-Edit- Minulle kyllä sopii se, että kisa puristetaan kahden tunnin ohjelmaformaattiin. Ei se muuttaisi mitään olennaisesti. Olisi paljon kätevämpää televisioyhtiöidenkin kannalta, kun tietäisi, että palkintojenjako ja lehdistötilaisuuskin mahtuu aina siihen kahteen tuntiin, eikä niin, että kisojen pituus vaihtelee,
Televisioyhtiöillehän tästä nyt ehdotetustahan syntyy päänvaivaa, kun esimerkiksi Monzassa 250 kilometrin ajaminen kuivalla ilman turva-autoja ei kestä paljon tuntia kauempaa. Jos edes päästään toiselle tunnille. Rolex-pelikello vaan ruutuun ja edelläkävijöille edes hieman kunniaa.
Ja nille keskustelijoille, jotka näkevät minut vain katkerana kitisijänä, niin haluan huomauttaa, etten minä näitä jatkuvasti toisi esille, jos joku muu ne joskus toisi esille. Tähän asti lähes kaikki mitä CCWS ja CART tekivät oli leimattu amatöörien puuhastelua. Etenkin nyt kun talous on mitä on, niin näyttää mitä suuremmissa määrin siltä, että siellä loppujen lopuksi oltiin kuitenkin oikeilla jäljillä.
Bobakki sanoi:
Minusta tämä on monin tavoin siirtymistä takaisin F1:n juurille.
F1:n alkuaikoina Grand Prix, joka olisi ollut pituudeltaan 250 kilometriä, olisi nähty lähinnä vitsinä. Vielä suurempi vitsi olisi ollut, jos kaikki kilpailut olisivat vastanneet kahta kilpailua Spassa tai Monzassa. Tämä on juuri päinvastaista, mitä sanot. Minä näen, ettei F1 ole palaamassa juurilleen, vaan F1 on tajuamassa, ettei se ehkä olekaan niin toimiva formula kuin on luultu. Elitismi ja taivaalta pudonneen rahan polttaminen ei vain yksinkertaisesti voi jatkua. Harmi vain, että sitä F1 on käytännössä ollut 80-luvun lopusta alkaen. Siihen nykyinen yleisö on tottunut ja siihen heidät on kasvatettu. Jos näin ei olisi, niin suuri yleisö olisi löytänyt, kiinnostunut, tottunut ja seurannut F1:n tulevaisuutta jo kymmenkunta vuotta Eurosportilta.
Apropoo. Bobakin käyttämä varikkokäyntitaistelu muistuttikin minulle, että Indianapolisissahan tuokin aspekti on ollut 30 vuotta käytössä, Pisteitä ei ole jaettu, mutta rahaa kylläkin. Mielestäni pisteitä tulisi jakaa kuljettajille aika-ajojen nopeimmasta ajasta, kilpailun nopeimmasta kierroksesta sekä eniten sijoituksia kisan aikana parantamisesta. Tallille nopeimmasta varikkokäynnistä sekä tulevaisuudessa pienimmästä energian kulutuksesta. Erottaisin myös tallien ja valmistajien sarjat omiksi kokonaisuuksiksi ja hyväksyisin asiakastallit. Kyseessä olisi siis käytännössä urheiluautojen ja CART/Champ Car-formulan yhdistelmä. Pitääkin tästä mennä soittamaan sheikki Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoumille...