Rallin tulevaisuus

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ja nyt Citroënin WRC-tallin kuolinkellot soivat, kun rallye-magazin.de:n etusivulla komeilee uutinen otsikolla "Matton: 'Loeb wird nie zurückkehren'" eli "Matton: 'Loeb ei enää palaa takaisin'". Loeb ei ole koskaan hylännyt Citroënia, ja uskon 99,9 % varmuudella, että Citroën ei hylkää Loebia ja jatkaa WTCC:ssä, kun WRC:ssä ei enää tule menestystä.
Harhaista kuvitella että tulisi päälle nelikymppisenä VW:n raadeltavaksi ja sädekehää lokaamaan, varsinkaan ilman uutta autoa ja kunnon panostusta. Riittää kun käy parissa rallissa ajamassa pohjat, osoittaakseen ettei Ogierista ole mihinkään jne. Alentaen samalla sarjan arvoa entisestään.

Englanninkielisessä uutisessa puhutaan Loebin ajamisesta tämän vuoden Korsikassa (= menee päällekäin WTCC:n kanssa eli ei aja):
Citroen rules out Sebastien Loeb returning to WRC for Corsica (Autosport)

Ja lopussa mainitaan toki pähkinän ydin:

Matton added that rallying remains on Loeb's radar, under the right circumstances.

"He still really motivated by rallying, but not motivated by a full season," said Matton.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Chardonnet on ilmeisesti saanut kenkää Citikan junnuohjelmasta, ajanut Monten jälkeen omalla rahoituksella R5 Fiestalla Italian mestaruussarjaa...
Ei mikään ihme.. Tämä Chardonnet ajoi Surkeella viimevuonnakin RC2:n Citikan ulos!

Oltiin siinä Parkkolaan lähtevässä risteyspaikassa katsomassa, missä yleensä VIP teltat joka vuosi.

Suistuminen oli tapahtunut jo aiemmin pätkällä. Sai ajettua raadon ja keskeytti siihen Moksin risteykseen päin lähtevälle tielle, missä yölliset peltoparkit, karaoket ym. kemut joka vuosi.

Porukalla siinä ihmeteltiin citruunan romua, siitä taisi ainakin kaaret olla saaneet sen verran kipeää, ettei voinut jatkaa.. Patonki soitti jonkun hakemaan hänet ja kartturin Paviljongille, auton hakivat myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:

mo7ors

Well-known member
Liittynyt
28.7.2015
Viestit
140
Kuljettaja paikat 2017

VW: Ogier, Latvala, Mikkelsen

Hyundai: Neuville, Sordo ja Paddon

Toyota: Östberg, Chardone ja Lappi

Ford: Meeke, Evans ja Tanak

Citroen: Loeb, Lefebvre ja ?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
YLE Puheen virallisessa AKK:n perseennuolentaillassa tältä tarkkailuluokkalaiselta kysyttiin että mitäs nyt kun WRC autojen nopeudet pätkillä kasvavat uusien airojen ja tehojen avittamana - kompensoidaanko sitä miten jotta turvallisuus säilyy? No tämä tarkkislainen siihen sitten vastaamaan että täytyy miettiä uudelleen missä yleisö saa jatkossa rallia seurata ja mitkä on kiellettyjä katselualueita....
Varmaan perkele viedään jatkossa katselukarsinat entistä etäämmälle baanasta ja sumputetaan ne vielä vähän pienemmiksi ettei vaan vahingossakaan pääse kunnon rallitunnelmaan.... Pitäkää perkele tunkkinne. En varmaan jatkossa(kaan) viitsi vaivautua paskakisaanne katsomaan paikanpäälle. Nytkin on samaan aikaan Porsche-kapinat Kemorassa jossa on varmasti paljon enemmän vastinetta pääsylipun hinnalle.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Ovathan ne katselupaikat jo nyt tarpeettoman kaukana. Taitaa olla Santosin kolari Portugalissa 86 ainoa kerta WRC:ssä, kun katsojien kuolemaan johtanut onnettomuus aiheutui liian lähellä tietä (tässä tapauksessa tiellä) seisoneista katsojista. Ja tietysti Safarissa siviiliautoilijat tappoivat katsojia...
At the 1996 Rally of the Thousand Lakes, at the famous special stage Harju that took place in the centrum of "Rally Capital" Jyväskylä, one spectator died and 36 injured when Danish national Kristen Rikhard lost control of his Mitsubishi Lancer Evolution due to too high speed and wrong driving line. Rikhard, car number 65, reached the curve at 120 km/h (approximately 75 mph), finally hitting the crowd at 40 km/h (approx 24 mph) although the audience had placed within safe distance to road.
Suomessakin siis kuoli katsoja, mutta hän olikin turvallisen välimatkan päässä tiestä, eli siis virallisella katselupaikalla.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
On taas mielensäpahoittajat kuunnelleet ralli-iltaa... :D:D:D:D:D

Järjestätte nyt alkuun vaikka yhden erikoiskokeen yhteen pikkuralliin. Niitä kun muutaman teette, niin sitten voi pohtia yhden kokonaisen pienemmän rallin järjestämistä. Siitä kun selviytyy voi jo harkita jotain kotimaista arvosarjan osakilpailua, F-cup, RSJM, HRT. Siitä taas kun suoriutuu, voi jo SM-rallin osakilpailun järkkäämistä vakavasti pohtia. Siinä vaiheessa riittää myös kykyä hoitaa MM-rallissa jotain erikoiskoetta. Sieltä voikin sitten hakeutua kovempiin tehtäviin MM-rallissa.

Tuon polun kun kulkee, aukeaa silmät kun kissanpojalla siitä, mitä on järjestää rallia TÄMÄN PÄIVÄN Suomessa. Talkootyö tarkoittaa tämän päivän Suomessa sitä, että ensimmäisenä kysytään, paljonko siitä maksetaan. Tapahtumajärjestämiseen liittyvät lainsäädäntö ja viranomaismääräykset ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana todella rajusti. Esimerkkinä voin kertoa, kun viime syksynä kun järjestimme treenipätkän Urriassa (ajoimme 3km pätkän isoa tietä sisältäen "the hypyn"). Tämän kolmen kilometrin lupaprosessi ELY-keskuksen kanssa vaati A4 kaavakkeita 18 sivua. Viranomaiset määräsivät, montako sulkumiestä pätkällä piti olla, Destian kanssa edellytettiin kirjallinen tienkunnostussopimus sekä katselmukset ennen ja jälkeen tapahtuman. Tämä kaikki siis kolmen kilometrin treeni/testipätkää varten. Sopii miettiä, minkälainen lupahässäkkä on Jyväskylän MM-rallissa näillä pätkämäärillä ja ek-kilometreillä. Kahteen kertaan ajettavat pätkät tuntuvat nopeasti yllättävän järkeviltä vaihtoehdoilta. Moni ek-järjestäjä on myös sanonut, etteivät halua järjestää yhteen kertaan ajettavia erikoiskokeita, koska työmäärä ja kulut ovat aivan samat, mutta yleisöä ei tule yhteen kertaan ajettavalle pätkälle läheskään yhtä paljoa, kun kahdesti ajettavaan. Näin olleen tulopuoli jää huomattavasti heikommaksi.

Maailma näyttää erilaisista perspektiiveistä aina erilaiselta. Mutta jos joku asia tuntuu olevan pielessä tai huonolla hoidolla, kannattaa itse tarttua toimeen asian korjaamiseksi. Kun itse tietää, miten asiat saa paremmalle tolalle, on helppo laittaa maailma kuntoon.

Vai mitä?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4554
Sijainti
Salo
Maailma näyttää erilaisista perspektiiveistä aina erilaiselta. Mutta jos joku asia tuntuu olevan pielessä tai huonolla hoidolla, kannattaa itse tarttua toimeen asian korjaamiseksi. Kun itse tietää, miten asiat saa paremmalle tolalle, on helppo laittaa maailma kuntoon.

Vai mitä?
:thumbup:

Niin, varmaankin maailman helpoin homma on kysellä sitä Joku-nimistä miestä (jota Hong Kongin mainoksessakin etsitään) ottamaan homman haltuun.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
On taas mielensäpahoittajat kuunnelleet ralli-iltaa... :D:D:D:D:D

Järjestätte nyt alkuun vaikka yhden erikoiskokeen yhteen pikkuralliin. Niitä kun muutaman teette, niin sitten voi pohtia yhden kokonaisen pienemmän rallin järjestämistä. Siitä kun selviytyy voi jo harkita jotain kotimaista arvosarjan osakilpailua, F-cup, RSJM, HRT. Siitä taas kun suoriutuu, voi jo SM-rallin osakilpailun järkkäämistä vakavasti pohtia. Siinä vaiheessa riittää myös kykyä hoitaa MM-rallissa jotain erikoiskoetta. Sieltä voikin sitten hakeutua kovempiin tehtäviin MM-rallissa.

Tuon polun kun kulkee, aukeaa silmät kun kissanpojalla siitä, mitä on järjestää rallia TÄMÄN PÄIVÄN Suomessa. Talkootyö tarkoittaa tämän päivän Suomessa sitä, että ensimmäisenä kysytään, paljonko siitä maksetaan. Tapahtumajärjestämiseen liittyvät lainsäädäntö ja viranomaismääräykset ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana todella rajusti. Esimerkkinä voin kertoa, kun viime syksynä kun järjestimme treenipätkän Urriassa (ajoimme 3km pätkän isoa tietä sisältäen "the hypyn"). Tämän kolmen kilometrin lupaprosessi ELY-keskuksen kanssa vaati A4 kaavakkeita 18 sivua. Viranomaiset määräsivät, montako sulkumiestä pätkällä piti olla, Destian kanssa edellytettiin kirjallinen tienkunnostussopimus sekä katselmukset ennen ja jälkeen tapahtuman. Tämä kaikki siis kolmen kilometrin treeni/testipätkää varten. Sopii miettiä, minkälainen lupahässäkkä on Jyväskylän MM-rallissa näillä pätkämäärillä ja ek-kilometreillä. Kahteen kertaan ajettavat pätkät tuntuvat nopeasti yllättävän järkeviltä vaihtoehdoilta. Moni ek-järjestäjä on myös sanonut, etteivät halua järjestää yhteen kertaan ajettavia erikoiskokeita, koska työmäärä ja kulut ovat aivan samat, mutta yleisöä ei tule yhteen kertaan ajettavalle pätkälle läheskään yhtä paljoa, kun kahdesti ajettavaan. Näin olleen tulopuoli jää huomattavasti heikommaksi.

Maailma näyttää erilaisista perspektiiveistä aina erilaiselta. Mutta jos joku asia tuntuu olevan pielessä tai huonolla hoidolla, kannattaa itse tarttua toimeen asian korjaamiseksi. Kun itse tietää, miten asiat saa paremmalle tolalle, on helppo laittaa maailma kuntoon.

Vai mitä?
Sitten on nämä hiljaiset puurtajat jotka levittävät "punaisen maton" katselijoille. Paljonkohan he saavat potista, ruokapalkan? Satuin lukemaan sivun ihan muista syistä mutta sopii tänne.

http://www.orsua.fi/

"Keskiviikkona 15.7. klo 18.00 on kerholla talkoiden suunnittelu ja info tilaisuus. Talkoot on 18. ja 19.7. Päijälässä. Talkoissa jaetaan talokirjeitä raivataan kulku uria, aidoitetaan katselualueita, nauhoitetaan,tehdään kulku uria ja paljon kaikkea muuta. Eli kirveitä, kankia ja raivaussahoja mukaan. Ek valmiustarkastus on 26.7. eli silloin pitää kaikki olla kunnossa. Päijälässä pyritään järjestämään jotain syötävää."
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4554
Sijainti
Salo
Silloin kun vielä endurokisoissa tein AT-toimitsijana hommia, niin en muista saiko edes ruokapalkkaa. Jonkun vissypullon muistaakseni sai evääksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kymmenessä Neste Rallissa järkkäröinti ja samalla pätkien muita järjestelytöitä päälle. Ne saavat riittää omalle kohdalle.

Jatkossa käyn ralleissa vain kaljapussin kanssa turistina.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Sitten on nämä hiljaiset puurtajat jotka levittävät "punaisen maton" katselijoille. Paljonkohan he saavat potista, ruokapalkan? Satuin lukemaan sivun ihan muista syistä mutta sopii tänne.

http://www.orsua.fi/

"Keskiviikkona 15.7. klo 18.00 on kerholla talkoiden suunnittelu ja info tilaisuus. Talkoot on 18. ja 19.7. Päijälässä. Talkoissa jaetaan talokirjeitä raivataan kulku uria, aidoitetaan katselualueita, nauhoitetaan,tehdään kulku uria ja paljon kaikkea muuta. Eli kirveitä, kankia ja raivaussahoja mukaan. Ek valmiustarkastus on 26.7. eli silloin pitää kaikki olla kunnossa. Päijälässä pyritään järjestämään jotain syötävää."
Onneksi vielä löytyy yllämainitun kaltaisia ihmisiä, joiden ansiosta Suomessa ylipäätänsä pystytään vielä rallia ajamaan.

Monet seurat ja kerhot osallistuvat talkoisiin, jotta saavat vastavuoroisesti omaan kisaansa talkooväkeä vaihtokauppana. Monelle seuralle ja kerholle kisat ovat kuitenkin tapa hankkia varoja seuran toimintaan, eli seura saa tietyn korvauksen, kun sen jäsenet osallistuvat järjestelyihin. Näillä tuloilla järjestetään sitten jäsenille jotain ohjelma/toimintaa, mahdollisesti.

Joka tapauksessa yhtälö ei ole helppo, tekijöiden puute tulee olemaan yksi suurimpia uhkakuvia lajin kannalta tulevaisuudessa.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1002
Mikäköhän siinä on, että Montessa ei tarvitse aloittaa yleisöpyörityksellä (eikä muutenkaan ajaa sellaista) ja pimeässäkin saa ajaa. Mä en kyllä ymmärrä, että miksei sitä jossain muuallakin voisi jonkun pätkän pimeässä ajaa. Tämän vuoden Monten eka pätkä oli ainakin mun mielestä parasta telkkaria tähän mennessä tältä vuodelta. Ainakin paljon parempaa kuin joku stadionpyöritys, joita puolet telkkaripätkistä on. Löppönenkin nousi hetkeksi twitterin top 10:een.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
vaadimme tehoa, tehoa ja ääntä. TURBOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuli tuossa kesäkuun alkupuolella seurailtua Citikan R5 ja Mitsun Lancerin (joku n-ryhmäläinen?) testaamista. Kyllähän nuo R5 autot näyttää, kuulostaa ja kulkee kuin kilpa-autot, ainakin jos vertaa n-ryhmäläisiin. R5 on hieno luokka. Kaksivetoisten ja R5 välissä vaan on aika iso aukko (ainakin hinnoissa).

Lisäisihän se kilpailua, jos pää ryhmä olisi sellainen, että yksityisilläkin olisi mahdollista rakentaa kilpailukykyistä kalustoa. Tehdastallit ei vaan sellaisesta tykkää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
yksityistalleista puheen ollen, mikähän noin tarkalleen on Fordin rooli M-sportin kuvioissa. Jos kerran jokaisen nippelin luokittelemiseen tarvitaan nimenomaan autonvalmistaja (vrt. BMW Mini ja Prodrive) jota ilman oikeastaan mikään ei onnistu, niin missä kohtaa syntyy se oleellinen säästö johon vedoten Ford vetäytyi rallista hieman tai hieman vähemmän taka-alalle?

Ja jos Citruuna päättää sittenkin panostaa enemmän WTCC kuvioon, niin olisiko joku Kronos Racing mahdollisesti kykenevä ajattamaan Citruunaa samaan tapaan kuin M-Sport Fordeja?
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
yksityistalleista puheen ollen, mikähän noin tarkalleen on Fordin rooli M-sportin kuvioissa. Jos kerran jokaisen nippelin luokittelemiseen tarvitaan nimenomaan autonvalmistaja (vrt. BMW Mini ja Prodrive) jota ilman oikeastaan mikään ei onnistu, niin missä kohtaa syntyy se oleellinen säästö johon vedoten Ford vetäytyi rallista hieman tai hieman vähemmän taka-alalle?

Ja jos Citruuna päättää sittenkin panostaa enemmän WTCC kuvioon, niin olisiko joku Kronos Racing mahdollisesti kykenevä ajattamaan Citruunaa samaan tapaan kuin M-Sport Fordeja?
Kronos tms voisi aivan hyvin ajattaa WRC-Sitikoita, niinhän he tekivät myös vuonna 2006, kun Citroën "lopetti" tuolloin.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Tuli tuossa funtsittua ja pähkäiltyä, että niin M-sportilla, kuin Citroenilla on jo 4,5v vanhat autot joita on päivitelty. Citroenilla on pärjänny vielä jossain ralleissa ja osin jopa nyt Neste rallissa. Muitelen tässä viime vuosien rallia ja Ford tosiaan näyttää kulkevan aivan samalla tavalla(liian poikittain), kuin 2011, 2012, 2013, kuin 2014 joten autolla ei mestaruudesta enää tulla taistelemaan minään vuonna...Uutta autoa tuskin tulossa. Samoin, kuin nyt Citroen saattaa lähteä sarjasta. Hyundaille tulossa uusi auto ensi kaudelle se saattaa voimasuhteita hieman tasoittaa VW:hen. Toyota tulossa vasta 2017---Luin jotain huhua Fiatista:confused:mutta sekin menee varmasti vuosien päähän. M-sportilla ei varmaa ole kovin häävit lähtökohdat enää tulevilla kausille ja saapa nähdä kauan M-sportilla riittää mielenkiinto pyörittää vanhalla mallilla. Joten yhden tuleminen ja kahden lähteminen ei mielstäni paranna sarjan tilannetta yhtään. Tosiin kai näitä vapautuvia autoja sitten jotkut kassi-almat ajelee miljördööreilään. Nyt täytysi alkaa kuulumaan lisää tehdastalleja mieluiten, vaikka yksi japanilainen ja vaikka joku eurooppalainen.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
"You can tell Capito that three (gears) is enough."

VOLKSWAGEN MOTORSPORT IS DUE TO BEGIN TESTING A WORLD RALLY CAR INCORPORATING NEW-FOR-2017 TECHNICAL REGULATIONS THIS MONTH, WRC.COM UNDERSTANDS.

The German squad will be the first manufacturer to test a car featuring the exciting new-generation rules, the outline principles for which were given the green light by the FIA last month.

Double world champion Marcus Grönholm will drive the car when testing starts. It is believed that up to two weeks’ work is planned before the end of the year, with the Finn responsible for most of that.

Neither Grönholm nor Volkswagen Motorsport director Jost Capito would comment on the plans, but it is believed the test car will be a modified 2015 Polo R WRC, fitted with bodywork complying with the 2017 rules.
It is understood it could be the second quarter of next year before Volkswagen is ready to test a full 2017-specification car.

Grönholm, who inked a deal to join Volkswagen 12 months ago as a test driver, will be involved in the development of the new car both this year and in 2016.

“Volkswagen’s event drivers will be busy testing the current Polo in preparation for rallies this year, so Grönholm will play a big role now and especially next year,” a source told wrc.com.

...

EDIT:
saapa nähdä kauan M-sportilla riittää mielenkiinto pyörittää vanhalla mallilla
M-Sporttihan ajattaa vaikka sitä Hirvosen pallogrilliä tai käytettyä pesukonetta, koska pisnes on pisnes.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös