Rallin tulevaisuus

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1293
Olenkin ihmetellyt kuinka vähän on puhuttu hybrideistä rallin yhteydessä, järjestelmän voisi toteuttaa vaikka niin että kuljettaja saisi käyttöönsä hybridi järjestelmästä saatavan lisätehon esim,
kuudelle pätkälle jolloin mukaan saataisiin myös taktiikkaa.
Ensimmäinen reaktio kyllä rallista + hybridit + KERSit on, että hyi saatana, pitäis vaan noi hilavitkuttimet ja vihreet arvot vaan siellä formuloiden puolella keskenään. Mutta järjellisesti ajateltuna, tuo hybridi tulee varmaan väistämättömästi ralliinkin jossain vaiheessa, ja siihen on vissiin vain sopeuduttava..
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ensimmäinen reaktio kyllä rallista + hybridit + KERSit on, että hyi saatana, pitäis vaan noi hilavitkuttimet ja vihreet arvot vaan siellä formuloiden puolella keskenään. Mutta järjellisesti ajateltuna, tuo hybridi tulee varmaan väistämättömästi ralliinkin jossain vaiheessa, ja siihen on vissiin vain sopeuduttava..
Sopeutumista auttaisi varmasti se jos hybrideihin siirtyminen toisi rallin MM-sarjaan 4-6 autonvalmistajaa, koska se tekisi kilpailuista mielenkiintoisempia kun muutkin kuin Volkswagen kykenisi tosissaan taistelemaan voitoista ja maailmanmestaruudesta.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Voisivat ennemmin siirtyä suihkumoottoreihin ja saada lentokonevalmistajia mukaan. Turha kasvattaa suurinta ongelmaa, eli kustannuksia.
Nykyinen kone tulee olemaan katurelevantti tuollaisissa pienessä edullisissa hatchbackissä seuraavat 10+ vuotta ja sitten voidaan siirtyä pelkkään sähköön.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos/kun tuo Tojotan haaveilema hybridi systeemi ralliautoissa tarkoittaisi suunnilleen samaa, kuin mikä heillä nyt on käytössään siviilipuolella, mm. Auriksessa, niin kiitos ei. Johan se nähtiin Vormuloissakin, että äänimaailma on erittäin olennainen osa moottoriurheilua. Ennemminkin kannattaisin sitä, että moottoreissa siirryttäisiin seuraavaksi 2-litraisiin korkealta kiertäviin vapareihin, joiden polttoaine olisi RE85:n. Moottoreiden tulisi kestää koko kausi ja jos moottorin vaihtoon jouduttaisiin turvautumaan, niin siitä seuraisi 10 minuutin aikarangaistus seuraavaan kisaan.
Siinä olisi vihreyttä ihan kyllikseen. Pelkkä ajatuskin siitä että ralliautot liikkuisivat käytännössä äänettömästi pelkän sähkömoottorin voimalla on täysin :eek::yuck::thumbfh:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pelkkä ajatuskin siitä että ralliautot liikkuisivat käytännössä äänettömästi pelkän sähkömoottorin voimalla on täysin :eek::yuck::thumbfh:
No se olis kyllä ihan ajatuksen tasolla muutenkin, että ajettas kahta kilometriä pidemmälle lämä tiskissä pelkällä sähköllä. Mut voishan se kuulostaa vähän häröltä kun pensakone latais optimitehon alueella tasakierroksilla iloisesti parkuen akkuja ja ajoneuvo vaihtas maisemaa.. :D
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Jos/kun tuo Tojotan haaveilema hybridi systeemi ralliautoissa tarkoittaisi suunnilleen samaa, kuin mikä heillä nyt on käytössään siviilipuolella, mm. Auriksessa, niin kiitos ei. Johan se nähtiin Vormuloissakin, että äänimaailma on erittäin olennainen osa moottoriurheilua. Ennemminkin kannattaisin sitä, että moottoreissa siirryttäisiin seuraavaksi 2-litraisiin korkealta kiertäviin vapareihin, joiden polttoaine olisi RE85:n. Moottoreiden tulisi kestää koko kausi ja jos moottorin vaihtoon jouduttaisiin turvautumaan, niin siitä seuraisi 10 minuutin aikarangaistus seuraavaan kisaan.
Siinä olisi vihreyttä ihan kyllikseen. Pelkkä ajatuskin siitä että ralliautot liikkuisivat käytännössä äänettömästi pelkän sähkömoottorin voimalla on täysin :eek::yuck::thumbfh:
Äänen merkitystä moottoriurheilussa on mielestäni paisuteltu naurettaviin mittasuhteisiin asti aivan kuin luultaisiin, että autot liikkuvat äänellä ja että ääni on se syy jonka takia kisoja katsotaan, mutta totuus on se, että autot eivät liiku äänellä vaan teholla ja väännöllä, eikä kisoja katsota äänen takia vaan kilvanajon takia.

Jos vuodesta 2017 alkaen päätetään ajaa autoilla jotka eivät ole lähelläkään kehityksen kärkeä ei autonvalmistajia kiinnosta lähteä mukaan rallin MM-sarjaan, koska autonvalmistajat haluavat käyttää kilpailutoiminnassaan sellaista teknologiaa josta on hyötyä heidän siviiliautojen kehittämisessä ja tällä hetkellä paras vaihtoehto on hybridiauto, koska sähköautot eivät vielä ole riittävän kehittyneitä sopiakseen ralliautoiksi.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
.... Ennemminkin kannattaisin sitä, että moottoreissa siirryttäisiin seuraavaksi 2-litraisiin korkealta kiertäviin vapareihin, joiden polttoaine olisi RE85:n. ...
Ja heh. Et ole tainnut hetkeen katsoa kalenterista, että mikä vuosiluku on menossa. Eipä ole siviilipuolella enää pahemmin satsauksia noihin vapareihin ja rallissa pitää kyllä olla joku yhteys tuotantoautoihin vaikka ei ne samoja vehkeita olekaan. Jopa tuleva Civic Type-R on turbovehje, joten noi vaparit kuuluu historic luokkaan.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Äänen merkitystä moottoriurheilussa on mielestäni paisuteltu naurettaviin mittasuhteisiin asti aivan kuin luultaisiin, että autot liikkuvat äänellä ja että ääni on se syy jonka takia kisoja katsotaan, mutta totuus on se, että autot eivät liiku äänellä vaan teholla ja väännöllä, eikä kisoja katsota äänen takia vaan kilvanajon takia.
Enemmän fiilistä saan korkealta kiertävistä s2000-autoista kuin puhisevista N-ryhmän mitsuista penkan päällä katsottuna, vaikka vauhti onkin osapuilleen samanlaista. Jos rallista vietäisiin ääni, lähtisi lajin viehätyksestä kyllä paljon pois. Unohtamatta sitäkään seikkaa että rallissa ääni on katsojienkin kannalta jo ihan turvallisuuskysymys.
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Unohtamatta sitäkään seikkaa että rallissa ääni on katsojienkin kannalta jo ihan turvallisuuskysymys.
Jäätävät kajarit autoon ja vapaavalintainen soittolista kuljettajalle. Latvala painaa Ouninpohjaa sähkövolkkarilla ja manka huutaa "Olen suomalainen", jonka jälkeen "juna kulkee taas".

Jos ajatellaan seuraavaa 50 vuotta, on väistämätön fakta, että nykyiset polttomoottorit tullaan korvaamaan täysin jollain edistyksellisemmällä teknologialla. Jos rallista viedään ääni, on se enimmäkseen tottumiskysymys, mutten todellakaan vähättele sen vaikutusta rallin katsomisen houkuttelevuudelle. Näkisin kuitenkin, että jollakin menetystä olisi kompensoitava. Sähköralliautojen täytyisi olla yli-inhimillisen nopeita, jotta ihmiset tulisivat katsomaan rallia juuri sen tajuttoman vauhdin takia tai sitten lisättäisiin MM-ralleihin myös rengas rengasta vasten ajoa, vaikka se tavallaan sotii rallin perusajatusta vastaan. Lähtökohtahan on kuitenkin se, että MM-ralli on sirkushuvi, joka on täysin riippuvainen yleisöstään. Voimanlähteissä ollaan tulossa muutoskohtaan, jossa yleisön säilyttämiseksi on tehtävä muutoksia myös rallin formaattiin.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Hybridi on yksinkertaisesti huono idea. Se on huono ja hyötyihin nähden kallis idea tuotantoautoissa, puhumattakaan rallista, joka kamppailee nykytekniikallakin paisuvien kustannusten kanssa.

Sähkömoottorissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta ongelma on se, ettei sähkömoottori toimi suoriltaan nestemäisellä polttoaineella ja nestemäinen polttoaine on edelleen vuonna 2014 ihan ylivertainen keino varastoida liikkumiseen tarvittavaa energiaa. Niin ylivertainen, ettei käytettävän moottorin hyötysuhde tunnu missään, kunhan moottori vain toimii nestemäisellä polttoaineella.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
911
Enemmän fiilistä saan korkealta kiertävistä s2000-autoista kuin puhisevista N-ryhmän mitsuista penkan päällä katsottuna, vaikka vauhti onkin osapuilleen samanlaista. Jos rallista vietäisiin ääni, lähtisi lajin viehätyksestä kyllä paljon pois. Unohtamatta sitäkään seikkaa että rallissa ääni on katsojienkin kannalta jo ihan turvallisuuskysymys.
Tämä on aivan totta, kuulo on yksi tärkeimpiä aisteja ja iso osa moottoriurheilua.
Mielestäni meininki on tärkeämpää kuin suora suorituskyky, vauhti ei ole vain katsojan silmässä vaan myös korvassa. Itselläni jäisi nyt F1 kisat käymättä ihan saundien puutteen takia. Sähköralliauto mettässä ei paljon nappaa, ainakaan tällä hetkellä.

Vapaastihengittävä moottori on tulevaisuudessakin vaihtoehtoja ja ainut oikea tapa ei ole pikkuturbo. Korkean puristussuhteen (esim. Mazdan Sky-G tai Atkinson sykli) omaavat bensakoneet ovat aivan käyttökelpoisia myllyjä jatkossakin. Autot kevenee ja väännön merkitys vähenee ja tätä kautta turbojen tarve.
Mielestäni kahden litran vapaastihengittävä kone (kierrosrajoitus 10000 rundiin)tehokkaalla sähkökondensaattorilla varustettuna, joka latautuu jarrutuksissa ja antaa vääntöä kiihdytyksiin olisi järkevin ja taloudellisin ratkaisu tulevaisuuteen. Toimisi sekä arjessa että rallissa.

Joka tapauksessa mielenkiintoisia aikoja eletään ja saa nähdä mikä lopulta tulee olemaan se ratkaisu tähän. Mielestäni on hienoa, että on vaihtoehtoja!

Pitää muistaa, ettei sähköautotkaan eivät ole päästöttömiä ja n. 2020 polttomoottoriautot tuottavat suhteessa yhtä paljon päästöjä kuin sähköautot. Se tuleeko energia ydinvoiman kautta vai öljyn kautta on sitten niitä päätöksiä sekä arvostuskysymyksiä, mitä pitää tehdä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1293
Tämä on aivan totta, kuulo on yksi tärkeimpiä aisteja ja iso osa moottoriurheilua.
Mielestäni meininki on tärkeämpää kuin suora suorituskyky, vauhti ei ole vain katsojan silmässä vaan myös korvassa. Itselläni jäisi nyt F1 kisat käymättä ihan saundien puutteen takia. Sähköralliauto mettässä ei paljon nappaa, ainakaan tällä hetkellä.

Vapaastihengittävä moottori on tulevaisuudessakin vaihtoehtoja ja ainut oikea tapa ei ole pikkuturbo. Korkean puristussuhteen (esim. Mazdan Sky-G tai Atkinson sykli) omaavat bensakoneet ovat aivan käyttökelpoisia myllyjä jatkossakin. Autot kevenee ja väännön merkitys vähenee ja tätä kautta turbojen tarve.
Mielestäni kahden litran vapaastihengittävä kone (kierrosrajoitus 10000 rundiin)tehokkaalla sähkökondensaattorilla varustettuna, joka latautuu jarrutuksissa ja antaa vääntöä kiihdytyksiin olisi järkevin ja taloudellisin ratkaisu tulevaisuuteen. Toimisi sekä arjessa että rallissa.

Joka tapauksessa mielenkiintoisia aikoja eletään ja saa nähdä mikä lopulta tulee olemaan se ratkaisu tähän. Mielestäni on hienoa, että on vaihtoehtoja!

Pitää muistaa, ettei sähköautotkaan eivät ole päästöttömiä ja n. 2020 polttomoottoriautot tuottavat suhteessa yhtä paljon päästöjä kuin sähköautot. Se tuleeko energia ydinvoiman kautta vai öljyn kautta on sitten niitä päätöksiä sekä arvostuskysymyksiä, mitä pitää tehdä.
Täytyy kompata sen verran, että nimenomaan syy miksi olisi lähtenyt katsomaan F1-kisaa viime vuosina olisi ollut mm. tuo ääni. Nyt jäisi itseltäkin lähtemättä valitettavasti. Ison loven ja melkein kestämättömän loven toisi ralliinkin autojen äänettömyys.

Turbot näyttävät tosiaan olevan yhdenmukainen trendi siviiliautoissa tällä hetkellä, mutta jännä nähdä tuleeko se pitämään. Tietynlaista sykliä näissä kehityksissä aina on, veikkaan, että jossain vaiheessa aletaan siirtyä takaisin taas vapareihin, ellei tietty sähköautot korvaa täysin. En sulkisi pois silti myöskään vety-, maakaasu- ja biokaasu autojen kehitystä.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Pienemmät polttoainetankit wrc autoihin.
Pätkät vedetään paukut päällä, ja siirtymät sähköllä! Katsojat tykkää, kun pätkällä autot rallattaa vanhaan malliin ja mummoja ei v....ta siirtymällä mökäävät kilpurit!
" vihreät arvot" saadaan täytettyä tällaisella hybridillä. Lisäksi tuo RE85 heitto sopii hyvin tähän tankki sapluunaan, koska sitähän kuluu enemmän kun normi kisa bensaa. = auton valmistajilla olisi näiden "maailmanmoottoreiden" sijaan oikeasti mietittävänä, että minkälaisella hybridi/ polttomoottori kombinaatiolla sarjaan osalistutaan!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuli tuossa mieleeni, jotta miksiköhän rallissa ei missään vaiheessa ole tosissaan koitettu turbodiiseleitä? Jos niillä pärjätään LM-sarjoissa ja WTCC:ssa niin miksi ei rallissa?
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Koska valmistajia ei kiinnosta lobata sellaisia sääntöjä, että turbodieselille annettaisiin täysin epäreilu etu verrattuna köyhien yksityistallien bensakoneisiin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
http://www.iltasanomat.fi/ralli/art-1436577788812.html

Olin kokoajan oikeassa vaikka kaikki sanoivat että nykyiset wrceet ovat tarpeeksi tehokkaita. Lisää tehoa luvassa :thumbup:
No joo... Mitalin toinen puoli on sitten se, että nämä VeeÄrSeet tulevat olemaan yhä vain kalliimpia ja ero R5 luokan autoihin senkun kasvaa. MM-ralliessa tullaan näkemään 8-10 WRC autoa viivalla ja sen jälkeen näitä R5:a jotka vaikuttavat entistä enemmän mopoilta moottoritiellä.
Ennen wanhaan kun ajettiin A-ryhmän pirsseillä, oli yksityistiimeilläkin mahdollisuus rakentaa/ostaa auto, jolla oli mahdollisuus kiusata tehdaspelejä. Nyt pitää olla molemmat pers'taskut piukassa massia että saa irti edes R5:n - WRC:llahan ei yksityiset edes saa ajaa, vaan ne on varattu MM-sarjaan sitoutuneiden tehdastiimien yksinoikeudeksi.

Koko konsepti pitäs pistää uusiksi ja palata siihen mitä ralli oli vielä 90-luvulla. A-ryhmä takas, samoin yhteen kertaan ajettavat EK:t, yöpätkät takas ja katsomokarsinat husin vihtaan.... Vielä parempi tietysti olisi kun olisi vain takaa raapivat autot niin ei kaikki ranskanpullat juhlisi sarjassa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3551
Sijainti
JKL
Pienellä tehon kasvulla ei ole merkitystä kun samalla aktiivillukot tulee takas ja siipiä kasvatetaan ja aerodynaaminen pito kasvaa entisestään. Autoista tulee siipi formuloita ja liipit vähenee ja sitä kautta näyttävyys...
 
Ylös