Rallin tulevaisuus

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
92
Jotain pahaa tapahtuu ku uudet autot tulee. Sutimisvoimaa ja räyhäävää tarvitaa mut ei vauhtia. Autojen tasaväkisyys ois aina kaiken suola:thumbup:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
VOLKSWAGEN MOTORSPORT IS DUE TO BEGIN TESTING A WORLD RALLY CAR INCORPORATING NEW-FOR-2017 TECHNICAL REGULATIONS THIS MONTH

Double world champion Marcus Grönholm will drive the car when testing starts.

Joku nimetön eläkeläinen päästetty auton rattiin:

 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Mikä / mitkä rallit häviävät Euroopasta jos Kiinassa ajetaan WRC rallia ensi vuonna. Varmaan Toyotakin haluaa oman rallin aikoinaan. Sitten vielä tämä.


Colin Clark ‏@voiceofrally Aug 23

More potential calendar news! Governor of Kangwon state in South Korea attended Rally Germany and apparently wants to take WRC to his region
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Joku nimetön eläkeläinen päästetty auton rattiin:
https://www.youtube.com/watch?v=oPuLquedT4c
Ei taida olla vielä muuta ulkoista muutosta kuin nokan splitteri?

Oli myös toinen video.
https://www.youtube.com/watch?v=uQ9kPm3Gp14

Suuremmilla kierrosluvuilla huudattaa autoa jolloin tulee räyhäävemmät äänet nykyiseen autoon verrattuna. Tällä menolla ei Volkswagen ylivoimalle näy loppua kun jo testaavat vuoden 2017 autoa, sillä välin muut raapii palleja.
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Tällä menolla ei Volkswagen ylivoimalle näy loppua kun jo testaavat vuoden 2017 autoa, sillä välin muut raapii palleja.
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Varmaan muutkin testaisivat, jos olisi samanlaiset resurssit. Näillä mennään, sanoi Virmanen.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
621
Sijainti
Kerros 107
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Varmaan muutkin testaisivat, jos olisi samanlaiset resurssit. Näillä mennään, sanoi Virmanen.

Jospa Loeb ja siinä sivussa Citroen päättää jatkostaan piakkoin, niin saadaan VW:lle kirittäjä (tai viimeinenkin haastaja pois kokonaan).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15905
Sijainti
Tampereen lenkki
Vertailin jonkin verran pätkien keskinopeuksia ja totesin että nykyisillä R5-autoilla ajetaan jo suunnilleen samoja keskinopeuksia ja kovempaakin kuin 1986 B-ryhmäläisillä, 1994 A-ryhmäläisillä tai 1997 WRC-autoilla tai 2011 WRC-autoilla. Ja nykyiset WRC-autot menee nyt kovempaa kuin mitkään autot koskaan, vaikka toki tuloksia ei ole kuin Montesta ja Ruotsista. Kuinkahan paljon tästä voidaan vielä kehittää nopeutta? Vai tuleeko kohta taas takapakki ja siirrytään R5-autoihin?
 
Viimeksi muokattu:

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Vertailin jonkin verran pätkien keskinopeuksia ja totesin että nykyisillä R5-autoilla ajetaan jo suunnilleen samoja keskinopeuksia ja kovempaakin kuin 1986 B-ryhmäläisillä, 1994 A-ryhmäläisillä tai 1997 WRC-autoilla tai 2011 WRC-autoilla. Ja nykyiset WRC-autot menee nyt kovempaa kuin mitkään autot koskaan, vaikka toki tuloksia ei ole kuin Montesta ja Ruotsista. Kuinkahan paljon tästä voidaan vielä kehittää nopeutta? Vai tuleeko kohta taas takapakki ja siirrytään R5-autoihin?
Autojen ajettavuus erilaisten innovaatioiden vuoksi on vaan sen verran "helpompaa". Vastuu tapahtumista on järjestäjillä. Niin kauan kun ei pahoja onnettomuuksia tapahdu, jatkavat varmaan nykyisen kaltaisilla autoilla. Tiestön valinta ja katsojien sijoittelu, sillä pääsee jo pitkälle ilman suurempia murheita.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Vertailin jonkin verran pätkien keskinopeuksia ja totesin että nykyisillä R5-autoilla ajetaan jo suunnilleen samoja keskinopeuksia ja kovempaakin kuin 1986 B-ryhmäläisillä, 1994 A-ryhmäläisillä tai 1997 WRC-autoilla tai 2011 WRC-autoilla. Ja nykyiset WRC-autot menee nyt kovempaa kuin mitkään autot koskaan, vaikka toki tuloksia ei ole kuin Montesta ja Ruotsista. Kuinkahan paljon tästä voidaan vielä kehittää nopeutta? Vai tuleeko kohta taas takapakki ja siirrytään R5-autoihin?
Haluaisin kyllä nähä minkälainen kehitys niissä pätkien teissä on ollut vuosien aikana, miten paljon nopeampia itse tiet ovat.
Kahta laitetta on huono vertailla keskenään jos olosuhteet eivät ole molemmille samat.
Kiistämättä vehkeet ovat nopeutuneet, mutta paljonko siitä on itse tien parantumisen ansiota olisi mukava tietää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15905
Sijainti
Tampereen lenkki
Haluaisin kyllä nähä minkälainen kehitys niissä pätkien teissä on ollut vuosien aikana, miten paljon nopeampia itse tiet ovat.
Kahta laitetta on huono vertailla keskenään jos olosuhteet eivät ole molemmille samat.
Kiistämättä vehkeet ovat nopeutuneet, mutta paljonko siitä on itse tien parantumisen ansiota olisi mukava tietää.
Joo, tuskin mistään löytyy tietä, joka olisi samassa kunnossa kuin 30 vuotta sitten. Aika vähissä on myös pätkät, joita olisi ajettu täysin identtisenä vuosien varrella, mutta keskinopeutta voi soveltaa suuremmalla haarukalla – jos koko kisa on ennen ajettu 100-120 keskinopeuksilla ja nyt ajetaan 110-130 keskinopeuksilla niin nopeutumista on tapahtunut. Toisaalta myös varmaan rallin ratamestarit pyrkivät pitämään keskinopeudet kurissa lisäämällä hitaampia tieosuuksia tai jopa shikaaneja.

Voidaan myös muistaa, että 90-luvun alkuun asti autoa sai huoltaa joka pätkän jälkeen ja vielä 2000-luvun taitteessakin huoltoja oli noin puolet tiheämmin kuin nykyään. Pätkiä ajettiin aina tuoreilla renkailla ja tyhjemmillä tankeilla, ja renkaita pystyi valitsemaan tarkemmin pätkän mukaisesti. Pätkien määrä ja rallien pituus on kasvanut, mutta toisaalta ainakin Jyväskylässä ajetaan vähemmän alle 10 km pätkiä kuin ennen.
 
Viimeksi muokattu:

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Kyllähän Safariralli olisi vähän erilainen kuin muut rallit mutta mitenköhän ne järjestelyt onnistuisi sillä? Etelä-Afrikalla oli joitakin vuosia sitten ehdokasralli mutta järjestelyt taisi mennä aika mun…een.

Näitä selviytymisvideoita katselee kyllä mielellään.

https://www.youtube.com/watch?v=NY87ykzsnL8

https://www.youtube.com/watch?v=gSrS8DwduG0

Ainakin meikäläinen katselee myös mielellään näitä historiavideoita.

https://www.youtube.com/watch?v=fXGHetO_zS4

Ennenkin 2-vetoisilla selvittiin aikamoisissa ryteiköissä (mukaan tuli myös 1964 RAC ja Timo Mäkinen).

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15905
Sijainti
Tampereen lenkki
Vielä 90-luvun alussa Safarissa ajettiin 4000 kilsaa osuutta, joilta otettiin aika. Nykyään ajetaan koko kauden aikana saman verran. Siitä voi miettiä miten erilainen kilpailu olisi tulossa. Maksimipituushan on 500 km ja 80 km huoltojen välissä. Kyllähän se olisi silti muista 310 km ralleista erilainen jos mentäisiin lähemmäs tuota 500 km maksimipituutta ja pätkien pituudet yli 50 km. Toki hyvä kysymys on, saataisiinko nuo tiet suljettua kokonaan, ja jos saataisiin, niin millä resursseilla pidempi reitti onnistuisi. Perinteisestihän Safarissa ajettiin muun liikenteen seassa, eli mutkan takaa voi tulla ralliautoa vastaan vaikka bussi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Menneet on menneisyyttä, eivätkä ne kisat palaa. 2017 Safari rallissa ajettiin yhdeksän erikoiskoetta, yhteensä 201,54km, Showpätkä oli vain 2,00km, yksi sentään 49,43km.
Monesti pätkät ovat nykyisin 'suljetuilla alueilla', teeplantaaseilla yms. Sulkeminen on silti ongelma, jos maasto on sopivaa savannia, ei paikallista LandCruiser-kuskia pysäytä kuin miinakenttä. Hiljattain ajettu hisse-Classic Safari on sitten täysin eri asia.

Etelä-Afrikassa ajettu MM-testikisa ajettiin jostain syystä Durbanin seudulla, kun oikeasti osaavat rallien järjestäjät ovat ihan toisaalla. Kunnon rallit ajetaan 100km säteellä Kapkaupungista, Uitenhagenin ympäristössä sekä Gautengin itäpuolella. Noilla kisoilla ei varmasti ole suuria suunnitelmia MM-arvosta. Keniassa siitä haaveillaan.
 
Ylös