Rallin tulevaisuus

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Mites se Citroenin jatko?

Onneks Toyota palaa kisoihin.
Uskoisin, että Sitikkatalli haluaa jatkaa rallissa, koska Yves Matton on sanonut yrittävänsä saada Loebin takaisin rallitalliin. Olisi hienoa, jos hän palaisi, Seb vs Seb olisi kuitenkin mielenkiintoisempaa katsottavaa kuin Seb vs ei kukaan.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Joulun alla Mersu testasi A- luokkaan perustuvaa ralliautoa, sen jälkeen en ole kuullut projektista mitään, onko kukaan muukaan? Huhuttiin tulevan vuonna 2017.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1262
Kauan kaivattuja uudistuksia, ainakin tehon suhtee, jos nämä uudistukset oikeasti toteutuvat 2017. Ei voi silti olla miettimättä, että jos alustoihin ei tule muutoksia, niin kyllä sen ekan raadon todennäköisyys MM-tasolla sitten Michael Parkin alkaa olemaan suurempi. Sitten muutetaan sääntöjä taas radikaalisti ehkä toiseen suuntaan. Jos nimittäin aerodynamiikkakin parantuu, niin tulee olemaan kaarrenopeudet suht mielenkiintoisella tasolla..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ei voi silti olla miettimättä, että jos alustoihin ei tule muutoksia, niin kyllä sen ekan raadon todennäköisyys MM-tasolla sitten Michael Parkin alkaa olemaan suurempi. Sitten muutetaan sääntöjä taas radikaalisti ehkä toiseen suuntaan. Jos nimittäin aerodynamiikkakin parantuu, niin tulee olemaan kaarrenopeudet suht mielenkiintoisella tasolla..

Laitetaan samalla joustovaraa vähän vielä lisää niin voi jättää ne kaarteet kokonaan väliin ja lentää suoralta toiselle -> turvallisuusongelma ratkaistu.


 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
No joo... Mitalin toinen puoli on sitten se, että nämä VeeÄrSeet tulevat olemaan yhä vain kalliimpia ja ero R5 luokan autoihin senkun kasvaa. MM-ralliessa tullaan näkemään 8-10 WRC autoa viivalla ja sen jälkeen näitä R5:a jotka vaikuttavat entistä enemmän mopoilta moottoritiellä.
Ennen wanhaan kun ajettiin A-ryhmän pirsseillä, oli yksityistiimeilläkin mahdollisuus rakentaa/ostaa auto, jolla oli mahdollisuus kiusata tehdaspelejä. Nyt pitää olla molemmat pers'taskut piukassa massia että saa irti edes R5:n - WRC:llahan ei yksityiset edes saa ajaa, vaan ne on varattu MM-sarjaan sitoutuneiden tehdastiimien yksinoikeudeksi.

Koko konsepti pitäs pistää uusiksi ja palata siihen mitä ralli oli vielä 90-luvulla. A-ryhmä takas, samoin yhteen kertaan ajettavat EK:t, yöpätkät takas ja katsomokarsinat husin vihtaan.... Vielä parempi tietysti olisi kun olisi vain takaa raapivat autot niin ei kaikki ranskanpullat juhlisi sarjassa.
Autot ovat vain väline. Jos ratin ja penkin väliin laitetaan VetoMies on aika se ja sama, millä vessalla vedetään.

Enempi pitäisi keskittyä siihen, että lajin huipulla ajaisi näitä heppuja, jotka tekevät autoilla sellaisia asioita, mistä paksulla lompakolla ajavat eivät edes uskalla haaveilla. Silloin lajin kiinnostavuus pompsahtaisi potenssiin x välittömästi.

Tässä esimerkki aiheesta ja samalla hieman ajamisen mallia meille suomalaisille:

https://www.youtube.com/watch?v=bUU1UUDTgiM&feature=youtu.be
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Rallin WRC-autot entistä nopeammiksi

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rallin-wrc-autot-entista-nopeammiksi/B8LikGZJ?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=1.162623870.391906524.1437445907

Tämä on ihan hyvä suunta siinä mielessä, että tehoa lisää painoa alas. Osin autot näyttää enemmän rata-autoille ja siksi myös ayrodynaamiset ominaisuudet keskittyvät kaarenopeuskiin. Mutta laps-ralleihin tämä kehityskulku voi olla piristevä asia. Rumiahan nuo ovat sivulevikkeineen.:thumbdown
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Tuo kuva nyt ei tosiaankaan kerro mitään tulevasta ulkomuodosta.

Näissä vähän realistisempaa hahmottelua.

 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Eikö autot just saatu menemään enemmän lintassa kun lukkojen sääntöjä muutettiin? Nyt lisätään aeroa niin taas mennään kiskoilla?
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Eikö autot just saatu menemään enemmän lintassa kun lukkojen sääntöjä muutettiin? Nyt lisätään aeroa niin taas mennään kiskoilla?
+ aktiivinen keskilukko.

Luettua Maaseudun Tulevaisuudesta. http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maaseutu/tommi-mäkinen-haluaa-esapekka-lapin-toyotalle-1.125058

”Toyota liittyy MM-sarjaan vuonna 2017. Silloin säännöt muuttuvat niin, että merkkimestaruutta havittelevat tallit joutuvat ajatuttamaan kisassa kolmea autoa, eli Mäkinen etsii Toyotalle kolmea kovan tason kuskia.”

Tulee ainakin virallisia tehdaskuskeja lisää. Koskeekohan tämä Malcomin puljua koska se ei ole virallinen tehdastalli? Vielä kun ne joustovarat olisi saatu lyhennettyä, niin ei olisi pyörät koko ajan maassa, paitsi hypyissä.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
+ aktiivinen keskilukko.

Luettua Maaseudun Tulevaisuudesta. http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maaseutu/tommi-mäkinen-haluaa-esapekka-lapin-toyotalle-1.125058

”Toyota liittyy MM-sarjaan vuonna 2017. Silloin säännöt muuttuvat niin, että merkkimestaruutta havittelevat tallit joutuvat ajatuttamaan kisassa kolmea autoa, eli Mäkinen etsii Toyotalle kolmea kovan tason kuskia.”

Tulee ainakin virallisia tehdaskuskeja lisää. Koskeekohan tämä Malcomin puljua koska se ei ole virallinen tehdastalli? Vielä kun ne joustovarat olisi saatu lyhennettyä, niin ei olisi pyörät koko ajan maassa, paitsi hypyissä.
M-Sport ymmärtääkseni luokitellaan yhä tehdastalliksi, vaikkei saakaan enää tukea Fordilta, joten jostakin saa Malcolm kaivaa uuden kuskin. Samoin Matton tarvitsisi kolmannen kuskin DS3:n rattiin eikä Meekenkään jatkosta ole varmuutta, ja kun Toyotallekin olisi kolme paikkaa vapaana, niin uskon, että Esapekalla on WRC alla 2017 alkaen... Ja muutenkin hyvä uudistus mielestäni.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
M-Sport ymmärtääkseni luokitellaan yhä tehdastalliksi, vaikkei saakaan enää tukea Fordilta, joten jostakin saa Malcolm kaivaa uuden kuskin. Samoin Matton tarvitsisi kolmannen kuskin DS3:n rattiin eikä Meekenkään jatkosta ole varmuutta, ja kun Toyotallekin olisi kolme paikkaa vapaana, niin uskon, että Esapekalla on WRC alla 2017 alkaen... Ja muutenkin hyvä uudistus mielestäni.
Niin se taitaa olla. Helvetin vaikea löytää jotain oleellista tietoa FIA:n sivuilta kuten esim. tämän vuoden tehdastallit. Kaikki olennainen tieto on piilotettu ties mihin mutta jotain sentään löytyi. En tiedä enkö osaa etsiä mutta sama vaiva tuntuu olevan monilla nettisivuilla.

http://www.fia.com/news/wrc-2015-rally-poland-manufacturer-entries
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Villi arvaus 2017 tehdaskuskeista


VW
Latvala
Mikkelsen
Lappi

Toyota
Ogier
Suninen
Camilli

M-Sport (Ford)
Tanak
Kruuda
Evans

Hyundai
Paddon
Neville
Abbring

Citroen (jos on enää mukana)
Loeb
Breen
Chardonnet

Jos Citruuna saa houkuteltua Loebin takas ja kun MM-sarjan painopiste siirtyy ns. tärkeämmille markkina-alueille (kuten Kiina ja Japani) niin Löppönen voi näyttää ns. Närhen munat Ogieerille. Ja tuskastuneena tästä sekä siitä, ettei saa Teufelwagenilla ehdottoman 1. kuskin asemaa, tämä voi hyvinkin todennäköisesti vaihtaa maisemaa. Ja siitä avautuisi paikka EePeelle. Toyotan on ennenmuuta näytettävä sekä brändin isoille pomoille että potentiaalisille kärkikuskeille että paluu MM-sirkukseen kannattaa ja että autolla ajetaan voitosta HETI eikä vasta viiiden vuoden kehityksen jälkeen.

Hänninen, Ketomaa, Sordo ja Meeke ovat vaan jo ohittaneet parasta ennen päiväyksensä, joten heidän osalleen jää kärkkyä satunnaisia tuurauksia. Nikarassa voisi olla ainesta, mutta kun ei ole rahaa niin paljoa että pääsisi ajamaan vaikituisesti
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Villi arvaus 2017 tehdaskuskeista


VW
Latvala
Mikkelsen
Lappi

Toyota
Ogier
Suninen
Camilli

M-Sport (Ford)
Tanak
Kruuda
Evans

Hyundai
Paddon
Neville
Abbring

Citroen (jos on enää mukana)
Loeb
Breen
Chardonnet

Jos Citruuna saa houkuteltua Loebin takas ja kun MM-sarjan painopiste siirtyy ns. tärkeämmille markkina-alueille (kuten Kiina ja Japani) niin Löppönen voi näyttää ns. Närhen munat Ogieerille. Ja tuskastuneena tästä sekä siitä, ettei saa Teufelwagenilla ehdottoman 1. kuskin asemaa, tämä voi hyvinkin todennäköisesti vaihtaa maisemaa. Ja siitä avautuisi paikka EePeelle. Toyotan on ennenmuuta näytettävä sekä brändin isoille pomoille että potentiaalisille kärkikuskeille että paluu MM-sirkukseen kannattaa ja että autolla ajetaan voitosta HETI eikä vasta viiiden vuoden kehityksen jälkeen.
Ogier tuskin vaihtaa tallia niin kauan, kun Volkkarilla pystyy voittamaan - varsinkaan sellaiseen autoon, jonka suorituskyky on kaikille vielä mysteeri. Eihän 10 miljoonaakaan kelvannut Hyundai-sopimuksesta viime syksynä, Ogier tiesi mitä Neuvillellekin kävi.... Saattaisi olla MM-ykkösenä Mikkelsen, jos ranskalainen olisi tuon sopimuksen hyväksynyt. Tässä oma veikkaukseni kaudelle 2017 (numerot viittaavat arviooni tallien ja kuskien järjestyksestä ensi kaudella, tulokaskuskit automaattisesti tallinsa hännillä):

VW:
#1: Sébastien Ogier (maailmanmestari 2016)
#2: Andreas Mikkelsen
#3: Jari-Matti Latvala

Hyundai:
#4: Thierry Neuville (MM-3 2016)
#5: Hayden Paddon
#6: useita eri kuljettajia, mm. Nikara, Sordo ja Abbring

Citroën:
#7: Sébastien Loeb (MM-2 2016)
#8: Mads Østberg
#9: Sébastien Chardonnet
#?: Khalid al-Qassimi

M-Sport:
#10: Ott Tänak
#11: Kris Meeke
#12: Esapekka Lappi

Toyota:
#13: Teemu Suninen
#14: Eric Camilli
#15: useita eri kuljettajia
 
Viimeksi muokattu:

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Luulen, että joko Lappi tai Suninen on varma suomalainen WRC-kuski Toyotalle. Nikaralla siinäkin mielessä tämä WRC2-luokan kilpailu erittäin tärkeä että jos tulosta tulee, Nikara saattaa nousta Wilsonin silmissä varsin korkealle ajatellen tulevien kausien kuskivalintoja.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Chardonnet on ilmeisesti saanut kenkää Citikan junnuohjelmasta, ajanut Monten jälkeen omalla rahoituksella R5 Fiestalla Italian mestaruussarjaa. Citroenin ykkösjuniori on tällä hetkellä Stephane Lefebvre. Sen verran kovasti halusivat pitää hänet, että kasvattivat JWRC:n kuuden palkintokisan lisäksi ohjelmaa neljällä muulla MM-rallilla, kun kävi ilmi Toyotan kiinnostus miestä kohtaan.

Camillin ja Sunisen tulevaisuus Toyotalla riippuu paljon tämän ja ensi vuoden otteista. Kehitystä pitää tapahtua jatkuvasti. Lisäksi herrojen tämän hetkinen sopimus on tehty TMG:n kanssa, kiinnostaako Tommia jatkaa heidän kanssaan? Tietenkin Jouhkilla on Tommiin hyvät välit ja Jouhki pystyy tarvittaessa varmistamaan Suniselle ohjelmaa muualtakin. Japanilaiset haluavat myös, että Toyotan tehdastallissa ajaa tulevaisuudessa yksi japanilainen kuljettaja, Mäkinen testasi keväällä nuoria japanilaisia rallikuljettajia Suomessa. Talli tarvitsee myös kuljettajan, joka pystyy taistelemaan voitosta kisassa kuin kisassa.

Sopimuskarusellissa tulee olemaan mukana myös Pontus Tidemand.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
765
Mennyt ihan kokonaan ohi tuo kuljettajamäärän lisääminen. Oma veikkaus vuoden 2017 tilanteesta:

VW: Ogier, Latvala, Mikkelsen ja Lappi. Lappi samanlaisessa roolissa kuin Mikkelsen tällä hetkellä eli kakkostiimi hänen ympärilleen.

Hyundai: Neuville, Paddon ja Abbring.

Toyota: Tänak, Tidemand ja Suninen/Camili.

Ford: Evans, Östberg ja Kruuda

Citroen ei ole mukana.

Meeke voisi jatkaa jossain tiimissä mikäli löytäisi tasaisuutta, mitä tosin epäilen. Sordo olisi myös vahvoilla, mikäli loppukauden asvalttirallit menee nappiin. Viime kaudella Sordo oli jo asvaltillakin aika vaisu, mikä tosin voi johtua tuosta epätasaisesta ajorytmistäkin. Toisaalta Sordon etuna on tasaisuus, sillä espanjalainen harvemmin tekee isoja virheitä.
 
Viimeksi muokattu:

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Chardonnet on ilmeisesti saanut kenkää Citikan junnuohjelmasta, ajanut Monten jälkeen omalla rahoituksella R5 Fiestalla Italian mestaruussarjaa.
Nyt ovat varmasti tehneet virheen, ranskalaisesta Sébastienista tulee aina ylivoimainen maailmanmestari! ;)
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Nyt ovat varmasti tehneet virheen, ranskalaisesta Sébastienista tulee aina ylivoimainen maailmanmestari! ;)
Niinpä! :eek:

Miestä tituleerattiin jo nimellä Sebastien III, eli tie oli auki vaikka tähtiin saakka. Hän oli Daniel Elenan henkilökohtainen suojatti ja voitti Citroen Top Driver sarjan 2013 sekä siinä samalla WRC3-luokan maailmanmestaruuden. Siitä Citikan sarjasta palkintona ohjelma WRC2-luokkaan kaudelle 2014. Tuloskehitys kääntyi kuitenkin pahasti syöksyyn Sardinian MM-osakilpailun jälkeen, eikä noissa ranskalaisten kehitysohjelmissa pitkään katsella huonoja tuloksia, sen verran on ukkoa jonossa oven takana.

Rallin maailma on todella raadollinen.

Chardonnet on sikäli ollut mielenkiintoinen poikkeus FFSA:n suojateista, että hänellä on autourheilu-ura alkanut jo nuorena kartingin ja formulaluokkien puolella. Ralliin hän vaihtoi vasta 2009. Loeb ja Ogier eivät omanneet minkäänlaista aiempaa moottoriurheilutaustaa, ennen kuin FFSA:n kykyjenetsintäkilpailu Rallye des Jeunes avasi ovia. Ja siinä kohtaa Loeb oli 21-vuotias ja Ogier 23-vuotias. Myös Stephane Lefebvrellä on kartingtausta, joten jännä nähdä miten tämä Loebin suojatti pärjää tulevaisuudessa. Tähän asti kaikki on mennyt kuin saduissa konsanaan.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Chardonnet on sikäli ollut mielenkiintoinen poikkeus FFSA:n suojateista, että hänellä on autourheilu-ura alkanut jo nuorena kartingin ja formulaluokkien puolella. Ralliin hän vaihtoi vasta 2009. Loeb ja Ogier eivät omanneet minkäänlaista aiempaa moottoriurheilutaustaa, ennen kuin FFSA:n kykyjenetsintäkilpailu Rallye des Jeunes avasi ovia. Ja siinä kohtaa Loeb oli 21-vuotias ja Ogier 23-vuotias. Myös Stephane Lefebvrellä on kartingtausta, joten jännä nähdä miten tämä Loebin suojatti pärjää tulevaisuudessa. Tähän asti kaikki on mennyt kuin saduissa konsanaan.
Teemu Sunisella samoin on karting-ura takana.

Ja nyt Citroënin WRC-tallin kuolinkellot soivat, kun rallye-magazin.de:n etusivulla komeilee uutinen otsikolla "Matton: 'Loeb wird nie zurückkehren'" eli "Matton: 'Loeb ei enää palaa takaisin'". Loeb ei ole koskaan hylännyt Citroënia, ja uskon 99,9 % varmuudella, että Citroën ei hylkää Loebia ja jatkaa WTCC:ssä, kun WRC:ssä ei enää tule menestystä.
 
Ylös