tuntumassa pätkäkolmikko Mantilo-Hauhuu-Ylä-Kolkki ajettiin 1973-74, lisäksi viimemainittu vielä aiemmin 1969. Joka vuosi tuolla pätkällä olin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Vt 23:n tuntumassa pätkäkolmikko Mantilo-Hauhuu-Ylä-Kolkki ajettiin 1973-74, lisäksi viimemainittu vielä aiemmin 1969. Joka vuosi tuolla pätkällä olin.
Aivan, oikeassa olet, olisi pitänyt muistaa nämä. Mutta vuoden 1974 jälkeen ei ole kyllä sillä suunnalla ajettu.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aivan, oikeassa olet, olisi pitänyt muistaa nämä. Mutta vuoden 1974 jälkeen ei ole kyllä sillä suunnalla ajettu.
60-luvun lopulla reitti kävi Pohjanmaalla asti, jossakin Vaasa-Seinäjoki-suunnalla. Vuotta en muista, oliskohan ollut -68. 70-luvulla taidettiin käydä myös kunnolla idässä, Joensuun ja Savonlinnan seudulla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
60-luvun lopulla reitti kävi Pohjanmaalla asti, jossakin Vaasa-Seinäjoki-suunnalla. Vuotta en muista, oliskohan ollut -68. 70-luvulla taidettiin käydä myös kunnolla idässä, Joensuun ja Savonlinnan seudulla.
75-76 käytiin pisimmällä idässä, Savonlinnassa oli tauko. Myös Kuopion ja Mikkelin suunnilla ajettiin 70-luvun alussa.

Minulla on viimeistelyvaiheessa blogiteksti, joka esittelee kaikkien MM-arvon Jyväskylän Suurajojen reitit pääpiirteiltään, erikoiskokeiden ensiesiintymiset ja nimien muuttumiset, keskinopeusennätykset ynnä muut kuriositeetit. Mukana on myös sitten hieman videota sen mitä youtubesta löytyy. Rajan vedin kuitenkin vuoteen 1973, koska siitä alkaa juwran tilastot. Toinen osa tästä juttusarjasta esittelee sitten Neste Rallien reitit, eli vuodesta 1997 eteenpäin.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
60-luvun lopulla reitti kävi Pohjanmaalla asti, jossakin Vaasa-Seinäjoki-suunnalla. Vuotta en muista, oliskohan ollut -68. 70-luvulla taidettiin käydä myös kunnolla idässä, Joensuun ja Savonlinnan seudulla.
Mikkolan toisena voittovuotena 1969 ja Blomqvistin ainoana sellaisena 1971 oli Pohjanmaan lenkit. Idässä käytiin 1975 ja 76, Kiteellä asti. Konelan ollessa pääsponsorina -77 suunniteltiin kai rajan ylitystäkin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jyskälän lähestyessä teki mieli tutkia vanhoja lähtöluetteloitakin. Muutamia mielenkiintoisia nimiä poimittuna lähinnä 80-90-luvulta:

1982
49 Silander Voitto- Repo Juha FI Opel Ascona (tulevat mm-tason kartturit yhdessä liikkeellä)


1985

20 Wittman Franz- Hinterleitner Ferdinand AT Volkswagen Golf ("uskalsi" tulla vielä suomeen -81 onnettomuuden jälkeen)

88 Rawstron Brent- Kennard John GB/NZ Toyota Starlet (vielä tänäkin vuonna mukana:thumbup: )


1988

36 Mäkinen Tommi- Mannisenmäki Risto FI Lancia Delta HF (jo tuolloin yhteistyössä. Risto palasi kartturinpenkille taas -98)

53 Donaldson George- Wood Chris GB Ford Sierra RS Cosworth (Donaldson työskenteli myöhemmin mm. Toyotan ja Subarun tehdastalleissa)

70 Jykylä Ari- Pöntinen Harri FI Volvo 240 Turbo

189 Hyrske Ele- Kainulainen Pauli FI MG Metro (Metro vuonna-88 ja tuolla lähtönumerolla???)

198 Budar Pierre- Arbogast Frederic FR Citroen AX (tallipäällikkö ollut jo tuolloin merkkiuskollinen :) )


1991

36 Sohlberg Mika- Thörner Christina FI/SE Mitsubishi Galant VR-4 (enpä tiennytkään, että Thörner on ollut myös sohlbergin kartturina)

1994

70 Deledda Santo- de Sanctis Fabrizio IT Peugeot 309 (Fabrizio ollut näköjään myös pelkääjän paikalla)

1999

78 Pinker Andrew- Harryman Terry AU/GB Mitsubishi Lancer Evo V (mennyt ihan ohi, että Jyskälän voittaja-84 ollut mukana vielä-99)

2000

64 Nurmsalu Toomas- Kulli Juri EE Mitsubishi Lancer (perus-sukunimi)

84 Loeb Sebastien- Elena Daniel FR/MC Citroen Saxo (joku never heard-kuski)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
George Donaldson poistui Savon miljoonan markan kiven paikassa, siitä on videotakin. Pierre Budarista on Jouni Laakson ottama kuvakin, em. Facebook-ryhmään postattuna. Kaikki MG Metrot ei olleet B-ryhmäläisiä :)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kaikki MG Metrot ei olleet B-ryhmäläisiä :)
Joo, en B-ryhmäläiseksi ajatellutkaan, mutta jotenkin tuolla lähtönumerolla joukon hännillä ja vielä vuonna-88 kuulosti erikoiselta yhdistelmältä. Mutta onhan noita Metroja toki nähty vielä 90-luvun alussa ainakin rallisprinteissä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, en B-ryhmäläiseksi ajatellutkaan, mutta jotenkin tuolla lähtönumerolla joukon hännillä ja vielä vuonna-88 kuulosti erikoiselta yhdistelmältä.
Kyseessä siis 1300-kuutioinen ja etuvetoinen peli, joten miksei tuollainen lähtönumero.
 
Ylös